سه شنبه, ۲۷ شهریور, ۱۴۰۳ / 17 September, 2024
مجله ویستا
بیم و امید
«قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»[۱]یعنی به بندگان تندرو و گناهکار من بگو از رحمت الهی ناامید نباشند، خداوند تمام گناهان را میبخشد، او خداوند آمرزنده و مهربان است.
در روایات اسلامی میدان ترس و امید بسیار وسیع و گسترده است و به این موضوع خیلی پرداخته شده است تا جایی که از این دو صفت به مشابه دو بال برای پرواز انسان به سوی کمال صحبت میشود. ترس از عقوبت که در مجال پیش صحبت شد، باید با امیدواری به رحمت خداوند همراه شود تا مایة سعادت باشد.
این آیه سراسر گویای رحمت خداوند و در تمامی کلمات آن لطف خدا نهفته است. آیهای که بشارتش را پیامبر میدهد و خداوند از طریق پیامبرش تمامی انسانها را مورد خطاب قرار میدهد و همه را بندة خود و لایق دریافت رحمت خویش میداند؛ یا عِبادِیَ. این آیه تأکید میکند که گنهکاران بر خود ستم کرده و به خداوند ضرری نرساندهاند؛ اَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ، پس در اینصورت یأس از رحمت، حرام است؛ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ. وعدة رحمت قطعی و کار خداوند بخشش دائمی است و تمامی گناهان را میبخشد؛ چرا که او بسیار بخشنده و رحیم است[۲]؛ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.
البته منظور قرآن از اینکه میفرماید: خداوند همه گناهان را میبخشد، آن نیست که انسان گناه کند و بگوید خدا میآمرزد ـکه در اینجا همان صفت ترس از عقوبت و عدم ارتکاب گناه به کار میآید ـ بلکه منظور آن است که همة گناهان هر قدر هم بزرگ باشند قابل آمرزش است و نباید از رحمت الهی مأیوس بود و طبیعتاً راه دریافت آمرزش الهی، توبه و جبران گناه است که در آیه بعد آمده است.[۳]
مولای متقیان امیر مؤمنان علی(ع) دربارة ترس از عذاب و امیدواری به رحمت خدا به فرزند خود میفرماید:«یا بنیّ خف اللَّه خوفا إنّک لو أتیته بحسنات أهل الأرض لم یقبلها منک و ارج اللَّه رجاء إنّک لو أتیته بسیّئات أهل الأرض غفرها لک»[۴] یعنی پسرم! از خدا چنان بترس که اگر نیکیهای مردم روی زمین را برای او بیاوری از تو نپذیرد، و به خدا چنان امیدوار باش که اگر گناهان مردم روی زمین را برای او بیاوری تو را بیامرزد.
سنان بن طریف میگوید: از امام صادق(ع) شنیدم که میفرمود: سزاوار است مؤمن بهگونهای از خدا بترسد که گویی مشرف بر آتش است و بهگونهای امیدوار باشد که گویی از اهل بهشت است.[۵]
خداوند پیامبران خویش را در قرآن انسانهایی خائف از عذاب و امیدوار به رحمت معرفی میکند، آنجا که میفرماید:«أُولئِکَ الَّذِینَ یَدْعُونَ، یَبْتَغُونَ إِلی رَبِّهِمُ الْوَسِیلَةَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ، وَ یَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَ یَخافُونَ عَذابَهُ، إِنَّ عَذابَ رَبِّکَ کانَ مَحْذُورا»[۶] این پیامبران خود همان کسانیاند که خدا را میخوانند و از راه اطاعت خدا جویای وسیلهای برای رسیدن به قرب پروردگار خویشند، تا معلوم شود که چه کسی به او نزدیکتر است و هم به رحمت او امیدوارند و هم از عذاب او بیمناک، که عذاب پروردگار تو عذابی پرهیز کردنی است.
شخصی به امام صادق(ع) عرض کرد: گروهی از دوستان شما به گناه میپردازند و میگویند: به رحمت خدا امیدواریم. امام فرمود: دروغ میگویند، دوستان ما نیستند. آنان کسانیاند که آرزوهای دلخوشکنندة خیالی بر ایشان چیره شده است. هر کس به چیزی امیدوار باشد، برای آن به عمل برمیخیزد. و هر که از چیزی بترسد از آن میگریزد.[۷]
پس هر کس به رحمت خدا امیدوار است باید به طلب و طمع این رحمت برخیزید، تا سبب جبران گذشته و بازگشت به سوی خداوند و مایة نجات شود. اگر هم از عقوبت خدا بیمناک و ترسان است، باید از آن بگریزد و دور شود، تا دامنش را نگیرد. طلب رحمت و گریز از عقوبت، با ترک معصیت به دست میآید، مانند ترک دروغگویی، سخنچینی، عیب جویی و...
بهترین حالت ممکن نیز اعتدال بین این دو حالت است. امیرمؤمنان، علی(ع) فرموده است: خیر الأعمال، اعتدال الخوف و الرّجاء.[۸] یعنی بهترین اعمال، اعتدال بیم و امید است.
باید میان خوف خود از عقوبت خدا و امید به رحمت او حالت اعتدال پدید آید، به شکلی که از ترس از عقوبت و امید به رحمت خدا به یک اندازه باشد. نه بیش از حد بترسیم که یأس از رحمت آورد و نه بیش از اندازه امیدوار شویم که غرور و غفلت به بار بیاورد.
۱ـ زمر: ۵۳.
۲ـ تفسیر نور، ج۱۰، ص ۱۸۷
۳ـ همان، ص ۱۸۸.
۴ـ جامع الاخبار، ص ۱۱۳؛ الاثنا عشریة، ص ۴۰.
۵ـ مجموعة ورام، ج ۲، ص ۱۷۶.
۶ـ اسراء : ۵۷.
۷ـ اصول کافی، ج ۲، ص ۶۹- ۶۸.
۸ـ غرر الحکم، ص ۱۷۴.
هادی الیاسی
۲ـ تفسیر نور، ج۱۰، ص ۱۸۷
۳ـ همان، ص ۱۸۸.
۴ـ جامع الاخبار، ص ۱۱۳؛ الاثنا عشریة، ص ۴۰.
۵ـ مجموعة ورام، ج ۲، ص ۱۷۶.
۶ـ اسراء : ۵۷.
۷ـ اصول کافی، ج ۲، ص ۶۹- ۶۸.
۸ـ غرر الحکم، ص ۱۷۴.
هادی الیاسی
منبع : خبرگزاری رسا
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست