چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
مجله ویستا

امسال صفرهای متعددی به درآمد گوگل و یاهو اضافه می‌شود


درآمد حاصل از تبلیغات در موتورهای جست‌وجوی مشهور و بزرگ تا آن حد در حال افزایش است که انتظار می‌رود یاهو و گوگل دو موتور جست‌وجوی محبوب فضای مجازی به هنگام اعلام درآمد خود در هفته آینده چشم‌ها را خیره سازند.
پیش از این برخی تحلیلگران و شرکت‌های جست‌وجو ادعا کرده بودند که درآمد موتورهای جست‌وجو برخلاف انتظار طی ۲ ماه تعطیلات در غرب؛ یعنی ژانویه و فوریه کاهش یافته است و در ماه‌های قبل از آن این سایت‌ها با اقبال بیشتری روبه رو بوده‌اند.
اما در مقابل صاحبنظران دیگری هم هستند که در مورد وضعیت اقتصادی شرکت‌های جست‌وجو خوشبین بوده و می‌گویند که تشخیص روندهای موجود واقعا سخت است، برخی از آنان هم با اتکا به نوآوری‌های فراوانی که در حیطه جست‌وجوی اینترنتی
صورت گرفته معتقدند که امسال درآمد گوگل و یاهو افزایش می یابد.یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده درآمد موتورهای جست‌وجو مبلغی است که آنان از موسسات مختلف بابت نمایش آگهی‌هایشان در سایت خود به هنگام جست‌وجو کلید واژه‌های مرتبط از سوی کاربران، دریافت می‌کند.
با توجه به افزایش شرکت‌های علاقه‌مند به سفارش چنین آگهی‌هایی بعید به نظر می‌رسد که گوگل و یاهو سال مالی بدی را پشت سر گذارده باشند.البته بد نیست بدانید که مقامات گوگل و یاهو طی سال گذشته بارها اعلام کرده‌اند که رشد و توسعه فعالیت‌های آنها در وب حاصل ارتقای ابزارهای جست‌وجوست و نه افزایش قیمت آگهی‌های مرتبط با کلید واژه‌های جست‌وجو شده.
شکی نیست که این ابتکار عمل تبلیغاتی که ابتدا از سوی گوگل به کار گرفته شد امروزه مورد تقلید بسیاری از سایت‌ها قرار گرفته است. همچنین امروزه شاهد انبوهی از آگهی‌های متنی در سایت‌های مختلف هستیم که از سوی گوگل به آنان تحویل داده شده و به ازای هر بار کلیک کاربران روی آنها، مبلغی به سایت نمایش دهنده آگهی پرداخت می‌شود.
سرکی کرین یکی از بنیانگذاران گوگل در حاشیه یک کنفرانس که اخیرا در سان‌فرانسیسکو برگزار شد گفت: مردم باید در مورد تقلید از روی یک نمونه خاص هوشیار باشند و بیش از حد آن را مورد بهره‌برداری قرار ندهند. ظاهرا اشاره وی به دیگر سایت‌های تبلیغاتی است که توسل به آگهی‌های متنی را شیوه‌ای مناسب برای کسب درآمد می‌دانند.
به نظر می‌رسد که اعلام درآمد ۳ ماهه اخیر یاهو و گوگل در ۱۹ و ۲۱ آوریل به خیلی از اما و اگرها در مورد کارآیی روش‌های درآمدزایی این ۲ سایت پایان خواهد داد.
مارک مانی از محققان امور فناوری در آمریکا معتقد است: هرچند طی ۳ ماه اخیر مناقشات و بحث‌های فراوانی در مورد روندهای حاکم برفناوری در جریان بوده است؛ اما اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کرده‌ایم نشان می‌دهد که تحولات عمیق و جدید در این حوزه کماکان در جریان است.
وی بر این باور است که گوگل کماکان ابتکارات جدیدی عرضه کرده و نقش رهبری را در دنیای موتور جست‌وجوهای اینترنتی برعهده خواهد داشت. مارک مانی معتقد است که گوگل با اعلام درآمد خود محاسبات تحلیلگران را برهم خواهد زد.
جفری هرزوگ رئیس و مدیر اجرایی موسسه icrossing که در زمینه بازاریابی فعال است و وظیفه مدیریت امور تبلیغاتی بسیاری از شرکت‌ها را برعهده داشته، یقین دارد که درآمد گوگل از محل نمایش تبلیغات مرتبط با کلید واژه‌های جست‌وجو شده در سال جاری میلادی نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد.
وی همچنین رشد و محبوبیت بین‌المللی گوگل، گسترش شبکه وب سایت‌های حاوی آگهی‌های گوگل و تلاش‌های این موتور جست‌وجو برای افزایش آگهی‌های متنی را از جمله دلایل پیش‌بینی خود می‌داند.در این میان حتی برخی دست به پیش‌بینی درآمد گوگل زده‌اند و از جمله موسسه‌ای بر این باور است که سود خالص ۳ ماهه اخیر گوگل معادل با ۷۳۹ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش خواهد یافت.
موسسه Anmuth همچنین معتقد است که درآمد گوگل هر ۳ ماه یک بار ۱۲ درصد رشد خواهد داشت. وی میزان این رشد را در مورد یاهو ۱۳ درصد تخمین زده است.
منبع : WordNews