چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
کتاب تلویزیون جهانی و سیاست خارجی
ما مطالب زیادی درباره مدیریت اخبار و اینکه چگونه دولت میتواند تلویزیون را بطور ماهرانه کنترل کند شنیدهایم. و آن را در سخنرانی آقای گورباچف در دسامبر ۱۹۸۷ با رسانههایABC CBS, CNN, NBC, دیدیم که تحت کنترل دولت درآمد. در کشورهایی که در آنها درک حمایت عمومی در ساختار سیاست خارجی ضروری به نظر میرسد، تلویزیون یکی از عوامل اصلی سیاستمداران است که میبایست مورد توجه قرار گرفته شود. آنان میدانند که تلویزیون تا چه حد میتواند تأثیر زیادی درباره نحوه قضاوت سیاستهای آنان و میزان شانس و مؤفقیت آنان بر افکار عمومی داشته باشد.
پروفسور لارن روشنگری ارزشمندی را درباره این موضوعات و همچنین در بسیاری موارد دیگر انجام داده است که شامل تغییرات تکنیکی شگفتآوری که به تازگی اتفاق افتاده است میشود و تغییرات بیشتر دیگری هم در راه است. او برای ما درباره اهمیت روشی که از طریق آن تلویزیون اخبار را بیان می ند صحبت کرد، کاملاً متفاوت با صرفاً انتشار خبر، زیر آن از حالت شناخته شده پرینت تیترهای خبری به همراه جزئیات آن خارج شده و در عوض، چیدمان حقایق و تفسیرها به صورتی که درخواست شده به طوری که منطقی و در صورت امکان به طور کامل مهیج باشد است. او مثالهایی مطرح کرد که مسئولان سیاست خارجی چگونه برای اطلاع رسانی وابسته به تلویزیون هستند و چگونه گاهی از آن برای مطرح کردن عقاید و تفاهمات نه چندان عادی خود استفاده میکنند.
تحول سریع اخبار تلویزیون از اوایل دهه ۱۹۷۰ با تغییرات بنیادین در نحوه اجرای سیاست خارجی و دیپلماسی بینالمللی مصادف است. به گفته آبا ابان سیاستمدار و دیپلمات اسرائیلی: هر گونه بحثی در مورد تغییرات در سیستم سیاسی باید با بیشترین قدرت و دگرگونی همه جانبه و بصورت طولانی مدت شروع شود برچیده شدن سیاست سکوت و پنهان کاری در مذاکرات، سرکشیدن رسانهها در هر مسئلهای و در هر مرحلهای از فرآیند مذاکرات، روح و طبیعت دیپلماسی را به طور کلی تغییر میدهد.
تغییرات همزمان رسانهها و سیاست خارجی قابل گسترش میباشد، به طوری که فراتر از مرزهای ملی گسترش یافته و تقریباً همین معنا تمام ملتهای جهان را نیز در برداشته است. اگر چه این موضوع به طور خاص در ایالات متحده بخاطر نقش سلطهاش در روابط بینالملل، سیستم رسانهای رقابتی و با پشتوانه تجاری و محیط سیاسی که تلویزیون در همه جا برجسته میباشد بیشتر مطرح است.
علاوه بر این، ایالات متحده شایسته توجه ویژه به علت نقش برتر آن در سیستم رسانهای بینالمللی میباشد. این برتری خودش را در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک موضوع بحث سیاست خارجی در مذاکرات بینالمللی به طور خاص در میان ملتهای جهان سوم، با نام دستور جدید اطلاعات بینالملل ظاهر کرد.
در حالی که توافقی عمومی درباره اینکه تلویزیون و سیاست خارجی به طور اساسی تغییر یافتهاند وجود دارد. توافق اندکی در مورد راههایی که چگونه این تغییر بر ساختار ارتباط ایندو مؤثر است وجود دارد لویک کاتلر که در زمان رئیسجمهور جیمیکارتر در طول بحران گروگانگیری ایران به عنوان یکی از مشاوران کاخ سفید انجام وظیفه میکرد، اظهار داشت هم اکنون اخبار تلویزیون تأثیر بسیار زیادی بر نحوه تصمیمگیریهای سیاست ملی، و به طور خاص تصمیمات سیاست خارجی، در مقایسه با روزنامهنگاری دارد. طبق مقایسه به عمل آمده بسیاری از عالمان سیاسی معتقدند که، در مورد مسأله سیاست خارجی، تلویزیون تابع مدیریت اخبار دولت است و دیدگاههای گزینش شده آمریکاییها را به آن سوی مرزها انتقال میدهد. که به تمام زمینهها توجه دارد. با شرایط ویژه از این دیدگاه، پوشش خبری تلویزیون و تأثیر بالقوه آن بر افکار عمومی عواملی هستند که باید برای تحقق سیاست خارجی برنامهریزی و کنترل شود. هدف این سری عناوین بیان اینگونه دیدگاههای ضد و نقیض و پیچیدگیهای تغییرات رابطه رسانه سیاست خارجی در یک دوره تلویزیون جهانی میباشد.
در سال ۱۹۸۷ رسوایی خرید تسهیلات ایران کنترا تازهترین نشانه در امور بینالمللی دال بر تغییرات عمیقتر و طولانی مدت است که تلویزیون در رابطه رسانهها و سیاست خارجی بوجود آورده است. شگفت آن که این موضوع در زمان زمامداری رئیسجمهور ریگان بازیگر سابق سینما که به علت مهارت او در بکارگیری تلویزیون به کرات از او به عنوان ارتباطگر یاد میشود انجام شده است. درگیری ایران شاید حادترین حادثهای بود که در تمام مدت زمامداری او رخ داد.
در نوامبر ۱۹۷۹ سفارت آمریکا در ایران به تسخیر درآمد و آمریکاییها برای مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفته شدند. به این بحران طولانی مدت گروگانگیری به عنوان نقطه عطفی در انقلاب ارتباط رسانهای و سیاست خارجی نگاه میشود. این موضوع افکار عمومی را بر شیوه کار تشکیلات اخبار اصلی تلویزیون و اندر کنش آنان با دولتمردان در داخل کشور و دیگر کشورها متمرکز کرد و بسیاری از افراد پیشبینی کرده بودند که این موضوع نقش اساسی در شکست کارتر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۰ داشته است.
آزادی گروگانها در روز شروع کار ریگان به عنوان رئیسجمهور نقطه تلاقی تاریخی و بی بدیلی را در سیاست خارجی و پوشش خبری تلویزیون بوجود آورد. شبکههای تلویزیونی آمریکا از تمام امکانات خود برای جمعآوری جهانی اخبار استفاده کردند تا تقارن این دو واقعه را با فاصله، نیمی از جهان را تحت پوشش قرار دهند.
رئیس جمهور ریگان به پایان دوره ریاست جمهوری خود با هالهای از شکست در سیاست خارجی نزدیک میشد به گونهای چرخه موضوع گروگانگیری را کامل میکرد. مانند بحران نخستین، این بحران در ایران که توجه آن درباره گروگانهای آمریکایی در خاورمیانه بود موجب توجه تداوم اخبار تلویزیون شد. زمانی که اخبار مربوط به وقایع پنهانی ایران کنترا علنی شد، این اعلان به طور مداوم، بصری و با دسترسی عمده جهانی به تلویزیون انجام گرفت. از آنجایی که موضوع در مورد سیاست ایالات متحده نسبت به ایران، اسرائیل، نیکاراگوئه، عراق و لبنان بود و به این علت که تعداد زیادی از کشورها روی این مسأله سرمایه گذاری کرده بودند بخصوص همپیمانان ایالات متحده در خاورمیانه و اروپا، این موضوع نمونه بارزی از تواناییهای جدید تلویزیون ماهوارهای را نمایان ساخت. در ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷ اینگونه برنامهها مانند اخبار شبانگاهی ای.بی.سی و برنامه نایت لاین، برنامه خبری مکنیل لهر در شبکه پی. بی. اس و افراد تراز اول سیاسی شامل بسیاری از ملتها را در گفتگوی زنده دور هم جمع کردند. از دیدگاه تلویزیونی موضوع ایران– کانترا یک مورد مناسب برای حضور سنگین رسانهای بود که از سوی تشکیلات تجاری و مردمی تلویزیون در واشنگتن حفظ میشد.
کلنل الیور نورت عضو شورای امنیت ملی که عمدتاً درگیر فعالیتهای مخفیانه بود در طول شهادت تلویزیونی خود در طی یک شب مشهور گشت. نظرسنجیهایی که در آن زمان صورت گرفت جهش آشکاری را در میزان پشتیبانی مردمی نسبت به نیکاراگوئه نشان داد. در مقایسه با شاهدانی که قبلاً در کمیته کنگره حضور یافته بودند، نورت نمونه بارزی بود در مورد میزان قدرت عاطفی تلویزیون که به نمایش گذاشته شده بود و همچنین توانایی آن در نشان دادن ظاهر یا تصاویر به گونهای که متضاد با محتوای شهادت و تفکر آرمانی (انتزاعی) باشد.
از دیدگاه سیاسی محکمه ایران – کانترا بیانگر تلاش کنگره برای جلب پشتیبانی عمومی در یک مبارزه طولانی کنگره در مقابل نفوذ ریاست جمهوری در سیاست خارجی را نمایان ساخت.
با همه این احتمالات، دلیل اصلی پخش تلویزیونی محاکمه موضوع تأثیر و کنترل بر سیاست خارجی بود. با انجام چنین کاری، کنگره میتوانست به قسمت وسیعی از افکار عمومی از طریق یک رسانه که به طور معمولی بیشتر تحت تسلط رئیسجمهور و افراد شاخه اجرایی دولت میباشد دسترسی پیدا کند.
با وجود گستردگی پیامدهای موضوع ایران – کانترا برای سیاست خارجی ایالات متحده و وضوح تغییرات در حال انجام در رابطه با رسانه و سیاست خارجی موضوع ایران – کنترا تنها یکی از سری رویدادهایی بود که بر انقلاب اخبار تلویزیون جهانی تأثیر گذاشت. در واقع یکی از اثرات تلویزیون ارائه جلوه بصری عمیقتر بر حافظه جمعی تاریخ میباشد. دهه کنونی و گذشته هر دو با رویدادهایی که به طور بصری ضبط و اغلب در سطح وسیعی پخش تلویزیونی شدهاند جلوهگر شده است. موارد فراوانی برای لیست کردن وجود دارد، وقایعی از قبیل: دیدا رئیسجمهور نیکسون از چین در ۱۹۷۲، آخرین سال جنگ ویتنام، دیدار رئیسجمهور از مصر انور سادات از اورشلیم در ۱۹۷۷، ترور او در ۱۹۸۱، قحطی در اتیوپی در ۱۹۸۴، هواپیما ربایی تی. دبلیو.ای پرواز ۸۴۷ توسط شعبههای لبنانی در ۱۹۸۵ و پیروزی کورازون. سیاکینو و تسلط مردم در فیلیپین در طول سال ۱۹۸۶.
وقایعی که پوشش خبری تلویزیونی نداشتند ممکن است به اندازه آن بحرانها اهمیت داشته باشند و یا به همان اندازه قسمتی از سیاست تلویزیون که پوشش خبری کامل را میطلبد باشند. وقایعی مانند کشتار وحشیانه در کامبوج از ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ یا تجاوز اندونزی به شرق تیمور در ۱۹۷۸ و کشتار سنگینی که روی داد از جمله وقایعی بودند که به ندرت در اخبار تلویزیون ایالات متحده ذکر میشدند.
چنین نقاط کوری در پوشش خبری اخبار تلویزیون نه فقط در تعدادی کشور بخصوص و یا در رابطه با رویدادهای خاصی بوجود میآید. بلکه بازتاب پوشش خبری گستردهتر طولانی مدت میباشد. برای مثال به طور هماهنگ توجه زیاد به ملتهای غربی اروپایی و توجه اندک به کشورهای جنوب صحرای آفریقا میتواند به خوبی نشانگر ارتباط تلویزیون با سیاست خارجی باشد به صورتی که تنها کشورها یا رویادهای خاص و در زمانهای بخصوصی تحت پوشش خبری قرار میگیرند. دیدگاه کلی مشابهی در مورد الگوهای پوشش خبری و ارتباط آنها با سیاست خارجی در رسانههای نوشتاری نیز به کار میرود.
▪ تغییرات همزمان و سریع تلویزیون و سیاست خارجی هر دو با هم، مستلزم تدوین دوباره نظرات سنتی درباره ارتباط کلی رسانهها و سیاست خارجی به علت بسیاری از دلایل میباشد.
ـ اولاً بیشتر ادبیات تحقیقی درباره این موضوع قبل از اینکه ماهواره، ویدئو، الکترونیک و تکنولوژی حمل و نقل اخبار بینالمللی تلویزیونی را به مرحله کنونی خود برساند نوشته شده بود. امروزه شرایط به طور فزایندهای بینش متداول دهه ۱۹۶۰ که مطبوعات تراز اول اهمیت بیشتری از تلویزیون دارند را که به عنوان یکی از عوامل سیاست خارجی است تضعیف میکند.
ـ دوم آن که عالمان سیاسی مطابق انتظار سیاست خارجی را به عنوان محدودهای جدای از نیروهای داخلی جامعه قلمداد میکردند. از طریق رسانههای گروهی، انتخابات و گروههای متشکل به عنوان عامل متغیر میان پدیدههای داخلی و خارجی عمل میکند.
مفهوم ضمنی این دیدگاه، این است که رویدادهای خارجی در منطقه دوری اتفاق میافتند در حالی که رویدادهای داخل نزدیک خانه روی میدهد. ماهیت صنایع ارتباط بینالمللی تا به آن حد تارشد که به چشمآمد.
با اینکه تلویزیون ماهوارهای به منظور کاهش فاصله میان ملتها و یا صاحب منصبان سیاسی آنان بوجود آمد، نزدیک ساختن نگرشهای سنتی برای اجرا بسیار سخت استـ سوم اینکه نگرشی قدیمی و نسبتاً متداول میگوید، رسانه و سیاستمداران خود را در ارتباطی خصمانه خواهند یافت یا در بهترین شرایط یک فرد در همزیستی ناراحت کنندهای به سر میبرد. با این وجود، سازمانهای مسئول پخش تلویزیونی معاصر از یک سو و سیاست خارجی از سوی دیگر معمولاً آنقدر در ارتباط نزدیک به هم فعالیت میکنند که به نظر میرسد نقش آنها در حال ادغام شدن است. وقتی اینگونه عمل میشود، مناسبتر آن است که هر دوی آنها را یک سازمان در نظر بگیریم.
این سری عناوین مفهوم ارتباط سیاست خارجی با رسانهها را که توسط عالم سیاسی برنارد سی کوهن در عناوین مطبوعات و سیاست خارجی پیشنهاد شده بود گسترش میدهد. قبل از انجام این کار، ضروریست معنای عبارات سیاست خارجی و دیپلماسی را آنگونه که در اینجا استعمال میشوند و برای تأکید بر نیاز به اندکی دورنمای تاریخی توضیح داده و روشن سازیم.در صفحات بعدی سیاست خارجی عموماً به طرحریزی نقشه و اجرای آن اشاره دارد: انتخاب اهداف تحت هدایت مناسبات یک کشور با ملتهای دیگر و انتخاب تدابیر و شگردهایی برای رسیدن به آن اهداف، از سوی دیگر دیپلماسی، به طور پایه ای یک فرآیند ارتباطی میباشد: آن هنر انتقال محتوای سیاسی یک دولت به دولتهای دیگر می باشد. به این ترتیب، دیپلماسی بخشی از فرآیند اجرا تا مرحله طرحریزی سیاست خارجی میباشد.
در شروع سال ۱۹۴۱، هارولد لاسول، یکی از محققان پیشگام در ارتباطات، بر اهمیت در نظر گرفتن فرآیند ارتباط به عنوان یک سلسله از توجهات در چهارچوبی که جریان توجه عمومی را به سیاست مرتبط سازد تأکید میکند. مجموعه ارزیابی توجه جهانی او، با تمرکز به آن به طور آشکارا جهانی میباشد.
برای مثال یک تیتر خبری مثل بریتانیاییها به نیروی هوایی آلمان احترام میگذارند در روزنامه ایالات متحده شامل سمبلهای معنی داری که به انگلستان و آلمان هر دو باز میگردد میشود. فرض کار اولین بود که مردم و کشورها نمیتوانند به محیطی که نسبت به آن آگاهی ندارند و یا به حیطه توجه آنها وارد نشده واکنش نشان دهند. لزوم تفسیر تغییرات توجهات جمعی در راستای بررسی و فهم سیاست از همین رو میباشد. اگر چه اثر لاسول خیلی قبلتر بوجود آمد، منطق آن در دوره تلویزیون جهانی کنونی به کار میروند.
حتی با در نظر گرفتن تاریخ نسبتاً کوتاه تلویزیون، بعضی از تحقیقات و تفکرات درخصوص طبیعت آن رسانه و تأثیرات سیاسی آن، حرکتی را به سوی ارزیابی نقش بیشتر جهانی آن در ارتباط با سیاست خارجی تدارک می بیند. در سال ۱۹۵۱ در طول روزهای نخستین اخبار تلویزیون کورت و گلادیس اینگل لانگ مشاهده زنده مردمی یک رویداد را با تصاویر ویدیویی همان واقعه که از تلویزیون پخش میشد مقایسه کردند. زمان آن رژه بزرگ شیکاگو در خوشامدگویی به بازگشت ژنرال داگلاس مک آرتور به خانه بود، بعد از اینکه رئیس جمهور ترومن او را از فرماندهی در کره مرخص کرده بود. آن دو (لانگها) مشاهدهگران زیادی را در مسیر رژه مستقر کردند تا گزارش آنان را با یک نوار صوتی و توصیفات خلاصه نویسی شده از پوشش تلویزیونی با هم مقایسه کنند. از این گذشته، آنان این کار را در زمان دوربینهای کوچک دستی و سبک وزن انجام ندادند بلکه به بیان دقیقتر با یکی از دوربینهای بزرگ و جاگیر و سنگین تلویزیونی، فیلم خبری و نوار صوتی انجام دادند.
یافتههای آنان نشان داد که بیشتر تماشاچیان رژه انتظار دیدن یک صحنه هیجان انگیز، بر اساس میزان زیاد پوشش رسانهای بازگشت دفعه قبل مک آرتور به خانه را داشتند. تنها تعداد اندکی از آنها به دلیل تجلیل از یک قهرمان به رژه توجه میکردند. افراد زیای که ناامید شده بودند اظهار کردند بهتر این بود که در خانه میماندند و آن را از تلویزیون تماشا میکردند. وقتی که تماشاچیان خوش شانس بوده و مؤفق به نگاه مختصری به ژنرال و خانواده او میشدند، پوشش تلویزیونی او را همچنان در مرکز توجهات قرار میدهد. استفاده از برداشت نمای نزدیک و همراهی گزارش تفسیری به شخصی سازی رویدادها برای تماشاگران تلویزیون کمک میکند.
لانگها از عهده نشان دادن عملکرد با اهمیت و اولویت تلویزیون از سه جهت برآمدند. اول اینکه آن یک پیشداوری ناخواسته را بنابر طبیعت تلویزیون منتقل میکند. به بیان دیگر تصویر تلویزیونی ذاتاً یک تصویر بازتاب شده است. دوم اینکه این موضوع مستلزم به هم وصل کردن و شخصی سازی تصاویر رویدادها بنا بر ساختار دیداری و تفسیری میباشد. سوم اینکه پوشش خبری تلویزیون خودش میتواند با چهارچوب دلگرم کننده رویدادها را تعدیل کند تا برای پخش مناسبتر باشد و همچنین میتواند این اصلاح یا تغییر را با بوجود آوردن هشیاری در میان کسانی که در رویداد سهمی داشتهاند در مقیاس بزرگتر بینندگان تلویزیون ایجاد کند. در سال ۱۹۸۰ گزارشگر اخبار سی بی اس برت کوئینت، که بحران گروگان گیری ایران را پوشش داده بود. چگونگی پوشش خبری تظاهرات مردم در جلوی سفارت آمریکا در تهران را اینگونه توضیح میدهد که همه فریاد میزدند مرگ بر شاه، مرگ بر کارتر و مرگ بر آمریکا، چیزهایی که او عنوان کرده بود... هر کجایی از مسیر راهپیمایی و در هر زمانی که شما به دوربین اشاره میکردید، جمعیت شروع به شعار دادن میکردند. بیشتر تظاهرات به علت مزایای دوربینهای تلویزیونی ایالات متحده بود.
تجربه یا عملکرد رایج در مورد ارتباط رسانههای خبری با سیاست که تلویزیون آن را تأیید میکند کدام است؟ و تلویزیون کدام مورد را تأیید میکند، کوچک نمایی یا تغییر از نوع دیگر؟ برای درمان این معضلات با اهمیت، موضوع صفحات بعدی بر تلویزیون جهانی و سیاست خارجی متمرکز شده است، البته نه در حالت ایزوله بلکه در ارتباط با رسانههای خبری دیگر و در بافت گستردهای که سیاست ایالات متحده مورد بحث، طرح ریزی و اجرا در میآید.
در اوایل دهه ۱۹۶۰ برنارد کوهن ذکر کرد که به طور کلی رسانهها در مورد سیاست خارجی به صورت ناظر، شرکت کننده و کاتالیزور (تسریع و آسانگر) عمل میکنند. این قوانین اختصاص به قسم دیگری ندارد ولی گسترده به نظر میآید. تصور هر گونه فعالیت رسانهای، از جمله تلویزیون، مشکل به نظر میرسد که نتواند توضیح یک یا تعداد بیشتری از موارد طبقهبندی شده باشد. نقش تلویزیون به عنوان مشاهدهگر سیاست خارجی به طور قابل ملاحظهای تحت تأثیر موارد زیر است.
ـ ارتباط آن با رسانههای اصلی دیگر مثل سرویس رادیویی یا روزنامهها.
ـ جزئیات امر آموزش و تمرین خبرنگاران، پرسنل دوربین (فیلمبرداری) تهیه کننده و ویرایشگر.
ـ آن عوامل سازمانی و اقتصادی که به طور قدرتمندی بر جمعآوری و پخش اخبار تلویزیون تأثیر میگذارند.
ـ تغییراتی که عرضه تکنولوژی جدید در نظارت بر مشاهده امور بینالملل صورت دادهاند.
ـ توجهات بینالمللی و فراملی که مستقیماً به سازمان دهیهای فعالیت اخبار تلویزیون آمریکا تأثیر میگذارد لطمه میزند.
ـ ذات امور بین الملل که پایدار است و به تدریج تغییر میکند.
ـ نقش تلویزیون به عنوان شرکت کننده مانند سایر رسانهها میتواند به عنوان یک واکنش یا رابطه سمبلیک میان تلویزیون و سیاست ساز در نظر گرفته شود. سازندگان سیاست نقش منظمی را برای پوشش تلویزیونی از طریق کنفرانسهای مطبوعاتی رسمی، توجیهات، سوابق و افشاگریها در نظر میگیرند. تلویزیون در کنار رسانههای چایی یک زمینه (مبنای) منظم و سرقت را درباره سیاست مرتبط با پیشرفتهای امور بین الملل در اختیار سیاستمداران قرار میدهد.
ـ نقش کاتالیزور تلویزیون به صورت تغییر سیاست خارجی از طریق اثر بر نظرات عمومی میباشد، تحقیقات اخیر نشان می دهد که تغییرات شدیدی در میزان توجه افکار عمومی به روابط بینالملل بوجود آمده است. کسانی که توجه بیشتری به سیاست خارجی داشته بودند از تعداد کمتری برخوردار بوده و شامل سیاستمداران و مردان تراز اول و با نفوذ می باشند. قسمت اعظم جمعیت توجه کمتری به سیاست خارجی و روابط بینالملل دارند مگر در شرایط فوقالعاده به صورت کلی، این موضوع در میان نخبگان و افراد دقیق جامعه وجود دارد که تلویزیون و رسانههای دیگر در تغییرات سیاست خارجی آمریکا دخالت دارند. تأثیر تلویزیون بر تلقی دولتمردان از افکار عمومی خیلی مهمتر از نظرات واقعی بخش عظیم و ناآگاه جامعه دارد. به عبارت دیگر اگر دولتمردان مسئول سیاست عقیده داشته باشند که سنگینی نظرات عمومی به طور قدرتمندی به یک سمت یا سمت دیگر است، آنان احتمالاً به همان اعتقاد عمل میکنند، بیتوجهی به وضعیت و ژرفای افکار عمومی به جای آن، دولتمردان منتخب و طراز اولان سیاسی ممکن است توجه بیشتری به بحثهای عمومی در میان هم سخنان آنان به آورد، با اعتقاد به اینکه این موضوع یک ارتباط خویشاوندی قابل پیشبینی با نظرات عمومی گسترده و کلی دارد، حال با شکلگیری یا بازتاب آن. با نگاه از این منظره تأثیر محدود شده تلویزیون که از طرف بسیاری از جامعه شناسان پذیرفته شده است، بر پایه تحقیقات دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۹ درباره تأثیرات خشونت پخش شده از تلویزیون، تنها به صورت حاشیهای مطرح میباشد. سئوالهای کلیدی درباره میزان قابلیت تلویزیون در تغییر سیاست خارجی پیرامون تأثیر آن بر نحوه برداشت و عملکرد کسانی که بر سیاست به طور مستقیم اثر دارند یا آن را میسازند برمیگردد.
جهش اخبار تلویزیون به سوی موقعیت برتر کنونی خود به عنوان یک عامل مؤثر بر سیاستگذاران سیاست خارجی میتواند به سمت تکنولوژی، اقتصاد، منبأ اعتماد مردم به تلویزیون به عنوان یک منبأ خبری و یک مجموعه مورد توجه امور بینالملل دنبال شود. تمام اینها به توضیح شرایط جدیدی که سیاست سازان، مطبوعات و مردم با آن مواجهند کمک میکند، از بین تکنولوژیهایی که نقش حمایتگر تلویزیون و سیاست خارجه را دارند، ماهوارههای ارتباطی بیتردید برجستهترین آنهاست. بینندگان تلویزیون آمریکا با پخش ماهوارهای و تصاویر زنده در دهه ۱۹۶۰ آشنا شدند، زمانی که شبکههای تجاری ازماهوارههایی مثل Telstar و EarlyBird استفاده کرند. در سال ۱۹۷۲ تنها ۴۳ کشور دارای ایستگاههای زمینی Intelsat یا ارتباط زمینی به آن سیستم بودند، که کانال اصلی پخش ماهوارهای تصاویر تلویزیونی بود. در اواسط دهه ۱۹۸۰ Intelsat ۱۰۹ عضو رسمی داشت و شبکههای ارتباطی میان ۱۷۰ کشور و سرزمین را فراهممیکرد.
امروزه شبکه تلویزیونی آمریکا ابزار قابل حملی به نام Flyaways را با خود برای نواحی خارجی یا داخلی هر جا که امکانات ماهوارهای در دسترس و یا مناسب نباشد. به همراه دارد. این ابزار به اندازه کافی کوچک است که قابل حمل با Lear Jet و یا به صورت یک بسته باری در هواپیمای مسافر بری باشد. در اوایل سال ۱۹۸۶ سی. بی. اس و ان. بی. سی از این چنین ابزاری در مدت زمان پوشش خبری انتخابات فیلیپین که رئیس جمهور آکینو را به قدرت رساند استفاده کردند.
در مدت زمامداری ریگان دولت ایالات متحده به طور وسیعی توانایی خود را در استفاده از تلویزیون ماهواره ای در سراسر عرصه برنامه شبکه جهانی که بوسیله آژانس اطلاعات ایالات متحده پخش می شد، گسترش داد. این برنامه کانال دیگری را در نظر گرفته بود که از طریق آن دولت می توانست دیدگاههای دولتمردان و اطلاعات دیگری که از طریق تلویزیون پخش می شد را به بسیاری از ملتها منتقل می کند.
در حال حاضر چندین پروژه ابتکاری در دست اقدام است که میتواند به خوبی منادی تلویزیون و نقش آن در سیاست خارجی قرن ۲۱ باشد. در بهار سال ۱۹۸۷ نیویورک و لندن انجمنی پایه نهادند که اعلام کرد قصد دارد اولین برنامه خبری جهانی برنامه Planet ۳ را خلق کند،. ایده این بود که از خطوط تلویزیونهای ماهوارهای برای مقایسه روشی که بتوان رویدادهای خبری خاص را در مناطق مختلف جهان تحت پوشش درآورد استفاده کنند.
تصاویر ویدئویی میتواند با نقل داستانی به زبان کشوری که برناه در آنجا پخش می شود همراه باشد. جلوتر در ۱۹۸۷ سی. ان. ان طرحهایی را برای برنامه خبری جهانی با عنوان گزارش جهانی س ان ان اعلام کرد. برهان اصلی که برنامه Planet ۳ بر آن بنا شده بود، مدت ۶ ساعت برنامه در یکشنبهها میتواند نظر تمامی ملتهایی که برای آمریکا شناخته شده هستند را برای مشارکت جلب کند. هدف برنامه در جلب نظر هر کدام از ملتها برای گزارش اخبار رویدادها و موضوعاتی که مهم به نظر میرسد میباشد، همراه با ترجمهای که برای کشور گیرنده آماده میشود. یکی دیگر از کلیدهای تکنولوژی جمعآوری الکترونیک خبرها میباشد، دوربینی قابل حمل و سبک و ابزار ویرایش در اخبار تلویزیون استفاده میشود. در حین اینکه ابزار کوچکتر میشوند قابلیت ویرایش بیشتری پیدا میکنند و سرانجام امکان ارتباط مستقیم خبرنگار تلویزیونی با ماهواره را فراهم میکند، این موضوع خبر از ایجاد محدودیتهای دولتی بر جمعآوری و پخش خبرهای تصویری سخت از قبل را میدهد.
سومین تکنولوژی سفر هوایی مدرن میباشد که هر دو مورد دیپلماسی و پوشش خبری آن از طریق تلویزیون را متحول ساخته است. احتمال بوجود آمدن تکنولوزی مسافرت جدیدتری مثل وسیله نقلیه تحت Suborbital مافوق صوتی تداوم اینگونه تأثیرات را نوید میدهد.تکنولوژی چهارم کامپیوتر و میکرو الکترونیک میباشد. شاید بتوان گفت که غالبترین تکنولوژی در بین همه، با موارد قبلی هماهنگ و آمیخته شده است. پخش اخبار کامپیوتری شده است، و سیستمهایی نظیر اخبار سی. بی. اس قابلیت جستجوی کامپیوتری در میان فیلمها، کاست آرشیو بریده جراید، گزارش و Cell Up Storeisهای کامپیوتری را از تمام سرویسهای اصلی کابلی دارا میباشد، و همچنین قابلیت دنبال کردن گزارشها و تیم فیلمبرداری، تهیه کنندگان و گزارشگران از دفاتر سی. بی. اس در سراسر جهان می توانند به سیستم نیواستار از طریق کامپیوترهای شخصی آی. بی. ام متصل شوند. به طور مثال یک گزارشگر در دفتر توکیو میتوانند متنی را به نیویورک یا واشنگتن ارسال کند و همچنین چک کند که چه چیزهایی در آرشیو سی. بی. اس موجود میباشد. همچنین سیستم میتواند به یک کامپیوتر کوچک در قطع دفترچهای واژه پرداز متصل باشد که بوسیله گزارشگران تلویزیونی مشهور شده است. متن رسانی از طریق نشان دادن یک نسخه بزرگ شده از متن و بالا و پایین بردن آن که با قابلیت خواندن در هوا انجام میشود یکی از بخشهای سیستم میباشد.
یکی از تکنولوژیهای جالب و به صورت بالقوه دور از دسترس که میتواند بر تلویزیون و سیاست خارجی مؤثر باشد ماهوارههای حسگر از راه دور است. فاجعه چرنوبیل که در آن تشعشع مقادیر زیادی از مواد رادیواکتیو بوسیله ضرابخانه هستهای شوروی صورت گرفت و اثر آن به بسیاری از ملتهای اروپایی و آمریکا رسید، بهترین مثال تصویری را از اینکه چطور تکنولوژی ماهوارهای حسگر از دور میتواند بر سیاست تأثیر گذارد نشان میدهد. در این مورد شوروی از انتشار اطلاعات به اخبار رسانهها جلوگیری کرد و این ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بودند که عکسهایی از رآکتور آسیب دیده را پخش کردند که با لندست آمریکایی و ماهوارههای حسگر از دور اسپات فرانسوی گرفته شده بود.
بر طبق آخرین دستاوردهای علوم و تکنولوژی در دهه آینده، سازمان خبری توانایی خواهد داشت که از طریق ماهوارههای دوربرد از هر نقطهای از زمین عکسهایی دریافت کند که حاوی حزئیات دقیق باشد.
در مه ۱۹۸۷ گزارشی که اداره سنجش تکنولوژی کنگرهای منتشر کرد شامل موارد کلیدی زیر میباشد:
۱) زمانی که ساخت یک ماهواره خبری مدیاتست با تفکیک پذیری بالا امکانپذیر باشد و پوشش خبری به موضوع در سراسر جهان و دسترسی به اطلاعات تکنولوژی روز را فراهم کند. هزینه اینگونه سیستمی میتواند کاملاً فراتر از بودجه دولت ملحوظ شود.
۲) رسانه ماهوارهای ممکن است به طور ذاتی مشکلاتی را در چگونگی سازماندهی امنیت ملی و سیاست خارجی در یک دیپلماسی گسترش ۳۰ در مدت زمان یک دهه، بسیاری از کشورها احتمالاً سیستمهای دور بر خودشان دسترسی خواهند داشت و این موضوع مشخص نیست که آیا دولت ایالات متحده، در صورتی که دولتهای خارجی کنترلهای مشابهی را اعمال نکنند، میتواند به طور مؤثری دسترسی رسانهها به تصاویر ماهوارهای را محدود یا کنترل کند.
در حین تغییرات در قانون، تکنولوژی و مراکز بازرگانی ماهوارهای دوربرد را به صنعتی غیر رسمی مبدل ساختند. استفاده از عکسهای ماهوارهای در سازمان خبری میتواند به صورت اولین اصلاحیه حقوقی مطرح شود. امنیت ملی را در نگران تعهدات پیمانهای بینالمللی و ارتباط میان ملتهای مستقل میباشد. سئوالات و تردیدهای سیاست خارجی و امنیت ملی شامل پوشش ماهوارهای بر عملیات نظامی، امکان مقابله به مثل در مورد افشاگریهای ماهوارهای دولتهای خارجی، ازدست دادن کنترل دولت در زمان بحرانها به علت افشاگری تقریباً آنی ماهوارهای، تأمین اطلاعات ارزشمند و هوشمندانه برای حزب سوم و سوءتعبیر یا سوء استفاده از اطلاعات ماهوارهای میباشد.
واکنش دولت آمریکا به چنین نگرانیهای سیاسی در آگوست ۱۹۸۷ در قانون بخش بازرگانی منعکس شد که به وزرای ایالتی و دفاع قدرت و توی جواز استفاده یا معلق نگه داشتن فعالیت تشکیلات ماهوارهای دوربر و بازرگانی در زمینه امنیت ملی یا سیاست خارجی را میداد.
تحت این قانون، که در مورد شرکت تصویری اسپات اجرا نمیشد، جواز کار ارگانی که اطلاعات را از ماهواره فرانسوی اسپات خریداری میکرد برای بازنگری به وزارتهای دفاع و ایالتی فرستاده خواهد شد.
تکنولوژیهای کوچکتر نیز بر روابط رسانه – سیاست خارجی اثر گذار میباشند. ضبطهای کاستی از سخنان آیت ا... خمینی و دیگر رهبران مذهبی نقش مستند خوبی را در انقلابی که شاه را در ایران سرنگون کرد بازی کردند. بسیاری از این ضبط در فرانسه ساخته شده و قبل از بازگشته خمینی (ره) به ایران قاچاق شده بود.
در جمهوری کره گزارشهایی که از واقعه خونین کوانجو در سال ۱۹۸۰ توسط ژاپن، آلمان غربی و تشکیلات خبری آمریکا ضبط ویدئویی شده بود، به طور گستردهای میان دانشجویان و دیگر گروههای مخالف در طول سالهای بعدی پخش شد. همراه با عکسها و شرحهای نوشتاری، آنها به طور انکار ناپذیری مخالفت علیه دولت رئیس جمهور چون دو هوان تقویت کردند.
نویسنده: جیمز . اف . لارسن
منبع : راه ارتباطات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست