شنبه, ۲۱ مهر, ۱۴۰۳ / 12 October, 2024
مجله ویستا

سیستم الکترونیکی ترمز ABS


سیستم الکترونیکی ترمز ABS
▪ در رابطه سیستم الکترونیکی ترمز ABS) ABS = سیستم ترمز ضد قفل شدن)
در هنگام ترمز گرفتن دو نوع اصطکاک وجود دارد اصطکاک جنبشی اصطکاک لغزشی زمانی که نیروی اصطکاک جنبشی در اثر سر خوردن به اصطکاک لغزشی تبدیل می شود نیروی نگه دارنده هم کاهش می یابد (اصطکاک جنبشی < اصطکاک لغزشی) در نتیجه مدت زمان بیشتری برای ایستادن ماشین نیاز است. این اولین موضوع. موضوع بعد این است که اگر اتومبیلی به ترمز ABS مجهز باشد در هنگام ترمز کردن نیروی گشتاوری که باعث منحرف شدن ماشین می شود به وجود نمی آید فکرش را بکنید که برای یک تریلی ۱۸ چرخ چقدر می تواند ضروری باشد.(مثل کامیون Volvo vh ۱۲)
▪ سیستم الکترونیکی:
یک سنسور هال افکت (سنسور های حساس به مغناطیس) روی هر چرخ قرار دارد دقیقاً مثل چیزی که درون موس های قدیمی وجود داشت یک صفحه پره پره که یک سنسور مادون قرمز در کنار آن قرار دارد و چرخیدن صفحه باعث می شود امواج (IR = مادون قرمز) موجود در بین پره ها قطع و وصل شود و این قطع ووصل شدن وارد یک پردازنده شده و میزان و جهت چرخش مشخص می شود. فقط در سیستم های هال افکت جای امواج IR از مغناطیس استفاده می شود و جای یک صفحه پره پره یک صفحه با زایده های توپی فلزی وجود دارد عبور این زایده های نوپی از کنار سنسور هال افکت باعث قطع شدن خطوط میدان های مغتاطیسی می شود و در نتیجه می توان میزان چرخش و جهت آن را برآورد کرد. یک سیستم پردازنده مرکزی سرعت چرخش همه چرخ ها را اندازه گیری می کند به محض ترمز گرفتن باید سرعت چرخش همه چرخ ها یکی باشد اگر سرعت یکی از آنها هماهنگ نبود یعنی آن چرخ در حال سر خوردن است و این سر خوردن هم باعث اصطکاک جنبشی می شود و هم باعث انحراف ماشین از خط اصلی می شود در این حالت سیستم فشار روغن یا فشار باد (فشار باد = نیوماتیک و فشار روغن = هیدرولیک) آن ترمز را تا جایی کم می کند که سرعت آن هماهنگ با سرعت سایر چرخ ها شود. سیستم پردازنده این گونه ترمز ها نباید هیچ گونه تأخیری در پردازش داشته باشد از این رو به آنها (بدون تأخیر) Real Time می گویند و عملیات پردازشی آنها توسط کنترل کننده هایی به نام DSP انجام می شود. (DSP = پردازنده دیجیتال سیگنال ها)
منبع : روزنامه ابرار