جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


نقدی بر برنامه‌ی «کوله پشتی»


نقدی بر برنامه‌ی «کوله پشتی»
یك منتقد ایده‌ی اولیه « كوله پشتی» را خوب و جذاب توصیف و تاكید كرد: سازندگان برنامه، افرادی كه با نگاه متفاوت خود به زندگی، به موفقیتی دست پیدا كرده‌اند و در اطرافمان زندگی می‌كنند، را می‌یابند و در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند. بدین ترتیب موفق به ارایه‌ی الگوهای درست به جوانان شده‌اند.
● کوله پشتی متفاوت در معرفی میهمانان
كیوان كسیریان در نقد این برنامه‌ی سیما گفت: « كوله پشتی» مانند برخی از برنامه‌های تلویزیون نیست كه از افراد معروف برای صحبت درباره‌ی راز موفقیت آن‌ها دعوت شود و آن‌ها به عنوان موجوداتی دست نیافتنی به تصویر بكشد. از سوی دیگر سازندگان این گونه آثار تلویزیونی با دعوت از فلان هنرمند یا ورزشكار معروف، سعی می‌كنند با پوشاندن مشكلات حاشیه‌ای آن‌ها، این افراد را به عنوان الگو به جامعه معرفی كنند.
این منتقد با اشاره به برنامه‌ای كه سهیلا آرین، در آن حضور یافت تصریح كرد: این قسمت از «كوله پشتی» حال و هوای دیگری داشت و اجرای حسنی نیز در آن قابل قبول‌تر بود. چرا كه كمتر حرف زد و به مهمان برنامه اجازه‌ی صحبت داد.
● حسنی بیشتر از میهمانان صحبت میکند
وی درباره‌ی اجرای فرزاد حسنی گفت: اجرای او مثل هر مجری دیگری، قوت و ضعف دارد. اما او سعی می‌كند كه بیش از مهمانان « كوله پشتی» توجه مخاطب را جلب كند. حسنی بیش از آن‌ها صحبت می‌كند و به بینندگان اطلاعات می‌دهد.
سردبیر سابق مجله‌ی « سروش هفتگی» متذكر شد: چگونگی طرح پرسش‌های قابل استفاه برای مخاطبان، در برقراری ارتباط آنها با برنامه بسیار موثر است. ولی در برخی قسمت‌های «كوله پشتی» این نكته رعایت نمی‌شود و با توجه به طولانی بودن زمان برنامه نسبت به آثار مشابه، امكان پرداختن بیشتر به زوایای مختلف حرفه‌ی مهمان وجود دارد.
وی افزود: در این جهت، مجری برنامه، با قطع حرف مهمان، روال منطقی بحث را عوض می‌كند. این در حالیست كه گاهی مبتكر حضور یافته در « كوله پشتی» در حال صحبت درباره‌ی موضوع جذابی است.
● حسنی از جنس کوله پشتی است
كسیریان در عین حال اظهار كرد: حسنی متناسب با جنس «كوله پشتی» انتخاب شده است و اطلاعات نسبتا مناسبی درباره‌ی موضوعات مورد بحث در برنامه دارد.
وی درباره‌ی استفاده‌ی مجری « كوله پشتی»‌از واژگان ناآشنا برای مخاطب به جای كلمات رایج در جامعه گفت: فرار از كلیشه‌ها خوب است. در این جهت حسنی برای جلب توجه مخاطب، از واژگان ناآشنا استفاده می‌كند ولی این روند تا حدی كه لطمه به زبان فارسی نزند، اشكالی ندارد.
وی صحنه‌آرایی « كوله پشتی» را همخوان با ماهیت آن دانست و تاكید كرد: «كوله پشتی» حال و هوای شادی دارد. در این جهت فرش مدرن و مبل‌های برنامه و حتی لباس‌های مجری، چنین حسی را به مخاطب القا می‌كند.
● تیتراژ ابتدایی خوب تیتراژ انتهایی نامناسب
كسیریان درباره‌ی عنوان‌بندی « كوله پشتی» گفت:‌ تیتراژ آغازین، با صدای رضا صادقی خوب است. اما عنوان‌بندی پایانی برنامه، علیرغم برخورداری از ترانه و اجرای خوب، غمگین‌تر از فضای بخش‌های دیگر «كوله پشتی»‌است.
این منتقد گفت: در « كوله پشتی» به حق‌الناس، بطور سطحی پرداخته و در گزارش‌های این بخش به پرسیدن سوال‌های كلیشه‌ای بسنده شده است.
● عدم اشراف بر موضوع حق الناس
كیوان كسیریان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: گزارش‌های مربوط به حق‌الناس، در هر برنامه، نكته‌ی تازه‌ای ندارد. چرا كه در هر شب، گزارشگر برنامه سراغ یكی از صاحبان مشاغل می‌رود و از او درباره‌ی ضایع كردن حق مردم می‌پرسد. مصاحبه شونده هم هیچ گاه جلوی دوربین نمی‌گوید كه «حق‌الناس» را زیر پا گذاشته است و این روند در شب‌های متوالی ادامه می‌یابد.
وی اضافه كرد: به نظر می‌آید، سازندگان برنامه به زوایای مختلف مبحث (حق‌الناس) اشراف كامل ندارند و «كوله پشتی» از جنبه‌های مختلف «حق‌الناس» غافل مانده است.
این منتقد در پایان در زمینه‌ی بخش گفت‌وگو با كارشناس برنامه درباره‌ی حق‌الناس اظهار كرد: «كوله پشتی» ضرباهنگ تندی دارد، ولی این بخش، هم طولانی است و هم با ساختار برنامه تناسب ندارد؛ چرا كه بسیار مستقیم و نصیحت‌گونه است.
منبع : مجله اینترنتی صبح بخیر ایران