دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
بازم مدرسه ام دیر شد!
«زود باش سرویست رفت، الان جا میمانی!» این جملهها بسیاری از صبحها در بسیاری از خانههای شهر ما شنیده میشود و پس از آن یک کوچولو با یک کولهپشتی بزرگ در حالی که مادر یا پدر، یک خوراکی (تغذیه) را در کیفش جای دادهاند، خوابآلود از در منزل بیرون میرود و پدر و مادر او را تا سوارشدن به سرویس مدرسه مشایعت میکنند و با خیال راحت به داخل منزل برمیگردند و در منزل را پشتسرشان میبندند.تاکنون به امنیت سرویسهای مدرسه کودکان اندیشیدهاید؟
چند درصد سرویسهای مدرسه دانشآموزان و کودکان دبستانی استاندارد هستند؟ در بسیاری از موارد، تعداد زیادی از کودکان در یک اتومبیل پیکان، پراید، پژو و... سوار میشوند و بهویژه اگر پسربچه باشند، شلوغی و شیطنت آنها هم به این مجموعه افزوده میشود؛ اتومبیلهایی که در آن کمربند ایمنی اصلا جایگاهی ندارد. وضعیت سرویسهای مدرسه که به شکل مینیبوس یا اتوبوس هستند نیز از این بهتر نیست، چراکه کودکان نمیتوانند از کمربند ایمنی استفاده کنند چون اصلا کمربندی وجود ندارد. بهعلاوه کودکان هنگام حرکت ماشین، دائم در حال راهرفتن و بازیکردن هستند و تصور کنید با یک نیش ترمز ساده، ممکن است چه اتفاقات خطرناکی برای این کوچولوهای مدرسهرو رخ دهد.
قایمباشک در سرویس
نتایج یک مطالعه جدید در آمریکا نشان میدهد هر سال ۱۷هزار کودک در آمریکا بهدلیل تصادف سرویس مدرسه، روانه بیمارستان و بخش اورژانس میشوند و بیش از دو برابر این تعداد در اثر این تصادفات آسیب میبینند و دستکم خراشی روی دست و پا یا صورتشان ایجاد میشود. در این مطالعه آمده است در یکچهارم موارد، این آسیبها هنگامی رخ میدهد که کودکان میخواهند سرویس مدرسه را ترک کنند و از آن پیاده شوند.در این مطالعه جالب آمده است، سقوط و زمینخوردگی هنگام پیاده و سوار شدن به سرویس، پرتاب شدن کودک در اثر ترمز ناگهانی یا پیچیدن ناگهانی خودرو و شوخیهای کودکانه حین حرکت خودرو، نقش مهمی در آسیب دیدن کودکان در سرویس مدرسه دارند.
معمولا در این حوادث ممکن است کودکان دچار پارگی پوست صورت یا بدن، خراشیدگی و یا پیچخوردگی یا شکستگی استخوانها شوند. خبر خوش اینکه معمولا آسیبها از این فراتر نمیروند و در بیشتر موارد، این حوادث جان کودکان را تهدید نمیکند. به علاوه در بیشتر موارد اصلا نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود نخواهد داشت.
این محققان تاکید میکنند، یک نگاه گذرا به آسیبهای کودکانه در سرویس مدرسه نشان میدهد نصب کمربند ایمنی در این خودروها ضروری است. گرچه کارخانههای اتومبیلسازی این موضوع را نادیده میگیرند، به ویژه در کشور ما که اصلا خودروی مشخصی برای سرویس مدارس در نظر گرفته نمیشود و مینیبوس که در طول روز به جابهجایی مسافرها در سطح شهر میپردازد یک شیفتکاری خود را هم به انتقال کودکان از خانه به مدرسه اختصاص میدهد.
بنابراین اصلا طراحی خاص و رعایت نکات ایمنی ویژه در سرویس مدارس کشورمان وجود ندارد.دکتر جنیفر مکگیهان از بیمارستان کلمبوس در اوهایو که سرپرستی این گروه تحقیقاتی را برعهده دارد، معتقد است طراحی و نصب و استفاده از کمبرندهای ایمنی در سرویس مدرسه کودکان یک ضرورت است، بهویژه کمربندهایی که از روی شانه کودکان عبور کرده پس از گذشتن از روی سینه و رانهای پا، در جایگاه خود محکم میشوند. این کمربندها علاوه بر اینکه کودکان را از پرتاب شدن هنگام ترمز ناگهانی، محافظت میکنند، باعث میشوند کودک در تمام طول حرکت خودرو در جای خود بنشیند و درون سرویس مدرسه حرکت نکند، زیرا جابهجا شدن کودکان در سرویس در حال حرکت بسیار خطرناک است. آکادمی پزشکان کودکان آمریکا در یک بیانیه جدید، استفاده و نصب این نوع کمربندها را در سرویسهای مدرسه توصیه کرده است.
● سرویس مدرسه هم آداب دارد
شما میتوانید به راحتی با آموزش دادن به فرزندتان احتمال آسیب دیدن در سرویس مدرسه یا حین پیاده و سوار شدن به آن را برای کودکتان کاهش دهید. فقط کافی است مانند تمام چیزهایی که به کودکتان در طول زندگی آموزش دادهاید روش استفاده صحیح را به او بیاموزید. پیش از هر چیز از او بخواهید در محلی امن دور از ترافیک و اتومبیلها به انتظار سرویس بایستد. ایستادن کنار خیابانهای شلوغ یکی از خطراتی است که کودکان را تهدید میکند.
انحراف یک اتومبیل میتواند سبب بروز حوادثی برای کودک شماشود. به کودکتان تاکید کنید با دیدن سرویس مدرسه ذوقزده نشود و به طرف آن در وسط خیابان ندود زیرا در این شرایط کودکان اغلب رفت و آمد اتومبیلها را در خیابان از یاد میبرند و امکان تصادف با اتومبیل افزایش مییابد. به علاوه از او بخواهید تا اتوبوس یا مینیبوس کاملا متوقف و در آن باز نشده و راننده اجازه ورود نداده است به سمت اتومبیل حرکت نکند چرا که امکان دارد او به تصور اینکه اتومبیل کاملا متوقف شده به سمت دستگیره در برود و تلاش برای باز کردن آن کند در حالی که اتومبیل هنوز در حال حرکت است و کودک به این ترتیب دچار زمینخوردگی میشود.
کودکتان را تشویق کنید هنگام سوار شدن یا پیاده شدن میله دم در را در دست بگیرد. به علاوه دویدن دنبال اتوبوس یا مینیبوس مدرسه بسیار خطرناک است او را از این کار منع کنید. مطمئن شوید موقع دور یا نزدیک شدن کودکتان به اتوبوس راننده او را میبیند.
دکتر مغیثی، رئیس اداره سوانح و حوادث غیرمترقبه وزارت بهداشت در این باره به والدین توصیه میکند: «برای انتخاب سرویس مدرسه فرزندانتان توجه ویژهای به سلامت جسمی راننده داشته باشید.» به علاوه رانندگانی که شب تا صبح رادر شیفت شب کار کردهاند و صبح مسوول رساندن کودکان به مدرسه هستند اصلا افراد مناسبی برای برعهده گرفتن مسوولیت کودکان به شمار نمیروند چرا که خوابآلودگی این رانندگان میتواند حادثهساز شود.
● اتحادیه مسافران مدرسه
به نظر میرسد تشکیل یک سیستم برای حمل و نقل دانشآموزی با همکاری شهرداریها، راهنمایی و رانندگی و مدارس، یکی از راهکارهای مناسبی است که میتواند امنیت کودکان شهرمان را در مسیر رفت و آمد به مدرسه و درون سرویس مدرسه فراهم کند.
محمد رئوفی، مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور حرکت پایدار با اشاره به این موضوع میگوید: «با ایجاد یک شبکه حمل و نقل دانشآموزی میتوان اعتماد خانوادهها به شهرداری، پلیس و مدرسه را افزایش داد و در عین حال به کم شدن هزینههای خانوادهها نیز کمک کرد.»حسین شهیدزاده، دبیراجرایی ستاد مهر با اشاره به مشکل جابهجایی کودکان از خانه به مدرسه میگوید: «سرویس مدارس تنها به اتکای اینکه با مدیر مدرسه هماهنگ شدهاند، برای جابهجایی دانشآموزان از مدرسه و خانه مورد استفاده قرار میگیرند. این در حالی است که به مسائلی مانند ایمنی اتومبیل به لحاظ فنی و صلاحیت رانندگان توجه نمیشود. از دیگر سو هیچ قانونی نیز برای حل این مشکل مشخص نشده است.»
در سالهای اخیر، تلاشهایی برای راهاندازی یک سیستم مشخص برای انتقال کودکان از مدرسه به خانه صورت گرفته است که از آن جمله میتوان به استخدام رانندگان زن برای انتقال دختران دبستانی به مدارس اشاره کرد. شاید به دلیل اینکه این بانوان مشغله کاری کمتری دارند و شیفتهای کمتری را در طول روز مشغول کار هستند، دقت و حوصله بیشتری برای برعهده گرفتن سرویس مدرسه و توجه به امنیت کودکان در سفرهای بینشهری داشته باشند.
به هر حال سرویسهای مدرسه کودکان در شهر ما با استانداردها فاصله زیادی دارند. این روزها خیلی کم دیده میشود که از کمربند ایمنی استفاده شود، چرا که بیشتر این اتومبیلها در صندلی عقب، فاقد کمربند ایمنی هستند و یا کودکان اصلا به بستن آن در سرویس مدرسه عادت نکردهاند. به هر حال به نظر میرسد بهینهسازی محیط رفت و آمد کودکان در این سفرهای بینشهری یکی از اهدافی است که با همکاری والدین، مدرسه، شهرداریها و راهنمایی و رانندگی قابل دستیابی است.
منبع : روزنامه تهران امروز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست