چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
اضطراب در امتحان
درك مفهوم اضطراب ، نقش عمده ای در شناخت و فهم مشكلات ناشی از اختلالات اضطرابی كودكان ونوجوانان ایفا می كند .كلمه اضطراب اصطلاحاً برای توضیح و تشریح گونه های مختلف و متنوعی از واكنشهای عاطفی ، حركتی و زیست شناختی درمقابل احساس خطر بكار می رود . احساساتی از قبیل ناراحتی و ترس از اینكه حادثه ترسناك و ناگواری اتفاق خواهد افتاد ، ازجمله نشانه های اصلی ، اختلال اضطرابی دركودكان ونوجوانان محسوب می شوند . یك نوع از این اختلالات اضطرابی كه در محیط های آموزشی زیاد مشاهدهمی شود اضطراب امتحان examinaton Anexity است كه رابطه تنگاتنگی با عملكرد و پیشرفت تحصیلی هزاران دانش- آموز دارد . دانش آموزی كه دچار اضطراب امتحانمی باشد ، با وجوداینكه مطالب و مفاهیم وموضوعات درسی را فرا گرفته است قادر به ارائه و بیان آموخته های خود نیست . این دانش آموزان یا دانشجویان ،نخست دچارنوعی دل مشغولی ذهنی هستند و دوم درباره تواناییهای خود ، نظر منفی داشته و از خود ارزیابی شناختی منفی دارند . این دو عامل موجب عدم تمركز حواس و واكنشهای زیست شناختی نامطلوب ، افزایش ضربان قلب ،هیچان و تهوع و عدم تمركزحواسمیشود. پژوهشهای مختلف نشان داده است كه اضطراب مادر بسیاری از اختلالات روانی است . این موضوع اهمیت این اختلال و تلاش برای درمان آن را روشن می سازد . اضطراب را كه آشفتگی و پریشانی ویژگی آن است و آموخته های قبلی را مغشوش و عملكرد فرد را مختل می سازد ، نمی توان برای مدت زیادی تحمل كرد . بنابراین باید پس از شناخت عوامل و ریشه های ایجادكننده آن ، به درمان آن همت گمارد .
عوامل موثر در بروز اضطراب امتحان
عزت نفس پایین
منظور آن است كه این افراد از خودانتظارات و توقعاتی دارند كه تناسب چندانی با تواناییهایشان ندارد . از اینرو چون بین آرزوها و انتظاراتی كه اصطلاحاً خود ایده آل گفته می شود با ویژگیهای كه فرد درحال حاضر دارد ، از قبیل هوش ، استعداد و وضعیت جسمانی كه اصطلاحاً خود پنداره خوانده می شود تفاوت زیادی وجود دارد ، این امر موجب شكست های متعدد میشود و زمینه برای بروز اضطراب فراهممی گردد. روابط نادرست والدین با كودك و روابط بین اعضای خانواده
خانواده نقش اساسی درایجاد اضطراب امتحان دارد . محیط خانواده می تواند آرامش بخش و یا اضطراب زا باشد . انتظارات غیرمنطقی كه از توان كودك یا نوجوان خارج است و تناسب چندانی با تواناییهایفردندارد ،میتواند در بروز اضطراب امتحان نقش داشته باشد . مثلاً تاكید بر گرفتن نمره ۲۰ در دروس مختلف از جانب والدین ومقایسه فرزندان با یكدیگر و یا با دیگران یك عامل مهم دیگری در بروز اضطراب امتحان به شمارمیآید . خانواده های زیادی بدون در نظر گرفتن تفاوت های فردی ، میان اعضای خانواده و بدون در نظر گرفتن تواناییهایی مثل استعداد ، علاقه و وضعیت جسمانی ، روانی ، برخوا
سته های غیرمنطقی خود پافشاریمی كنند كه نتیجه آن بروز اضطراب و دلهره دركودك و یا نوجوان است .
محافظت ومحدودیت بیش از اندازه
از دیگر عوامل اضطراب زا ، توجه افراطی به كودكان ونوجوانان است كه اعتماد به نفس در آنها را نابود و احساس خودكم انگاری و ناتوانی را در آنها بودجود می آورد. اساساً مشكل كودكان و نوجوانان ،هنگامی شروع می شود كه به سبب نوع تربیت خانواده ها فرزندان خانواده ،وابستگیشدیدی بهخانواده پیدا می كنند.
انتظارات غیرمنطقی ، محیط های آموزشی ومعلمان
انتظارات منطقی ومناسب معلم، انگیزه ای جهت پیشرفت دانش آموزان محسوب می شود . محیط های آموزشی كه صرفاً تاكیدشان بر حفظ مقدار زیادی از مطالب است وتوجهی به شیوه های جدید ارزشیابی و بكارگیری روشهای نوین تدریس نداشته و تفاوتهای فردی فراگیران را نیز در نظر نمی گیرند ، زمینه بروز این اخلال را در فراگیران فراهم می آورند. محیط های آموزشی كه همراه با تهدید و تنبیه باشد ، بروز این اخلال را تشدید می كنند .
عدم آشنایی فراگیران با روشهای درست مطالعه
از عوامل مهم دیگر ، درایجاد اضطراب امتحان آشنا نبودن، دانش آموزان با روشهای صحیح مطالعه و برنامه- ریزی تحصیلی است . بسیاری از دانش آموزان متن های مختلف را با سرعت و شیوههای یكسانی مطالعه می كنند یعنی ریاضی را مانند فارسی و یا علوم مطالعه می كنند . عدم تناسب پرسشهای امتحانی با تواناییهای دانش آموزان
پرسشهایبسیاردشوار كه موجب شكست خوردن دانش آموزان میشود باعث افزایش میزان اضطراب میشود و تجربههای پی در پی شكست احساس ناتوانی و اضطراب در دانش آموزان ایجاد میكند. مسئله مهم دیگر این است كه پرسشهای امتحانی باید با توجه به روش تدریس معلم طرح شود . بدیهی است در صورتیكه با روشهایی مانند ، روشهای سخنرانی و توضیحی تدریس می شود ، نمی توان برای فراگیران سوالهایی كه نیاز به توانایی های بالای ذهنی از قبیل استدلال تجزیه وتحلیل وغیره دارد مطرح كرد .علائم :
فردیكه دچار اضطراب امتحان می شود ، بعضی از علایم زیر را از خود نشان
می دهد .
اشكال در تمركز حواس
عصبی بودن و قرار نداشتن
احساس خستگی
سرگیجه
تكرار ادرار
پش قلب
پی حالی
تنگی نفس
تعریق
بیهوشی
نگرانی و دلهره
بی خوابی
گوش به زنگ بودن
روشهای كاهش و درمان اضطراب امتحان
- والدین بهتر است، تواناییهای جسمانی و روانی و علایق كودكان ونوجوانان را درنظر گرفته و خواسته ها و انتظارات خود را با آن ویژگیها متناسب كنند
- از تنبیه كودكان خودداری كنند.
- والدین بهتر است، نقاط قوت فرزندانشان را شناسایی كرده و در تقویت آنها بكوشند .
- از بكار بردن واژگانی مثل، تنبل ، ناتوان و... خودداری كرده و از برچسب زدن به دانش آموزان خودداری شود .
- معلمان نیز بهتر است، ضمن شناخت تفاوتهای فردی دانش آموزان و در نظر گرفتن استعدادهای مختلف و علایق و ویژگیهای جسمانی ، روانی دانش آموزان ، انتظارات خود را با آنها هماهنگی سازند . و در روشهای تدریس خود تغییرات لازم را انجام دهند. و از روشهای فعال تدریس مثل شیوه كاوشگری ، دریافت مفهوم و حل مسئله استفاده كنند.
- والدین معلمان باید محیط های آرام و دور از رقابت های ناسالم برای تحصیل فرزندان و دانش آموزان مهیا سازند و از مقایسه آنها با یكدیگر خودداری كنند.
- معلمان باید در طراحی سئوال های امتخانی دقت لازم را داشته و تواناییهای دانش آموزان را درنظر بگیرند .
شركت درجلسات مشاوره و روان شناسی دركاهش اضطراب بسیار مفید است .
استفاده از روشهای صحیح مطالعه :
دانش آموزان باید از متون جدید مطالعه استفاده كنند . مانند روش SQ۳R.
روش SQ۳R
survey( خواندن اجمالی متن ) : از نظر گذراندن عناوین و مطالب فصل یا درس.
Question ( طرح سئوال ) : هنگام خواندن متن برای خود سئوالهایی مطرح كنید .
می توانید از سئوالهای آخر درس یا داخل متن نیز استفاده كنید . این سئوالات به شما كمك می كنند كه بدانید در خواندن آن متن به دنبال چه اهدافی هستید .
Read ( دقیق خوانی ): دراین مرحله برگردید و متن را با دقت بخوانید ، زیرنكات مهم خط كشیده و خلاصه پارگرافها را در حاشیه یادداشت كنید.
Recite( از حفظ گفتن ): در این مرحله نكات مهم را برای خود مجدداً از حفظ بگویید و به سئوالهای مطرح شده در مرحله دوم پاسخ دهید . در این مرحله می توان دو به دو و یا با دوستان به تبادل نظر و انتقال مفاهیم پرداخت .
Review(مرور): در زمانهای مختلف مطالب خوانده شده را مرور كنید . به این طریق فراموشی را كاهش میدهید . این مرور می تواند به یكی از اشكال ، از خود پرسیدن یا توضیح خلاصه درس برای دیگران ویا گفتگوی چند نفره انجام می شود .
استفاده از شیوه آرمیدگی :
دراین روش ۱۶ جفت عضلات بدن سفت و سپس شل می شود . این روش نیاز به تمرین دارد . خوانندگان عزیز می تواند برای اطلاع از چگونگی اجرای این روش به كتاب آموزش آرمیدگی(تنآرامی) نوشته دكتر علی صائبی مراجعه كنند .
با تشکر فراوان از جناب آقای حمیدرهباردار که در تهیه این مقاله همکاری داشته اند
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست