پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
ساختار کلی اخلاق اسلامی
اگر دین (در این بحث اسلام) را مجموعهعقاید و دستورات عملی بدانیم که بنا بر ادعایآورنده و پیروان آن عقاید و دستورات (پیامبراسلام و مسلمانان)، از سوی آفریدگار جهانمیباشد، و اخلاق را مجموعه آموزههایی کهراه و رسم زندگی کردن بهنحو شایسته و بایستهرا ترسیم کرده، بایدها و نبایدهای ارزشیحاکم بر رفتار آدمی را مینمایاند، بخوبی بهرابطه تنگاتنگ دین و اخلاق پی خواهیم برد واخلاق را پارهای ناگسستنی از دین به شمارخواهیم آورد. ازاینرو سخن گفتن از اخلاقمنسوب به اسلام سخنی بجا و بحث دربارهنظام اخلاقی اسلام امری موجه و گفتوگودرباره ساختار کلی حاکم بر این نظام امری درخور تامل و اندیشه خواهد بود.
▪ یکم: همانگونه که اشاره شد چنین بحثی امروزه تحت عنواناخلاق هنجاری مطرح میشود. اخلاق هنجاری (۱) که بخشمهمی از فلسفه اخلاق را شکل میدهد، در پی تبیین نظامی ازقواعد و اصول حاکم بر افعال اخلاقی است. اخلاق هنجاریدارای دو بخش است: در بخش نخست معیارهای کلیاخلاقی (۲) مطرح میشود و خوب و بدهای کلی، ملاک کاردرست و نادرست، رابطه خوبی و درستی و معیاری خوبی وبدی کارها مطرح میشود و در بخش دوم از خوبی و بدی، ودرستی و نادرستی، اخلاقی یا غیراخلاقی بودن افعال خاص (۳) سخن میرود. (۴)
▪ دوم: در نوشتهای که بهنام اخلاق هنجاری توسطپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اخیرا منتشر گردید، گزارشاجمالی همراه با نقد و بررسی از رایجترین مکاتب اخلاقهنجاری ارائه شد. چنانکه در همان نوشتار یادآور شدم، غالبآرای موجود در زمینه اخلاق هنجاری، استقلال اخلاق از دینرا مفروض میگیرد و تلاش میکند مستقل از خدا و دین، نظامیاخلاقی را بنیاد نهد. این مکاتب در واقع نوعی اخلاق سکولاررا عرضه میکنند.
اینک با توجه به آنچه در آن نوشتار آوردهام، براساسساختار اصطلاحاتی که برای معرفی مکاتب اخلاقی رایج درمغربزمین معهود است، میکوشیم جایگاه اخلاق اسلامی را درآن ساختار بیابیم.
▪ سوم: مکاتب اخلاق هنجاری را فیلسوفان اخلاق (۵) در دودسته کلی جای دادهاند:
الف) نظریههای غایت انگارانه (۶)
ب) نظریههای وظیفهگرایانه (۷)
گروه نخستبازشناسی باید و نبایدها، درست و نادرستها وخوب و بدها را با توجه به نتیجه کار تعیین میکنند و اینکهمیزان خیر و شر مترتب بر آن چه اندازه است. و گروه دوم برآنند که ویژگیهای خود عمل، قطع نظر از میزان خیری که در پیمیآورد، میتواند آن عمل را صواب و لازم گرداند. برای مثالوفای به عهد کاری عادلانه است، خداوند به آن فرمان دادهاست و نیز حکومتبه آن امر کرده است. در نظر وظیفهگراهریک از این ویژگیها میتواند وفای به عهد را خوب، نادرستو لازم گرداند، هرچند خیری بر آن مترتب نشود. برخلاف او،غایتانگار تنها ویژگی مؤثر در صواب و ناصواب بودن عمل رامیزان خیری که بدان میانجامد میداند.
حال میپرسیم مکتب اخلاقی اسلام به کدامیک از این دودسته تعلق دارد؟
پاسخ ما آن است که مکتب اخلاقی اسلام غایتانگار است،نه وظیفهگرا. این گفته ممکن است در بادی نظر، تعجبآمیزباشد، اما دلیل ما بر این مدعا آن است که در متون دینی ما (اعماز آیات و روایات) در مقام تشویق و دعوت به انجام کارهایخیر، بر این نکته تاکید شده است که این کارها موجب سعادت،آسایش، اطمینان، فلاح، فوز و مانند آن میگردد. یعنی اینکه اینکارها بایستنی است و انسان باید به انجام آنها اهتمام ورزد، آناست که موجب سعادت او میگردد، و این عین غایتانگاریاست. انسان بهعنوان موجودی مختار و آگاه در افعال خودغایت داشته هر کاری را به هدفی و برای برآوردن غرضی انجاممیدهد. (۸) با توجه به آیات قرآن کریم دانسته میشود غایتنهایی و مطلوب بالذات انسان در کارهای اخلاقی سعادت، فوزو فلاح نهایی است که اشاره به برخورداری او از بالاترینسرورها و ابتهاجها به لحاظ کمی و کیفی دارد. (۹)
اگر قرآن کریم به تقوا فرا میخواند، برای آن است که موجبفلاح و رستگاری انسان میشود. «اتقوا لعلکم تفلحون.» (۱۰) ونیز اگر از مؤمنان میخواهد که فراوان خدا را یاد کنند، بدانسبب است که موجب فلاح ایشان میگردد. «و اذکروا الله کثیرالعلکم تفلحون.» (۱۱) ذکر دوزخ و فردوس و تاکید بر نعمتهایبهشتی و عذابهای دوزخی که در انتظار خوبان و بدان است،همه و همه از آن حکایت دارد که دیدگاه اخلاق اسلامی،دیدگاهی غایتانگارانه است، تا آنجا که گاه از تعبیر تجارت وخرید و فروش نیز در متون دینی استفاده شده است:
«یا ایها الذین آمنو هل ادلکم علی تجارة تنجیکم من عذابالیم.» (۱۲) «ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم بان لهمالجنة.» (۱۳)
▪ چهارم: نظامهای اخلاقی غایتانگارانه خود بر چند قسمند:
الف) نظامهای خودگرا (۱۴) : یک غایتانگار خودگرا هموارهدر پی به دست آوردن بیشترین خیر، سود و مصلحت است ودر اعمال خود، پیوسته به نتایج نظر دارد (غایتانگار). افزونبر آن، آنچه برای او مهم استخیر و صلاح خودش است، نهدیگران - چنین نظامی را خودگروی اخلاقی مینامند.
ب) نظامهای سودگرا (۱۵) : در نظر اینان، ملاک خوب و بد،خیر و شر همگانی است، نه خیر و شر شخصی. البته ممکناست در این میان نیز مکاتبی باشد که خیر گروه، ملتیا حتیخانواده را مورد نظر قرار دهند که اهمیتشان کمتر از دو شاخهقبلی است. پرسش آن است که نظام اخلاقی اسلام به کدامیک ازاین دستهها تعلق دارد: خودگراستیا همهگرا یا گروهگرا. پاسخآن است که با توجه به متون دینی ما، نظام اخلاقی اسلام، یکنظام غایتانگار خودگرا میباشد. معنای این سخن آن است که:اولا، فعل اخلاقی در اسلام هدف و غرض (غایت) دارد و ثانیا،آن هدف و غرض مربوط به شخص عامل است.
▪ پنجم: در نظامهای غایتانگار، امور گوناگونی بهعنوانغایت فعل اخلاقی مطرح شده است، مانند: لذت، قدرت،معرفت، تحقق کمالات نفس و.. هریک از این امور نیز بهگونههای متفاوتی تفسیر شده و مصادیق مختلفی از آن مدنظربوده است.
پرسش آن است که در مکتب اخلاقی اسلام، غایت چیست؟باز هم با مراجعه به متون دینی دانسته میشود که غایت در ایننظام، لذت است، اما نه لذتهای حسی دنیوی که ناپایدار، سطحیو توام با رنجها و آلام فراوان است، بلکه لذتهای پایدار، عمیقو خالی از هرگونه رنج و سختی. با مروری بر آیات کریمه قرآنروشن میگردد که خداوند از انسان خواسته خود را در لذتهایدنیوی که گذرا و همراه با رنجهای فراوان و بسیار پایین مرتبتهستند محدود نساخته به آخرت و نعمتهای جاودانه و ژرفتر آننظر بدوزد.
از نگاه قرآن، بالاترین لذت و سرور و ابتهاجی که برایانسان حاصل میگردد، لذت حاصل از انس با خدا، قرب به او ونظر به جمال و جلال الهی است. «و رضوان من الله اکبر.» و ازاینرو میتوان گفت: غایت در نظام اخلاقی اسلام قرب الی اللهاست، یعنی مصداق آن مفهوم غایی، قرب الهی است. باید توجهداشت که نظام اخلاقی اسلام به لحاظ غایی، ثنوی نیست، هدفیک چیز است و آن سعادت نهایی است و این حقیقتی است کهمفاهیم عدیدهای بر آن منطبق میگردد، مفاهیم متعددی کهبهعنوان غایت نهایی در نظام اخلاقی یاد میشود، یا اتحادمصداقی دارند و یا اختلاف تشکیکی، نه آنکه در امر مختلفدر عرض یکدیگر غایت نظام اخلاقی باشد.
▪ ششم: از آنجا که راه رسیدن به این هدف، پروراندن میلها وگرایشهای متعالی، از جمله نوعدوستی، امانتداری، عمل به عهدو مانند آن است، اخلاق اسلامی در نحوه رویارویی با دیگران وحرکت در جهت مصالح دیگران ، مزایای مکاتب سودگرایی را،در توجه به خیر و صلاح عمومی و حرکت در جهتمحرومیتزدایی و مانند آن در بر دارد و در عین حال ازآسیبهای آن در امان است. توضیح اینکه خودگرایی اگر براساستلقی مادی از انسان مطرح گردد و انسان را در چارچوب حیاتدنیوی ببیند، با اشکالهای عدیدهای مواجه میگردد و حتیموجب تناقض درونی میشود، به گونهای که یک خودگرا هرگزنمیتواند در مقام توصیه به دیگران، خودگرایی را تجویز نماید،چرا که با منافع او تزاحم مییابد. (۱۶) اما اگر انسان را دارایحیات جاودان بدانیم و به منافع برتر او نظر داشته باشیم،ترغیب دیگران به دستیابی بدین منافع، نه تنها توصیه به کردارخودخواهانه در زندگی دنیا نیست، بلکه از آنجا که آن منافعجاودان در پرتو گذشتها، ایثارها و فداکاریهای آدمی در اینحیات دنیوی به دست میآید، این خودگرایی در عمل به تمامرفتارهای دیگرخواهانه توصیه خواهد کرد، چرا که تزاحم، تنهامیان منافع دنیوی من با منافع دنیوی دیگران است، نه میان منابعاخروی من با منافع دنیوی یا اخروی دیگران و بعکس.
▪ هفتم: چنانکه یادآور شدیم، غایت در اخلاق اسلامی خیر وسعادت اخروی است، نه منافع دنیوی. در قیاس با منافع دنیوی،نظام اخلاقی اسلام غایتگرا نیست، بلکه ارزشگرا وفضیلتخواه و به تعبیری وظیفهگراست (دقتشود). نباید ازاین سخن داخل شدن یک قسم در قسم مقابل آن برداشتشود،مقصود آن است که چون نظام اخلاقی اسلام مبتنی برانسانشناسی خاصی است و گستره وسیعی برای حیات وکمالات انسانی میبیند، منافعی که بدان نظر دارد، کمال وسعادت اخروی انسان است که در پرتو قرب الهی حاصلمیشود. این غایت، یعنی کمال انسان، با انجام اعمالی که ملایم بانفس متعالی انسان است، تحقق مییابد، ازاینرو، نظام اخلاقیاسلام در مقام توصیه و دستور و ارائه برنامه، همچونوظیفهگرایی که به هیچ غایت مادی و منفعت دنیوی نظر ندارد،توصیه میکند (به قید مادی و دنیوی توجه شود) .
به دیگر بیان، امانتداری، راستگویی و مانند آن به لحاظویژگیهای خاص خودشان و با قطع نظر از سود و زیان دنیویمترتب بر آنها در نظام اخلاقی اسلام خوب و پسندیدهاند، چوناین افعال با ویژگیهایی که دارند، به گونهای هستند که گرایشهایمتعالی انسان، او را بهسوی آنها فراخوانده، آنها را اموری خوبو بایستنی معرفی میکند، در اسلام، انسان فضیلتمند کسی استکه راستبگوید هرچند به زیان او تمام بشود، بخشش کند،هرچند او را در محرومیت قرار دهد، یعنی این امور با قطع نظراز سود و زیان دنیوی مترتب بر آنها ارزش اخلاقی هستند(وظیفهگرایی بهمعنای نفی غایت دنیویگرایی) هرچند در هرحال خیر اخروی خود را به همراه میآورند (غایتانگاری).
▪ هشتم: مکاتب اخلاقی از سوی دیگر بر سه دستهاند:
الف) مکاتب اخلاقی عملنگر
ب) مکاتب اخلاقی عام
ج) مکاتباخلاقی قاعدهنگر (۱۷) نظام اخلاقی اسلام را باید قاعدهنگر بهشمار آورد، یعنی بر آن است که معیار صواب و خطا مشتمل بریک دسته قواعد است. این قواعد و ساختار خاص آنها محتوایاخلاق اسلامی را تشکیل میدهد. به دیگر سخن، انسان برایآنکه به کمال مطلوب خود دستیابد، باید راهی را طی کند کهحدود آن با قواعد کلی مشخص شده است.
▪ نهم: نظام اخلاقی اسلام عقلانی وحیانی است. بدین معنا کههم خرد و اندیشه انسان بدان دعوت میکند و هم پیامبران الهی،که از این امر گاهی به فطری بودن دین (۱۸) تعبیر میشود. یعنیتعالیم کلی دین اسلام از آن جمله احکام اخلاقی آن، باگرایشهای فطری انسان هماهنگ و همنواست. حاصل آنکه اگراسلام ما را به ترک تعلقات دنیوی و توجه به خدا و آخرت وارزشهای معنوی فرا میخواند، عقل حسابگر نیز، که هموارهسود و زیان و مصالح و مضار انسان را در نظر میگیرد و انسانرا به انجام کارهایی که بیشترین سود و کمترین زیان را برای اودارد، دعوت میکند، آن فراخوان وحیانی را تایید میکند.صریحا میتوان گفت که اسلام تنها از ما خواسته است که عاقلباشیم و عاقلانه عمل کنیم. انسان عاقل (۱۹) هرگز آخرت را بهدنیا نمیفروشد و جهان ابدی، لذایذ معنوی و لقای خدا را بالذایذ ناچیز و بیمقدار دنیوی مبادله نمیکند. ازاینروست کهمیگوییم نظام اخلاقی ما عقلانی - وحیانی است، و البته این امربههیچوجه بهمعنای بینیازی انسان از وحی برای رسیدن به کمالو کافی بودن عقل نیست، که شرح آن مجالی دیگر را میطلبد.
▪ دهم: در مباحث فرااخلاق، نظریههای گوناگونی دربارهتحلیل گزارههای اخلاقی و نحوه علم به آنها مطرح است (۲۰) ،مانند شهودگرایی، احساسگرایی، توصیهگرایی و... از متوندینی میتوان مواردی را در تایید شهودگرایی به دست آورد،یعنی میتوان استفاده کرد که نیروی ادراکی انسان بهنحو بدیهیو مستقل، خوبی و بدی بسیاری از کارها را درمییابد. (۲۱) متکلمین و نیز اصولدانان بسیاری بر آنند که درقلمرو عقل عملی همچون حوزه عقل نظری، انسان از بدیهیاتتصوری و تصدیقی برخوردار است و با اتکا بر همانها نظاماخلاقی خود را سامان میدهد. فیالمثل مفهوم خوبی و بدیبدیهی است و نیز قضیه «عدل خوب است» و «ظلم بد است»بدیهی میباشد.
▪ یازدهم: نکته پایانی که در این مقال نباید نادیده انگاریم آناست که: از آنجا که مردم درجات گوناگونی دارند، خطاباخلاقی قرآن نیز دارای سطوح گوناگونی است. ازاینرو، گاهآنچه برای دستهای نیک و شایسته به شمار میرود برای گروهیدیگر که در مرتبهای دیگرند، گناهی نابخشودنی است.ازاینروست که گفتهاند: «حسنات الابرار سیئات المقربین.» یعنینیکیهای ابرار گناهان مقربان به شمار میآید». آنچه بیان شدویژگیهای نظام اخلاقی اسلام در خطاب به توده مردمان است کهدر زندان خود و خودگرایی محصورند. اما خداوند را بندگانینیز هست که از خود رهیده و به خدا گرویدهاند. آنان خودنمیبینند تا برای رسیدن به کمال آن تلاش کنند، بلکه کامل مطلقرا نگریستهاند و مجذوب جمال او و محو کمال او و بیاختیار،در اختیار اویند. آنان حق را میطلبند فقط برای حق. برایایشان عبادت خداوند به هدف رهیدن از دوزخ یا رسیدن بهفردوس، وسیله قرار دادن حق استبرای رسیدن به خواستههاینفس، و خودپرستی است نه خداپرستی. (۲۲)
علی شیروانی
پینوشتها:
۱. رک. شیروانی، علی. اخلاق هنجاری، پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی، ۱۳۷۸.
۲ . Issues of moral theory
۳ . Substative moral issues
۴ . Normative ethies
۵. رک. ویلیام کی، فرانکنا. فلسفه اخلاق، ترجمه هادیصادقی، مؤسسه فرهنگی طه، ۱۳۷۶، ص ۴۱ به بعد.
۶ . Teleological theories
۷ . Deontological theories
۸. برای تفصیل این اجمال نگاه کنید به: شیروانی، علی. اخلاقدر قرآن، ج۱، درسهای استاد مصباح یزدی، انتشارات دارالفکر.
۹. اصل علت غایی که به تفصیل در فلسفه اسلامی از آن سخنرفته است.
۱۰. آل عمران/ ۱۳۰.
۱۱) انفال /۴۵.
۱۲) Ethical egoism
۱۳) Utilitarianism
۱۴) صف /۱۰.
۱۵) توبه/۱۱.
۱۶) در اخلاق هنجاری در این باره بیشتر توضیح دادهام.
۱۷) برای توضیح این اصطلاحات رک. شیروانی، علی. اخلاقهنجاری، فرانکنا، فلسفه اخلاق.
۱۸) برای پژوهش بیشتر درباره معنای فطری بودن دین و براهین آنرک. شیروانی، علی. سرشت انسان، پژوهشی در خداشناسیفطری، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها.
۱۹) به قید «انسان عاقل» توجه شود، یعنی انسانی که در مرتبهعقلانی است و هنوز منطق عشق را که ورای عقل استبار نیافته است،اگر چنین شود حکمی و سخنی دیگر دارد که در پایان این مقال بداناشارت رفته است.
۲۰) برای آشنایی بیشتر نگاه کنید به: شیروانی، علی. فرااخلاق،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
۲۱) علامه شهید مطهری در کتاب فلسفه اخلاق و نیز فطرتاندکی در این باره بحث کردهاند.
۲۲) در این مقاله به اجمال، طرحی کلی از ساختار اخلاقی اسلام درچهارچوب طبقهبندی رایجبرای تقسیم مکاتب اخلاقی ارائه شد.بیشک بیان مستندات قرآن و روایی هریک از بندهای فوق، مقاله رابه کتابی گسترده تبدیل میکند، که از خداوند توفیق سامان دادن آن راخواهانم.
پینوشتها:
۱. رک. شیروانی، علی. اخلاق هنجاری، پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی، ۱۳۷۸.
۲ . Issues of moral theory
۳ . Substative moral issues
۴ . Normative ethies
۵. رک. ویلیام کی، فرانکنا. فلسفه اخلاق، ترجمه هادیصادقی، مؤسسه فرهنگی طه، ۱۳۷۶، ص ۴۱ به بعد.
۶ . Teleological theories
۷ . Deontological theories
۸. برای تفصیل این اجمال نگاه کنید به: شیروانی، علی. اخلاقدر قرآن، ج۱، درسهای استاد مصباح یزدی، انتشارات دارالفکر.
۹. اصل علت غایی که به تفصیل در فلسفه اسلامی از آن سخنرفته است.
۱۰. آل عمران/ ۱۳۰.
۱۱) انفال /۴۵.
۱۲) Ethical egoism
۱۳) Utilitarianism
۱۴) صف /۱۰.
۱۵) توبه/۱۱.
۱۶) در اخلاق هنجاری در این باره بیشتر توضیح دادهام.
۱۷) برای توضیح این اصطلاحات رک. شیروانی، علی. اخلاقهنجاری، فرانکنا، فلسفه اخلاق.
۱۸) برای پژوهش بیشتر درباره معنای فطری بودن دین و براهین آنرک. شیروانی، علی. سرشت انسان، پژوهشی در خداشناسیفطری، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها.
۱۹) به قید «انسان عاقل» توجه شود، یعنی انسانی که در مرتبهعقلانی است و هنوز منطق عشق را که ورای عقل استبار نیافته است،اگر چنین شود حکمی و سخنی دیگر دارد که در پایان این مقال بداناشارت رفته است.
۲۰) برای آشنایی بیشتر نگاه کنید به: شیروانی، علی. فرااخلاق،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
۲۱) علامه شهید مطهری در کتاب فلسفه اخلاق و نیز فطرتاندکی در این باره بحث کردهاند.
۲۲) در این مقاله به اجمال، طرحی کلی از ساختار اخلاقی اسلام درچهارچوب طبقهبندی رایجبرای تقسیم مکاتب اخلاقی ارائه شد.بیشک بیان مستندات قرآن و روایی هریک از بندهای فوق، مقاله رابه کتابی گسترده تبدیل میکند، که از خداوند توفیق سامان دادن آن راخواهانم.
منبع : معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست