جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
ویژگیهای آخرت
● ویژگیهای عالم آخرت از دیدگاه عقل
از تامل در براهین ضرورت معاد, می توان ویژگیهایی را برای جهان آخرت به دست آورد كه مهمترین آنها از این قرار است:
۱) نخستین ویژگی عالم آخرت كه بخصوص از برهان حكمت به دست میآید این است كه باید ابدی و جاودانی باشد زیرا در آن برهان, بر امكان حیات ابدی و میل فطری انسان به چنین حیاتی تاكید گردید و تحقق آن, مقتضای حكمت الهی دانسته شد.
۲) ویژگی دیگری كه از برهان حكمت و عدالت به دست میآید و در ذیل برهان حكمت, اشاره شد این است كه باید نظام عالم آخرت به گونه ای باشد كه نعمت و رحمت خالص و بدون شائبه رنج و زحمت در آن تحقق یابد تا كسانی كه به اوج كمال انسانی رسیده اند و هیچ گونه آلودگی به گناه و انحرافی پیدا نكرده اند از چنین سعادتی برخوردار شوند بر خلاف نظام دنیا كه چنین سعادت مطلقی را ممكن نمی سازد بلكه سعادتهای دنیا, نسبی و مشوب به سختیها و رنجهاست.
۳) ویژگی سوم این است كه باید جهان آخرت, دست كم دارای دو بخش مجزا برای رحمت و عذاب باشد تا نیكوكاران و تبهكاران از یكدیگر تفكیك شوند و هر كدام به نتیجه اعمال خودشان برسند و این دو بخش, همان است كه در لسان شرع به نام بهشت و دوزخ نامیده می شود.
۴) ویژگی چهارم كه بخصوص از برهان عدالت به دست میآید این است كه جهان آخرت باید از چنان وسعتی برخوردار باشد كه گنجایش پاداش و كیفر همه انسانها را با هرگونه عمل نیك و بدی داشته باشد و مثلاً اگر كسی میلیونها انسان را بنا حق به قتل رسانیده است امكان كیفر او در آن جهان باشد و متقابلاً اگر كسی وسیله حیات میلیونها نفر را فراهم كرده است پاداش درخوری برای وی ممكن باشد.
۵) ویژگی بسیار مهم دیگری كه از همین برهان عدالت به دست میآید و در ذیل تقریر آن, اشاره شد این است كه باید جهان آخرت ((دارجزا)) باشد نه ((دارتكلیف)).
توضیح آن كه: زندگی دنیا به گونه ای است كه انسان, میلها و رغبتهای متضاد و متزاحم, پیدا می كند و همواره بر سر دوراهیهایی واقع می شود كه ناچار است یكی از آنها را انتخاب كند. و همین امر, زمینه تكلیف را فراهم می سازد تكلیفی كه تا آخرین لحظات عمرش ادامه می یابد و حكمت و عدالت الهی اقتضا دارد كه عمل كنندگان به تكالیف, به پاداش شایسته; و سرپیچی كنندگان به كیفر درخوری برسند. اكنون اگر فرض كنیم كه همین زمینه های تكلیف و مجال گزینش راه, در عالم آخرت هم فراهم باشد مقتضای رحمت وجود و فیاضیت الهی آن است كه مانع انجام تكلیف و انتخاب راه نشود. و بدین ترتیب, عالم دیگری برای پاداش و كیفر, لازم می شود و در حقیقت, عالمی كه آن را ((آخرت)) فرض كرده بودیم ((دنیای)) دیگری به حساب میآید و عالم آخرت حقیقی, همان عالم آخرین و نهائی خواهد بود كه دیگر جای تكلیف و آزمایش و زمینه آن ـ یعنی تضاد و تزاحم خواسته ها ـ نباشد.۱
و از همین جا یكی از مهمترین فرقها بین عالم دنیا و عالم آخرت, روشن می شود. یعنی عالم دنیا عالمی است كه زمینه انتخاب و گزینش و آزمایش دارد, و عالم آخرت عالمی است كه تنها سرای تحقق پاداشها و كیفرها و نتایج ابدی اعمال نیك و بدی است كه در دنیا انجام گرفته است. ((و ان الیوم عمل ولا حساب و غداً حساب ولا عمل))۲.
(مصباح یزدی, محمد تقی, آموزش عقاید, ج ۳ ص ۷۳ ـ ۷۱)
۱ـ اسرا ۸۵/.
۲ـ ر.ك: نهج البلاغه, خطبه ۴۲.
۱ـ اسرا ۸۵/.
۲ـ ر.ك: نهج البلاغه, خطبه ۴۲.
منبع : بلاغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست