دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا
عمق فاجعه

از برگزار كنندگان این جلسه تشكر میكنم كه به یك موضوع بسیار مهم، ضروری و حیاتی و در عین حال فراموش شده در كشور پرداختند. من در ریشهیابی، این موضوع را كمی مفصلتر بحث خواهم كرد.
● مسئله اصلی: سیاستزدگی
مسئله اصلی سیاستزدگی است كه در كشور ما در همه ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فاجعه میآفریند. موضوع فساد مالی و اداری یكی از مغفولترین مسائل نزد سیاستمداران و جناحهای سیاسی است و افراد بسیار كمی حاضرند به این موضوع نزدیك شوند و حال آن كه با یك ریشهیابی میتوانیم به این نتیجه برسیم كه بسیاری از معضلات سیاسی كنونی به همین فساد مالی و اداری برمیگردد كه متأسفانه ظرف دهه اخیر در كشور ما بسط و گسترش پیدا كرده است. من ابتدا لیستی از انواع و اقسام فساد اقتصادی خدمت شما ذكر خواهم كرد و سپس در مورد عرصههای این انواع و اقسام فساد سخن خواهم گفت؛ و بعد میپردازم به این كه این مسئله چه ضایعات و پیامدها و چه زیانهایی بر كشور تحمیل كرده است؛ و بعد از ذكر نمونههایی به ریشهیابی مسئله میپردازم.
● هفت صورت و عنوان فساد
هفت عنوان و شكل كلی از فساد را یادداشت كردهام كه خدمتتان عرض مینمایم:
۱) اولین عنوان عبارت است از رشوه و پورسانت در معاملات، پیمانكاریها و خریدهای داخلی و خارجی. یعنی كارمندان، كارگران و مجریان در بسیاری از موارد وقتی میخواهند یك معاملهای یا خریدی را چه در داخل و چه در خارج به اجرا درآورند اقدام به اخذ رشوه و یا به تعبیر دیگر پورسانت میكنند.
۲) شكل دوم فساد عبارت است از باندبازی، رفیقبازی و جناحگرایی، كه در همین مقوله خرید و فروشها، مزایدهها، مناقصهها، قراردادها و نیز تخصیص یارانه و امكانات دولتی كه در اختیار دولت است و باید به شكل عادلانه در میان جامعه تقسیم شود، شكل میگیرد.
۳) شكل دیگر فساد ریخت و پاشهای بسیار هنگفتی است كه در كلنگزنیها، سمینارها و كنگرهها صورت میگیرد و به جرأت میتوان گفت كه ۷۰ تا ۸۰ درصد این برنامهها اساساً غیرضروری است و آن مقدار هم كه ضروری است خرج و هزینه بالایی ندارد.
۴) نوع چهارم عبارت است از بخششهای غیرقانونی به اشخاص حقیقی یا حقوقی؛ مثلاً در سالهای اخیر مواردی مشاهده شده است كه وزیر محترمی مقداری پول دستی ۲۰ میلیون، ۳۰ میلیون و... به شخص یا نمایندگان استانها و یا به یك وزارتخانه یا اداره بخشیده است.
۵) نوع دیگر از فساد عبارت است از انتصابهای غیراصولی، انتصاب آقازادهها، برادرها، برادرزادهها... و منسوبان نزدیك به یك مسئول بدون آن كه مشخص شود این شخص واجد صلاحیت است یا نه؟
این كه عرض میكنم تا حدودی برمیگردد به این كه ما در روایات داریم كه «اتقوا من مواضع التهم».
گاهی یك كار مثبت با نیّت درست انجام میگیرد اما موضع تهمت و زمینههای بدگمانی را بوجود میآورد. بنده نمیگویم همه موارد اینگونه است. مثلاً هنگامی كه فلان آقازاده در سنّ ۱۸ ـ ۱۹ سالگی مشاور وزیر است و یا فلان آقازاده مجری طرحهای خارجی است بر اساس كدام شایستگی و تخصّص میباشد؟
۶) نوع ششم فساد تبلیغاتی شامل خلافگویی، بزرگنمایی و ایجاد امیدهای كاذب و... است. مثلاً دقت كنید در سالهای اخیر چه مقدار وعده رفاه و زندگی بهتر به مردم دادهایم. شخص مطّلعی نقل میكرد كه در ژاپن، اول هر سال مقامات به جای وعده و وعید دادن، مشكلات را با مردم مطرح میكنند و صحبت از آغاز كار و تلاش بیشتر برای بهبود اوضاع به میان میآورند. كسی نمیتواند منكر این مسئله شود كه دلیل بسیاری از مصیبتهای اقتصادی و اجتماعی اخیر بالا رفتن حدّ انتظارات و توقعات مردم است و نه الزاماً بالا رفتن سطح رفاه آنان. شما هرقدر منابع غنی و برنامهریزی دقیق داشته باشید، اگر قرار باشد حدّ انتظارات جامعه بالاتر از آن قرار گیرد جامعه همیشه احساس عقبماندگی میكند.
۷) آخرین نوع فساد عبارت است از «تجمّلگرایی مسئولین» كه در بحث ریشهها با عنوان مستقل ذكر میشود یعنی هم علت است و هم معلول. اینكه مسئولین یك كشور خوی اشرافیگری و تجمل و كاخنشینی پیدا كنند، فسادی عظیم و ویرانگر برای جامعه خواهد بود و این مسئلهای است كه متأسفانه به آن دچار هستیم.
● عرصههای فساد
عرصههای این فساد كجاست؟ میتوانیم بگوییم كه تقریباً همه دستگاههای دولتی و عمومی با شدت و ضعف و البته با مراتبی از این نوع فساد رنج میبرند، بالأخص وزارتخانههایی كه با مسائل مالی، پیمانكاریهای بزرگ و پروژههای عمرانی سر و كار دارند، بیش از همه جولانگاه فساد هستند.
● پیامدهای فساد مالی
این عناوین كلی و اقسام فساد بود. حالا باید ببینیم كه این مفاسد چه پیامدها و عوارضی را برای كشور به همراه دارد.
۱) عدهای از رهگذر این فسادها صاحب ثروتهای هنگفت، بادآورده و نامشروع میشوند. این نتیجه، از یك طرف محصول اقتصاد بیمار كشور و واسطهگری است و از طرف دیگر به معاملههایی كه عدهای با بعضی از دستگاههای اداری و دولتی در زمینه مالی و اقتصادی دارند مربوط میشود. مثلاً مواردی مشاهده شده كه در آنها میلیاردها تومان (در موردی سیمیلیارد تومان) بدون داشتن وثیقه مورد نیاز به شخصی داده میشود! كه بدون رشوه دادن به رئیس بانك یا رئیس ناحیه و... امكان ندارد كسی بتواند این مقدار اعتبار هنگفت را بگیرد. در حقیقت تسهیلات بانكی، ارزی و ریالی به بستری مناسب تبدیل شده كه در آن عدهای به راحتی از ثروتهای عمومی استفاده نامشروع میكنند.
۲) وقتی رشوه و پورسانت در كار میآید بسیاری از خریدها بخصوص خریدهای خارجی به صورت صحیح انجام نمیشود و گاهی اجناس نامرغوب خریداری شده و دهها و صدها میلیون دلار به كشور خسارت وارد میشود به عنوان نمونه میتوان به مسئله خرید سیستمهای موبایل توسط یكی از دستگاههای دولتی اشاره كرد.
۳) عارضه دیگر، گران خریدن تجهیزات و گران تمام شدن هزینه پروژههای دولتی است. بسیاری از خریدهای مخابراتی و بعضی از پروژههای خرید هواپیما وقتی بررسی میشوند مشخص میكنند كه چندین برابر قیمت، خریدهاند. كارخانه فولاد آلیاژی یزد یكی از این نمونههاست. در همان ابتدای كار یكی از متخصصان فولاد طیّ مكاتباتی كه با مقامات مختلف مجلس، كمیسیون اصل ۹۰، رییسجمهوری، مقامات كارخانه فولاد و وزیر مربوطه داشت، هزینه انجام پروژه را طبق مستندات خود (توسط كمپانی خانم دانیلی كه رییس یكی از كمپانیهای مهم فولاد دنیا در ایتالیا است) ۱۴۰میلون دلار برآورد كرده بود. اما قرارداد با شركت دیگری به قیمت ۶۰۰میلیون دلار منعقد شد و در نهایت با هزینه ۶۳۰میلیون دلار كارخانه احداث شد.
۴) عارضه دیگر، ترك مزایده و مناقصه در پیمانها و یا برگزاری مناقصههای صوری و تقلّبی است. ما وقتی به قوانین نگاه میكنیم تا حدودی راه سوءاستفاده بسته شده است و خلأ قانونی وجود ندارد. در قوانین پیشبینی شده است كه وقتی یك معامله دولتی از حدّی بالاتر رود (این حد ممكن است در معاملات داخلی و خارجی متفاوت باشد و مقدار آن نیز عدد پایینی است مثلاً ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار دلار) باید مزایده برگزار شود و هر كه قیمت بیشتری داد به او فروخته شود و اگر قرار است سازمانی موردی را خریداری كند و یا پیمانكاریی را به شركتی واگذار نماید باید مناقصه برگزار كند و به پایینترین قیمت پیشنهاد شده این پیمان را واگذار نماید.
۵) عارضه دیگر، خرید غیرضروری است. بسیاری از وارداتی كه صورت میگیرد ضروری نیست یعنی مشابه كالا در داخل كشور وجود دارد كه بعضاً كیفیت خوبی دارد و اگر در مواردی كیفیت پایین است در تمام دنیا رسم بر این است كه تولید داخلی خود را با عدم واردات تقویت میكنند و به سطح كیفی مطلوب میرسانند. شما بارها میشنوید كه كشاورزان در آستانه فروش برنج هستند كه به یكباره یك كشتی برنج وارد میشود.
۶) ضایعه دیگر، زودتر از موعد نیاز خریدن است آن هم به دلیل اینكه مسئول مربوطه زودتر پورسانت دریافت نماید. چنانكه طبق اصول اقتصادی بیكار ماندن این منابع مستلزم زیانهای بسیاری است. بر اساس تحقیق یكی از كارشناسان شركت [...]، این شركت در سال ۱۳۷۴، ۱۴۰میلیارد تومان سرمایه در انبار خود داشته است كه مربوط به خریدهای زایدی بود كه بعضاً با كهنه شدن تكنولوژی ساخت این تجهیزات علاوه بر زیان، اصل سرمایه نیز از بین خواهد رفت.
۷) ضایعه دیگر، عدم دقت و نظارت كافی در پیمانكاریها میباشد. مثلاً رشوه گرفتن كارشناسان ناظر پیمان. به عنوان نمونه میتوان به طرح آبرسانی شهر یزد اشاره كرد كه به دلیل محاسبات غلط و ضعف سیستم نظارتی هزینههای هنگفتی را به دولت تحمیل كرد. طرحی كه میبایست در سال ۷۱ تمام میشد در سال ۷۷ مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
۸) عارضه دیگر، استقراض خارجی است. شخص میخواهد خرید كند و هرچه خرید بیشتر باشد پورسانت بیشتر خواهد بود. مسئولان بالاتر نیز به این ترتیب توجیه میكنند كه به مصلحت است با استقراض این پروژهها را انجام دهیم. به عنوان نمونه میتوان به وام یكمیلیون و دویست هزار دلاری اشاره كرد كه ژاپنیها برای احداث نیروگاه آبی مسجدسلیمان تصویب كردند و بعد از تحقیرهای فراوان یكسوم آن را پرداخت كردند و به دلیل اینكه مهندسین مشاور و ناظر هم خود ژاپنی و آلمانی بودند، ۸۰درصد این وام صرف اموری شد كه میتوانست توسط كمپانیهای داخلی و هزینه ریالی انجام شود. مسئله آنقدر بالا گرفت كه رییس سازمان برنامه و بودجه در سال ۷۴ نامهای به رییسجمهور مینویسد و رونوشتی هم برای وزیر میفرستد و در آنجا میگوید كه برای این كارهای ساختمانی هیچ نیازی به پیمانكاری خارجی نیست و ما میتوانستیم این طرح را در داخل كشور به راحتی انجام دهیم. بعد جناب وزیر در رونوشتی برای یكی از مسئولین زیردست در حاشیه نامه رییس سازمان برنامه و بودجه مینویسد «این پیشنهاد مثل شخصی است كه میگفت: اگر یك كاسه ماست در دریا بریزیم و دوغ درست كنیم عجب دوغی میشود». در حالی كه چند سال پیش بهترین سدها مانند سد ماكو و جیرفت توسط مهندسان همین كشور (مهندس ابوالحسن كاشانی) ساخته شده بود.
۹) به عنوان ضایعه دیگر گستردگی غیر منطقی پروژهها را میتوان بیان كرد. یكی از ضایعات ظرف سالهای اخیر این بوده است كه بعضاً بطور بیرویه موافقت اصولی صادر شده است. مثلاً پروژههایی كه بدون ملاحظه تقاضا و نیاز كشور، محدودیتهای ارزی و غیره با هم شروع شدهاند و همه نصفه كاره باقی ماندهاند. وجود تعداد زیادی از شهركهای صنعتی نیمه كاره مؤید این نكته است. این نوع عمل كردن یكی از نتایج فساد است.
۱۰) زیان دیگر كه زیان بسیار وحشتناكی است، عدم تمایل به كسب استقلال و خودكفایی است. پورسانتگیرها در وزارتخانهها مایل نیستند كه كشور خودكفا و تولید كننده باشد.
۱۱) اما در پایان عوارض باید به مهمترین عارضه اشاره كنم. پیوند ننگین سرمایه و سیاست، در یك روند فساد مالی به این صورت است كه عدهای كه با تبانی بعضی از مقامات دولتی صاحب ثروتهای آنچنانی شدهاند، تبدیل به حمایت كننده جناحهای سیاسی، عناصر سیاسی، افراد سیاسی، تغذیه كننده تبلیغاتهای انتخاباتی میشوند و از آن طرف شخصی كه با این هزینهها مسئول شده است وامدار این سرمایه و سرمایهداران خواهد بود و در یك روند دراز مدت كشور را میتوانند به سمت حاكمیت سرمایهداری پیش ببرند و میبینیم بعضیها درباره این پیوند ـ سرمایه و سیاست ـ تئوری پردازی هم میكنند و زمینههای تئوریك آن را نیز فراهم مینمایند. مواردی مثل نفی تئوری توطئه، سیاست درهای باز، تساهل و تسامح، تنشزدایی و ارتباط با آمریكا. در واقع حلقه دیگری به منظور جا باز كردن برای قدوم ننگین سرمایهداری آمریكا و غرب است.● ریشهیابی مفاسد
۱) ما با یك مسئله ساختاری كه در بسیاری از معضلات كنونی فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی كشور، ردپای آن مشاهده میشود مواجه هستیم كه بدون توجه به این مشكل ساختاری عمیق، تحلیل بسیاری از معضلات ناممكن مینماید و این، ساختار تمدن غرب و یا جریان مدرنیسم است كه محمل و زادگاه آن غرب میباشد. این را بگویم كه این رشوه و فساد كه ظرف چند دهه اخیر در كشور ما بوجود آمده و همینطور مسیر صعودی دارد بخشی از آن بر میگردد به ساختار معیشتی و تمدنی كه رهآورد تهاجم غرب است. این را باید در نظر داشت و حالا اگر قرار است با این پدیده مبارزه شود، با توجه به این عامل، میزان موفقیت بیشتر خواهد بود. البته موفقیت صد در صد تا زمانی كه این ساختار بر هم نخورد وجود نخواهد داشت. اما موفقیتهای خوبی را میتواند عاید ما گرداند. اما اگر به این ساختار توجه نكنید، میتوانید در عین حال كه میخواهید با فساد مبارزه كنید به میزان آن بیفزایید. مثل گسترش بروكراسی برای مبارزه با بروكراسی فاسد و غیره.
۲) به موازات تغییر ساختار تمدنی و جولان مدرنیسم و تجدد گرایی در كشور، معنویت و اخلاق تضعیف شده و میشود. این نیز نتیجه غیر قابل انكار مدرنیسم است. مدرنیسم، حتی سادهترین تكنولوژی، نوع جهانبینی خاص خود را بر جوامع تحمیل میكند. كسانی كه تكنولوژی را پدیده خنثی میدانند و فكر میكنند تكنولوژی به مثابه ابزاری است كه اگر در دست خوبها قرار بگیرد، خوب از آن استفاده میكنند و اگر در دست بدها قرار بگیرد بد از آن استفاده میكنند، بسیار سادهاندیشانه فكر میكنند. تكنولوژی با خود جهانبینی و ایدئولوژی میآورد و این رفتن به سمت مدرنیسم و همه مظاهر مدرن، سینمای مدرن، رادیو تلویزیون مدرن، مطبوعات مدرن و ... است كه نتیجه طبیعی آن، ضعف اخلاق است.
۳) فضای عمومی كشور بعد از پذیرش قطعنامه متأسفانه میتوان گفت تا حدود زیادی تغییر كرده است. كار اساسی حضرت امام و این انقلاب كه همه بركات بدنبال آن آمد این بود كه نگاههای مردم و دلهای مردم را آسمانی كرد. تعلق مردم از این زمین كنده شد و همه به خدا توجه كردند، فداكاریها و گذشتها همه بدنبال این نگاه آمد، اما متأسفانه به دلایلی كه بخشی از آن بر میگردد به مبانی غلط فكریمان، شروع به برگرداندن این فضا كردیم و دوباره رفاه و تجمل ارزش شد. توسعه و الگوهای توسعه غربی به عنوان یك مذهب و ایدئولوژی در كشور مطرح گردید و این باعث شد نگاهها و دلها دوباره برگردد و زمینی شود و آن موقع است كه بسیاری از مفاسد به وجود میآید. این تغییر به طور طبیعی آثار خود را روی كارگزاران و مسئولان میگذارد. آنان نیز در كسب ثروت شركت میكنند و فساد فراگیر میشود.
۴) ریشه دیگر، مسئله سیاست زدگی جامعه است. ما جامعهای به شدت بیمار و سیاستزده داریم. اولویتهای ما را سیاست تعیین میكند. اولویت جناحهای ما را سیاست تعیین میكند. اولویتهای بسیاری از مسئولین ما را مسائل سیاسی تعیین میكند. هر از چندی یك مسئله سیاسی در كشور مطرح میشود و همه خواسته و یا ناخواسته بدنبال آن میروند. این سیاستزدگی در دانشگاه هم سرایت میكند و دانشجو به عنوان طیفی كه آلودگی كمتر و شهامت بیشتری دارد و از او انتظار میرود در مقابل این مفاسد بایستد، سكوت میكند. مطبوعات ما نیز سیاستزده میشوند.
۵) یكی دیگر از عوامل و علل این مسئله در سالهای اخیر خوش بینی و ضعف اطلاعات است. برخی از مسئولین سالم ما كه كم هم نیستند ـ بسیار خوش بین هستند و احیاناً ضعف اطلاعات دارند و دعوای سیاسی هم به این موضوع دامن میزند.
۶) آلودگی برخی از مسئولین كه مانع از برخورد و مبارزه میشوند یكی دیگر از عوامل وریشههای فساد است. این آلودگی باعث شده كه اینان در برابر این مسئله به سازش روی بیاورند.
۷) ضعف نهادهای نظارتی و قضایی به دلیل ترس، یكی دیگر از عوامل رشد فساد میباشد. آلوده شدن بعضی از وزارتخانهها كه خود مسئول برخورد با این مفاسد هستند و روی آوردن بعضی از نمایندگان مجلس كه بالاترین نقش نظارتی را در كشور دارند به كارهای تجاری و یا استفاده از هزینههای گزاف چند ده میلیونی و بیشتر برای تبلیغات همه به ضعف این نهادها در امر نظارت كمك كرده است. جناحی و سیاسی برخورد كردن و دور خوردن توسط مسئولان بالاتر، كه گاهی دیده شده یك قاضی شجاع به هر دلیلی از رسیدگی به یك پرونده منع شده است.
۸) ضعف مطبوعات كشوری نیز عامل و ریشه دیگر است. یعنی باید اینجا اعتراف كنم كه در كشور ما برای مطبوعات، اگر كسی خواسته باشد كار سازنده انجام بدهد، الحق و الانصاف فضای باز وجود دارد. اگر یك روزنامهنگاری صادقانه خواسته باشد در برخورد با این مفاسد كار كند میتواند، اما چرا كار نمیكند؟ به دلیل اینكه بعضی مطبوعات خود آلوده هستند.
● چه باید كرد؟
من یكی از مسائلی را كه منشأ بسیاری از معضلات كشور شده است این میدانم كه ما در مقطعی از انقلاب قرار داریم كه فاقد یك منظومه جامع و مانع فكری برای تداوم انقلاب از این مرحله به بعد هستیم. اجزایی از این منظومه را بالفعل داریم و تقریباً همه این منظومه را بصورت بالقوه داریم. با اتكا به دو عامل این منظومه قابل دسترسی است.
۱) بازگشت به جامعیت اسلام؛ ما به جامعیت اسلام عمل نمیكنیم.
۲) گام بعدی غرب شناسی و شناخت غرب. ما نیاز به غرب شناسی درست داریم، چون تمدنی است كه معاش و معاد را بر هم زده است. ما هنوز یك تعریف جامع و صد در صد دینی از علم، از عقل، از آزادی، از توسعه و آبادی، از دنیا و آخرت نداریم. اگر به منظومه فكری برسیم، جای پای محكمی برای اصلاحات واقعی پیدا میكنیم.
۳) اصلاح و در صورت عدم اصلاح پذیری، حذف مسئولان اهل تجمل. باید با مسئولان اهل تجمل برخورد شود. خیلی هم ساده است و پیچیدگی ندارد، اگر میخواهید مسئول جمهوری اسلامی باشید، مدعی پیروی از حضرت امیر هستید، حضرت امیر میفرماید: انا... فرض علی ائمه المسلمین، بر رهبران و مسئولان اسلامی فرض كرده كه زندگی خود را با سطح ضعفا تطبیق دهند.
۴) اجرای عدالت قضایی با محاكمه سریع دانه درشتها و متخلفان، این كار نیز به راحتی میتواند انجام شود. مسئولی كه به طمع رفاه مسئول شود، نهایتاً سر از فساد در میآورد، گرچه استثناء نیز ممكن است.
در مورد تغییر ساختار وزارت نفت بخصوص در شركت ملی مناطق نفتی و جنوب اهواز در صورت امكان مقداری روشنگری نمائید.
این بحث مفصل در آن ویژهنامه آورده شده است. هر كه علاقهمند است آنجا برود و دنبال كند(۲) در وزارت نفت یك فاجعه رخ میدهد. البته بخشی از این فاجعه كه ما به عنوان كودتا از آن یاد كردیم با اقدام به موقع شورای نگهبان در رد خصوصی كردن مناطق نفت خیز رفع شد. اما بخشی از آن همچنان وجود دارد: انحلال سازمان مناطق نفت خیز؛ انحلال به این دلیل است كه یك سازمان محكم و اداری با نیروهای بسیار خوب است كه در مقابل قراردادهای خارجی مقابله میكند.
● جریان دانشجویی، بازوی قوی برای پیگیری و فشار
آقای نصیری آیا شما كه این مقدار اطلاعات در مورد فسادهای مالی و اداری دارید در مورد این فسادها كاری انجام دادهاید؟ وظیفه دانشجویان در برخورد با این مسئله را چگونه میبینید؟
وظیفه دانشجویان این است كه مسائل فرعی را از اصلی جدا كنند و اینقدر سیاست زده نباشند و به این نوع مسائل نیز توجه كنند. مطمئناً در بسیاری از این قضایا اگر یك تشكل دانشجویی وارد شود و بیانیه بدهد و برود در دادگاه شكایت كند و پیگیری كند، من میدانم به جاهای خوب میتواند برسد. چطور جریان دانشجویی در خیلی از جاها به عنوان عامل فشار، گاهی مثبت و گاهی منفی، عمل میكند. اینجا نیز به عنوان عامل فشار میتواند عمل كند و بسیاری از دستگاهها را وادار به رسیدگی به این قضایا كند.
با توجه به اطلاع دقیق نظام از این مقدار فساد آیا عدم برخورد ناشی از عدم مشروعیت و مقبولیت نظام میباشد؟
اینطور نیست. نظام را كسی نمیتواند بگوید مشروعیت و مقبولیت مردمی ندارد. البته ضعف در كارآمدی وجود دارد و اشكالات بسیاری به دستگاههای مختلف میتوان وارد كرد. ولی این عامل عمده نیست. به همان عواملی كه عمدتاً عرض كردم است. البته اگر برخورد با این قضایا نشود در دراز مدت و در آینده میتواند به مشروعیت آسیبهای جدی برساند. شما میبینید بسیاری از مسئولینی كه هیچ حساسیتی به این فسادها ندارند، به دلیل شانتاژ تبلیغاتی یا به دلیل عدم اطلاع و یا هر دلیل دیگر از مردم آراء بسیار زیادی میگیرند.
آیا پس از جریانات و تحولات و دولت جدید(۳) تغییری در ابعاد فساد مشاهده میكنیم. تغییر كابینه را مفید میدانید یا خیر؟
به دلیل تغییر كابینه قطعاً یك وقفهای در این ابعاد حاصل شده است و نمیتوان انكار كرد. بعضی از وزیران كه آمدهاند از وزیران قبلی سالمتر بودهاند. ولی در هر صورت اول كار است و انشاءالله كه سالم هستند و تا آخر نیز سالم خواهند بود. اما بنده میتوانم بگویم هیچ عزم جدی و برنامه اصولی برای مقابله با این فساد وجود ندارد. دلیل این است كه اگر میخواست وجود داشته باشد. آقای [...] از وزارت [... ] نباید به وزارت [...] میآمد. خصوصی و عمومی این مسائل به اطلاع مسئولین بالاتر رسانده شده است. به اطلاع آقای رئیس جمهور رسانده شده است. دولت یا میآید از وزیر خود دفاع كند و یا با وزیر خود برخورد كند. از آقای [...] یك نفر توانست دفاع كند در اوج افشاگریهای ما، خود آقای [... ] جرأت نكرد از خود دفاع كند و آن آقا یكی از چهرههای برجسته اصلاح طلب است. این نشان میدهد كه عزم جدی وجود ندارد. این جریان نیز به شدت مقصر است. بسیاری از این فسادها در زمان حاكمیت این جریان اتفاق افتاده و مقصود من تخطئه آن نیست. ولی جریان جدیدی كه داعیه اصلاحطلبی و اصلاح امور را دارد، باید فارغ از همه مسائل بیاید به این مسائل رسیدگی كند و من چنین عزم جدی نمیبینم و باید مقداری صبر كنیم.
مهدی نصیری
پینوشت:
۱) سوره مباركه بقره، آیه ۱۱ و ۱۲.
۲) ویژهنامه صبح در مورد قراردادهای نفتی وزارت نفت.
۳) منظور روی كار آمدن كابینه دولت آقای خاتمی است.
پینوشت:
۱) سوره مباركه بقره، آیه ۱۱ و ۱۲.
۲) ویژهنامه صبح در مورد قراردادهای نفتی وزارت نفت.
۳) منظور روی كار آمدن كابینه دولت آقای خاتمی است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست