یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

ای‌ خائنان‌ حقیقت‌ پوش‌


ای‌ خائنان‌ حقیقت‌ پوش‌
● زندگی‌ سیاسی‌ نواب‌ صفوی‌ و آرمان‌های‌ فداییان‌ اسلام‌
مجتبی‌ نواب‌ صفوی‌ بنیانگذار فداییان‌ اسلام‌ بود كه‌ یك‌ سازمان‌ اسلامی‌ اصولگرا و مبارز در ایران‌ شناخته‌ می‌شد. این‌ سازمان‌ از اوایل‌ دهه‌ ۲۰ تا اواسط‌ دهه‌ ۳۰ هنگامی‌ كه‌ ایران‌ دوران‌ كوتاهی‌ از آزادی‌ و دموكراسی‌ را تجربه‌ می‌كرد فعالیت‌ داشت‌. هدف‌ اصلی‌ فداییان‌ اسلام‌ برپایی‌ یك‌ نظام‌ اجتماعی‌ مبتنی‌ بر اسلام‌ بود. نواب‌ صفوی‌ در كتاب‌ «برنامه‌ انقلابی‌ فداییان‌ اسلام‌» منتشر شده‌ در ۱۳۲۹ نظام‌ اجتماعی‌ اسلامی‌ آرمانی‌ خود را طرح‌ و تشریح‌ كرد. اهمیت‌ تاریخی‌ تفكر و اندیشه‌ نواب‌ صفوی‌ در تاثیری‌ است‌ كه‌ او و سازمان‌ او بر روی‌ ویژگی‌ اسلام‌گرایی‌ انقلاب‌ ایران‌ و گسترش‌ آن‌ گذاشته‌اند.
در یكی‌ از كوچه‌های‌ خیابان‌ خانی‌آباد تهران‌ در سال‌ ۱۳۰۳ تقریباهمزمان‌ با تبدیل‌ رضاخان‌ به‌ رضاشاه‌ و تاسیس‌ سلطنت‌ پهلوی‌ پسری‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود كه‌ نام‌ مجتبی‌ را بر وی‌ نهادند. پدر نواب‌ صفوی‌، سید جواد میرلوحی‌ روحانی‌ بود كه‌ به‌ گفته‌ شرح‌ حال‌ نویس‌ نواب‌ صفوی‌، بعدها زیر فشار ماموران‌ رضاشاه‌ لباس‌ روحانی‌ را كنار گذاشته‌ و برای‌ احقاق‌ حقوق‌ مظلومان‌، در دادگستری‌ وكیل‌ دعاوی‌ شد.
سید جواد در سال‌ ۱۳۱۴ یا ۱۳۱۵ بخاطر زدن‌ سیلی‌ به‌ علی‌ اكبر داور، وزیر عدلیه‌ رضاشاه‌ دستگیر شد. وی‌ سه‌ سال‌ در زندان‌ ماند و پسرش‌ سید مجتبی‌ تحت‌ سرپرستی‌ دایی‌ خود، سید محمود نواب‌ صفوی‌ قرار گرفت‌ و نام‌ خانوادگی‌ او را برگزید. سید محمود كه‌ یك‌ قاضی‌ با گرایش‌های‌ امروزی‌ بود، سید مجتبی‌ را با علوم‌ جدید آشنا ساخت‌، او را به‌ دبستان‌ دولتی‌ حكیم‌ نظامی‌ و سپس‌ به‌ مدرسه‌ صنعتی‌ آلمانی‌ در تهران‌ فرستاد.
این‌ سالها با دوران‌ دین‌زدایی‌ رضاشاه‌ مصادف‌ شده‌ بود. او سیستم‌های‌ آموزشی‌ و قضایی‌ نوین‌ را برپا ساخته‌، مراسم‌ ملی‌ را تشویق‌ و مراسم‌ مذهبی‌ عمومی‌ را منع‌ كرده‌، استفاده‌ علنی‌ از عبا و عمامه‌ را غیرقانونی‌ ساخته‌ و در سال‌ ۱۳۱۳ كشف‌ اجباری‌ حجاب‌ زنان‌ را پیاده‌ كرده‌ بود. نواب‌ صفوی‌ كه‌ دوره‌ نوجوانی‌ خود را می‌گذراند، گرایش‌های‌ مذهبی‌ پیدا كرد و گفته‌ می‌شود كه‌ در تظاهرات‌ ضد رضاشاه‌ شركت‌ یا حتی‌ آن‌ را سازماندهی‌ كرده‌ بود. در ۱۳۲۱ زمانی‌ كه‌ نیروهای‌ متفقین‌، ایران‌ را اشغال‌ كرده‌ بودند و رضاشاه‌ از قدرت‌ كناره‌ گرفت‌، نواب‌ صفوی‌ دبیرستان‌ را به‌ اتمام‌ رساند. او در خرداد ۱۳۲۲ به‌ آبادان‌ رفت‌ و در قسمت‌ سوهان‌كاری‌ شركت‌ نفت‌ مشغول‌ به‌ كار شد. وی‌ به‌ مدت‌ ۶ ماه‌ در آبادان‌ كار كرد، سپس‌ در یك‌ اعتراض‌ كارگری‌ علیه‌ سرپرست‌ انگلیسی‌، شركت‌ جست‌ و برای‌ اینكه‌ دستگیر نشود راهی‌ نجف‌ شد.در نجف‌ او به‌ عنوان‌ طلبه‌ در حوزه‌ به‌ تحصیل‌ می‌پرداخت‌. اطلاعی‌ از اینكه‌ مربی‌ و ناصح‌ او طی‌ این‌ مدت‌ چه‌ كسی‌ بوده‌ است‌ در دست‌ نیست‌.
اما گفته‌ شده‌ است‌ كه‌ او تا سطح‌ «كفایه‌» را طی‌ كرده‌ است‌. شرح‌ حال‌نویس‌ نواب‌ صفوی‌ از این‌ دوره‌ زندگی‌ نواب‌ صفوی‌ بدون‌ ذكر جزییات‌ مشخصی‌ عبور كرده‌ است‌. تنها اشاره‌ می‌كند كه‌ او حجره‌یی‌ در مدرسه‌ بزرگ‌ آخوند گرفت‌ و حدود سه‌ سال‌ واندی‌ در نجف‌ ماند و از دریای‌ مواج‌ معارف‌ آسمانی‌ مكتب‌ اجداد خود درسهای‌ بسیاری‌ را آموخت‌ تا آنجا كه‌ همچون‌ اصحاب‌ خاص‌ امیرالمومنین‌ علی‌ (ع‌) و یاران‌ ظهر عاشورای‌ امام‌ حسین‌ (ع‌) هیچ‌ پرده‌یی‌ بین‌ او و حقیقت‌ باقی‌ نماند كه‌ بتواند مانع‌ قیام‌ او باشد. اما بر مبنای‌ گفته‌های‌ یكی‌ از پیروان‌ نواب‌ صفوی‌، اقامت‌ او در نجف‌ نمی‌توانسته‌ است‌ بیشتر از یك‌ سال‌ باشد.بنابراین‌ تحصیلات‌ دینی‌ او در نجف‌ مختصر بوده‌ است‌. سید مجتبی‌ به‌ تهران‌ بازگشت‌ تا مراقب‌ كردار و گفتار احمد كسروی‌ باشد. احمد كسروی‌ به‌ ترویج‌ آنچه‌ كه‌ او «پاكدینی‌» می‌نامید در نشریه‌یی‌ به‌ نام‌ ماهنامه‌ پیمان‌ و كتاب‌ها و جزوه‌های‌ زیادی‌ پرداخته‌ بود.
كسروی‌ تحصیلات‌ و آموزش‌های‌ دینی‌ را طی‌ كرد و در دوره‌ جوانی‌ لباس‌ روحانیت‌ بر تن‌ داشت‌. اما بعد قاضی‌ دادگستری‌ شد. بعدها وی‌ شروع‌ به‌ محكوم‌ كردن‌ تعصبات‌ و احساسات‌ شدید دینی‌ كرد. حمله‌های‌ كسروی‌، دستگاه‌ روحانیان‌ را به‌ خشم‌ آورد.
كتاب‌ شیعه‌گری‌ او در ۱۳۲۱ بطور سریع‌ توقیف‌ شد و چاپ‌ جدید آن‌ با عنوان‌ «بخوانید و داوری‌ كنید» انتشار یافت‌. گفته‌ می‌شود كه‌ نواب‌ صفوی‌ در نجف‌ با خواندن‌ یكی‌ از كتاب‌های‌ كسروی‌ یا كتابی‌ درباره‌ كسروی‌ خشمناك‌ شد.
او با مجتهدان‌ نجف‌ تماس‌ گرفت‌ و فتوایی‌ از علامه‌ شیخ‌ عبدالحسین‌ احمد امینی‌ با آیت‌الله‌ سید محمد تقی‌ خراسانی‌ برای‌ قتل‌ كسروی‌ دریافت‌ كرد. نواب‌ صفوی‌ برای‌ مسافرت‌ به‌ تهران‌ حمایت‌ مالی‌ از سید اسدالله‌ مدنی‌ دریافت‌ كرد. در بدو ورود به‌ تهران‌ و با تشویق‌ آیت‌الله‌ سید محمود طالقانی‌، نواب‌ صفوی‌ تصمیم‌ به‌ مناظره‌ عمومی‌ با كسروی‌ گرفت‌. كسروی‌ موافقت‌ كرد اما بعد از چندین‌ روز مناظره‌ به‌ این‌ نتیجه‌ رسید كه‌ كسروی‌ را باید معدوم‌ كرد.
او اسلحه‌یی‌ خریداری‌ كرد و در ۱۸ اردیبهشت‌ ۱۳۲۴ كسروی‌ را هدف‌ گرفت‌. حمله‌ كاری‌ نبود، اما در ۲۰ اسفند ۱۳۲۴ هنگام‌ ورود كسروی‌ به‌ ساختمان‌ اصلی‌ كاخ‌ دادگستری‌ برای‌ پاسخگویی‌ به‌ اتهامات‌ ناسزاگویی‌ به‌ مقدسات‌ كه‌ علیه‌ او عنوان‌ شده‌ بود، یاران‌ نواب‌ صفوی‌، سید حسین‌ امامی‌ و سید محمد علی‌ امامی‌، از كاسب‌های‌ بازار به‌ او حمله‌ كردند و وی‌ را به‌ قتل‌ رساندند. نواب‌ صفوی‌ به‌ خاطر تلاش‌ ناموفق‌ برای‌ كشتن‌ كسروی‌ دو ماه‌ زندانی‌ شد كه‌ با كفالت‌ یك‌ بازاری‌ رهایی‌ یافت‌.
در هنگام‌ آزادی‌ از زندان‌، او تصمیم‌ به‌ تاسیس‌ یك‌ سازمان‌ گرفت‌. وی‌ تصمیم‌ به‌ تشكیل‌ یك‌ سازمان‌ مسلحانه‌ با استخدام‌ فداییان‌ جوان‌ از محله‌های‌ قدیمی‌ و سنتی‌ تهران‌ گرفت‌. در سال‌ ۱۳۲۴ نواب‌ صفوی‌ تاسیس‌ فداییان‌ اسلام‌ را اعلام‌ كرد. در اعلامیه‌اش‌ او اظهار می‌كند كه‌:ما زنده‌ایم‌ و خدای‌ منتقم‌ بیدار، خون‌های‌ بیچارگان‌ از سرانگشت‌ خودخواهان‌ شهوت‌رانی‌ كه‌ هر یك‌ به‌ نام‌ و رنگی‌ پشت‌ پرده‌های‌ سیاه‌ و سنگرهای‌ ظلم‌ و خیانت‌ و دزدی‌ و جنایت‌ خزیده‌اند سالیان‌ درازی‌ است‌ فرو می‌ریزد و گاه‌ دست‌ انتقام‌ الهی‌ هر یك‌ از اینان‌ را به‌ جای‌ خویش‌ می‌سپارد و دیگر یارانش‌ عبرت‌ نمی‌گیرند... ای‌ وای‌، ای‌ خائنان‌ حقیقت‌پوش‌ و حق‌كش‌ وای‌ رنگ‌ بازان‌ منافق‌، آزاده‌ایم‌ و بیداریم‌، می‌دانیم‌ و ایمان‌ به‌ خدا داریم‌ و نمی‌ترسیم‌.
همانطور كه‌ گفته‌ شد نخستین‌ اقدام‌ جدی‌ فداییان‌ اسلام‌ با قتل‌ احمد كسروی‌ چهره‌ بست‌. دومین‌ اقدام‌ آنان‌ با ترور عبدالحسین‌ هژیر وزیر دربار شاهنشاهی‌ در روز جمعه‌ سیزدهم‌ آبان‌ ۱۳۲۸ تحقق‌ یافت‌. یك‌ سال‌ و چهارماه‌ بعد، یعنی‌ در تاریخ‌ ۱۴/۱۲/۱۳۲۹ سومین‌ اقدام‌ آنان‌ با اعدام‌ رزم‌آرا، نخست‌ وزیر وقت‌ صورت‌ پذیرفت‌. جمعیت‌ فداییان‌ اسلام‌ برای‌ بیان‌ دیدگاه‌های‌ خود اقدام‌ به‌ انتشار كتابی‌ در ۱۸۵ صفحه‌ تحت‌ عنوان‌ «برنامه‌ حكومت‌ اسلامی‌ راهنمای‌ حقایق‌» كردند. در این‌ كتاب‌ این‌گونه‌ بیان‌ شده‌ كه‌ ایران‌ مملكت‌ اسلامی‌ است‌. بایستی‌ احكام‌ اسلام‌ در آن‌ اجرا شود. اگر اجرا می‌شد محیط‌ ایران‌ از بامداد روزهای‌ عمر خویش‌ تا به‌ شام‌ نورباران‌ بود.
مشروب‌، قمار و موادمخدر باید بطور كامل‌ از كشور برچیده‌ شود. سینماها و تماشاخانه‌ها باید بسته‌ شوند، موسیقی‌ باید ممنوع‌ شود و به‌ جای‌ آن‌ نوای‌ قرآن‌ شنیده‌ شود و رباخواران‌ و رشوه‌گیران‌ باید مجازات‌ شوند. علاوه‌ براینها مسائل‌ دیگری‌ در این‌ كتاب‌ آمده‌ است‌ كه‌ به‌ صورت‌ موردی‌ به‌ آنها اشاره‌ خواهد شد: ۱. دایره‌یی‌ تحت‌ نظر علما پاك‌ و مطلع‌ برای‌ تبلیغات‌ و امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منكر عمومی‌ تشكیل‌ داده‌ و از رادیوهای‌ موجوده‌ و جراید و مجلات‌ مستقلی‌ در این‌ راه‌ استفاده‌ كنند، ۲. بایستی‌ احكام‌ مقدس‌ اسلام‌ و قانون‌ مجازات‌ اسلام‌ مو به‌ مو اجرا شود و تمام‌ قوانین‌ موضوعه‌یی‌ كه‌ اخیراً از افكار پوسیده‌ مشتی‌ نادان‌ و بی‌خرد تجاوز كرده‌ است‌، محو شود، ۳. در وزارت‌ دادگستری‌ و تمام‌ ادارات‌ مستقل‌ دادگستری‌ بایستی‌ مساجد مناسبی‌ بنا شده‌، نماز جماعت‌ اقامه‌ شود و كارمند پاك‌ و عادلی‌ از مامورین‌ وزارت‌ دادگستری‌ به‌ پیشوایی‌ نماز جماعت‌ تعیین‌ شود تا همه‌ پاك‌ و عادل‌ شوند۴. برای‌ آنها كه‌ به‌ كلی‌ ناتوان‌ یا كور یا شل‌ و خلاصه‌ عاجزند، بنگاه‌ مستقلی‌ تشكیل‌ داده‌ از آنها پذیرایی‌ كنند ۵. دایره‌یی‌ با وسایل‌ كافی‌ برای‌ تشویق‌ صنعتگران‌ تشكیل‌ داده‌ به‌ وسیله‌ رادیو و انتشارات‌ منابع‌ افكار صنعتگران‌ را تشویق‌ و به‌ كار اندازند و سرمایه‌ و وسایل‌ كافی‌ در اختیار بزرگترین‌ صنعتگران‌ و كوچكترین‌ آنان‌ بگذارند. صنایع‌ دستی‌ را نیز ترویج‌ و تكمیل‌ كرده‌، كارخانجات‌ كافی‌ برای‌ تهیه‌ پوشاك‌ و تمام‌ وسایل‌ زندگی‌ دایر كرده‌ و مواد اولیه‌ را نیز در داخل‌ مملكت‌ با كمك‌ وزارت‌ كشاورزی‌ و سایر طبقات‌ تهیه‌ كنند ۶. شهربانی‌ها موظف‌اند از عبور و مرور زنانی‌ كه‌ به‌ حجاب‌ اسلام‌ طبق‌ مقررات‌ شرع‌ مقدس‌ پوشیده‌ نیستند، جلوگیری‌ كنند و فواصل‌ بین‌ زن‌ و مرد را در اماكن‌ عمومی‌ مثل‌ سینماها و نمایش‌خانه‌های‌ پاك‌ اسلامی‌ و اتوبوس‌ها و سایر اماكن‌ حفظ‌ كنند ۷. قانونگذاری‌ تنها برای‌ خداست‌ و قانونی‌ كه‌ از فكر پوسیده‌ بشر قانونگذار بگذرد با علم‌ و عقل‌ و اسلام‌ و اصول‌ مقدس‌ اسلامی‌ قانونی‌ اساسی‌ منافات‌ داشته‌ و به‌ هیچ‌ وجه‌ قانونیت‌ ندارد. ایران‌ مملكت‌ رسمی‌ اسلامی‌ و سرزمین‌ پیروان‌ آل‌ محمد (ص‌) است‌ و بایستی‌ قوانین‌ مقدس‌ الهی‌ اسلام‌ برطبق‌ قوانین‌ مذهب‌ جعفری‌ مو به‌ مو عملی‌ شود و از تمام‌ منكرات‌ و مفاسد جلوگیری‌ شود ۸. بایستی‌ انتخابات‌ مجلس‌ شورا آزاد بوده‌ و نمایندگان‌ مسلمان‌ و پاك‌ باشند و قوانین‌ پوسیده‌ غیرقانونی‌ را لغو نمایند و از این‌ پس‌ قانونگذاری‌ نفرمایند و قانون‌ مقدس‌ خدا را اجرا نمایند و بر زیان‌ مصالح‌ مملكت‌ اسلامی‌ ایران‌ هم‌ سخنی‌ نگویند و در انجام‌ وظیفه‌ خود در مجلس‌ شورای‌ ملی‌ تحت‌ نظر روحانیت‌ و علمای‌ پاك‌ تراز اول‌ قرار گیرند.
رضا شجاعیان‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید