پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا


اصول تعلیم و تربیت: از منظر ابونصر فارابی, ابن مسکویه, بوعلی سینا


اصول تعلیم و تربیت: از منظر ابونصر فارابی, ابن مسکویه, بوعلی سینا
نویسنده : کوشنده - لیلا
محل نشر : تبریز
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۱۰/۰۹
رده دیویی : ۱۸۷.۰۱
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۳۲
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : BBR۳۲۹/آ۸ک۹
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰
شابک : ۹۶۴-۷۵۵۴-۰۳-۶

این کتاب به بررسی دیدگاه سه حکیم قرن 3 و 4 و 5 یعنی فارابی, ابن مسکویه و ابوعلی سینا در خصوص اصول تعلیم و تربیت اختصاص یافته بدین ترتیب که در فصل نخست مختصری از زندگی‌نامه این سه تن آمده و سپس مباحثی در باب انسان شناسی و جهان شناسی این علما مطرح گردیده است و در فصل سوم (مبحث اصلی) آرای تربیتی این سه حکیم از ابتدای تولد تا مرحله ازدواج آنان, جمع آمده است. در این فصل نگارنده ابتدا 'هدف از تعلیم و تربیت را ساختن شخصیت معتدلی که قوه عاقله و ناطقه آن بر قوای دیگر حاکمیت داشته باشد معرفی می‌کند. سپس به رابطه عادت و تربیت و بیان اقسام عادت می‌پردازد و این که اولین مرحله تعلیم و تربیت کودک با نام‌گذاری بر او شروع می‌شود و با اولین نشانه درک عقلی که شرم و حیائ از انجام فعل قبیح است طبق نظر ابن مسکویه ادامه می‌یابد و به نتیجه و تشویق کودک و آغاز تربیت و تعلیم درس, تربیت شغلی و نقش تربیتی کار, خودشناسی و در خاتمه ازدواج به عنوان آخرین مرحله تربیتی پرداخته شده و در نهایت جمع‌بندی اصول و قواعد اساسی تعلیم و تربیت اسلامی پایان بخش این بررسی است'.