چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
قرآن وظهور موعود جهانی
● پرسش: آیه «وعد» چگونه بر ظهور موعود جهانی دلالت دارد؟
▪ پاسخ: خداوند متعال میفرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفَهُمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لایُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الفاسِقُونَ»؛ «خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند وعده میدهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشهدار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل میکند، آنچنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت. و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.»(سوره نور، آیه ۵۵)
آیه فوق مربوط به زمان ظهور حضرت مهدی (ع) وعصر حکومت جهانی توحیدی است. وشواهد وقرائن آن عبارت است از:
۱) باآیات دیگر که ظهور در غلبه دین اسلام در آخرالزمان بر سایر ادیان دارد سازگاری ومناسبت دارد.
۲) کلمه «الأرض» که با الف ولام جنس آمده، بدون قرینهای بر انصراف آن به سرزمین خاص ومعین، حمل بر تمام روی زمین میشود.( تفسیر ابنکثیر، ج ۲، ص ۶۱۴ ؛ جامع البیان، ذیل آیه.
۳) تبدیل خوف به امنیّت کامل تاکنون انجام نگرفته است واین تنها با حکومت گسترده مؤمنین بر روی زمین انجام میگیرد.
۴) با مراجعه به روایاتی که در ذیل آیه فوق رسیده، این معنا تأیید میگردد.
قرطبی در ذیل آیه از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود: «در آن روز بر روی زمین خانهای نیست جز آنکه خداوند کلمه اسلام را در آن وارد خواهد ساخت».( تفسیر قرطبی، ج ۷، ص ۴۲۹ ؛ درالمنثور، ذیل آیه)
سدیّ از ابن عباس نقل کرده که آیه در مورد آل محمّد: نازل شده است.( شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۴۱۳)
از امام سجاد (ع) نقل شده که فرمود: «آیه، در شأن حضرت قائم (ع) است».( تفسیر صافی، ج ۳، ص ۴۴۴)
از امام صادق (ع) نیز نقل شده که فرمود: «آیه درباره قائم واصحاب اوست».( الغیبة، نعمانی، ص ۱۲۶)
۵) در زمان خلافت خلفای اربعه نیز امنیت کامل در سرتاسر جهان پدید نیامد، خصوصاً آنکه دو دشمن قدرتمند ایران وروم، اسلام را تهدید میکردند، ولذا در طول سی سال، جنگهای زیادی به وقوع پیوست.
فضل میگوید: «...به امام صادق (ع) عرض کردم: این نواصب گمان میکنند که آیه در شأن ابوبکر وعمر وعثمان وعلی (ع) نازل شده است. حضرت فرمود: خداوند قلوب ناصبه را هدایت نمیکند، چه زمانی دین مرضیّ خدا ورسول تثبیت شده است وامر آن انتشار یافته وخوف وشک از قلوب وسینههای مردم در عهد یکی از آن سه خلیفه ودر عهد علی (ع) با ارتداد مردم بیرون رفته است. چه فتنههایی که در ایام آنها برانگیخته شد، وچه جنگهایی به آنها نسبت داده شده است که بین آنان وکفار واقع شد».( تفسیر کنز الدقائق، ج ۹، ص ۳۳۵)
● پرسش: آیه «ارسال رسول» چگونه بر ظهور امام زمانعلیهالسلام دلالت دارد؟
▪ پاسخ: خداوند متعال میفرماید: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدی وَدِینِ الحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ المُشْرِکُونَ»؛ «او کسی است که رسولش را با هدایت ودین حقّ فرستاد تا او را بر همه آیینها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.»( سوره توبه، آیه ۳۳)
مقصود از هدایت در آیه، هدایت الهی است که رسول خود را بر آن مبعوث کرده ومراد از «دین حق» نیز همان دین اسلام است. وضمیر در «لیظهره» به دین اسلام برمیگردد نه رسول خدا (ص) زیرا مرجعی نزدیکتر از کلمه رسول است. ونیز تناسب بین غالب که دین اسلام است با مغلوب که ادیان دیگر است برقرار میشود.
فخر رازی میگوید: «این بشارت از طرف خداوند است که باید در آینده تحقق یابد وطبق روایات در زمان حضرت عیسی وحضرت مهدی (ع) محقق میشود».( تفسیر فخررازی، ج ۱۲، ص ۱۰۴)
طبری میگوید: «در زمان نزول حضرت عیسی (ع) تمام ادیان باطل ونابود شده وتنها دین اسلام بر همه ادیان غالب خواهد شد».( جامع البیان، ج ۱۳، ص ۱۰۹)
از سعید بن جبیر روایت شده که آیه مربوط به مهدی (ع) از اولاد فاطمه (س) است که خداوند او را بر همه ادیان غالب خواهد کرد.( الفصول المهمه، ص ۳۰۰)
ابوبصیر از امام صادق (ع) در تفسیر آیه فوق روایت کرده که فرمود: «به خدا سوگند، تأویل آیه هنوز تحقق نیافته ونخواهد یافت تا آنکه قائم خروج کند. وهنگامی که خروج کرد کافر به خدای عظیم در روی زمین باقی نمیماند».( تفسیر برهان، ج ۳، ص ۴۰۷)
● پرسش: آیه «وراثت» چگونه بر ظهور امام زمانعلیهالسلام دلالت دارد؟
▪ پاسخ: خداوند متعال میفرماید: «وَلَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ»؛ «ما در زبور بعد از ذکر نوشتیم که بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.»( سوره انبیاء، آیه ۱۰۵)
مقصود از «زبور» در آیه، زبور داوود ومراد از «ذکر» تورات است. در زبور میخوانیم: «زیرا که شریران منقطع میشوند ولی متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد، وحال اندک است که شریر نیست میشود، هر چند مکانش را استفسار نمایی ناپدید خواهد شد، امّا متواضعان وارث زمین شده واز کثرت سلامتی متلذّذ خواهند شد».( مزمور، ۱۱-۹/۳۷)
ودر آیه ۲۹ از مزمور داوود آمده است: «صالحان، وارث زمین خواهند شد ودر آن تا ابد سکونت خواهند داشت».
مقصود از کلمه «الارض» در آیه فوق، مطلق زمین دنیا وآخرت «بهشت» است؛ زیرا تخصیص آن به زمین دنیا بدون وجه است.( المیزان، ج ۱۴، ص ۴۹۳)
ومقصود از «عبادی الصالحون» معنای عامی است که شامل هر زمان ومکان وهر قومی خواهد شد، ومصداق اکمل واتم آن -مطابق روایات- زمانی است که حضرت مهدی (ع) ظهور کرده وزمین را پر از عدل وداد خواهد کرد. در آن زمان است که تمام کره زمین در اختیار بندگان صالح خداوند قرار خواهد گرفت.
ابن کثیر میگوید: «خداوند در آیه شریفه بشارت میدهد بر بندگان صالح خود که در دنیا وآخرت آنان را سعادتمند کرده وآنان را وارث زمین وبهشت گرداند».( تفسیر ابن کثیر، ج ۲، ص ۵۲۴)
آلوسی میگوید: «اگر بگوییم که این آیه مربوط به عصر مهدی ونزول عیسی است، به اقوال دیگر احتیاجی نیست».( روح المعانی، ج ۱۷، ص ۹۵)
ولذا در ذیل آیه روایاتی نقل شده که دلالت بر انطباق آیه بر عصر ظهور حضرت مهدی (ع) دارد.
ثوبان از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود: «خداوند برای من زمین را جمع نمود. پس من مشرقها ومغربهای آن را مشاهده کردم وامت من زود است که به آن خواهند رسید».( همان)
امام باقر (ع) فرمود: «مقصود از «عبادی الصالحون» اصحاب مهدی (ع) در آخرالزمان است».( مجمع البیان، ج ۷، ص ۶۶)
● پرسش: آیه «استضعاف» چگونه بر ظهور حضرت مهدیعلیهالسلام دلالت دارد؟
▪ پاسخ: خداوند متعال میفرماید: «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الوارِثِینَ»؛ «اراده ما بر این قرار گرفته که بر مستضعفین زمین منّت بگذاریم وآنها را پیشوایان ووارثین [روی زمین قرار] دهیم.»( سوره قصص، آیه ۵)
مطابق سیاق آیه فوق، مفسران اهل سنّت وشیعه، شأن نزول آیه را مربوط به قوم بنیاسرائیل میدانند، آنان بودند که روی زمین به استضعاف کشیده شده وخداوند آنها را بر فرعونیان پیروز گرداند، ولی ظاهر آیه دلالت بر قانون کلّی واراده ومشیّت همیشگی خداوند نسبت به مستضعفین تا روز قیامت دارد. خداوند اراده کرده که به حسب شرایط خاص، مستضعفین را بر مستکبرین عالم پیروز گرداند، که نمونهای از آن، تحقق مشیت الهی نسبت به پیروزی بنیاسرائیل وزوال حکومت فرعونیان بود.( مجمع البیان، ج ۸-۷، ص ۳۷۵ ؛ درّ المنثور، ج ۶، ص ۳۹۲) نمونه کاملتر آن حکومت پیامبر اسلام بعد از ظهور اسلام است.ومطابق روایات اسلامی مصداق کاملتر از همه حکومتها، حکومت حضرت مهدی (ع) در عصر ظهور است، که خداوند حکومت او را که همان حکومت مستضعفین است در سرتاسر گیتی گسترش خواهد داد وکره زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد. این معنا را میتوان از قرائنی به دست آورد:
۱) اراده خداوند در آیه به صیغه مضارع «نرید» آمده که دلالت بر استمرار دارد.
۲) اراده حتمی الهی بر عنوان «مستضعفین» وارد شده، ومستضعفین بنیاسرائیل خصوصیّت ندارند.
۳) روایاتی که از طرق شیعه وسنی در ذیل آیه وارد شده دلالت بر عمومیّت این سنت الهی دارد:
امام صادق (ع) فرمود: «همانا آیه مخصوص به صاحب امری است که در آخرالزمان ظهور کرده وجبّاران وفرعونیان را نابود خواهد کرد، او شرق وغرب زمین را مالک میشود پس زمین را پر از عدل میکند همان گونه که پر از ظلم شده باشد».( تفسیر برهان، ج ۶، ص ۵۸)
حضرت علی (ع) فرمود : «دنیا بعد از آنکه در برابر ما همچون شتر بد خلق چموشی وسرکشی کرد به سوی ما روی میآورد ودر برابر ما رام میشود. آن گاه این آیه را تلاوت نمود: «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ...».( شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۴۳۸، ح ۵۹ ؛ ینابیع المودة، ص ۴۳۷)
● پرسش: آیه «ارتداد» چگونه بر ظهور امام زمانعلیهالسلام دلالت دارد؟
▪ پاسخ: خداوند متعال میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی المُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الکافِرِینَ یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلایَخافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشآءُ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ»؛ «ای کسانی که ایمان آوردهاید! هر کس از شما از آیین خود بازگردد [به خدا زیانی نمیرساند] خداوند جمعیتی را میآورد که آنها را دوست دارد وآنان [نیز] او را دوست دارند، در برابر مؤمنان، متواضع ودر برابر کافران، سرسخت ونیرومند، آنها در راه خدا جهاد میکنند واز سرزنش هیچ ملامتگری نمیهراسند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد [و شایسته ببیند] میدهد، و[فضل] خدا وسیع است، وخداوند داناست.»( سوره مائده، آیه ۵۴)
آیه فوق اشاره به قانون استبدال دارد، یعنی تبدیل جامعهای به جامعهای دیگر به جهت آنکه جامعه قبل به وظایف خود عمل نکرده است. خلیفه رسول خدا را طرد کرده، ودر جهاد کوتاهی نموده است. ونیز در تطبیق دین خدا در جامعه سهلانگاری نموده است.
با مراجعه به روایات پی میبریم که اهل بیت: آیه را بر اصحاب امام زمان (ع) تأویل نمودهاند، از جمله؛ سلیمان بن هارون عجلی میگوید: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: «همانا صاحب امر محفوظ است. اگر تمام مردم از بین بروند خداوند متعال اصحاب او را گرد او جمع میکند. آنها هستند که خداوند در موردشان فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ...»».( تفسیر برهان، ج ۲، ص ۴۷۳)
● پرسش: آیه «قتال» چگونه بر ظهور حضرت مهدیعلیهالسلام دلالت دارد؟
▪ پاسخ: خداوند متعال میفرماید: «وَقاتِلُوهُمْ حَتّی لاتَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ للَّهِِ...»؛( سوره انفال، آیه ۳۹)
«با آنان پیکار کنید تا فتنه برچیده شود ودین همهاش مخصوص خدا باشد.»
آیه فوق دلالت دارد بر اینکه باید شرک وکفر ریشه کن شود ودین همهاش مخصوص خدا باشد وهیچ مشرکی در روی زمین نماند جز آنکه کشته شده یا داخل در دین اسلام شود. این هدف هنوز تحقق نیافته است در حالی که باید تحقق یابد وفتنه از روی زمین برچیده شود ودین خالصِ برای خدا گردد.
مطابق روایات، این هدف در عصر ظهور حضرت مهدی (ع) تحقق خواهد یافت. همان گونه که در آیه ۳۳ از سوره توبه به آن اشاره شد.
آلوسی در ذیل آیه فوق میگوید: «مقصود آن است که همه ادیان باطل از بین برود، یعنی یا اهل ادیان از بین رفته وهلاک شوند ویا از ترس وجهات دیگر به دین اسلام بازگردند».( روح المعانی، ج ۹، ص ۱۷۴)
آن گاه میگوید: «گفته شده که تأویل آیه تاکنون محقق نشده است، ودر هنگام ظهور حضرت مهدی (ع) تأویل آن خواهد آمد، ودر آن عصر هیچ مشرکی بر روی زمین باقی نخواهد ماند».( همان)
از امام صادق (ع) در مورد آیه فوق سؤال شد، حضرت فرمود: «لمیجیء تأویل هذه الآیة ولو قد قام قآئمنا بعد سیری من یدرکه ما یکون من تأویل هذه الآیة ولیبلغنّ دین محمّد (ص) ما بلغ اللیل حتی لایکون مشرک علی ظهر الأرض...»؛ «هنوز تأویل آیه نیامده است. واگر قائم( تفسیر صافی، ج ۲، ص ۳۰۳)
ما قیام کند زود است کسانی که او را درک میکنند تأویل این آیه را ببینند. البته دین محمّد به تمام نقاطی که شب پوشش آرامبخش خود را بر آن میافکند خواهد رسید تا اینکه در سراسر زمین، شرک وبتپرستی باقی نماند.»
منبع : درگاه پاسخگویی به مسایل دینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست