شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا
هنر قدسی
تاریخ نشر : ۸۵۰۳۰۱
تیراژ : ۲۱۰۰
تعداد صفحه : ۲۷۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۲۳-۶۱۰-۶
شماره کنگره : ۸۵۳۰۱۰۷۱
رده دیویی : ۷۰۴.۹۴۸
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : مطهری - مجتبی
درکتاب آمده است: 'هنر قدسی، هنری است متعالی و اسرارآمیز و حالتی که اکسیری دارد و نام آن از کلمهی قدوس که از اسماء الحسنی است، اخذ شده است. این هنر مانند الماسی درخشنده در میان هنر سنتی میدرخشد. هنر قدسی طبق پژوهشهای بورکهارت و شوان از لحاظ معرفتی و مبانی حکمی الهام گرفته از حکمت ذوقی و اشراقی به ویژه حکمت متعالیهی صدرالمتألهین و عرفان محیالدین عربی است. هنرمند قدسی بر اثر سیر و سلوک عرفانی و تزکیهی نفس و در نتیجه دریافت شهودی و درونی از حق در عین پیوستن به حق و ادراک لقاء الهی قدم به مرحلهی فنا میگذارد... هنرمند قدسی از آن جهت که خود و هستی را مظهر و جلوهی و آیینهی ذات حق میبیند لذا هنر و سبک او چیزی جز ظهور و تجلی اسمای حق و انعکاس صور خیال مجرد و روحانی و آیینهای برای مراتب برتر هستی و یا تجلی انوار حقایق برتر و متعالی نیست و صوری روحانی نیز که در نفس قدسی هنرمند متمثل میشود تمثیل حقایق برتر و اعلی و منعکس کردن آن در عالم حس نیست'. بر این اساس در کتاب حاضر، پس از تعریف هنر و بیان ماهیت هنر، نیز ذکر مباحثی شامل 'انسان و اثر هنری'، 'هنر برای هنر' و 'هنر و انسان' نخست، ارتباط هنر با زیبایی، دین، خیال، علم، و سمبولیسم بررسی گردیده و سپس ویژگیهای هنر قدسی ضمن طرح مباحثی همچون 'هنر قدسی و ادیان'، 'هنر قدسی و جاودانگی' و 'هنر قدسی و وحدت وجود' برشمرده شده است. به تصریح نگارنده: 'هنر قدسی همانند احادیث قدسی منشا غیبی و الهامات قدسی دارد، چنان که مبدا جوهرهی نفس انسان نیز از عالم قدسی و ملکوتی است و راز فناپذیری آن نیز در همین است و نیز وجود و هستی تنزل یافته از عالم الوهیت است. لذا هنر قدسی، هنری آن سویی است نه این سویی؛ تجلی یافته و نشات گرفته از عالم غیب است نه از عالم حس. به همین لحاظ تمثلی از عوالم برتر است. اصول و مبادی این هنر در حکمت ذوقی ـ اشراقی مخصوصا حکمت متعالیهی صدرالمتالهین و عرفان محییالدین عربی نهفته است چنان که بورکهارت و شوان، متفکران و پژوهشگران هنر دینی، در آثار خویش بدین نکته توجه کردهاند. معرفت به این هنر و درک عمیق آن جدا از معرفت به حکمت متعالیه و عرفان و اصول متعالیهی آن مانند نظریهی مثل تجرد خیال و نفس قدسی انسان، امکان فقری، وحدت ادیان، وحدت وجود، مراتب وجود اصالت وجود، رابطهی علم و وجود، اصل حرکت در جوهر اشیاء، بینش (علم) شهودی (حضوری) و تفسیر عرفانی از دین و وحی، عشق الهی و اصل بسیط الحقیقه کامل اشیاء و سنت نیست.... سنتی بودن تعالی و غیبی بودن و تعلق به علم ملکوت داشتن مهمترین ویژگی این هنر است'.
تیراژ : ۲۱۰۰
تعداد صفحه : ۲۷۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۲۳-۶۱۰-۶
شماره کنگره : ۸۵۳۰۱۰۷۱
رده دیویی : ۷۰۴.۹۴۸
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : مطهری - مجتبی
درکتاب آمده است: 'هنر قدسی، هنری است متعالی و اسرارآمیز و حالتی که اکسیری دارد و نام آن از کلمهی قدوس که از اسماء الحسنی است، اخذ شده است. این هنر مانند الماسی درخشنده در میان هنر سنتی میدرخشد. هنر قدسی طبق پژوهشهای بورکهارت و شوان از لحاظ معرفتی و مبانی حکمی الهام گرفته از حکمت ذوقی و اشراقی به ویژه حکمت متعالیهی صدرالمتألهین و عرفان محیالدین عربی است. هنرمند قدسی بر اثر سیر و سلوک عرفانی و تزکیهی نفس و در نتیجه دریافت شهودی و درونی از حق در عین پیوستن به حق و ادراک لقاء الهی قدم به مرحلهی فنا میگذارد... هنرمند قدسی از آن جهت که خود و هستی را مظهر و جلوهی و آیینهی ذات حق میبیند لذا هنر و سبک او چیزی جز ظهور و تجلی اسمای حق و انعکاس صور خیال مجرد و روحانی و آیینهای برای مراتب برتر هستی و یا تجلی انوار حقایق برتر و متعالی نیست و صوری روحانی نیز که در نفس قدسی هنرمند متمثل میشود تمثیل حقایق برتر و اعلی و منعکس کردن آن در عالم حس نیست'. بر این اساس در کتاب حاضر، پس از تعریف هنر و بیان ماهیت هنر، نیز ذکر مباحثی شامل 'انسان و اثر هنری'، 'هنر برای هنر' و 'هنر و انسان' نخست، ارتباط هنر با زیبایی، دین، خیال، علم، و سمبولیسم بررسی گردیده و سپس ویژگیهای هنر قدسی ضمن طرح مباحثی همچون 'هنر قدسی و ادیان'، 'هنر قدسی و جاودانگی' و 'هنر قدسی و وحدت وجود' برشمرده شده است. به تصریح نگارنده: 'هنر قدسی همانند احادیث قدسی منشا غیبی و الهامات قدسی دارد، چنان که مبدا جوهرهی نفس انسان نیز از عالم قدسی و ملکوتی است و راز فناپذیری آن نیز در همین است و نیز وجود و هستی تنزل یافته از عالم الوهیت است. لذا هنر قدسی، هنری آن سویی است نه این سویی؛ تجلی یافته و نشات گرفته از عالم غیب است نه از عالم حس. به همین لحاظ تمثلی از عوالم برتر است. اصول و مبادی این هنر در حکمت ذوقی ـ اشراقی مخصوصا حکمت متعالیهی صدرالمتالهین و عرفان محییالدین عربی نهفته است چنان که بورکهارت و شوان، متفکران و پژوهشگران هنر دینی، در آثار خویش بدین نکته توجه کردهاند. معرفت به این هنر و درک عمیق آن جدا از معرفت به حکمت متعالیه و عرفان و اصول متعالیهی آن مانند نظریهی مثل تجرد خیال و نفس قدسی انسان، امکان فقری، وحدت ادیان، وحدت وجود، مراتب وجود اصالت وجود، رابطهی علم و وجود، اصل حرکت در جوهر اشیاء، بینش (علم) شهودی (حضوری) و تفسیر عرفانی از دین و وحی، عشق الهی و اصل بسیط الحقیقه کامل اشیاء و سنت نیست.... سنتی بودن تعالی و غیبی بودن و تعلق به علم ملکوت داشتن مهمترین ویژگی این هنر است'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست