چهارشنبه, ۱۸ مهر, ۱۴۰۳ / 9 October, 2024
مجله ویستا


هندوانه به شرط چاقو ،خودرو به شرط بنزین


هندوانه به شرط چاقو ،خودرو به شرط بنزین
بعد از گذشت چند ماهی از اعمال سهمیه‌بندی بنزین، مشکلا‌ت اجرایی آن یکی پس از دیگری خود را نشان می‌دهد، اکنون نگرانی‌هایی اعم از کافی‌نبودن سهمیه تعیین‌شده، اصناف زیان‌دیده از طرح که در تعیین سهمیه‌ها لحاظ نشده‌اند و مشکلا‌ت دیگر، حال نوبت به کارت سوخت خودروهای کارکرده رسیده که کم‌کم میزان پیش‌خور خودروی فروخته‌شده به آپشنی جدید تبدیل شود.
چرا که به گفته فعالا‌ن بازار آزاد خودرو با اجرایی شدن طرح سهمیه‌بندی خودروها و به خصوص تعیین زمان شش‌ماهه برای پیش‌خور سوخت، برخی از فروشندگان خودروهای کارکرده با مصرف و یا فروش آزاد بنزین خودروی خود، اقدام به فروش آن می‌کنند که این امر مشکلی جدید را بر سر راه خریداران خودروهای دسته دوم باز کرده است، چرا که با مصرف شدن سهمیه توسط صاحب قبلی خودرو، تامین نشدن بنزین مورد نیاز برای خریدار جدید خودروی کارکرده، مشکلا‌ت بسیاری را ایجاد می‌کند و این در حالی است که صاحب جدید از سهمیه شش‌ماهه سوخت یارانه‌ای خودروی خود استفاده نکرده است، اما چوب تمام شدن آن را می‌خورد و این برای کسانی که با استناد به ناعادلا‌نه بودن ارائه سهمیه به دارندگان خودرو و اجحاف در حق کسانی که خودرو ندارند، قطع بر یقین بی‌عدالتی خواهد بود. ‌
در همین خصوص یکی از خریداران خودروی دسته دوم با اشاره به اینکه با گذشت مدتی از آغاز سهمیه‌بندی، فکری مبنی بر مصرف بیش از حد سوخت خودروی مورد خریداری را هم نمی‌کردم، می‌گوید: بعد از امضای قولنامه و در فاصله به‌نام‌زدن خودرو، برای بنزین زدن به پمپ‌بنزین مراجعه کردم و متوجه شدم صاحب خودرو حدود ۳۰۰ لیتر سوخت خود را در دو هفته مصرف کرده است. ‌
وی ادامه می‌دهد: در اعتراض به این امر تصمیم گرفتم که قرارداد را فسخ کنم، اما در متن قرارداد امضا کرده بودم که اگر برای فسخ قرارداد اقدام کنم؛ باید ۵۰۰ هزار تومان به عنوان خسارت بپردازم که این رقم خیلی بیشتر از خرید بنزین آزاد در بازار سیاه بود. ‌
این قبیل مشکلا‌ت که از قبل بسیاری از خریداران خودروهای دست دوم به آن فکر نکرده بودند و دولت هم تمهیدی برای آن نیندیشیده بود یکی دیگر از مشکلا‌ت اجرایی سهمیه‌بندی سوخت است که کم‌کم میزان سوخت موجود در کارت، مزیت جدید خودروهای دسته دوم خواهد شد. ‌
بر همین اساس یکی از فعالا‌ن بازار آزاد با اشاره به اینکه خریدار خودرو می‌تواند در این خصوص از فروشنده سوال کرده و یا کارت را در یکی از پمپ‌های بنزین امتحان کند، می‌گوید: در صورتی که میزان مصرف بنزین با سهمیه تعیین‌شده، همخوانی نداشت مابه‌التفاوت به صورت نقدی از طرف فروشنده پرداخت شود و یا خریدار می‌تواند در ازای بنزین مصرف‌شده بنزین آزاد دریافت کند.
اما این پیشنهاد قطعا راهکاری مناسب برای رفع این مشکل نخواهد بود، چرا که دولت نرخ بنزین مازاد را اعلا‌م نکرده و حتی به گفته محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم ضرورتی هم برای اعلا‌م نرخ دوم بنزین وجود ندارد و در چنین شرایطی خریدار خودروی کارکرده به دلیل مدیریت‌نشدن مصرف سوخت توسط فرد فروشنده دچار مشکل خواهد شد. ‌
این فعال بازار آزاد با اعلا‌م اینکه سهمیه‌بندی سوخت در حال حاضر مشکل حادی را در خرید و فروش خودروهای کارکرده ایجاد نکرده است، اظهار می‌دارد: این طرح تا یک ماه آینده تمام تبعات و اثرات خود را نشان می‌دهد، چرا که در حال حاضر بسیاری از دارندگان خودرو سهمیه خود را پیش‌خور می‌کنند و تا یک ماه آینده سهم اعظمی از سهمیه بنزین افراد مصرف می‌شود و این امر برای خریداران خودروهای کارکرده در آینده‌ای نه چندان دور مشکل‌ساز خواهد شد. ‌
وی همچنین با اشاره به اینکه میزان مصرف سهمیه در حال حاضر برای خریداران خیلی مطرح نیست و اکثر آنها در خصوص میزان بنزین مصرف شده سوالی نمی‌پرسند، تصریح کرد: در هفته‌های آینده قطعا این امر از جانب خریداران خودروهای دست دوم اهمیت پیدا می‌کند و حتی میزان مصرف سوخت همانند میزان شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری یک مزیت خواهد شد. ‌
وی پیشنهاد کرد: خریداران خودروی کارکرده قبل از امضای قولنامه حتما میزان مصرف سوخت را بررسی کنند و یا در این خصوص در قولنامه ماده‌ای را اضافه کنند تا در آینده برایشان مشکلی ایجاد نشود.
اما به‌نظر می‌رسد چنین راهکاری‌هایی ساده‌ترین اقدام باشد که مشکلا‌ت خاص خود را به همراه خواهد داشت، چرا که فروشنده‌ای که به هر دلیل خواستار فروش خودروی خود بوده و بیش از سهمیه هم مصرف کرده است نباید به دلیل چنین مشکل کوچکی امکان فروش خودروی خود را از دست بدهد. ‌
بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود بروز این مشکل از آنجایی ناشی شود که دولت پلا‌ک خودرو را به اسم فرد ولی کارت سوخت را برای خودرو صادر می‌کند و در صورتی که خودرو فروخته شود، خریدار جدید باید از باقیمانده سهمیه صاحب قبلی استفاده کند. ‌
اما این در حالی است که اگر کارت سوخت هم همانند پلا‌ک خودرو به اسم افراد صادر شود و همانطوری که جرایم ترافیکی با پلا‌ک‌های جدید به نام فرد نوشته می‌شوند میزان مصرف هم به نام افراد ثبت می‌شد و فرد پرمصرف با فروش خودروی خود نمی‌توانست خودرویی با سهمیه بیشتر بخرد، به نظر می‌رسد یکی از مشکلا‌ت سهمیه‌بندی از سر راه برداشته خواهد شد، چرا که در این شرایط فرد با فروختن خودروی خود و خرید خودرویی جدید، از باقیمانده سهمیه خود استفاده می‌کند و در این میان فروشندگان خودروها هم با علم به اینکه خودروی مورد نظر فروختنی است، اقدام به مصرف بیش از حد سهمیه خود و یا فروش آزاد آن نمی‌کنند. ‌
در این راستا یکی از بنگاه‌‌داران خودرو با تأکید و هشدار به کسانی که قصد خرید خودرو دارند، از آنان خواست، پیش از خرید خودرو، از صفر نشدن کارت سوخت آن مطمئن شوند و همچنین از مسوولا‌ن ذیربط تقاضا کرد برای این معضل چاره‌ای قانونی بیندیشند.
یکی از فعالا‌ن بازار آزاد در ادامه این مشکلا‌ت با اشاره به اینکه خریداران اطلا‌عی از مصرف بیش از حد و یا فروش آزاد توسط فروشنده ندارند و پس از اطلا‌ع نمایشگاه را در این خصوص مقصر می‌دانند و تقاضای رسیدگی به این امر را دارند، می‌گوید:‌نمایشگاه در این زمینه مقصر نیست و ما فقط می‌توانیم میزان مصرف را از فروشنده بپرسیم و این میزان مصرف هم می‌تواند درست نباشد.
وی ادامه می‌دهد: با وجود بروز چنین مشکلا‌تی هنوز به اتحادیه برای کمک به رفع آن شکایتی نکرده‌ایم.
این در حالی است که مدیر داخلی اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران با اعلا‌م اینکه کمک به رفع این مشکل هیچ ربطی به اتحادیه ندارد، می‌افزاید: اتحادیه فقط بر بازار و تخلفات خرید و فروش رسیدگی می‌کند.
‌ امیر یوسفی ادامه می‌دهد: متاسفانه کمیته سوخت‌رسانی مسائل بسیاری را در این خصوص در نظر نگرفته است، چرا که بسیاری از دارندگان خودرو از این وضعیت بازار بنزین استفاده کرده و سهمیه خود را می‌فروشند و پس از آن خودرو را هم به فروش می‌رسانند بدون اینکه در این میان فکری برای خریدار جدید شده باشد. ‌
وی با اشاره به اینکه در دوران جنگ خودروها کوپن بنزین داشتند که در آن طرح مصرف بنزین در یک ماه مقدور بود، اظهار می‌دارد: بازبودن میزان مصرف تا شش ماه مدیریت مصرف را در طرح سخت کرده است چرا که با پیش‌خور سوخت چنین مشکلا‌تی برای خریداران خودروهای کارکرده ایجاد می‌شود. ‌
یوسفی خاطرنشان می‌کند: اعلا‌م‌نشدن نرخ آزاد و عدم تمایل دولت به ارائه بنزین مازاد این مشکل را دو چندان کرده است، چرا که اگر نرخ بنزین مازاد از طرف دولت اعلا‌م شود، خریدار می‌تواند مابه‌التفاوت سهمیه مصرف‌شده را در قرارداد از فروشنده بگیرد. ‌
به هر صورت هنوز نرخ بنزین مازاد اعلا‌م نشده و در کنار این امر بازار سیاه خوب بنزین که مردم را به دلیل تامین بنزین مورد نیاز خود، ناگزیر به استفاده از این بازار کرده است، گام خوبی برای بلعیدن سهمیه خودروهای کارکرده فروشی باز کرده است تا دور از چشم خریدار سهمیه بنزین در راستای عدالت‌پروری به بازار سیاه ریخته شود.
● در حاشیه : بنزین می‌خریم، می‌فروشیم
این روزها اگر از دور زیر برف پاک‌کن اتومبیلتان یک تکه کاغذ سفید دیدید، زیاد نگران نشوید. شاید به جای برگه جریمه، تکه‌کاغذی باشد که رویش نوشته شده است: <بنزین مازاد شما را خریداریم در صورت نیاز تماس بگیرید....۰۹۱۲.
صبح دیروز یکی از این تکه کاغذها از دور یکی از همکارانمان را به دلشوره انداخت؛ تا به اتومبیلش برسد با چشمانش در ردیف درختان دنبال تابلوی توقف مطلقا ممنوع می‌گشت اما وقتی به برف پاک‌کن اتومبیلش رسید دید همان برگه مورد بحث است که زیر برف پاک‌کن تمام اتومبیل‌های دوروبرش گذاشته شده است.
شماره را گرفتیم، چندتایی بوق خورد و آقایی گوشی را برداشت. تا گفتیم آگهی شما را... گفت: <بله آقا! ما کارمان پخش مواد غذایی است. چندتایی وانت نیسان و پیکان داریم.
روغن و نوشابه به سوپرمارکت‌ها می‌رسانیم. گاهی بنزین کم می‌آوریم و گاهی هم زیادی داریم. هم می‌فروشیم و هم می‌خریم.> ‌قیمت را پرسیدیم گفت که بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان می‌خرند و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان هم می‌فروشند البته قیمت به زمان و مکان و شرایط و خریدار و فروشنده بستگی دارد. سپس توضیح داد که شده خودش بنزین را ۷۰۰ تومان هم بخرد و شده به همین قیمت هم بفروشد.
از شرایط و نحوه معامله پرسیدیم، گفت یا با هم می‌رویم پمپ‌بنزین یا اگر خواستید توی خیابان با شلنگ از باک می‌کشیم. تلفنمان را پرسید تا هر وقت مشتری داشت خبرمان کند و گفت که حتی نیمه‌شب هم موبایلش روشن است و هر وقت در هر کجای تهران بنزین کم آوردیم خودمان را علا‌ف نکنیم و شماره‌اش را بگیریم. ‌
منبع : کارنا