پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا
«جایی در دوردست»
▪ «جایی در دوردست» ساخته خسرو معصومی
داستانی رمانتیک در گسترهای از برف «جایی در دوردست» درباره عشق زلال و بیپیرایه پسری شهرستانی به دختری روستایی است.
پسر (جمال) که در دفترخانهای کار میکند وقتی با محضردار عازم مراسم عروسی در روستاست، محضردار داستان نیالا را برایش تعریف میکند که پدرش «گت آقا» (در زبان مازنی به معنی مرد بزرگ که اسمی است متناسب با ویژگیهای مردسالارانه او) میخواسته او را به زور شوهر بدهد ولی او سر سفره عقد «نه» میگوید و زیر مشت و لگد پدر توانایی تکلم را از دست میدهد. با این پیشزمینه جمال به روستا میرود و برخورد اولیه جمال و نیلا حکایت از دلدادگی آنها دارد. در قالب همین داستان رمانتیک و گرم است که خسرو معصومی تواناییهای کارگردانی خود را به رخ میکشد. در فیلم آگاهانه حرکات دوربین کم است تا این زندگی روستایی با چشماندازهای نظرگیرش به صورت واقعگرایانه و بیاغراق به نمایش درآید.
نمای نزدیک هم بسیار کم استفاده شده است تا تماشاگر به جای همذاتپنداری و درگیری احساسی با شخصیتها، داستانی واقعگرا و غیرملودراماتیک را دنبال کند. از آنجایی که خود خسرو معصومی مازندرانی است به خوبی سنتها و مراسم این خطه را در فیلمش به تصویر درآورده مراسمی مثل عروسی، ختنهسوران و... که این ویژگیهای فولکلور برای تماشاگر بسیار جالب است. فیلم قاببندی و ترکیببندیهای بصری زیبایی دارد بهخصوص در مورد طبیعت چشمنواز شمال در گستره برف و سرما. «جایی در دوردست» بر مشکل بزرگ شهرستانیها هم انگشت میگذارد. مشکل اشتغال و فقری فرساینده که برخی را به راه نادرست قطع کردن درختان و آسیبزدن به طبیعت زیبای شمال کشور میکشاند. چهبسا برخی بدینوسیله به رفاهی نسبی هم برسند اما به هر حال باید راهکاری برای مشکلات آنها پیدا کرد و دولت باید به فکر اشتغالزایی در نقاط محروم و دورافتاده هم باشد. «گت آقا» با نام کناییاش به خوبی نماد سنتهای مردسالارانه است.
او برای همه دخترانش، خود شوهر انتخاب کرده است و نیالا برخلاف میل پدرش بیشتر از بقیه خواهرانش درس خوانده و حاضر نمیشود که به ازدواج تحمیلی تن در دهد. لال بودن مصلحتی او در حقیقت راهکار او در برابر جامعه مردسالار است، او لب از سخت گفتن فرو میبندد برای اینکه به میل خود زندگی کند نه چونان یک برده. روزه سکوت او در حقیقت فریادی بلند است در برابر سنتهای مردسالارانه که در وجود پدرش تبلور یافته است. اینکه نیالا تا اواسط فیلم حرف نمیزند و به ناگاه با مرد محبوب خود صحبت میکند بسیار غافلگیرکننده است و به عشق آنها جلوهای زیباتر و عمیقتر میدهد و اینکه دختر وقتی مرد محبوبش را بیابد، لب به سخن میگشاید، ایده جالبی است.ای کاش معصومی به استفاده از لهجهها بیشتر دقت میکرد. اکثر شخصیتها لهجه ندارند و اگر هم داشته باشند لهجهای بسیار کمرنگ است که با هم یکدست نیست. اگر در این زمینه معصومی دقت و توجه بیشتری میکرد فیلم هرچه بیشتر به واقعیت زندگی آن مناطق نزدیک میشد. در مجموع «جایی در دوردست» کارگردانی خوبی دارد، داستان فیلم هم جذاب است هر چند در نیمه دوم فیلم اشکالاتی در فیلمنامه به پیکر فیلم ضربه وارد کرده است اما به هر حال دیدن داستانی رمانتیک در گسترهای از برف طبیعت زیبای شمال خالی از لذت نیست.
منبع : روزنامه تهران امروز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت آمریکا مجلس شورای اسلامی مجلس تعطیلی شنبه ها دولت سیزدهم قوه قضائیه شورای نگهبان رهبر انقلاب حسن روحانی مجلس یازدهم
مشهد سیل سیل مشهد قوه قضاییه تهران هواشناسی قتل شهرداری تهران پلیس بارش باران فضای مجازی سازمان هواشناسی
خودرو مالیات قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو مسکن بانک مرکزی قیمت طلا دلار سایپا بورس ایران خودرو
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال فردوسی کتاب شاهنامه سینمای ایران سحر دولتشاهی مهران مدیری
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
رژیم صهیونیستی روسیه غزه جنگ غزه حماس ترکیه چین اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی افغانستان یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر جواد نکونام بازی لیگ برتر ایران رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان فولاد مهدی طارمی
هوش مصنوعی گوگل عیسی زارع پور سرعت اینترنت تبلیغات دوربین تلفن همراه موبایل ناسا اپل
دیابت خواب سرطان چاقی کاهش وزن زوال عقل بارداری کودک نمک