یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
مجله ویستا
فناوری تبدیل گاز به مایع در آسیا
استفاده از فناوری GTL مزایایی دارد كه در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود:
- تولید آن در پالایشگاهها نسبت به میزان تقاضا به راحتی قابل كاهش و یا افزایش است.
میتوان میزان وابستگی به نفت خاورمیانه را كاهش داد.
- گوگردزدایی و جداسازی تركیبات معطر آروماتیك آن، راحتتر و كمهزینهتر است.
- با استفاده از قوانین عرضه و تقاضا میتوان قیمت LPG را تعدیل و تثبیت كرد.
- از حوزهها و چاههای متوسط و كوچك قابل برداشت است.
تا سال ۲۰۲۰، میزان تقاضای نفت در آسیا، حدود دو برابر خواهد شد و از ۱۸ میلیون بشكه كنونی در روز، به ۳۵ میلیون بشكه خواهد رسید. اگر سهم نفت و مشتقات آن در تقاضای انرژی، كاهش نیابد و یا حتی افزایش پیدا كند، احتمال میرود این میزان تقاضا به ۴۴ میلیون بشكه در روز برسد. در این هنگام میتوان از GTL استفاده كرد. وابستگی آسیا به نفت خاورمیانه، كاملاً نهادینه شده و میتوان رقم ۸۰ تا ۹۰ درصد را برای آن متصور بود. اما تقاضای فزاینده به آن معناست كه از یك منطقه خاورمیانه، نفت بیشتری وارد شود، حال آن كه یك واقعه نابهنگام میتواند به قطع یا كاهش شدید عرضه منجر شود. در این خصوص، بازار سوخت GTL میتواند توسعه پیدا كرده و به عنوان یك جایگزین در راستای كاهش وابستگی به نفت خاورمیانه مطرح شود. افزایش روزافزون آلودگی هوا و پیامدهای آن سبب شد كه امریكا، ژاپن و اتحادیه اروپا، مقرراتی را در خصوص emission اتومبیلها و كارخانجات و سوخت آنها وضع كنند. اخیراً اتحادیه اروپا، محدودیتهایی را در زمینه میزان گوگرد سوخت فسیلی به ویژه دیزل به میزان كمتر از ۱۰ ppm ایجاد كرده است. در درازمدت، قرار شد كه ژاپن، امریكا و اتحادیه اروپا، میزان سولفور را از این هم كمتر كنند. این قانون در مورد دو سوخت اصلی، بنزین و گازوئیل قابل اجرا خواهد بود. احتمال میرود كشورهای آسیایی هم به وضع مقرراتی از این دست، بپردازند. مقوله تعیین قیمت در مورد LPG كار بسیار دشواری است، امروزه به صورت یك معضل، گریبانگیر كشورهای آسیایی شده است. تا سال ۱۹۹۴ قیمت نفت خام بر قیمت LPG تأثیر داشت. در پایان همان سال، عربستان سعودی، سیستمی را در راستای تعیین قیمت بر مبنای پروژههای LPG معرفی كرد. از آن زمان به بعد، قیمت این محصول از تابعیت قیمت نفت خام خارج شد. البته در دورههایی كه تقاضا بسیار بالا و یا بسیار پایین بود، قیمتها همچنان دچار نوسانات عمدهای میشدند. اما سوختهای GTL مانند DME دی متیل اتر، به عنوان جایگزینی برای LPG مطرح شدند و از طریق آنها میتوان قیمت را از حالت نوسان بیرون كشید. ذخایر اثبات شده گاز در منطقه آسیا - پاسیفیك، بسیار انبوه و غنی هستند، به ویژه در مناطق فلات قارهای. اما برخی از حفرههای گازی در این مناطق، به اندازهای كوچك هستند كه تولید LNG توجیه اقتصادی ندارد و از این رو پیدا كردن راههای اقتصادی استخراج از این منابع، بسیار حائز اهمیت است. فناوری سوختهای مایع، عموماً پیچیده است و به شكل تبدیل منابع انرژی به گاز سنتز شده تركیبی از منواكسید كربن و هیدروژن تعریف میشود. در مرحله بعد، این گاز سنتز شده را به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل میكنند. به طوركلی، سه انتخاب فراروی سوختهای مایع قرار دارد: متانول، دی متیل اتر و فناوری F.T كه پیشرفتهترین فناوری موجود در این عرصه است. عرضهكنندگان اصلی گاز و یا آنهایی كه مازاد تولید بیشتری دارند، عموماً در آسیا قرار گرفتهاند. قیمت GTL برحسب نوع حوزه، میزان برداشت، ضریب برداشت، حجم و عمق مخزن تغییر میكند. مثلاً برای گازهای همراه نفت، معادل ۲۰ دلار در هر بشكه، برای گاز تولید شده از مخازن بزرگ معادل ۲۵ تا ۳۰ دلار در هر بشكه و برای تولید از مخازن كوچك و متوسط، معادل ۳۰ تا ۳۵ دلار در هر بشكه، تعیین شده است. میزان تقاضای آسیا برای GTL تا سال ۲۰۰۵ حدود نیم میلیون بشكه در روز با قیمت ۲۵ دلار در هر بشكه خواهد بود. همچنین این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۴/۹۴ میلیون بشكه خواهد رسید. اگر قیمت ۲۵ GTL دلار در هر بشكه باشد، آنگاه برای ارضای تقاضا، باید الزاماً میزان ۴۵۱ تریلیون فوت مكعب گاز وجود داشته باشد. البته ذخایر گاز آسیا، از این میزان بسیار بیشتر است. اما دی متیل اتر DME دارای ویژگیهای فیزیكی و شیمیایی مشابه با پروپان و بوتان است. از این رو ساختارها و تأسیسات كنونی، نظیر مخازن، انبارها و سیستم عرضه میتواند برای DME نیز مورد استفاده قرار گیرد. در سنتز متانول، با یك روش سنتز جدید، میتوان تولید را حدود یكصد هزار تن در روز افزایش داد. متانول به عنوان یك ماده خام علاوه بر این كه میتواند در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد، نوعی سوخت هم محسوب میشود كه البته به كارگیری آن در شرایط كنونی توجیه اقتصادی ندارد. به هر حال وابستگی رو به افزایش جهان به نفت خاورمیانه، چالشهای جدیدی را فراروی مقوله انرژی در آسیا قرار داده است. با توجه به این كه هزینه حمل و نقل و انتقال نفت خام از خاورمیانه به دیگر نقاط آسیا، حدود ۱ تا ۱/۵ دلار در هر بشكه بیشتر از هزینه حمل به اروپا و امریكاست، از این رو اهمیت بیشتری هم برای سوختهای مایع قائل شدهاند. سخن آخر این كه توسعه سوختهای GTL و تبدیل گاز به سوختهای مایع، میتواند به عنوان محملی برای مقابله با این چالشها، مورد توجه بیشتر قرار گیرد؛ به گونهای كه قدرت چانهزنی سوختهای مشتق از نفت خام را تحتالشعاع قرار دهد. اولویت در آن است كه با ابداع و عرضه فناوریهای نوین، پروژههای GTL را در مورد حوزههای گازی كوچك و متوسط به مرحله اجرا درآورد كه در این صورت، صنعت GTL هم رشد چشمگیری خواهد داشت.
پویا نعمتاللهی
- تولید آن در پالایشگاهها نسبت به میزان تقاضا به راحتی قابل كاهش و یا افزایش است.
میتوان میزان وابستگی به نفت خاورمیانه را كاهش داد.
- گوگردزدایی و جداسازی تركیبات معطر آروماتیك آن، راحتتر و كمهزینهتر است.
- با استفاده از قوانین عرضه و تقاضا میتوان قیمت LPG را تعدیل و تثبیت كرد.
- از حوزهها و چاههای متوسط و كوچك قابل برداشت است.
تا سال ۲۰۲۰، میزان تقاضای نفت در آسیا، حدود دو برابر خواهد شد و از ۱۸ میلیون بشكه كنونی در روز، به ۳۵ میلیون بشكه خواهد رسید. اگر سهم نفت و مشتقات آن در تقاضای انرژی، كاهش نیابد و یا حتی افزایش پیدا كند، احتمال میرود این میزان تقاضا به ۴۴ میلیون بشكه در روز برسد. در این هنگام میتوان از GTL استفاده كرد. وابستگی آسیا به نفت خاورمیانه، كاملاً نهادینه شده و میتوان رقم ۸۰ تا ۹۰ درصد را برای آن متصور بود. اما تقاضای فزاینده به آن معناست كه از یك منطقه خاورمیانه، نفت بیشتری وارد شود، حال آن كه یك واقعه نابهنگام میتواند به قطع یا كاهش شدید عرضه منجر شود. در این خصوص، بازار سوخت GTL میتواند توسعه پیدا كرده و به عنوان یك جایگزین در راستای كاهش وابستگی به نفت خاورمیانه مطرح شود. افزایش روزافزون آلودگی هوا و پیامدهای آن سبب شد كه امریكا، ژاپن و اتحادیه اروپا، مقرراتی را در خصوص emission اتومبیلها و كارخانجات و سوخت آنها وضع كنند. اخیراً اتحادیه اروپا، محدودیتهایی را در زمینه میزان گوگرد سوخت فسیلی به ویژه دیزل به میزان كمتر از ۱۰ ppm ایجاد كرده است. در درازمدت، قرار شد كه ژاپن، امریكا و اتحادیه اروپا، میزان سولفور را از این هم كمتر كنند. این قانون در مورد دو سوخت اصلی، بنزین و گازوئیل قابل اجرا خواهد بود. احتمال میرود كشورهای آسیایی هم به وضع مقرراتی از این دست، بپردازند. مقوله تعیین قیمت در مورد LPG كار بسیار دشواری است، امروزه به صورت یك معضل، گریبانگیر كشورهای آسیایی شده است. تا سال ۱۹۹۴ قیمت نفت خام بر قیمت LPG تأثیر داشت. در پایان همان سال، عربستان سعودی، سیستمی را در راستای تعیین قیمت بر مبنای پروژههای LPG معرفی كرد. از آن زمان به بعد، قیمت این محصول از تابعیت قیمت نفت خام خارج شد. البته در دورههایی كه تقاضا بسیار بالا و یا بسیار پایین بود، قیمتها همچنان دچار نوسانات عمدهای میشدند. اما سوختهای GTL مانند DME دی متیل اتر، به عنوان جایگزینی برای LPG مطرح شدند و از طریق آنها میتوان قیمت را از حالت نوسان بیرون كشید. ذخایر اثبات شده گاز در منطقه آسیا - پاسیفیك، بسیار انبوه و غنی هستند، به ویژه در مناطق فلات قارهای. اما برخی از حفرههای گازی در این مناطق، به اندازهای كوچك هستند كه تولید LNG توجیه اقتصادی ندارد و از این رو پیدا كردن راههای اقتصادی استخراج از این منابع، بسیار حائز اهمیت است. فناوری سوختهای مایع، عموماً پیچیده است و به شكل تبدیل منابع انرژی به گاز سنتز شده تركیبی از منواكسید كربن و هیدروژن تعریف میشود. در مرحله بعد، این گاز سنتز شده را به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل میكنند. به طوركلی، سه انتخاب فراروی سوختهای مایع قرار دارد: متانول، دی متیل اتر و فناوری F.T كه پیشرفتهترین فناوری موجود در این عرصه است. عرضهكنندگان اصلی گاز و یا آنهایی كه مازاد تولید بیشتری دارند، عموماً در آسیا قرار گرفتهاند. قیمت GTL برحسب نوع حوزه، میزان برداشت، ضریب برداشت، حجم و عمق مخزن تغییر میكند. مثلاً برای گازهای همراه نفت، معادل ۲۰ دلار در هر بشكه، برای گاز تولید شده از مخازن بزرگ معادل ۲۵ تا ۳۰ دلار در هر بشكه و برای تولید از مخازن كوچك و متوسط، معادل ۳۰ تا ۳۵ دلار در هر بشكه، تعیین شده است. میزان تقاضای آسیا برای GTL تا سال ۲۰۰۵ حدود نیم میلیون بشكه در روز با قیمت ۲۵ دلار در هر بشكه خواهد بود. همچنین این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۴/۹۴ میلیون بشكه خواهد رسید. اگر قیمت ۲۵ GTL دلار در هر بشكه باشد، آنگاه برای ارضای تقاضا، باید الزاماً میزان ۴۵۱ تریلیون فوت مكعب گاز وجود داشته باشد. البته ذخایر گاز آسیا، از این میزان بسیار بیشتر است. اما دی متیل اتر DME دارای ویژگیهای فیزیكی و شیمیایی مشابه با پروپان و بوتان است. از این رو ساختارها و تأسیسات كنونی، نظیر مخازن، انبارها و سیستم عرضه میتواند برای DME نیز مورد استفاده قرار گیرد. در سنتز متانول، با یك روش سنتز جدید، میتوان تولید را حدود یكصد هزار تن در روز افزایش داد. متانول به عنوان یك ماده خام علاوه بر این كه میتواند در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد، نوعی سوخت هم محسوب میشود كه البته به كارگیری آن در شرایط كنونی توجیه اقتصادی ندارد. به هر حال وابستگی رو به افزایش جهان به نفت خاورمیانه، چالشهای جدیدی را فراروی مقوله انرژی در آسیا قرار داده است. با توجه به این كه هزینه حمل و نقل و انتقال نفت خام از خاورمیانه به دیگر نقاط آسیا، حدود ۱ تا ۱/۵ دلار در هر بشكه بیشتر از هزینه حمل به اروپا و امریكاست، از این رو اهمیت بیشتری هم برای سوختهای مایع قائل شدهاند. سخن آخر این كه توسعه سوختهای GTL و تبدیل گاز به سوختهای مایع، میتواند به عنوان محملی برای مقابله با این چالشها، مورد توجه بیشتر قرار گیرد؛ به گونهای كه قدرت چانهزنی سوختهای مشتق از نفت خام را تحتالشعاع قرار دهد. اولویت در آن است كه با ابداع و عرضه فناوریهای نوین، پروژههای GTL را در مورد حوزههای گازی كوچك و متوسط به مرحله اجرا درآورد كه در این صورت، صنعت GTL هم رشد چشمگیری خواهد داشت.
پویا نعمتاللهی
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست