دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
دسترسی به اطلاعات یا هرج و مرج یا هر دو؟ انتخاب با شما است
![دسترسی به اطلاعات یا هرج و مرج یا هر دو؟ انتخاب با شما است](/mag/i/2/3sxvc.jpg)
به عنوان یك واقعیت، تونی بلر نخست وزیر انگلستان اخیراً بر اهمیت و تأثیر انقلاب اطلاعاتی بر انقلاب صنعتی و كشاورزی تأكید نموده است.هرحال، در هر انقلابی گسترش انقلاب شدیداً بستگی به مكانیزمهای اشاعه آن دارد. بنابراین ممكن است گفته شود كه كامپیوتر یك جنبه كلیدی جامعه اطلاعاتی محسوب نمیشود، اما رشد شبكهها اشاعه اطلاعات جهانی را میسر ساخته است. تمامی این پیشرفتها تأثیرات عمیقی بر روی كتابداری گذاشته و اساس كتابداری و جنبههای سنتی آن را دگرگون ساختهاند. سیر این تحولات از كتابخانه به عنوان یك جا و مكان تا فراهمآوری و دسترسی به اطلاعات، فارغ از مكان و هر نوع محل، ادامه دارد و یك روال طبیعی از اطلاعات كتابی تا اطلاعات الكترونیكی جدید را شامل شده است(Brown[۲]، ۱۹۹۷: Ashraff[۳]،۲۰۰۰. این وضعیت با ورود اینترنت به كتابخانه پیچیدهتر شده است. امروزه شاید خواندن یك كتاب و دریافت مجلات و نشریات ادواری بدون توجه به شبكه جهانی وب و اینترنت غیرممكن به نظر برسد و اینهمه به خاطر جنبه قوی و ظرفیت و محیط چند رسانهای شبكه جهانی وب است.
به عبارت دیگر، اكنون زمان آن رسیده است كه از قدرت و چند جانبه بودن فناوری اطلاعات و ارتباطات درجهت فراهمآوری و دسترسی سریع و جهانی به اطلاعات، توسعه خدمات موجود، توانایی ارائه خدمات نوین، تقویت امكانات و تسهیلات همكاری و روشهای فراهمآوری اطلاعات به صورت یكپارچه و هماهنگ بدون توجه به شكل، مكان و رسانهایی كه اطلاعات را در خود دارد، استفاده كنیم و با شادمانی آنرا مغازه اطلاعاتی در یك قدمی بنامیم كه از نظر كیفیت و بهرهوری در زمینه محصولات و خدمات اطلاعاتی از جایگاه خوبی برخوردار است. با این وجود به نظر میرسد كه متخصصان اطلاعات با مسائل و تنگناهایی در رابطه با مغایرتها [ناسازگاریها] و اختلافات مواجه هستند، كه منجر به بینظمی و هرج و مرج میشود.این نوشته به مفاهیم دسترسی به اطلاعات و تنگناهای متخصصان اطلاعات در محیط اطلاعات و كتابخانههای مبتنی بر فناوری اطلاعات میپردازد.
● دسترسی به اطلاعات
دسترسی به اطلاعات و منابع اطلاعاتی یكی از مهمترین اهداف و عملكردهای كتابخانهها و كتابداران محسوب میگردد، این مورد در قوانین پنجگانه مشهور رانگاناتان هم به روشنی بیان گردیده است. هر چند كتابخانهها سالها دسترسی به منابع اطلاعات سنتی را برای مراجعین و استفادهكنندگان ممكن میساختند با این حال فناوری اطلاعات و ارتباطات و كاربرد آن در تولید، پردازش، ذخیره، بازیابی، اشاعه و انتقال اطلاعات، موقعیت گذشته را به صورت اساسی دگرگون ساخته است. برای مثال اهداف و راهبردها، ماهیت منابع و خدمات، ساختار سازمانی و وظایف و روشهای ارائه خدمات را به كلی تغییر داده است.
امروزه تعدادی از كتابخانهها دسترسی به منابع الكترونیكی را با فراهمآوری یك دوجین از پایگاههای اطلاعاتی كتابشناختی رایانهای و دسترسی به اطلاعات در اینترنت به طور فزایندهای میسر ساختهاند (Fecko[۴]، ۱۹۹۷).
بعلاوه با توجه به ظهور نشر الكترونیكی، مؤلفین انتشارات و مقالات علمی و منابع آموزشی كه در مؤسسات مختلف كار میكنند به منظور انتشار نوشتههای خود نیازی به طی كردن فرایند دشوار و معمول در انتشار نوشتههای چاپی گذشته ندارند. رشد سریع اینترنت و اینترانت در مؤسسات دسترسی به اطلاعات را تسهیل كرده است. بنابراین هركس قادر است تلاشهای صورت گرفته در زمینه دسترسی به انواع اطلاعات شامل دسترسی كتابشناختی، دسترسی فیزیكی، دسترسی هوشمند و دسترسی شبكهای به خدمات و منابع و در نتیجه افزایش استفاده از اطلاعات را با چشم خود ببیند.
●چشماندازهای دسترسی
دسترسی به منابع اطلاعاتی سنتی و یا الكترونیكی بایستی از دیدگههای مختلف از جمله استفادهكننده، موضوع، فراهمكنندگان اطلاعات و زیرساختهای فنی قابل دسترس، مورد توجه قرار گیرد. بعلاوه استفادهكنندگان تقاضاهای دسترسی خود را از مكانهای مختلف مثل اداره، كتابخانه، آزمایشگاه یا خانه و با استفاده از ابزارهای سختافزاری و نرمافزاری متفاوت ارسال مینمایند. نظر فاستر[۵] در این زمینه این است كه رابط مورد استفاده برای دسترسی به منابع در كتابخانه الكترونیكی بایستی تا پائین ترین سطح ممكن قابل سازگاری و استفاده باشد به طوریكه انتظارات همه استفادهكنندگان را برای استفاده از نظام برآورده نماید و این سؤال را مطرح میكند كه آیا ذخیره و نصب یك محصول نرم افزاری اضافی برای مشاهده منابع ضروری به نظر می رسد؟ بعلاوه آیا تفاوتهای گروههای استفادهكننده و انواع منابع گوناگون مورد توجه قرار گرفته است؟ در جهت تلاش برای رویارویی با مسائل و تنگناهای دسترسی به منابع طرحهایی به انجام رسیده است.
برای مثال طرح اروپایی Decomate II با گسترش و ارائه خدمات به استفاده كنندگان نهایی، دسترسی به منابع اطلاعاتی متنوعی را در كتابخانههای مختلف اروپا میسر ساخته و با استفاده از یك رابط واحد وظیفه خدمت به كتابخانههای دیجیتالی اروپا در زمینه اقتصاد را به عهده دارد.درآینده نزدیك هركس قادر خواهد شد به سطوح گوناگون منابع الكترونیكی اطلاعات دسترسی داشته باشد. تقاضاهای انبوه با استفاده از شبكههای دانشگاهی همیشه قابل دسترس و پاسخگویی هستند و افراد دیگر میتوانند از شبكههای از راه دور دیگری كه نیاز دارند، برای مثال از اینترنت استفاده نمایند (Lancaster and Sandore[۶]، ۱۹۹۷).پیشرفت در موارد بالا تحولات زیادی در چشم انداز كنونی كتابخانهها بوجود آورده است و این نیازمند ایجاد و بكارگیری یك طرح راهبردی است، این طرح بایستی بر دسترسی به اطلاعات و گسترش خدمات جدید، خلاقانه و ارزش افزوده تأكید داشته باشد.
●پیامدها و مسائل چالش برانگیز
با توجه به تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و حركت به سمت جامعه بدون كاغذ، كتابخانه بدون كتاب، مراكز اطلاعات دیجیتالی، كتابخانههای مجازی و غیره درست نیست كه با توجه به مسائل اخلاقی، حقوقی، اقتصادی و فنی بیشمارملازم با آن، نام آن را "آرمان اطلاعاتی" بگذاریم. همانطور كه هنری فوردIIا[۷] هم بدرستی اشاره میكند، موفقیتهای فنی و اقتصادی در چند سال گذشته همه مسائل را حل نكرده و حتی مسائل و مشكلات غیرقابل پیشبینی و زیادی را به همراه داشته است.برخی از مشكلات متخصصان اطلاعات كه سبب سرگردانی آنها شده است، از رویارویی تفاوتها و اختلافات كه منجر به بینظمی و هرج و مرج شده سرچشمه گرفته و در ادامه مورد توجه قرار می گیرد:
●عناوین/سرفصلهای مسائل
برخی عناوین، پیامدها و مسائل پیش روی متخصصان جدید اطلاعات به قرار زیر است:
▪ جذابیت های كامپیوتر: آیا كامپیوتر خلاقیت را از بین میبرد؟
▪ ایمنی / رازدار بودن برای مراجعین- محرمانه ماندن یك اتفاق
▪ تروریسم چند رسانه ای
▪ بینظمی
▪ چه آیندهای برای كتابداران و كتابخانهها متصور است؟▪ آیا در آینده حق مؤلف در اینترنت باقی میماند؟
▪عدم سازماندهی و عدم تخصصگرایی در محیط شبكه.
▪ مراقبت كاركنان از اطلاعات كامپیوتر.
▪ مزاحمتهای رایانهای (دستبرد زدن به كامپیوترها) به عنوان یك جرم؟
▪ فناوری اطلاعات مفید است یا مضر؟
▪ ظهور فناوری نوین میتواند كیفیت زندگی را پایین بیاورد.
▪ آیا حفاظت و آرشیو اطلاعات دیجیتالی امكان پذیر است؟
▪ ایجاد منابع به شكل الكترونیكی با استفاده از فناوری ضرورتاً آنها را به راحتی قابل دسترس نمیسازد!
▪ چه كسی مسؤل درستی و اعتبار اطلاعات موجود در شبكه است؟
▪ در محیط فناوری اطلاعات استفاده كننده چه كسی است ... كارمند، استفادهكنندگان داخلی استفادهكنندگان بیرونی یا همه؟
● شبكه اغواگر
▪ از بین رفتن شكل سنتی، میزان طول عمر كتابخانه مجازی.
روشن است كه پیامدهای چالش برانگیز، مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی / ایمنی ورود غیر مجاز به شبكه، حق مؤلف، نیروی انسانی، ساختارهای سازمانی، مالكیت در مقابل دسترسی، جرمهای اینترنتی/ خصوصی بودن، محافظت، مسئولیت اعتبار و صحت اطلاعات و غیره است كه جزئیات برخی از این موارد در جاهای دیگر به تفصیل بیان شده است (Seetharama، ۲۰۰۲).
●● نتیجه گیری
ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات در كتابخانهها و مراكز اطلاعرسانی میزان بهرهوری را افزایش داده و كیفیت دسترسی به منابع و خدمات كتابخانهها را تسهیل نموده است، بنابراین انواع شیوههای دسترسی به اطلاعات همچون دسترسی به اطلاعات كتابشناختی، دسترسی فیزیكی، دسترسی هوشمند و دسترسی از طریق شبكه به منابع و خدمات به صورت یك واقعیت نمود پیدا كرده است، البته این موارد پیامدهای چالش برانگیز زیادی نیز با خود به همراه آورده است. برخی مسائل بحث برانگیز برای متخصصان اطلاعرسانی عبارتند از:
۱- چگونه میتوان امنیت و حریم خصوصی خود را در ارتباط با دیگر مراجعین، كاربران و كاركنان سازمان حفظ نمود؟
۲- آیا میتوان نسبت به توانایی و پایایی ساختار ایجاد شده بوسیله فناوری اطلاعات كه ساختارهای سنتی را از بین برده است، مطمئن شد؟
۳- چگونه میتوان از عدم تخصصگرایی كه مرتب باعث پایین آمدن كیفیت زندگی میشود و همزمان با فناوری اطلاعات نموده یافته است، جلوگیری كرد؟
۴- چه چیزهایی باید یاد گرفته شود و چه چیزهای ارزش یادگیری ندارند؟
۵- در ارتباط با استفاده از محملهای الكترونیكی اطلاعات چه وقت حق مؤلف زیر پا گذاشته میشود؟
۶- در یك محیط مبتنی بر شبكه چه كسی مالك اطلاعات است؟
۷- چگونه میشود از ارعاب و وحشت در فضای شبكه جلوگیری كرد؟
۸- چگونه میتوان مسائل مربوط به ایمنی و حفظ حریم خصوصی را حل نمود؟
۹- چگونه از شكلهای اطلاعات الكترونیكی محافظت و نگهداری كنیم؟
۱۰- آیا این امكان وجود دارد كه در رابطه با چگونگی استفاده از برخی پایگههای اطلاعاتی، به كاربران و مراجعین خود به صورتی كامل و جامع آموزش دهیم؟
۱۱- چگونه از خرابی رایانه جلوگیری كنیم؟ یا ایرادهای رایانه را حل كنیم؟
۱۲- چگونه اطلاعاتی را كه از درستی و اعتبار آنها مطمئن نیستیم توزیع كنیم یا اشاعه دهیم؟ و چگونه از اشاعه آن جلوگیری كنیم؟
۱۳- حد فاصل بین سانسور و آزادی بیان را چگونه بشناسیم؟
۱۴- آیا هنگامیكه استفادهكنندگان نهایی به خدمات و منابع به صورت مستقیم و از طریق یك نرمافزار كاربرپسند، دسترسی دارند، رشد مجموعه در اولویت است یا ارائه خدمات اطلاعرسانی؟خلاصه اینكه تحولات گوناگونی كه در چشماند از كنونی كتابخانهها روی داده است یك نوع ناپایداری و غیر قابل پیشبینی بودن و به عبارتی یك حالت بینظمی و هرج و مرج بوجود آورده و تعدادی از كتابداران و متخصصان اطلاعرسانی را دچار سردرگمی نموده است.از آنجائیكه امروزه حالت پذیرش و تسلیم در مقابل سرنوشتی كه ماشین وضع نموده به صورت مد روز درآمده است نقل قول براون در این زمینه جالب به نظر میرسد" همانگونه كه ما به یك شبكه فعال وصل میشویم، خیلی از مواردی كه صرفاً به عنوان عصب ها یا گرههایی در شبكه نمایان میشود غیر قابل پیشبینی، غیرقابل فهم، غیر قابل نظارت و كنترل است و حتی خیلی از چیزها را اصلاً متوجه نمیشویم ... اما این واقعیت فاصله فرهنگی واقعی را نشان میدهد ... تعارض عمده این است كه این پلهای الكترونیكی برای فضای زمانی و گستره مكانی خاصی طراحی شده و قادر است به عنوان یك میانجی قوی برای آنچه كه ما میخواهیم با آن ایجاد ارتباط بكنیم عمل نماید. اینترنت در شكل امروزی خود بیشتر از بدیهایی كه دارد از پتانسیل خوب و مفید بودن برخوردار است. اما این فقط یك قسمت كوچكی از فضای گسترده و قوی اطلاعاتی است كه در آن هر كس قادر است شكل، ساختار، كیفیت و درستی هسته تمامی ارتباطات و تأملات بین خانوادهها را تضعیف و متزلزل نماید. اكنون به نظر میرسد اگر ما بیشتر بوسیله ابزارهای دیجیتالی ایجاد تعامل بكنیم، بیشتر با همدیگر قطع رابطه كردهایم".علیرغم آنچه كه در بالا گفته شد ما بایستی یك الگوی قوی- برای برخورد با فناوری اطلاعات – با مبنایی ساده اما یك اصول پایدار ایجاد كنیم. همانطور كه این حرفه در حال رشد است، همزمان یك كار دسته جمعی در زمینه مقابله با مضرات آن ضروری به نظر میرسد.ما باید روش استفاده درست و احتراز از معایب فناوری اطلاعات در مراكز اطلاعرسانی و كتابخانهها را یاد بگیریم.در نتیجه به نظر میرسد دسترسی به اطلاعات و بینظمی (كه ممكن است بعداً غالب شود) تنها گزینهای است كه برای ما قابل دسترس است.
پی نوشتها:
*. Seetharama, S. "Information access or Chaos or Both? Choice is yours!". In: Information access, Management and exchange in the technological age. M. Bavakutty et all. New Dehli: ESS ESS Publication, ۲۰۰۳. P. ۱۰۲-۱۰۹.
۱. S. Seetharama
۲. Brown
۳. Ashraf
۴. Fecko
۵. Foster
۶. Lancaster & Sandore
۷. Henry Ford
منابع:
۱. Ashraff (t). The new digital Paradigm: A challenge to librarianship. (In Second National Convention of MANLIBNWT on" Challenges ۲۰۰۰". Ahmedabad. ۳-۵ Feb, P ۲۶-۳۲.)
۲. Brown (D). Cyber Trends. ۱۹۹۷. Pengiun books.
۳. Fecko (MB). Electronic Resources: Access and Issues. ۱۹۹۷. London, Bowker Saur.
۴. Foster (W). Towards the electronic Library.
۵. Lancaster (F W) and Sandore (B). Technology and Management in Library and information Services. ۱۹۹۷. Library Association Publishing. London.
۶. Seetharama (S). Information Science and Information Technology: Chaos, Conflicts and Contradictions. (In Press).
نوشته: پرفسور اس. سیتاراما[۱]
ترجمه: غلام حیدری كارشناس ارشد علوم كتابداری و اطلاع رسانی
*. Seetharama, S. "Information access or Chaos or Both? Choice is yours!". In: Information access, Management and exchange in the technological age. M. Bavakutty et all. New Dehli: ESS ESS Publication, ۲۰۰۳. P. ۱۰۲-۱۰۹.
۱. S. Seetharama
۲. Brown
۳. Ashraf
۴. Fecko
۵. Foster
۶. Lancaster & Sandore
۷. Henry Ford
منابع:
۱. Ashraff (t). The new digital Paradigm: A challenge to librarianship. (In Second National Convention of MANLIBNWT on" Challenges ۲۰۰۰". Ahmedabad. ۳-۵ Feb, P ۲۶-۳۲.)
۲. Brown (D). Cyber Trends. ۱۹۹۷. Pengiun books.
۳. Fecko (MB). Electronic Resources: Access and Issues. ۱۹۹۷. London, Bowker Saur.
۴. Foster (W). Towards the electronic Library.
۵. Lancaster (F W) and Sandore (B). Technology and Management in Library and information Services. ۱۹۹۷. Library Association Publishing. London.
۶. Seetharama (S). Information Science and Information Technology: Chaos, Conflicts and Contradictions. (In Press).
نوشته: پرفسور اس. سیتاراما[۱]
ترجمه: غلام حیدری كارشناس ارشد علوم كتابداری و اطلاع رسانی
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست