چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

بازسازی واقعیت


بازسازی واقعیت
پس از مدتی سکون و رخوت در دنیای بازی‌های مسابقه‌ای بالاخره شاهد اتفاق تازه‌ای هستیم. این اتفاق چیزی نیست جز عرضه Need for Speed: Shift.
▪ بازی Need for Speed: Shift که خبر عرضه‌اش در دی‌ماه سال قبل منتشر شد، جزیی از یک سه گانه محسوب می‌شد که قرار بود پس از مدت‌ها توجه دوستداران سری بازی‌های Need for Speed را جلب کند. دو قسمت دیگر این سه گانه عبارتند از Need for Speed: Nitro و Need for Speed World Online.
کارشناسان می‌گویند Shift رویکرد جدید و واقع‌بینانه‌ای به مسابقه دارد و رقیبی جدی برای دیگر بازی‌های مسابقه‌ای حرفه‌ای از جمله Gran Turismo و Forza محسوب می‌شود.
شنیده‌ها حاکی است گروهی از حرفه‌ای‌ترین طراحان بازی‌های مسابقه‌ای با همکاری EA این بازی را طراحی کرده‌اند.
در واقع پس از ناکامی‌های شرکت EA در ۲ نسخه آخر سری Need for Speed این شرکت دست به انجام کار عجیبی زد. این شرکت چند بازی مسابقه‌ای با ویژگی‌های مختلف ساخت تا بتواند ناکامی‌های ۲ نسخه قبلی را به فراموشی بسپرد. یکی از این بازی‌های تازه معرفی شده Need for Speed: Shift نام دارد که محوریتش بر مسابقات خیابانی است. این‌بار شرکت EAقصد دارد شکل واقعی‌تر از مسابقات خیابانی را برای علاقه‌مندان فراهم کند. در واقع شرکتEA قصد دارد با الگوگیری از بازی موفقی مانند Race Driver: GRID و به وسیله استودیو تازه تشکیل شده‌ Slightly Mad Studios -که به وسیله سازندگان بازی GT Legends و GTR ۲ تشکیل شده- موفقیت‌های گذشته خود را تکرار کند.
یکی از تحولات جالب در این نسخه از بازی، شبیه‌سازی تصادف‌هاست. تصادف‌ اتومبیل‌های مسابقه در این بازی به اندازه‌ای دقیق طراحی شده است که انگار شما با اتومبیل خود در جهان خارج تصادف کرده‌اید. تفاوت‌های یک تصادف شدید یا برخورد جزیی اتومبیل‌ها در این بازی مشخص و مشهود است.
بازسازی حرکات جالب و رویدادهای هیجان‌انگیز از طریق حرکت آهسته از جمله دیگر مزایای این بازی محسوب می‌شود که هیجان اجرای آن را دوچندان خواهد کرد. جالب آنکه اگر شما در جریان بازی تصادف یا حرکت تند و شدیدی انجام دهید این مسئله به تصاویر نیز منتقل می‌شود و تصویر به شدت تکان خواهد خورد. به طوری که انگار دوربینی در کنار جاده نصب شده و از برخورد اتومبیل‌ها تاثیر پذیرفته است. همین مسئله ممکن است باعث تیره و تار شدن تصاویر نیز شود. هنگام هدایت خودروها باید بسیار دقت کنید زیرا هرگونه تصادف باعث تکان دوربین و تیره شدن تصاویر با شدت‌های متفاوت می‌شود و ادامه رانندگی با سرعت مناسب و هدایت دوربین را دشوار خواهد کرد.
شرکت سازنده مدعی است با اجرای این بازی تجربه‌های جدیدی را در زمینه رانندگی یاد می‌گیرید. همین‌طور شما می‌توانید در بازی از تصویر پشت یا همان سوم شخص یا
bumper-cam استفاده کنید. این بازی نمای کابین را نیز در نظر گرفته است.
در کنار طراحی جلوه‌های بصری مناسب، جلوه‌های صوتی این بازی نیز به گونه‌ای طراحی شده است که در هیجان و اضطراب غرق خواهید شد. زمانی که به شدت تصادف می‌کنید جلوه‌های صوتی بیشتر خود را نشان می‌دهند. صدای کشیده شدن خط ترمز روی آسفالت، ضربان قلب و نفس‌نفس زدن راننده از جمله جلوه‌های صوتی این بازی است. زمان رانندگی در تونل، وارد کردن فشار بیش از حد به موتور نیز سر و صداهایی متناسب با شرایط شنیده می‌شود.
دوربین بازی در زمان نمایش نمای کابین به خوبی چرخیدن فرمان ماشین را نشان می‌دهد. همچنین دنده عوض کردن راننده واقعی از کار آمده و سر و صداها و تکان‌ها تا حد زیادی متناسب با واقعیت طراحی شده است.
در این نسخه از بازی بر خلاف نمونه‌های قبلی، مسابقه آزاد عادی (open-road) وجود ندارد، همچنین از تعقیب پلیس خبری نیست و دیگر مجبور نیستید در خیابان‌های قدیمی اتومبیل‌ها را تعقیب کنید. ۱۵ محل بازسازی شده از روی اماکن واقعی در نظر گرفته شده که مسابقات در آن‌ها اجرا می‌شود.
مسیرهای مسابقه همگی چشم‌اندازهای جذابی دارند که عبارتند از: مسیرهای عادی طولانی، پیچ‌های تند، مسیرهای مارپیچ با پستی و بلندی متنوع و ...
در این بازی زمانی می‌توانید به موفقیت برسید که از تجربه زیادی در رانندگی برخوردار باشید. اگر تجربه ندارید باید چند باری شکست بخورید تا با افزایش تجربه بتوانید رتبه خود را بهبود بخشید.
سری بازی‌های Need for Speed برای سازندگان آن بسیار پول‌ساز بوده است. بد نیست بدانید شرکت EA بتازگی اعلام کرده که از بازی Need for Speed Undercover بیش از ۹۴۰ هزار نسخه فروخته شده است. این در حالی است که Need for Speed : Pro Street حدود ۱/۲ میلیون نسخه و Need for Speed Carbon حدود ۱/۳ میلیون، Need for Speed Most Wanted بیش از ۹/۳ میلیون و Need for Speed Underground ۲ بیش از ۵/۴ میلیون نسخه فروخته بودند EA .پیش‌بینی کرده که بیشترین سود و درآمد خود در سال مالی ۲۰۱۰ را از دنباله‌هایی که برای بازی‌های مختلف طراحی کرده است، به دست خواهد آورد. اکنون باید منتظر بود و دید آیا Need For Speed جدید پر فروش خواهد بود یا خیر؟
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری