سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
مستندسازی از نگاه مدیریتی متمرکز
● سینمای مستند در ایران از آغاز تا کنون
در ایران، دوربین فیلمبرداری از سال ۱۹۰۰ میلادی (۱۲۷۹ شمسی) به منظور ثبت زندگی به کار رفت - «میرزا آقاخان» اولین مستندساز ایرانی لقب گرفت - و در این حیطه تا امروز از دستاوردهای سینمای غیرتخیلی جهان سود جسته، به صورت وسیلهیی برای پرداختن به ذهنیت سینماگران، حدیث نفس آنها، بازسازی حقایق و درک عاطفی از پیرامون درآمده است؛ یعنی وسیلهیی که گروهی از فیلمسازان ایرانی برای نمایش وجود و جلوههای دنیای بیرون به کار میبرند، برای گروهی دیگر ابزاری است برای برونفکنی ذهنیات و کلنجارهای هستیگرایانه. امکانات شیوهی مستند، هم ذوق آنان را برمیانگیزد تا در تعیین قوانین عالم پرسشهایی را مطرح سازند، هم باعث میشود تا به تماشا و جستوجوی لایههای زندگی، رفتارها، تباهیها و حضور در زمان پرداخته و رخدادها را به مدد امکانات سینما و در چارچوبهای ذهنی خود تفسیر کنند. از این منظر، سینمای مستند ایران مبتنی بر گرایشهای ساختاری و فکری متفاوت بوده و از نظر شالودهی عناصر درونی - زمان، مکان، شخصیت و رویداد - دستِ کم، به سه شاخهی بزرگ ردهبندی میشود:
۱) بازسازیشده
۲) محض
۳) داستانی
مستند محض به منزلهی گستردهترین حیطه در سطح عناصر چهارگانه، دارای پنج عرصه است:
۱) عینگرایی (گستردهسازی گزارش)
۲) واقعگرایی
۳) فیلمهای تجربی
۴) عاطفهگرایی و به اصطلاح، هنری و شاعرانه (بیرونی - ذهنی)
۵) تأویلگرایی (درک)
سینمای صنعتی نیز عرصهی عینیترین فیلمهای مستند ایران است که گاهی به مدد تدریس و موسیقی جذابیت مییابد.
در سینمای اجتماعی دههی ۱۳۴۰، که بُعد تازهیی به عینگرایی خام میافزاید، بسیاری از فیلمهایی که خود دولت برای نمایش دگرگونی در شرایط دشوار سفارش میداد، به علت سنگینی و صعوبت، قابل تحمل نبودند. در اواخر این دهه، نسل جدیدی که احتمالاً در غیاب سینمای مستند به ادبیات و شعرِ آگاهکننده روی میآورد، به سینما کشانده شده و فیلم مستند جامعهنگار و تحقیقی، معنا و افق تازهیی یافت که در این راستا میتوان از «باد جن» ساختهی «ناصر تقوایی» یاد کرد. در این دوران، کمتر فیلمی را میتوان یافت که به نقش مردم در حیات اجتماعیشان و به دلایل ضعف آنها اشاره نکرده یا آرمانگرایانه به نهادهای اجتماعی نپرداخته باشد. سینمای مستند واقعگرا، هم جستوجوی در ریشههاست و هم جستوجو در نادیدههای این سرزمین.
سینمای مستند در جریان انقلاب اسلامی، کاربرد تازهیی یافت؛ از پوستهی خود درآمد و جمعیت میلیونی، آرزوهای دگرگونی و آرمان، فیلمها را انباشته کردند.
بلافاصله بعد از انقلاب، فیلم مستند در تمام زمینهها به کار افتاد تا عرصهی واقعنمایی اجتماعی و نمایش کارکرد فرهنگ باشد.
در این بین، در حالی که بخشی از سینمای اجتماعی ایران به مباحثهی واقعیت و خیال علاقهمند میشود، یک رده از فیلمهای کوتاه نیز دیده میشوند که با اتکا به روش دوربین مستقیم و با سختکوشی فراوان، توهم فیلم مستند را به وجود میآورند. همچنین فیلمهایی ظهور میکنند که با استفاده از روشهای سینمای داستانی، صداقت اثر را زیر سؤال میبرند.
دربارهی فیلمهای مردمنگاری در ایران نیز باید گفت که این گونه فیلمها به صورت علمی تولید میگردند، اما دربارهی علوم مردمشناسی هرگز تحقیقی به عمل نمیآید.
همچنین فیلمهای صنعتی، یا دربارهی صنعت هستند، که در ردهی فیلمهای تحقیقاتی یا آموزشی قرار میگیرند تا تبلیغاتی - که ردهی خود را داراست - و یا عناصر مشترک تشکیلدهندهی مستند محض را دارند، یعنی زمان، مکان، شخصیت و رویداد در مستند، اصیل خواهند بود. نحوهی بهرهگیری هر یک از زیرشاخهها از این عناصر، ردهی آنها را تعیین میکند.
گونههایی که امروز در سینمای مستند ایران کاربرد یافته و به آنها پرداخته میشود، همان گونهها و انواعی هستند که در سینمای مستند دنیا کاربرد دارند و مورد تحلیل قرار میگیرند.
● بررسی وضعیت مخاطب در سینمای مستند ایران
▪ در دورهی «قاجار»، مخاطب، خاص و مکان نمایش سینمای مستند، دربار بوده است.
▪ در اواخر دههی ۱۳۲۰، مخاطب، عام و مکان نمایش، پیشنمایش سینماها بوده است.
▪ در اواخر دههی ۱۳۳۰، مخاطب، عام و خاص و مکان نمایش، پیشنمایش سینماها، انجمنها و کانونها بوده است.
▪ در دههی۱۳۵۰، مخاطب، عام و مکان و اقتصاد نمایش، سالن اکران بوده است.
▪ در دورهی انقلاب، سینمای مستند به تلویزیون راه پیدا کرده و مخاطب آن، انبوه تماشاچی بوده و مکان و اقتصاد نمایش، رسانهی تلویزیون و پیشنمایش سینماها قرار میگیرد.
▪ از دههی ۱۳۶۰ به بعد، سینمای مستند انبوه تماشاگران را جذب خود نمود و مکان و اقتصاد نمایش، تلویزیون، رسانهی چندکانالی، ویدیوی خانگی و انجمنها قرار گرفت.
▪ در دههی ۱۳۷۰، سینمای مستند در بین مخاطبان افت میکند و تلویزیون و سالنهای سینمایی از آن حمایت نمیکنند.
▪ در دههی ۱۳۸۰، نگرش به سینمای مستند دچار تحول میشود.
● هدف راهاندازی
▪ مدیریت متمرکز مستندسازی
▪ مرکز هنرهای تصویری سوره
این طرح، همسو با فعالیتهای جاری و سیاستگذاریهای کلان حوزهی هنری سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص تحقق فرهنگ اصیل ایرانی، شرقی، مبارزه، دینمداری و هویت و تمدن اسلامی و در راستای تحقق ایدهی سینمای ملی با شعارهای «سینما: اندیشه»، «سینما: رویداد»، «سینما: نوآوری»، «سینما: تحول»، «سینما: اخلاق»، «سینما: جستوجو»، «سینما: عمقمحوری» و «سینما: صنعت از نگاه تبدیل»، خواهد کوشید تا خلاء حاکم بر سینمای مستند در جامعه را، که بخش عمدهیی از سینمای ملی است، پوشش داده و به کجسلیقگیهای موجود در شکلگیری جریان سینمای مستند در ایران برای همیشه پایان داده و آغازی باشد برای راهاندازی جریان حفظ هویت ملی، تاریخی و ایرانی مردم ایرانزمین.
همچنین این طرح میکوشد تا با زنده نگهداشتن اهداف کلان سینمای مستند و تعاریف ویژهی آن، خلاءهای حاکم بر نظام و سیستم دولتی، مردم دولتمدار، بازار دولتی و اقتصاد و صنعت دولتمحور را نقد کرده و با ارایهی راهکارهای کارشناسیشده و منطقی در قالب بستهبندی سینمای مستند، به ایجاد تحول نظاممند در جهت بهبودی و حل معضلات و نگاه ایدهآل در نظام جمهوری اسلامی ایران، در راستای اهداف چشمانداز ۲۰ سالهی دوم، دست یابد تا راهگشایی باشد برای حل مشکلات مزمن و هشداری برای جلوگیری از شیوع بیماریهای جدید در سیستم، که آن هم تنها با تحقیق، کار کارشناسی و نگاه تیزبین، واقعگرا، جستوجوگر اندیشههای ناب، عمقمحور، اندیشهمدار و تحلیلگر سینمای مستند و پرداخت به واقعیتها، که از خصوصیات بارز این گونهی سینمایی بوده، محقق است.
از آنجایی که در عصر حاکم، دنیا صنعتی و مدرن شده و جامعه هرگز فوت وقت را نمیپذیرد، میتوان با ساخت مستندهای فاخر و ماندگار، معضل بههم پیوستگیِ زمانهای دنیای مدرن را حل کرده و برای مخاطبی که دیگر حاضر نیست زمانی درازمدت برای مطالعه در زمینههای گوناگون خرج کند، خوراک مناسبی از همان جنس فرهنگی آماده نمود.
در این طرح، مدیریت مستندسازی مرکز هنرهای تصویری سوره، کاملاً مستقل عمل نموده و با کمک مدیران محترم حوزه خواهد توانست نقش مهمی را در راستای حفظ سیاستهای کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا کند و پاسخگوی نیاز فرهنگی مردم در جامعه باشد؛ این در شرایطی است که سینمای مستند ایران که سینمای واقعیتها، تکنیکها، جذابیتها، خلاقیتها، ظهور ایدههای نو، اندیشهگریها و جستوجوگریهاست، در مقایسه با سینمای مستند و بهخصوص سینمای اروپای شرق و غرب، انتظارات مخاطب را از خود بسیار بالا برده و میتواند با پرداخت درست و منطقی، نیاز مذکور را برآورده سازد.
● ساختار نظام مدیریت متمرکز مستندسازی مرکز هنرهای تصویری حوزهی هنری
این مدیریت به سه معاونت اصلی تولید، فرهنگی و مالی تقسیمبندی میشود که هر یک با مشخصات خاص خود، توانمندیهای ویژهیی در خصوص پیشبرد اهداف مستندسازی در مرکز دارند.
▪ معاونت تولید
این معاونت که توسط یکی از صاحبنامان سینمای مستند اداره خواهد شد، با تیم ۵ نفرهیی از مشاوران که هر کدام نیز از مستندسازان خبرهی این مرز و بوم هستند، اهداف مرکز که در طرح، تدوین شده است را در میان طرحهای عرضه شده توسط تهیهکنندگان سینمای مستند، بررسی نموده و با ارایهی راهکارهای جدید در شیوهی تصویب و اجرای طرح، سعی خواهند نمود تا معضلات اجرایی در سینمای مستند را حل نمایند.
سینما به این شکل اداره میشود که طرح توسط تهیهکننده به شورا فراخوانده شده، پس از تصویب به مرحلهی تحقیق رسیده، بعد از این مرحله، کمیتهی برآورد تشکیل و طرح را برآورد نموده و سپس با ناظر ساخت که در همان کمیته حضور خواهد داشت، به مرحلهی ساخت میرسد؛ پس از ساخت نیز کمیته به ارزیابی طرح اقدام خواهد نمود.
▪ معاونت فرهنگی
این معاونت که شامل سه بخش روابط عمومی، روابط بینالملل و جشنوارهها خواهد بود، سعی مینماید از تولیدات مدیریت پشتیبانی نموده و در بخشهای مختلف ایفای نقش نماید.
▪ روابط عمومی:
این بخش که نقش یک مشاور مطبوعاتی را خواهد داشت، اخبار مرکز و مدیریت را رسانهیی کرده و به گوش عموم میرساند.
▪ روابط بینالملل: این بخش، بخش بازرگانی داخلی و خارجی مجموعه است که وظیفهی به فروش رساندن تولیدات و جذب اسپانسر برای برگزاری جشنوارهها را بر عهده دارد. این مرکز همچنین فیلمهای ساخته شده و موجود سینمای مستند در ایران و جهان را خریداری کرده و به فروش میرساند.
● برپایی جشنوارههای تخصصی سینمای مستند
از آنجایی که حوزهی هنری دارای حدود ۷۰ سالن سینمایی است که تعداد ۱۰عدد از آنها در تهران قرار دارند، میتوان تقویمی در سال آماده نمود که طی فصول مختلف جشنوارههایی با مدیریت مرکز برگزار گردند؛ جشنوارههایی که تا کنون در کشور بر پا نشده و یا جشنوارههایی همچون «صنعت»، «محیط زیست» و «سیما» که با مشکلاتی در جهت راهاندازی روبهرو هستند. این مرکز میتواند از این جشنوارهها حمایت کرده و با جذب اسپانسر، با پیوند با سیما، در تقویم سالانهی خود به برگزاری جشنوارههای سینمای مستند اقدام کند. این امر، مهمترین گزینهیی است که در بلندمدت و در طی برنامهیی ۳ ساله، منشاء درآمدزایی برای مرکز خواهد شد.
لازم به ذکر است برگزاری جشنوارهی بینالمللی سینمای مستند در صنعت نیز از اهداف بعدی این مرکز خواهد بود. همچنین این مرکز میتواند با راهکاری که در برپایی جشنواره پیاده میکند، صنعت و حوزههای مختلف وزارتخانهها را در تولیدات، منسجم نموده و فراخوانهایی را با همکاری مراکز و صنعت، در جهت تولیدات مستند ارایه نماید.
● چشمانداز
مدیریت متمرکز مستندسازی مرکز هنرهای تصویری سوره در یک دورهی ۳ ساله، با برنامهریزی دقیق، علمی و منطقی که در طرح، ارایه شده، خواهد توانست:
۱) در سال اول، با تولیدات فاخر و ماندگار، شرکت در جشنوارههای داخلی و بینالمللی و به دست آوردن رتبههای اول فیلمسازی مستند، جایگاه خود را در سیستم به عنوان یک مرکز تولیدی پیدا کرده، حفظ نموده و عرض اندام نماید.
۲) در سال دوم، اسپانسر دولتی و خصوصی جذب نموده، تولیدات را متمرکز کرده و اقدام به فراخوان فیلمسازی نماید. همچنین با برگزاری جشنوارههای مستقل داخلی سینمای مستند، که بهطبع با جذب اسپانسرها همراه خواهد بود، توان کمی و کیفی تولیدات خود را در بخشهای مختلف و جشنوارههای متمرکز مذکور همچون صنعت، سینما، طبیعت و ... بالا برده و به سوددهی برسد.
۳) در سال سوم، به صورت کاملاً مستقل از نظر بودجه و امکانات، هدایت شده و تبدیل به مرکزی در جهت حفظ و بقای سینمای مستند ایران گردد. در این سال میتواند اقدام به برگزاری جشنوارههای بینالمللی نموده، تجهیزات حرفهیی برای تولیدات فاخر، خریداری و مرکز تولید و تجهیزات، راهاندازی نماید.
لازم به ذکر است کلیهی این اقدامات، در راستای سیاستهای کلان حوزهی هنری سازمان تبلیغات اسلامی شکل خواهند گرفت.
مجتبی شاهسوند
منبع : سورۀ مهر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست