جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
مجله ویستا
مدیریت گذار از تولیدکنندگی به خدماتدهندگی

با وجود سود بالقوهای كه در خدمات وجود دارد و به رغم پیشبینیها، فهرست سازمانهای تولیدكننده با استراتژی قوی خدمات، چشمگیر و قابل توجه نیست.
به غیر از برخی استثناها (شركتهای جنرال الكتریك، ABB، Otis، كاترپیلار و غیره) رویكرد تولیدكنندگان از تفكر تولیدی محض به ارائه خدمات، با كندی و احتیاط نسبی همراه بوده است. چرا این گونه است؟
▪ سه مانع برای موفقیت در انجام این كار وجود دارد:
ـ نخست، شركتها ممكن است پتانسیل اقتصادی موجود در خدمات خود را باور نداشته باشند. همان طور كه یكی از مصاحبهشوندگان در این تحقیق میگوید: «برای مهندسی كه تجهیزات و دستگاههای چندمیلیون دلاری طراحی كرده، بستن قراردادی به ارزش ۱۰ هزار دلار برای تمیزكردن آن هیجانآور نخواهد بود».
ـ دوم این كه گرچه ممكن است شركتی پتانسیل بازار خدمات را درك كند اما میتواند به این نتیجه برسد كه دامنه تواناییهای آنها بالاتر از ارائه خدمات است. برای مثال، شركت تجهیزات دیجیتالی سالها از ارائه خدمات اجتناب میورزید زیرا توانایی اصلی خود را در طراحی رایانه میدانست.
ـ در نهایت، ممكن است شركتی پتانسیل اقتصادی بازار خدمات را تشخیص دهد اما در ارائه استراتژی موفق خدمات شكست بخورد. برای مثال، تلاش شركت فورد موتور برای ورود به بازار خدمات پس از فروش، توسط شبكه مستقل فروشندگان آن متوقف شد.
انتقال از تولیدكننده محصول به عرضهكننده خدمات چالشهای مهم مدیریتی به وجود خواهد آورد. خدمات نیازمند ساختار و اصول و فرایندهای سازمانی خاصی است كه برای تولیدكنندگان محصولات تازگی دارد. نه تنها تواناییها، روشهای كنترلی و انگیزشهای جدید موردنیاز است بلكه باید توجه خاصی الگوهای تجاری نیز از انجام معامله صرف به ارتباط محوری و تنگاتنگ با مشتری تغییر یابد. گسترش این توانمندیهای جدید منابع مالی و مدیریتی را از تولید و گسترش محصولات جدید (منابع سنتی سودهای رقابتی سازمان) به مسیر دیگری رهنمون میكند. با در نظر گرفتن ملاحظات بالا، در كتب مدیریتی تشریح چگونگی این ادغام یا بیان تفصیلی چالشهای ذاتی انتقال به صورت پراكنده دیده میشود. حتی در مرحله تدوین راهبردها، مشخص نیست پیشنهاد ارائه خدمات باید با چه گسترهای باشد یا چه عواملی باید در تصمیمگیری برای تركیب خدمات ـ محصول درنظر گرفته شود. این سكوت، انگیزه حركت ما شد. مقاله پیش رو یافتههای مطالعه میدانی ۱۱ تولیدكننده تجهیزات سرمایهای را دستمایه خود قرار داده است؛ كسانی كه به عنوان آغازگران عرضه راهبردهای روشن ارائه خدمات شناخته شدهاند.
● مطالعه میدانی ـ روش
در آغاز این تحقیقات، تفكرات خود را از پیگیری تبدیل تولیدكنندگان محصولات به طور خالص به ارائهكنندگان خدمات به طور خالص و همچنین نگرش شركتهای تولید از حركت در این محور به منظور گنجاندن خدمات مرتبط با محصول، به صورت یك پیوستار سازمان دادیم. در نهایت، سازمانی را مجسم كردیم كه در آن محصول تولید شده تنها بخش كوچكی از سود ایجاد شده آنهاست (برای مثال، شركت خدمات جهانی IBM). در نظر داشتن كمبود هماهنگی و همپوشانی تواناییهای تولید و خدمات و نتایج تحقیقات قبل نشان داد كه گرایشهای تولیدی باعث كاهش كیفیت خدمات میشود (Oliva & Stream, ۲۰۰۱; Oliva, ۲۰۰۱). انتظار داشتیم فرایند انتقال در این پیوستار شكاف ایجاد كند و در نهایت باعث ایجاد سازمانی جدید با جهتگیری خدمات منحصر به فرد شود. براین اساس، كار میدانی خود را به گونهای طراحی كردیم كه تكامل در این مسیر را كشف كنیم لذا بر صنعت تولید ماشینآلات تمركز كردیم زیرا صنعتی جاافتاده، با رشد بازار نسبتاً كنترل شده و در عوض با نوآوریهای تكنولوژیكی است. در نتیجه، انتظار این صنعت افزایش سودآوری از طریق خدمات است و نه افزایش فروش. آن دسته از صنایع كه محصول آنها عمر مفید كوتاهی دارند (رایانه، نیمرساناها) هنوز بر روی محصول و نوآوریهای فرایند تولید به منظور ادامه رشد و افزایش سود حساب میكنند. به عبارت دیگر، این تلقی وجود دارد كه صنایع معروف در ارائه خدمات (مانند آسانسور، تجهیزات پزشكی، موتورهای هواپیما) سود انحصاری دارند و مقوله خدمات در آنها به طور معمول در متن مقرراتی دقیق تعبیه شده است. این نوع صنایع از فرایند تولید بسیار دورند.
برای كشف چگونگی فرایند انتقال شركتها از تولید به ارائه خدمات، روش تحقیق خاصی را اختیار كردیم كه بررسی مصاحبهها و ارزیابی بایگانیها با جزئیات كامل در خصوص تجربیات هر سازمان، در یكی كردن قیمت محصول و هزینههای ارائه خدمات را شامل میشد. سپس تئوری چگونگی توسعه فرایند را در مشاهدات انجام شده ارائه كردیم. با هدف گسترش این مدل نظری، نمونههایی از الگوهای دگرگونی به كار گرفته شده در شركتهای مختلف، براساس رتبه آنها در پیوستار محصول ـ خدمات انتخاب شد و از طریق موسسه تحقیقاتی مدیریت عملیات در دانشگاه آخن با آنها تماس گرفته شد. نمونهگیریها تا آنجا ادامه یافت كه اشباع نظری در فرایند دگرگونی حاصل شد و الگویی قابل تكرار در مصاحبهها به دست آمد.
نمونههای انتخابی ۱۱ تولیدكننده تجهیزات سرمایهای آلمانی با میانگین درآمد ۳۶۵۰ میلیون مارك و میانگین اشتغال ۱۰۴۵۰ را شامل میشوند (سال ۲۰۰۰). در هر سازمان با رئیس بخش خدمات و یا مدیر اجرایی گفت و گو كردیم، همه مصاحبهها در اوت سال ۲۰۰۰ صورت گرفت.
با توجه به ماهیت تحقیق، تنها به طرح سوالهای استاندارد از مصاحبهشوندگان بسنده نشد. بعدها با چند شركتكننده تماس گرفته شد تا موضوعات مطرح شده را مفصلتر بیان كرده و یا توضیحات را شفاف كنند. مصاحبهها با اطلاعات عمومی در دسترس درباره عملكرد شركتها، عملیاتهای مربوطه و پیشنهادهای قیمت خدمات تكمیل شد.
● ارائه خدمات به جایگاههای استقرار محصول
برای تعریف عناصر خدمات ارائه شده توسط شركتهای تولید كننده، عبارات بسیاری در ادبیات نوین مدیریت به كار میرود: خدمات صنعتی، استراتژی خدمات در تولید، خدمات مرتبط با محصول، خدمات ـ محصول، یا خدمات پس از فروش.
مضمون مشترك این عبارات، تاثیر ارائه خدمات در فروش و یا ایجاد سود مشخص است و اهمیت خدمات را در ایجاد انگیزه برای رشد و موفقیت شركتهای تولیدی در رقابت نشان میدهد. این انگیزش كه از غفلتهای گذشته شركتهای تولیدی در ارائه خدمات ناشی میشود، میتواند به عنوان شعار «خدمات بهتر برای فروش بیشتر» متجلی شود. در اینجا گرچه اهمیت تركیب محصول ـ خدمات در عملكرد فروش را تایید میكنیم اما مطالعه میدانی ما بر خدمات ارائه شده توسط شركتهای تولیدی به گونهای دیگر تمركز كرد.
این موضوع در ادبیات اخیر نیز طنینی دیگرگونه دارد: مدیریت خدمات مربوط به جایگاه استقرار محصول. (Managing the services relating to a product installed base)
محصولات تولیدی بادوام همچون تجهیزات سرمایهای و كالاهای بادوام مصرفی پس از خرید با عمر مفید معین به كار گرفته میشوند. هر چه از عمر مفید این محصولات میگذرد، نیاز آنها به خدمات بیشتر میشود.
▪ خدمات موردنیاز عبارتند از: آموزش طریقه استفاده، نصب، چگونگی عملكرد، بالابردن و به روز نگهداشتن مدل و غیره. مشتریان هنگام تملك هرمحصول، علاوه بر قیمت خرید هزینههایی چون لوازم یدكی، مواد مصرفی، تعمیر و نگهداری و غیره را نیز متحمل میشوند.
▪ جایگاه استقرار محصول عبارت است از : تعداد كل محصولاتی كه در حال استفادهاند به عبارت دیگر، خدمات IB انواع سرویسهای مرتبط با محصول یا فرایندها را شامل میشود كه به وسیله آخرین مصرفكننده در دوره عمر مفید كالاها مورد نیاز است تا با بازدهی و كارایی بیشتری عمل كنند.
ضمن این كه انكار نمیكنیم كسب سود تولیدكنندگان كالاهای مصرفی ممكن است از استراتژی روشن خدمات نشأت گرفته باشد؛ معتقدیم خدمات IB به حدی گسترده و متنوع هستند كه باید با ملاحظات ویژه همراه شوند. قابل توجه است كه محصولات بادوام و سرمایهای ۶۰ درصد تولیدات صنعتی ایالات متحده را در سال ۲۰۰۱ تشكیل دادهاند. تمركز بر ویژگیهای منحصر به فرد خدمات IB، چارچوبی جدید از فرصتهای بازار خدمات را ایجاد میكند..● چالشهای تولیدكنندگان
هنگام تعریف خدمات مرتبط با محصولات IB ممكن است كاستیهایی در برخی از تعاریف ارائه شده در ادبیات خدمات مرتبط با محصول وجود داشته باشد:
خدمات به سرویسهای مرتبط با خود محصول محدود نمیشوند. خدمات IB دربرگیرنده همه خدمات موردنیاز آخرین مصرفكننده برای به دست آوردن عملكرد مطلوب هستند. برای مثال محصول در دیگر فرایندهای عملیاتی مشتری در بهترین شرایط عمل كند.
ارائه كننده خدمات، به تولیدكنندگان محصول محدود نمیشوند. در این بازار تولیدكنندگان قطعات زیرمجموعه، هماهنگ كنندگان سیستم، واحدهای تعمیرات و نگهداری مستقر در كارخانههای مصرفكننده محصول، طرفهای سوم شامل دیگر تولیدكنندگان و نمایندگیهای مستقل خدمات نیز در حال رقابت هستند.
مصرفكنندگان نهایی به كارخانجات صنعتی محدود نمیشوند. این تمایز هنگام تمركز بر نقش خدمات مرتبط با مشتریان مهم است.
چارچوب سرویسهای IB بازاری رقابتی با اندازه و دامنه بزرگتر را طلب میكند. با وجود این با یكپارچه كردن مجموعه سودها از مرحله طراحی محصول تا ارائه خدمات، تولیدكنندگان هر محصول دارای مزایای منحصر به فردی برای ارائه سرویس به IB هستند كه در ذیل میآید.
▪ هزینههای آموزش پایینتر برای مشتریان:
از آنجا كه تولیدكنندگان در فروش هر محصول جدید مشاركت دارند، از اطلاعات مربوط به تجهیزات جدید با قابلیت اتصال به IB آگاهی كامل مییابند.
▪ هزینه كمتر كسب دانش:
بیشتر خدمات ارائه شده به IB نیازمند دانش ویژه درباره محصول و تكنولوژیهای به كار گرفته شده در آن است. مزیت بالاتر تولیدكنندگان هر محصول این است كه دانش مربوط به نیازمندیهای خدمات محصول را در دوره عمر مفید آن دارند.
▪ سرمایهگذاری كمتر:
تولیدكنندگان هر محصول، آخرین و روزآمدترین تكنولوژی تولید به منظور ساخت لوازم یدكی یا ارتقای تجهیزات موجود را دارا هستند و به سرمایهگذاری جدید نیاز ندارند.
در نهایت، در خصوص چالشهایی كه تولیدكنندگان هنگام تلاش برای ورود به بازار خدمات IB با آن مواجهاند، میتوان به وجود دو بازار كاملاً متمایز و به هم پیوسته اشاره كرد. در یك طرف، افزایش كیفیت و دامنه سرویسها باعث بالارفتن عمر مفید هر محصول میشود، در نتیجه فروش محصول جایگزین را كاهش میدهد. به عبارت دیگر، افزایش كیفیت و دوام محصولات ممكن است درآمدهای آتی خدمات را كاهش دهد. علاوه بر چالشهای بالا به مشكلات معمول در ایجاد شبكه خدمات برای پشتیبانی از گستره جغرافیایی سرویسهای IB نیز باید توجه داشت.
● حركت از تولیدكنندگی محصول به خدمات دهندگی
این بخش، یافتههای ما را در خصوص چگونگی گنجاندن خدمات در پیشنهاد قیمت سازمانها نمایان میكند. تجزیه و تحلیل ما در خصوص اقدامات انجام شده توسط كارخانهها به منظور پذیرش و برگزیدن خدمات IB، به پیدایش مشتركات و الگویی قابل تكرار انجامید. الگوی به دست آمده منحصر به نوع خاصی از خدمات نبود بلكه به ماهیت قراردادهای خدمات و ترتیب گزینش آنها مربوط بود.
افزون بر این، تحلیل ما مشخص كرد كه حركت تحولی برای تبدیل یك تولیدكننده محصول به ارائه كننده خدمات در چند مرحله انجام میشود. برای شفاف كردن چگونگی این حركت، نمودار فرایند آن را ترسیم كردیم (نمودار ۲). در هر مرحله كارخانه بر روی یك مجموعه از موضوعات متمركز شد و آنها را با گسترش قابلیتهای جدید مدنظر قرار داد.
●تقویت بخش خدمات مرتبط با محصول
ارائه خدمات بیشتر كارخانههای تولیدی برای فروش و پشتیبانی محصولات خود، براساس همان روشی است كه تا به حال در بازار خدمات مرتبط با محصول وجود داشته است. این خدمات به طور سنتی در بخشهای مختلف سازمان رشد كرده و به عنوان فعالیتهای غیرسودده و پراكنده برای فروش محصولات محسوب میشوند. اولین مرحله انجام شده در كارخانههای موفق در توسعه نوع خدمات، تقویت بخش مربوط به ارائه خدمات و متمركز كردن آنها در یك بخش سازمانی واحد بود. تقویت این فرایند معمولاً ناشی از فروش بیشتر محصولات و هدف آنها بهبود عملكرد خدمات است. برای سازمانها، درك این كه خدمات، مولفهای مهم در شاخصهای جلب رضایت مشتری است، مطلوب است و این انسجام اولین مرحله برای بهبود ارائه خدمات به مشتریان به شمار میآید.
تقویت بخش خدمات به طور معمول با نوآوریهای جدید برای بهبود بازدهی، كیفیت و زمان ارائه سرویسها و ایجاد سرویسهای اضافی برای تكمیل خدمات موجود همراه خواهد بود. تقویت خدمات همچنین توسعه سیستم نظارتی برای ارزیابی كارایی و بازدهی را به دنبال دارد. این سیستم نظارتی به مدیران امكان میدهد برای اولین بار اندازه بازار خدمات را درك كنند و روی كمك خدمات به عملیاتهای داخل كارخانه حساب كنند.
دومین مشكل اصلی گزارش شده در این مرحله، نیاز به ایجاد ساختار خدمات جهانی است كه قادر باشد به صورت محلی به نیازمندیهای IB پاسخ دهد. این موضوع مشكلاتی جدید را ایجاد میكند: نخست آن كه برای ایجاد این ساختار به تصمیمگیری برای نوعی سرمایهگذاری نیاز است كه احتمالاً به فوریت درآمدی تولید نمیكند و برخی سودهای عملیاتی را كه سرمایهگذاران به آن توجه دارند، كوچك جلوه میدهد. دیگر این كه دو نوع توانمندی باید در مرحله عملیاتی گسترش یابد تا شبكه توزیع خدمات، كارایی داشته باشد كه عبارتند از: توانایی پخش دانش در شبكه (تایید و ارزیابی مراكز خدمات و غیره) و توانایی مدیریت بر شبكه سازمانی بزرگ كاركنان خدمات دهنده.
سوم، شبكه باید تصمیم روشنی در خصوص استانداردسازی پیشنهاد خدمات برای متوازن كردن انتقالپذیری خدمات به بازار به صورت عمومی در مقابل سفارشی كردن آن برای مشتریان خاص اتخاذ كند.
در مرحله اولیه، هر كارخانه به صورت سنتی ارائه سرویسهایی را به عهده میگیرد و آنها را در حسابهای سود و زیان مالی قرار میدهد. وقتی درباره ادامه این سرویسها در واحد خدمات تصمیمگیری شد، سازمان تمایل دارد توسعه بازار خدمات IB را در این زمینه شروع كند. این كار یا از طریق گنجاندن و گسترش این سرویسها در دیگر مراكز خدمات محصول محور و یا با جذب
IBهای دیگر در شبكه به صورت ارائه كننده خدمات به تجهیزات و كالاهای دیگر كارخانههای تولیدكننده محصولات مشابه (طرف سوم) خواهد بود.
در داخل كارخانه، تمركز این فاز بر ایجاد سازمانی كارا برای خدمات و توسعه ابزارهای شناخت بخش ارائه خدمات به منظور اندازهگیری رضایت مشتری، رضایتمندی كاركنان و موفقیت تجاری است. كارخانه از این مرحله برای تنظیم دقیق و بیشتر سازمان و گسترش فعالیت تجاری استفاده میكند تا از این راه در درون سازمان اعتبار ایجاد كند. در خارج از كارخانه، سازمان سعی میكند در بازار به عنوان بازیگری فعال و با اعتبار كه به دنبال فرصتها بوده و تعهدات انجام شده را به موقع ادا میكند، استقرار یابد. بیشتر شركتها قبل از حركت به مرحله بعد، ابتدا به طور كامل در فعالیتهای تجاری خدمات IB متمركز میشوند.
● گسترش فعالیتهای خدمات IB
گسترش فعالیتهای خدمات IB زمانی صورت میگیرد كه عملكرد اصلی سازمان سرویس دهنده كاملاً مستقر شده و جاافتاده باشد. این موضوع با اعمال دو دگرگونی مشخص انجام میشود: نخست تغییر نحوه تعامل با مشتریان از انجام معامله صرف به برقراری ارتباط مستمر. حركت در این بُعد (محور عمودی جدول I) روش قیمتگذاری خدمات را عوض میكند. به جای قیمتگذاری برای كارگر و قطعات یدكی مصرفی، قیمتی ثابت برای انجام كلیه خدمات در دوره زمانی توافق شده تعیین میشود. به این ترتیب سرویس دهنده، ریسك و خطر خرابی كامل تجهیزات را نیز در نظر دارد. این نوع قراردادها كه نوعی قرارداد تعمیر و نگهداری تجهیزات هستند، با مركزیت تضمین عملیاتی بودن دستگاهها و رفع اشكال آنها در زمان مناسب قیمتگذاری میشوند. حركت به سمت عقد این گونه قراردادها به منظور استفاده بهتر از سرویسدهندگان است و باعث تثبیت هزینههای آنها به علت حضور مداوم در محل میشود. این حضور مداوم سبب میشود ظرفیت بالاتری برای مصرفكننده نهایی ایجاد شود و غیرقابل پیشبینی بودن عملكرد تجهیزات و تغییر ظرفیت به طور محسوسی كاهش یابد.
زمانی كه بحث به كارگیری كامل ظرفیت مطرح میشود، مصرفكننده نهایی به خوبی درمییابد كه باید ساماندهی همه فعالیتها را برای تحقق این موضوع انجام دهد؛ در نتیجه مقاومتی در برابر عقد قرارداد با ارائه كنندگان سرویسهای مختلف نشان نمیدهد و منبعیابی برای دریافت خدمات تعمیر و نگهداری از خارج از سازمان را نیز در نظر میگیرد. برای قابل لمس بودن قیمت پیشنهادی برای مصرفكننده نهایی، قیمتگذاری خدمات باید براساس قابل استفاده بودن و در دسترس قرار داشتن تجهیزات به هنگام تولید صورت گیرد زیرا دانستن میزان هزینههای جاری شركت سرویسدهنده برای كنترل تجهیزات و انجام تعمیرات و نگهداری برنامهریزی شده و موارد اضطراری، هیچ جذابیتی برای مصرفكننده نهایی ندارد. پیشرفتهای شایان توجه تكنولوژیكی به ظهور رسیده كه طی آن برخی از تولیدكنندگان، ادوات تولیدی خود را به امكان كنترل از راه دور مجهز كردهاند اما این نوآوری هم فینفسه برای مصرف كننده نهایی ارزش افزوده ایجاد نمیكند. ارزش افزوده زمانی حاصل میشود كه این توانمندی به دسترسی آسان و همچنین قابلیت استفاده از تجهیزات با ظرفیت بالاتر و با هزینه خدمات معقول منجر شود. قیمت گذاری باید به گونهای باشد كه مصرفكننده نهایی توانایی تجزیه و تحلیل قیمت پیشنهادی را با اعداد داشته باشد.
برای سرویسدهنده هم قیمتگذاری باید با درنظر گرفتن ریسك عملكردی تجهیزات و فعال نگه داشتن آنها برای حداكثر ظرفیت انجام پذیرد. برای مثال قیمتگذاری باید مبتنی بر هزینه خرابی دستگاهها و هزینه سنتی تعمیرات و نگهداری در سازمان داخلی مصرفكننده نهایی صورت پذیرد. در این مكانیزم قیمتگذاری، میزان سوددهی به دقت سازمان در ارزیابی ریسك خرابی تجهیزات بستگی دارد؛ در نتیجه ضرورت ایجاد توانمندیها و مهارتهای جدید در سازمان خدمات دهنده به منظور جمعآوری اطلاعات برای تعیین بهتر ریسكهای احتمالی حس میشود.
بیشتر سازمانها اطلاعات قدیمی برای پیشبینی نرخ خرابی تجهیزات را در اختیار ندارند. اما مایلند مهارتهای ارزیابی ریسكهای مختلف را از طریق تجربه بالا ببرند. برای مثال عقد قراردادهای كم سود برای به دست آوردن و گسترش این مهارتها را در دستوركار قرار میدهند. معمولاً ارائه كنندگان خدمات با بهرهگیری بیشتر از ظرفیت و توانایی سرویسدهی با قیمت پایینتر در زمینه تعمیر و نگهداری مربوط به تجهیزات، امكان سوددهی را فراهم میكند. با این همه مزیت مهمی كه تولیدكنندهها نسبت به دیگر سازمانهای تعمیرات و نگهداری دارند، تجربه فزاینده آنها در تعمیرات و نگهداری تجهیزات تولید و استفاده از نظرات كارشناسی در زمینه هماهنگسازی توسعه محصول و سیستمها برای گسترش و ارائه راهكارهای بهتر تعمیرات و نگهداری است. از منظر بیرونی، این مرحله به زمان و تلاش برای بازاریابی نیاز دارد؛ همان گونه كه كارخانه به ایجاد روابط حسنه و مستمر با مصرفكننده نهایی نیازمند است.در مرحله دوم، نگاه مشتری از مسأله قیمت در ازای محصول سالم، به قیمت بابت كاركرد و اثربخشی هر محصول خریداری شده در فرایندهای عملیاتی هدایت میشود. در مسیر حركت سرویسدهندگان در این جهت، محصول تنها بخشی از قیمت خدمات را تشكیل میدهد و دیگر در جایگاه هسته اصلی قیمت قرار ندارد. گرچه بیشتر تولیدكنندگان سرویسهای فنی را به عنوان بخشی از كارهای قبل از فروش در نظر میگیرند اما تمركز قیمت خدمات بر فرایندهای مصرفكننده نهایی، با تغییر نگرش تجاری صرف به عنوان تولیدكننده ماشینآلات به «ارائه كننده راهحل» همراه میشود و توسعه خدمات برای پشتیبانی و بهبود مستمر در كاربرد محصول جدید را در پی خواهد داشت. گام بلند موردنیاز در این مرحله، ارائه خدماتی است كه باعث افزایش طول عمر محصول نصب شده میشوند كه در نهایت موفقیت در این راه، با سفارشگذاری برای نصب محصول جدید در تعارض است.
ایجاد خدمات متمركز و متناسب با فرایندها، دو چالش اصلی خواهد داشت: نخست، شركتها به فعالیتهای زیربنایی به منظور ارائه خدمات حرفهای توسط نیروی انسانی و ایجاد دانش مدیریتی در شبكه خدمات نیاز دارند . چالش دوم، چالش بازاریابی است.
سازمان خدمات به گسترش شبكههای جدید برای كار با مسیرهای جدید توزیع محصولات و برقراری ارتباطی مستمر با بخشهای مختلف سازمان مصرفكننده نهایی نیاز دارد. ساختارهای مورد نیاز برای كسب موفقیت در این فضا ممكن است شبیه به شركتهای حرفهای خدمات باشند. پشت سرگذاشتن روشهای جاری ارائه سرویس منحصر به محصول فروخته شده و انجام معامله صرف و رسیدن به قراردادهای مبتنی بر فرایندهای نهایی هر مشتری، نیازمند توسعه توانمندیهای خاص است. به نظر میرسد دو مسیر پیشنهادی بالا (درباره قراردادهای ارتباط محور یا خدمات مبتنی بر فرایندها) نمایانگر توسعه عمودی با چند ساختار زیربنایی و توانمندی جمعی باشد. گرچه خدمات تعمیر و نگهداری فشار موثرتری بر تغییر ساختارهای زیربنایی خدمات اولیه وارد میكند اما كار میدانی ما هیچ ارجحیتی برای ورود به یكی از دو روش قبل از دیگری ارائه نكرده است. با وجود این، چالشهای خاصی در هر گزینه به صورت همزمان نمایان میشود، ممكن است به كار گیری هر دو گزینه را به صورت متوالی به عنوان روش نهایی معرفی كند.
● پذیرش مسؤولیت عملیاتها و فرایندهای تولیدی مصرفكننده نهایی
پیشرفت در دو بُعد یاد شده باعث ایجاد «سازمان خدماتی محض» میشود؛ به طوری كه ریسك عملیات مصرفكننده نهایی را مدنظر قرار میدهد و مسؤولیت كامل فرایندها را به عهده میگیرد. حركت در زمینه خدمات عملیاتی كه همزمان شامل برعهده گرفتن مسؤولیت تعمیرات و نگهداری و عملیات سازمان است، حوزهای ناشناخته و بزرگ برای تولیدكنندگان در بیشتر صنایع بوده و هیچ سازمانی در نمونههای ما به سمت این فضا حركت نكرده است. از بعد توانمندی، یك شركت این گام را تنها باید زمانی بردارد كه سازمان خدماتی آن در زمینه تعمیرات و نگهداری و خدمات حرفهای در بازار كاملاً جا افتاده باشد كه با توجه به توضیحات قبل، ارائه كنندگان خدمات در مراحل اولیه قرار دارند و انتقال از این مرحله در بیشتر شركتهای تولیدی به زودی آغاز نخواهد شد.
● الزامی بودن تحقیقات و اجرا
موضوعاتی مربوط به موانع شناسایی شده برای حركت تولیدكنندگان به سمت خدمات وجود دارد كه در این مقاله مطرح و درباره آنها بحث نشده است. به عنوان مثال ارزشیابی پتانسیل IB و دامنه و محدوده ورود یك شركت در بازار خدمات. به نظر میرسد مدلهای پشتیبانی تصمیمگیری برای نشان دادن توان IB و كمك به تصمیمگیری درباره زمان مناسب در چرخه عمر مفید محصول برای ورود شركتها به عرصه بازار IB روش تحقیقی صحیح و قابل اتكایی است. به این نتیجه رسیدیم كه ویژگیهای محصول و بازار توان سوددهی IB را تعیین میكنند و بر این باوریم كه در نهایت ویژگی سازمانی شركتهاست كه دامنه و محدوده حركت در پیوستار خدمات ـ محصول را دیكته میكند.
در مرحله اجرا، به عنوان مانع سوم ظاهراً بیشترین چالشها در تغییر اهداف و انگیزههای حوزههای سازمانی، تغییر مدیریت، و غیره است. چارچوب مشخص شده در اینجا، شناسایی نیازمندیها به منظور گسترش تواناییها در هر مرحله و ارائه راهحلهای سازمانی دائمی و منسجم برای سرویسدهندگان است كه نخستین گام برای تعیین اهداف در دوره انتقال را مشخص میكند. در این شرایط، یافتههای ما الزامات مستقیم مدیریتی را برای اجرا دارند.مراحل تشریح شده در بالا ممكن است به صورت متوالی در همه سازمانها اتفاق نیفتد كه میتواند به این معنی باشد كه در این سازمانها دگرگونی با ساختاری خوب و سیستماتیك و آگاهانه انجام نشده است. براساس اطلاعات ما نظم ویژهای وجود دارد كه شركتها میتوانند برای مواجهه با چالشها و توسعه توانمندیها از آن استفاده كنند؛ به خصوص شركتهایی كه تصمیم گرفتهاند خدمات پیشرفتهای را به فروش برسانند. برای مثال، نادیده گرفتن توسعه توانمندیها و مهارتها در مرحله خدمات مرتبط با محصول باعث شكست بخش خدمات تعمیرات و نگهداری یا خدمات حرفهای میشود. چارچوب بالا روش گسترش توانمندیها برای غلبه بر چالشهای تبدیل شدن به یك ارائه كننده خدمات را مشخص میكند. با شناسایی مهارتهای مورد نیاز در مرحله بعد، این چارچوب امكان تمركز بر توسعه و یادگیری طرحی خاص را برای مدیریتها فراهم میكند.
زمانی كه برای شركتی امكان ارائه خدمات مرتبط با محصول در متن عملیات تولید فراهم میشود، درمییابیم شركتهایی كه از این فرصت در بازار خدمات IB بهره گرفتهاند، كاركنان و عملیات خدمات خود را از تولید و عملیات مرتبط با محصول جدا كردهاند. البته انتظار داشتیم جدایی عملیات در ارائه كنندگان حرفهای خدمات اتفاق بیفتد اما فكر میكردیم در سازمانهای خدماتی نوبنیاد از مزایای تولید در ارائه خدمات IB استفاده شود و تعجبآور است كه طی فرایند انتقال در شركتها، بخش جداگانه خدمات با سرعت زیاد ایجاد شد. با وجود این، اطلاعات ما مشخص نمیكند كه موفقیت در سازمانهای خدماتی مجزا به علت تمركز مدیریتی ویژه بر این سازمانهاست یا همان طور كه انتظار میرفت، در شركتهای با فرهنگ محصول محور، جهتگیری مدیریتی و فرهنگی باعث عدم توسعه خدمات میشود.
در نهایت، مجزا شدن سریع عملیاتهای تولید و خدمات این پرسش را مطرح میكند كه چگونه سازمانها میتوانند از مزایای موجود در شركتهای تولیدی به هنگام حركت به سوی عملیات خدماتی استفاده كننده به نظر میرسد مزایای تولیدكنندگان، تنها در خدمات اصلی و اولیه ظهور میكند و در فرایند انتقال در مراحل بالاتر باعث توقف میشود یا برای ارائه خدمات پیشرفته سرمایهگذاری بیشتری را طلب میكند. در نمونههای بررسی شده، شواهد كمتری در ارائه خدمات با مدلهای یكپارچهسازی عمودی دیدیم؛ به جای آن، شركتهای تولیدی برای حركت به سوی ارائه خدمات عملیاتی ممكن است ساختارهای افقی ارائه خدمات را برگزینند. در این ساختار، هماهنگكننده خدمات، ارائه سرویسهای عملیاتی را به وسیله یك شبكه سرویسدهنده شامل تولیدكننده، كارشناسان پشتیبانی و تعمیرات و شركت خدمات حرفهای هماهنگ میكند.
نمونههای ما، ساده و به یك صنعت محدود بود و شاید به دلیل تمركز در این صنعت، به شركتهایی كه در مراحل اولیه انتقال و تبدیل شدن به ارائهكننده خدمات بودند، محدود شده باشد. تحقیقات بیشتر برای ارزیابی تجربهها و چالشهای شركتهای پیشتاز در فرایند انتقال ضروری است. توسعه این اندیشهها برای شركتهایی كه با چالشهای خدمات ـ محصول مواجهاند، مفید خواهد بود. برای مثال تولیدكنندگان رایانهها، وسایل الكترونیكی و خودروها در حال بررسی راههایی هستند كه پیشنهاد قیمت خدمات خود را به گونهای متمایز كنند تا در جهت جلب رضایت مشتریان خود گام بردارند و عملكرد مالیشان را بهبود بخشند.
ترجمه: مهرداد حكیمی آسیابر
ریاست برنامهریزی استراتژیك پارس خودرو
ریاست برنامهریزی استراتژیك پارس خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست