جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بازی رایانه ای چگونه ساخته می شود؟


بازی رایانه ای چگونه ساخته می شود؟
برای بیشتر مردم، تجربه بازی های رایانه ای با خرید چند بازی از فروشگاه های رایانه ای شروع می شود و با جا گرفتن آن بازی ها در کمد اتاقشان به پایان می رسد. شاید فقط عده کمی بدانند که ساخت یک بازی به پیچیدگی ساخت یک فیلم پر هزینه هالیوودی است.
ماه ها برنامه ریزی و آماده سازی، نوشتن داستان بازی، شخصیت پردازی، استفاده از فناوری های پیشرفته از جمله عوامل مهم برای ساخت یک بازی است. برای این که نشان دهیم یک بازی به طور خلاصه چه مراحلی را تا عرضه طی می کند، نگاهی به مراحل ساخت بازی می اندازیم.
● پیش تولید
برای طراحی بازی، به داستان نیاز است که این کار توسط یک نویسنده انجام می شود. در حال حاضر اکثر بازی ها بر اساس فیلم های پر طرفدار و معروف ساخته می شود. بعضی دیگر از بازی ها شبیه سازی شده و بر اساس حوادث و موضوعات طبیعی است. در مرحله اول طراحی بازی، نویسندگان روی زمینه داستانی و جزئیات آن کار می کنند. زمینه داستانی عبارت است از طرح کلی بازی و جزئیات فنی مربوط به هر صحنه از بازی؛ طراحی بازی درست مانند یک فیلم، نمایش گرافیکی از داستان و مرجعی برای نویسندگان، طراحان و خالقان بازی است.یک طراح بازی دراین زمینه می گوید: داستان بازی از مهم ترین جنبه های بازی است و این که داستان بازی چگونه نوشته شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا داستان بازی باید به صورت فنی در برنامه نویسی نوشته شود. به گفته حامدنیا هر چقدر زیبایی داستان بیشتر باشد، بر جذابیت بازی افزوده می شود.
● خلق شخصیت ها
طرح کلی شخصیت ها ابتدا در رایانه اسکن می شود و سپس جزئیات شخصیت شامل کنترل و به حرکت درآوردن آن آغاز می شود. یکی از مهم ترین مسائل در طراحی شخصیت ها این است که آن ها به بهترین شکل طراحی شوند، زیرا شخصیت بازیگر تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد.در طراحی بازی، بعد از ایجاد شخصیت، مرحله پویانمایی سازی آن آغاز می شود و شخصیت ها به شکل ۳ بعدی در می آید.
سپس رنگ ها و تکسچر (Texture) طراحی می شود تا شخصیت واقعی به نظر برسد.
مرحله طراحی حرکت
بعد از ایجاد شخصیت طراحان بازی به یک جسم دیجیتالی جان می بخشند. با توجه به سبک بازی و نحوه حرکت مورد نظر از تکنیک های مختلفی استفاده می شود. در بعضی از بازی ها حرکات یک بازیگر به وسیله یک لباس مخصوص و چند حسگر که به نقاط مختلف بدن وصل می شود، ضبط می شود و سپس آن را با یک شخصیت دیجیتالی تطبیق می دهند. بدین ترتیب حرکات شخصیت بازی بیش از پیش به حرکات یک انسان شباهت پیدا می کند.
● محیط بازی
بدون شک امروزه یکی ازمهم ترین جنبه های بازی های مدرن، محیط بازی است. ایجاد جلوه های گرافیکی و طبیعی بودن محیط بازی تاثیر زیادی در بازی دارد.
با توجه به افزایش روزافزون رایانه های خانگی، شرکت های بازی سازی می توانند محیط واقع گرایانه و پیچیده تری را طراحی کنند. سطحی از جزئیات که تا چند سال پیش غیرقابل تصور بود، امروزه جزء تفکیک ناپذیر بازی های رایانه ای شده است.اکثر شکل های ۳ بعدی رایانه ای که در بازی ها استفاده می شود، از طرح های چند وجهی تشکیل می شود. یک چند وجهی، محیطی است که به وسیله خطوط تعریف می شود. هر چند وجهی از مجموعه راس ها تشکیل می شود که به طور کلی شکل پدیده مورد نظر را تعریف می کند. علاوه بر این در یک چند وجهی برای رسیدن به شکل و طرح نهایی به اطلاعات دیگری نیاز است. رایج ترین روش انتقال این اطلاعات Texture Mapping است که شبیه بسته بندی و کادو کردن یک هدیه است. هر گوشه از جعبه کادو که کادو پیچ می شود، یک چند وجهی توخالی است و کاغذ کادو مانند تصویری است که روی چند وجهی قرار می گیرد. بیشتر کنسول های بازی و رایانه ها از یک تراشه مخصوص و یک حافظه اختصاصی تشکیل می شود که می تواند تصویرهایی مخصوص برای Texture Mapping ذخیره کند و هر تصویر را با چند وجهی مربوط به آن هماهنگ کند. این فناوری امکان می دهد تا محیط بازی به جهان واقعی بسیار شباهت پیدا کند.
● کدینگ بازی و هوش مصنوعی
کد گذاری مرحله ای است که تمامی اجزای تشکیل دهنده بازی را به یکدیگر پیوند می دهد، ولی خود در بازی دیده نمی شود و آن به صورت مجموعه ای از ساختارهای زبان برنامه نویسی می باشد که تمامی جنبه های بازی را کنترل می کند. بیشتر بازی ها با کد مخصوص به خود براساس زبان برنامه نویسی C نوشته می شود. جنبه مهم دیگر کدگذاری، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی حکم منطق بازی را دارد و هم چنین فیزیک دنیای بازی را تشکیل می دهد.
● تولید بازی
بعد از آن که ساخت بازی تمام شد، مرحله تولید بازی آغاز می شود. در این مرحله، بازی مورد نظر از جنبه های گوناگون آزمایش می شود و مورد نقد قرار می گیرد و به وجه بازاریابی آن توجه و در نهایت عرضه می شود. بعد از آزمایش بازی و بررسی اشکالات آن، اولین نسخه آزمایشی آن که آلفا نام دارد، در اختیار آزمایشگرها قرار می گیرد. با استفاده از این نسخه، ایرادهای کلی بازی شناسایی و برطرف می شود. بعد از ارائه این نسخه، نسخه دیگر که بتا نام دارد، عرضه می شود. این نسخه که نسخه عمومی است در اختیار عموم قرار می گیرد تا آزمایش شود.
● بازاریابی و فروش بازی
تبلیغات و ایجاد یک جو مثبت برای یک بازی معمولا در مراحل طراحی و ساخت بازی شروع می شود. امروزه بازی رایانه ای به یک تجارت پر سود برای شرکت های تولید کننده بازی تبدیل شده است. با توجه به اعلام موسسه سرگرمی های نرم افزاری، ساخت یک بازی پرفروش مثل GTA: San Andreas حدود ۳ تا ۵ میلیون دلار هزینه دارد، ضمن این که هزینه ۱۰ میلیون دلاری تبلیغات و بازاریابی را هم باید به آن اضافه کرد.
غفوری
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید