پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا
نجواهای پرنس دانمارک
● مطلبی در مورد فیلم سینمایی هملت اثر جاودانه ی گریگوری كوزینتسف
زندگی قصه ای است که توسط یک احمق گفته می شود سراسر خشم و هیاهو بی آنکه هیچ معنایی داشته باشد . ( مکبث )
هنگامی که نام هنر نمایش و نمایش نویسی شنیده می شود تقریباً همه ی اذهان معطوف به یک نام خواهد شد " ویلیام شکسپیر " . او را باید یکی از گنجینه های فرهنگ و ادبیات جهان در طول تاریخ بشر دانست که با آثار خود همواره به سن های تئاتر در سالن های مجلل دنیا و حتی اتاق های نمور و دخمه وار نمایش گران دوره گرد رونقی خاص می بخشد.
وی در سال ۱۵۶۴ میلادی در خانوده ای مرفه و اصیل از منطقه " استرافورد " انگلستان متولد شد و در بیست سوم آوریل ۱۶۱۶ در گذشت . پس از نبرد های سهمناک انگلیس با اسپانیا و ایرلند روی به تراژدی نویسی آورد که شاید نتیجه ی فجایع جنگ و تبعات غم انگیز بعد از آن باشد . او در واقع دیدگاه خود را نسبت به مفهوم زیستن پیچیده و کامل ساخت .
کندوکاو تردید آمیز هستی، انسان ،اندیشه و حقیقت که قهرمانان " شکسپیر" آغاز می کنند بارقه های تاثیر گذر سالیان بر این نمایشنامه نویس را آشکار می سازد . نمایش نامه های "شکسپیر" بارها دست مایه ی آثار سینمایی قرار گرفته اند و می توان به کارگردان هایی همچون "سر لرنس اولیویه "،"کنت برانا"،"رومن پولانسکی "،"اورسن ولز "،"آکیرا کوروساوا "و "گریگوری کوزینتسف" اشاره نمود که بسیاری از شاهکار هایشان مدیون نمایش نامه های نابغه ی عصر ویکتوریایی بوده اند . در واقع جوهره ی افکار " شکسپیر " معطوف به هنر نمایش است نه چیز دیگر و جالب اینجاست که بسیاری بر این عقیده اند هنوز کارگردانان منزلت آثار او را به درستی بر پرده نتابانده اند .
" آکیرا کوروساوا "و " گریگوری کوزینتسّف " را می توان صاحبان سینمایی ترین و در عین حال تفسیری ترین آثار ساخته شده بر اساس نمایش نامه های "شکسپیر" دانست . " کوزینتسف "مایل است با پر رنگ کردن مایه های اجتماعی نوشته های " شکسپیر "به تراژدی های او همچون نتایجی از یک جهان تراژیک بنگرد . "هملت"نخستین تراژدی واقعی " شکسپیر " در دران نوین آثار او حول و حوش سال ۱۶۰۰ نگاشته شد و بارها توسط او اصلاح و باز نویسی گردید . در واقع این نمایش نامه نقطه ی گذار داستان سرای سر زنده ی قرن شانزده به داور سر سخت قرن هفده بوده است .
اکنون هم پس از سال ها "هملت" چنان بدیع و هماهنگ با روح زمانه به نظر می رسد که گویی برای هر دورانی نوشته شده است . البته بسیاری از نوشته های " شکسپیر " چنین خاصیتی دارند چون آنقدر غنی و پرمایه اند که همواره فرصت بازیافتن و لذت بردن از آن را خواهیم داشت . "هملت" را تراژدی تردید می نامند . تردید های او ناشی از ضعف و ناتوانی نیست بلکه از ماهیت تراژدی جامعه ای است که در آن زندگی می کند . در واقع قدرت ویرانگر شخصیت های داستان است که تقدیر آن ها را رقم می زند . به هم ریختن شالوده جامعه و ورود به دنیا نوین وقایع را به جلو می برد . ماجرا در کاخ پادشاهی " السینور" شکل می گیرد .
"هملت" ، پرنس دانمارکی ، پدرش را از دست می دهد . عمویش " کلادیوس "بر تخت پادشاهی می نشیند و با مادر او ازدواج می کند . روح نا آرام "هملت" بر او ظاهر می شود و پسرش را از حقیقت مرگ خود که توطئه ی عمو و مادرش بوده است آگاه می کند . حال شاهزاده مردد است و دچار شک و تشویش می گردد . مدتی بعد خود را به جنون می زند و تا جایی که در توان دارد با زبانی گزنده و به شکلی غیر مستقیم نشان می دهد که از آنچه روی داده آگاه است . حتی نمایشی بر اساس جزئیات مرگ پدرش در حضور پادشاه و ملکه ترتیب می دهد و باطن پلید عمو و مادر بد کاره اش را می آزارد .
معشوقه اش " اوفلیا " را از خود می راند و پدر خائن وی را که دوست نزدیک "کلادیوس" است می کشد . در نهایت مادرش از جام زهر آگینی که قرار بود "هملت" از آن بنوشد جرعه ای می خورد و می میرد . "هملت" با خشمی بی پایان "کلادیوس" را می کشد و خود بر اثر زخم شمشیر برادر " اوفلیا " بر روی صخره های سنگی اطراف قصر خاندان سلطنتی مرگ را در آغوش می کشد . باد با موهای "هملت" بازی می کند و ما به صندلی هایمان میخکوب شده ایم . مرثیه به پایان رسیده است . فیلم صحنه های به یادماندنی بسیاری دارد و دیالوگ های فیلم به ترجمه ی خوب نمایش نامه به زبان روسی باز می گردد .
بازیگر اصلی فیلم بازی فوق العاده ای ارائه می دهد و بازی دیگران نیز در خور تأمل است . تیتراژ پایانی فیلم بسیار زیباست و نمی شود از ان یادی نکرد . سایه ی مشعلی بر روی یک پارچه افتاده است و نام ها بر ان می آیند و می روند . "کوزینتسف"به هنگام ساخت فیلم در سال ۱۹۶۴ برای نشان دادن فضای درونی یک کاخ با شکوه قرون وسطایی ،دیوار های ستبر سنگی و مکانی فاقد نور های گرم را بر می گزیند که آنجا را مالامال از روابطی روزمره پر از توطئه چینی ، بد گمانی و انتقام گیری می یابیم . فضاهایی تاریک و روشن ، تو در تو و اسرار آمیز ، نورپردازی تند و صحنه آرایی کامل از معماری قرون وسطی که بر پس زمینه ی آن سبک بصری فیلم شکل می گیرد در نگاه کلی نشان از هماهنگی کامل کارگردان با فیلم بردار و طراح صحنه دارد . "لارنس اولیویه" که خود یکی از مشهورترین شکسپیرین های انگلستان است ، "هملت" ساخته ی " کوزینتسف " را کامل ترین اقتباس سینمایی از این تراژدی می داند . شاهکار هایی جادویی مانند "هملت" وجود دارند که هیچ گاه از یاد نمی روند و جاودانه خواهند بود ، آدم هایی چون " شکسپیر" و " کوزینتسف " هم .
نوشته شده توسط بونوئل
منبع : وب سایت سینمائی هنر هفتم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست