جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مجله ویستا

از میان رفته - FLUSHED AWAY


از میان رفته - FLUSHED AWAY
سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : انگلستان و آمریکا
محصول : سسیل کریمر، پیتر لرد و دیوید اسپراکستن
کارگردان : دیوید بوئرز و سام فل
فیلمنامه‌نویس : دیک کلمنت، کریستوفر لوید، جو کینن، ویلیام دیویس، ایان فرنایس، برمبنای داستانی نوشتهٔ لرد، فل، کلمنت و فرنایس
آهنگساز(موسیقی متن) : هری گرگسن ـ ویلیامز
نوع فیلم : رنگی، ۸۴ دقیقه. نقاشی متحرک
صدا : هیو جکمن، کیت وینسلت، ایان مکلن، ژان رنو، بیل نای، اندی سرکیس، شین ریچی، کتی برک و میریام مارگولیس


وقتی ̎رادی̎ (جکمن) با ̎سید̎ (ریچی)، موش فاضلاب، آشنا شد، خودش زندگی خوبی داشت؛ اما هنگامی که ̎سید̎ تصمیم می‌گیرد آن موش بدبخت را به درون کانال‌های فاضلاب بفرستد و خود مخفیانه جای ̎رادی̎ را بگیرد، اوضاع کاملاً تغییر می‌کند. با آن‌که شهر فاضلابی و پُرجنب‌وجوشِ ̎رَتروپلیس̎ همشهری‌های خوش‌قلبِ خودش را دارد، ولی بی‌شک برای موشی نازنازی که دست‌وپایش برای چیزهای بهتر و قشنگ‌تری می‌لرزد، جای مناسبی نیست. پس از آشنائی با ̎ریتا̎ (وینسلت)، موشِ زباله‌گرد، ̎رادی̎ مطمئن است که دوتائی می‌توانند با قایقِ قابل اعتماد ̎ریتا̎، راه خود را به سطح زمین باز کنند. اما ̎ریتا̎ کمکش را به این سادگی‌ها در اختیار ̎ادی̎ نمی‌گذارد و ̎تودِ̎ (وزغ) شیطان‌صفت (مکلن)، تصمیم گرفته ̎رَتروپلیس̎ را از وجود همه جوندگان خلاص کند. وقتی هم‌پالکی‌های بی‌دست‌وپای ̎تود̎، ̎اسپایک̎ (سرکیس) و ̎وایتی̎ (نای) به نتیجهٔ مطلوبی دست نمی‌یابند، وزغِ مکّار مجبور می‌شود سواره‌نظام را به شکل و شمایل ̎لو فراگ̎ (رنو)، مزدور مشهور فرانسوی، فرا بخواند تا کار را برایش یک‌سره کند.
● این سومین هم‌کاری میان استودیوی بریتانیائی آردمن و دریم ورکس، دربارهٔ موشی ساکن محلات مرفه لندن که وارد قلمروی فاضلاب شهر می‌شود، با ژانر اکشن/ ماجرائی همان نسبتی را دارد که والاس و گرومیت: نفرین انسان خرگو‌ش‌نما (نیک پارک و استیو باکس، ۲۰۰۵) با رشته فیلم‌های ترسناک همراه داشت. توسل به گرافیک کامپیوتری، شاید طرفداران قدیمی آردمن را ناامید کرده باشد، اما به هر حال این دنیای تکنی‌کالر خوش آب و رنگ، با فروشگاه‌های بزرگ و جمعیت انبوه‌اش، را نمی‌شد با تکنیک ̎استاپ موشن̎ به تنهائی خلق کرد. جدا از موعظه‌گری الزامی هالیوودی دربارهٔ ارزش هم‌بستگی و هم‌کاری و شوخی‌های معمول و دل‌نشین آردمن دربارهٔ بیزاری متقابل میان انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها، در فیلم قصه‌ای پُراحساس و مؤثر و طبقاتی دربارهٔ تنهائی زندگی شهری و رهائی از آن به کمک عشق و خانواده هست. از صحنه‌های دیدنی فیلم، جائی است که هزاران موش در کنار هم در برابر موج بزرگی که در فاضلاب به راه افتاده ـ و دلیلش این است که جماعت تماشاگر تلویزیونی فوتبال بین دو نیمهٔ مسابقه همگی یک‌باره به توالت‌هایشان هجوم برده‌اند، می‌ایستند!