جمعه, ۲۳ آذر, ۱۴۰۳ / 13 December, 2024
مجله ویستا
اثبات لزوم امامت
ختم نبوت بدون نصب امام معصوم , خلاف حكمت الهی است و كامل بودن دین جهانی و جاودانی اسلام , منوط به این است كه بعد از پیامبر اكرم ( ص ) جانشینان شایسته ای برای او تعیین گردند بگونه ای كه بجز مقام نبوت و رسالت , دارای همه مناصب الهی وی باشند
این مطلب را می توان از آیات كریمه قرآن و روایات فراوانی كه شیعه و سنی در تفسیر آنها نقل كرده اند استفاده كرد :
از جمله در آیه سوم از سوره مائده می فرماید : (( الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دیناً ))
این آیه كه به اتفاق مفسرین در حجهٔ الوداع و تنها چند ماه قبل از رحلت پیامبر اكرم ( ص ) نازل شد بعد از اشاره به نا امیدی كفار از آسیب پذیری اسلام (( الیوم یئس الذین كفر وامن دینكم ...)) تائكید می كند كه امروز دین شما را كامل , و نعمتم را بر شما تمام كرده .
و با توجه به روایات فراوانی كه در شائن نزول این آیه ها وارد شده كاملاً روشن می شود كه این (( اكمال و اتمام )) كه توائم با نومید شدن كفار از آسیب پذیری اسلام بوده با نصب جانشین برای پیامبر اكرم ( ص ) از طرف خدای متعال , تحقق یافته است . زیرا دشمنان اسلام , انتظار داشتند كه بعد از وفات رسول خدا ( ص ) ـ مخصوصاً با توجه به اینكه فرزند ذكوری نداشتند ـ اسلام بدون سرپرست بماند و در معرض ضعف و زوال قرار گیرد , ولی با نصب جانشین برای وی دین اسلام به نصاب كمال , و نعمت الهی به سرحد تمام رسید و امید كافران بر باد رفت . ( ۱ )
و كیفیت آن , چنین بود كه پیامبر اكرم ( ص ) هنگام بازگشت از حجهٔ الوداع همه حجاج را در محل (( غدیر خم )) جمع كردند و ضمن ایراد خطبه مفصلی از ایشان سوئال كردند : (( الست اولی بكم من انفسكم؟ )) ( ۲ ) آیا من از طرف خدا متعال بر شما ولایت ندارم؟ همگی یكصدا جواب مثبت دادند , آنگاه زیر بغل علی ( ع ) را گرفته او را در برابر مردم بلند كردند و فرمودند : (( من كنت مولاه فعلی مولاه )) و بدین ترتیب , ولایت الهی را برای آن حضرت , اعلام فرمودند .
سپس همه حضار با آن حضرت بیعت كردند و از جمله , خلیفه دوم ضمن بیعت با امیر موئمنان علی ( ع ) بعنوان تهنیت گفت : (( بخ بخ لك یا علی , اصحبت مولای و مولی كل موئمن و موئمنهٔ)) ( ۳ )
و در این روز بود كه این آیه شریفه , نازل شد : (( الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دیناً )) و پیامبر اكرم ( ص ) تكبیر گفتند و فرمودند : (( تمام نبوتی و تمام دین الله ولایهٔ علی بعدی ))
و در روایتی كه بعضی از بزرگان اهل سنت ( حموینی ) نیز نقل كرده اند آمده است كه ابوبكر و عمر از جابر خاستند و از رسول خدا ( ص ) پرسیدند كه آیا این ولایت , مخصوص علی است؟ حضرت فرمود :
مخصوص علی و اوصیائ من تا روز قیامت است . پرسیدند : اوصیائ شما چه كسانی هستند؟ فرمودند :
(( علی اخی و وزیری و وارثی و وصیی و خلیفتی فی امتی و ولی كل موئمن من بعدی , ثم ابنی الحسن , ثم النی الحسین , ثم تسعهٔ من ولد ابنی الحسین واحداً بعد واحد , القرآن معهم و هم مع القرآن , لایفارقونه و لا یفارفهم حتی یردوا علی الحوض )) (۴)
بر حسب آنچه از روایات متعدد , استفاده می شود پیامبر اكرم ( ص ) قبلاً مائمور شده بودند كه امامت امیر موئمنان ( ع ) را رسماً اعلام كنند ولی بیم داشتند كه مبادا مردم , این كار را حمل بر نظر شخصی آن حضرت كنند و از پذیرفتن آن , سرباز زنند . از اینروی , در پی فرصت مناسبی بودند كه زمینه این كار فراهم شود تا اینكه این آیه شریفه نازل شد :
(( یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس )) ( ۵ ) و ضمن تائكید بر لزوم تبلیغ این پیام الهی ـ كه همسنگ با همه پیامهای دیگر است و نرساندن آن بمنزله ترك تبلیغ كل رسالت الهی می باشد ـ به آن حضرت مژده داد كه خدای متعال تو را از پیامدهای آن , مصون خواهد داشت . با نزول این آیه , پیامبر اكرم ( ص ) دریافتند كه زمان مناسب , فرا رسیده و تائخیر بیش از این , روا نیست . از این روی , در غدیر خم به انجام این وظیفه , مبادرت ورزیدند . ( ۶ )
البته آنچه اختصاص به این روز داشت اعلام رسمی و گرفتن بیعت از مردم بود وگرنه رسول خدا ( ص ) در طول دوران رسالتشان بارها و به صورتهای گوناگون , جانشینی امیرموئمنان علی ( ع ) را گوشزد كرده بودند و در همان سالهای آغاز ین بعثت , هنگامی كه آیه (( و انذر عشیرتك الاقربین )) ( ۷ ) نازل شد در حضور همه خویشاوندان فرمودند : نخستین كسی كه دعوت مرا بپذیرد جانشین من خواهد بود و به اتفاق فریقین , نخستین كسی كه پاسخ مثبت داد علی بن ابی طالب ( ع ) بود .( ۸ )
و نیز هنگامی كه آیه (( یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامرمنكم )) ( ۹ ) نازل شد و اطاعت كسانی كه بعنوان (( اولواالامر )) بطور مطلق , واجب كرد و اطاعت ایشان را همسنگ اطاعت پیغمبر اكرم ( ص ) قرار داد جابربن عبدالله انصاری از آن حضرت پرسید :
این (( اولواالامر )) كه اطاعتشان مقرون به اطاعت شما شده چه كسانی هستند؟ فرمود :
(( هم خلفائی یا جابر و ائئمهٔ المسلمین من بعدی . اولهم علی بن ائبی طالب , ثم الحسن , ثم الحسین , ثم علی بن الحسین , ثم محمد بن علی المعروف فی التوارهٔ بالباقر ـ ستدر كه یا جابر , فاذا القیته فاقراه منی السلام ـ ثم الصادق جعفر بن محمد , ثم موسی بن جعفر , ثم علی بن موسی , ثم محمد بن علی , ثم علی بن محمد , ثم الحسن بن علی , ثم سمیی و كنیی حجهٔ الله فی ارضه و بقیته فی عباده ابن الحسن بن علی ...)) ( ۱۰ ) و طبق پیشگویی پیامبر اكرم ( ص ) جابر تا زمان امامت حضرت باقر ( ع ) زنده ماند و سلام رسول خدا ( ص ) را به ایشان ابلاغ كرد .
در حدیث دیگری از ابوبصیر نقل شده كه گفت : درباره آیه اولواالامر از امام صادق ( ع ) سوئال كردم . فرمود :
در شائن علی بن ابی طالب و حسن و حسین نازل شده است . عرض كردم : مردم می گویند چرا قرآن كریم , علی و اهل بیتش ( ع ) را بنام , معرفی نكرده است؟ فرمود :
به ایشان بگوی : آیه نماز كه نازل شد اسمی ازسه ركعت و چهار ركعت نبرد , و این رسول خدا ( ص ) بود كه آن را برای مردم تفسیر كردآ همچنین آیات زكات و حج و ... این آیه را هم می بایست پیامبر اكرم ( ص ) برای مردم تفسیر كند و او چنین فرمود : (( من كنت مولاه فعلی مولاه )) و نیز فرمود :
(( اوصیكم بكتاب الله و اهل بیتی , فانی سالت الله عزوجل ائن یفرق بینهما حتی یورد هما علی الحوض فاعطانی ذلك )) ( یعنی شما را سفارش می كنم به (( ملازمت )) كتاب خدا و اهل بیتم , همانا از خدای عزوجل درخواست كردم كه میان قرآن و اهل بیتم , جدایی نیندازد تا در حوض كوثر ایشان را بر من وارد سازد , و خدای متعال درخواست مرا اجابت كرد .) و نیز فرمود : (( لا تعلموهم فانهم ائعلم منكم . انهم لن یخرجوكمو من باب هدی و لن یدخلوكم فی باب ضلالهٔ)) (۱۱)
( ( یعنی : در مقام تعلیم ایشان برنیایید كه ایشان از شما داناترند . همانا هرگز شما را از باب هدایت , خارج نمی كنند و درباب ضلالت , وارد نمی سازند )
و همچنین بارها ـ و از جمله در آخرین روزهای حیاتش ـ فرمود :
(( انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و اهل بیتی انهمالن یفترقا حتی یردا علی الحوض )) (۱۲) و نیز فرمود : (( ائلا ان مثل ائهل بیتی فیكم مثل سفینهٔ نوح من ركبها نجا و من تخلف عنها غرق )) (۱۳) و نیز بارها خطاب به علی بن ابی طالب ( ع ) فرمود : (( انت ولی كل موئمن بعدی )) (۱۴) و نیز دهها حدیث دیگری كه مجال اشاره به آنها نیست . (۱۵)
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست