پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
رسمیت متشخص اشیا

آقای ملاصدرا جوهر اشیا چه رنگی دارد.../ «طبیعت، صورت نوعیه جوهریه یی است که در جسم قرار دارد و مبداء حرکت و سکون ذاتی اشیا و منشاء آثار شیء می باشد»/ البته اگر افق اتاق کج نباشد/ سرت گیج نرود/ از وضع هوای آن حوالی هم مطلع باشی
افول در جست وجوی معنای زندگی، تا حد بیان روزمرگی کسالت بار کوچه ها، در کنار قطعات تاریخی فراوانی که در شعرهای «سفرنامه یی از ممالک محروسه»، «سرت گیج نرود» و «کمی تاریخی بخوانیم» آورده شده، ترکیب ناهمگون و نامتجانسی می سازد تا «همیشه کنارت یک صندلی خالی هست» بدل به مجموعه یی تجربه گرا برای شاعری شود که سال های سال است در زبان فارسی به تجربه های زبانی دست یازیده است. شعر «اشیا هم حق دارند بترسند» نمونه مناسبی برای این روزمرگی است؛
تا صدای دوره گرد و نمکی و ترکیدن تایر پیکان/ مگر چقدر فاصله است/
یا «دوره گرد»؛
دوره گرد مدام/ آهن قراضه و خرده شیشه می خرد/ که بار دیگر اشیا/ در قالب تابه ها و بطری ها بگرداند/ تا بار هم در مراسم حمل خرده های برنجی که/ کنار لانه مورچه ها می درخشند/ سهمی داشته باشند
مرگ اندیشی و تفکر در باب نیستی، فصل دیگری را در کتاب کم قطر ضیایی گشوده است ولی مرگ در اندیشه این شاعر نیز شکل خاصی به خود می گیرد، شکلی بدیع و منحصر به فرد. در شعر «اندوه فضایی» این مساله به صورتی متجلی شده که تاکنون سابقه نداشته است؛
اشیا و آشنایانی که به سوی کیهان های دیگر رفتند/ هرگز حضور سفینه ها و فرشته ها را لمس نکردند/ آنان ریشه ها را می کاوند/ چرا که عادت خاکی شان/ با گریه ها و اندوه فضایی شان/ درهم آمیخته است
این دیدگاه منحصر به فرد، در سایر مسائل مربوط به نظرگاه شاعر نیز دیده می شود. نظرگاهی که گاهی به نظر می رسد ملهم از دیدگاه اکسپرسیونیستی راوی شعر - و نه شاعر- بر اثر افیون و شرب مدام یا آن تلخ وش که صوفی ام الخبائثش خواند، شکل می گیرد تا رسمیت متشخص اشیا، شکل و صورتی دیگرگونه بیابد؛
از «اشیای جادویی»؛
چرخیدیم/ افتادیم/ ایستاده بودیم/ می بارید تگرگ/ می چرخید زمین.../ زن/ زندیق/ و اشیای جادویی/ با اشیای جادویی/ بی جاده/ بی سجاده/ سرنهادیم به بیابان/ چرخیدیم/ با چلچله/ با چراغ
با این حال، برخی اشعار مجموعه آنقدر شخصی است و آنقدر ارجاعاتی که شاعر به خارج از متن شعر احاله نموده فراوان و نامفهوم است که درک و فهم دنیای فردی شاعر برای مخاطب بسیار مشکل می نماید. به طور مثال خواننده شعر دوست با «هشتم ژوئیه ۱۹۰۹» چگونه می تواند ارتباط قوی برقرار کند؟
امید سلیمی
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست