جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
عکاسی انتزاعی
موضوعاتی تخیلی در برخی آثار دیده میشود که ظرفیت هنری بالایی میآفرینند. در میان این گونه آثار، میتوان به عکسهایی اشاره کرد که توان شعری همراه دارند. شعر- عکس از موضوعات ترکیبی جذاب و تازهایست که پرداختن به آن فرصت و علاقهی زیادی میطلبد. برای این گونه عکاسی باید به اندازهی عکاسی با شعر و ادبیات هم آشنا بود. اگر هر کدام از این عناصر (شعر و عکس) ضعیف باشد از تأثیر دیگری نیز کاسته خواهد شد.
غالبا عکسبرداری با موضوع ادبی در فضاهای شعری ساده صورت میگیرد و دلیل آن ترکیب سخت و دشوار نشانههای شعریست. یا به عبارتی، برآوردن تصویری از واژههای ادبی انرژی زیادی میطلبد. دلیل آن متفاوت بودن نشان تصویری با نشان واژهایست. «درخت» توانایی تصویر شدناش چندان دشوار نیست. اشیا که به احساس درمیآیند توانایی تصویری خوبی دارند. اما، واژههایی که از ذهن تراویدهاند قابلیتهای تصویری متفاوتی میآفرینند. فرآیند تصویر ذهنی با واژهی ذهنی متفاوت است، گرچه ساختار یک سانی دارند. آشنایی با این ساختار قطعا توانایی هنرمند را خواهد افزود.
از جمله کسانی که روی شعر- عکس کار کردهاند افشین شاهرودیست. علاوه بر این، طرحهایی هم روی آثار عکاسیاش دارد که توانایی اثر را بالاتر میبرد. از بین آثار ترکیبی او به موردی اشاره میکنم که مورد سخن من است.
در این عکس او، دو مورد بر اثر افزوده شده است:
شعر و طراحی. اما این دو مورد هرگز چیزی بر مفهوم اثر نمیافزاید. اگر این دو مورد را از عکس کنار بگذاریم چه چیزی را از دست میدهیم؟ آیا مفهوم آن آسیب میبیند؟ به نظر من چیزی از دست نمیرود.
شعر او سرشار از احساسی عاطفیست. سوگواری او برای «پنجاه کبوتر کشته» احساسی عاطفی تولید میکند: فضاهای تکراری از سهراب سپهری. نشانهای مرتبط با هم در این اثر شاهرودی فضای انتزاعی در خود ندارد. عکس به قدر کافی از نشانهای متداول بهره برده است و احساس عاطفی متداول نیز بر آن افزوده شده است. در نهایت، چیزی که فضایی از ذهن و ذوق تماشاگر یا خواننده را به وجود آورد از دست رفته است. شعر میتواند نشانهای عکس را به قدرت جادویی واژه بدل کند و این نیز توان اثر را افزون کند. شاهرودی فضای محدودی از خواستهای خود را بر روی اثر میآفریند. واژههای او توضیح واضحات است.
هایکو بیان سادهی پدیدارهاست. اما فتو هایکو گاهی فریب این سادگی فضای احساسی را میخورد. روند تبدیل واژه به نشانهای بصری در فتوهایکو این مشکل را پدید میآورد. این اثر ایلاچینسکی را اگر با عنوان «راز بینظمی» نگاه کنیم ژرفای اثر بیشتر میشود. وقتی زیر این اثر نوشته شود «اسطورهی بینظمی»، ما با انبوهی از بیانهای گوناگون بشری رو به رو خواهیم بود. این گونه زیر نویسی برای عکس، در واقع توضیح آن نیست. بیانیست که بر توانایی واژه استوار است. جادوی واژه سطح دو بعدی اثر را به جهانی بیکران از دریافتهای ذهنی پیوند میدهد. میتوان پرسید، آیا این عنوان هیچ پیوندی با اثر دارد؟ نشانهای این پیوند کداماند؟ اگر این پیوند برقرار نباشد خواننده موضوع را از دست خواهد داد. صرف این که عنوان ژرفای بلندی از اندیشهی انسانی را در خود دارد بر توانایی اثر نخواهد افزود. اما خط برش سیاه و سفید اشارهی نزدیک نظم و بینظمیست. اما مصداق دقیق نظم و بینظمی میسر نیست. سطح سیاه در حکم نظم و شکسته در حکم بینظمی، صرفا از یک سادهانگاری سرچشمه میگیرد. این تضاد درونی اثر با زیر نویسی میسر میشود.
سادگی عکس در مورد اخیر، در پرتو واژههای به کار رفته فضایی پیچیده از روابط ذهنی ایجاد میکند. در نظر نخست، عکس چیز زیادی برای بیان ندارد. واژهای بر روی آن غلتیده و رفتار دو بعدی عکس را تغییر میدهد. این است که، آثار انتزاعی پیچیده نیستند، بل که بسیار سادهاند. پیچیده کردن اثر تنها با نشانهای بیشمار امکان پذیر است. و ساده کردن اثر تنها با ذهنی سرشار ممکن میشود. در مورد ترکیب واژه و عکس بیشتر سخن خواهم گفت.
خلیل غلامی
گروه نویسندگان و عکاسان
http://tabrizfoto.blogfa.com
گروه نویسندگان و عکاسان
http://tabrizfoto.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق مجلس شورای اسلامی حسن روحانی دولت سیزدهم حجاب دولت نیکا شاکرمی چین رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی تهران یسنا سیل هلال احمر آتش سوزی روز معلم قوه قضاییه معلم پلیس شهرداری تهران
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان طلا قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو ارز سایپا
موسیقی عمو پورنگ تلویزیون سریال لیلا بلوکات ساواک عفاف و حجاب سینمای ایران تبلیغات مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال آتیلا حجازی علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی ناسا اپل گوگل اینستاگرام عکاسی تلفن همراه کولر
خواب فشار خون کبد چرب