سه شنبه, ۲۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 11 March, 2025
مجله ویستا
معنی دین از دیدگاه مسلمانان

« دین طاعت و انقیاد است ، یعنی گردن به فرمان نهادن و در کلام خدای عزوجل ، آن الدین عندالله الاسلام به این معنی است و اسلام و انقیاد به یک معنی است . و دین به معنی جزا آمده . چنانکه گفته می شود ، کماتدین تدان ( یعنی هم چنان که جزا بدهی ، تو هم جزا داده شوی ) و گاه به معنی حساب آید و در قرآن « ذلک الدین القیم » ، به این معنی نظر دارد ، معنی آیه آن است که شما را دینی است استوار و راست ، پس متدین ، مسلمان مطیع باشد ، مقّر به جزا و حساب و روز قیامت . همچنین در باب معنی اول است این آیه کریمه « و رضیت لکم الاسلام دیناً ( یعنی راضی شدم و برگزیدم از برای شما اسلام را ) » .
و ضابطه آن است که نوع انسان را در زندگانی احتیاج است به جماعتی از ابنای جنس خود که در ساختن کار معاش و اسباب زندگانی او را مددکار باشند و درآماده کردن کار معاد یعنی آنچه در آخرت به کار آید ، رهبر و مصاحب باشند . و این اجتماع و فراهم آمدن مردمان واجب است ، بطریقی باشد که متضمن باز داشتن دشمنان و نزدیک شدن دوستان باشد تا به بازداشت دشمنان محافظت نماید از اسباب معیشت .
به مددکاری حاصل نماید آنچه حاصل نکرده باشد و این صورت اجتماع مردمان را به طریق ملت گویند .
و آن طریق خاص که برساند به این صورت اجتماع را ، آن را منهاج ، شرعه و سنت خواهند و اتفاق بر آن طریقت و سنت را جماعت گویند و بدین طور آیت قرآنی آمده است . « لکل جعلنا منکم شرعه و منهاجاً» یعنی پیدا کردیم هر گروهی را از شما شریعتی و راهی روشن و هویدا و صورت نگیرد وضع ملت و شریعت به این طریق که مذکور شد مگر به نهادن صاحب شرعی که مخصوص باشد از نزد خدای به آیات و معجزات حق که بر صدق دعوی و حق بودن مدعای او دلالت کند و آن معجزات بسا که در ضمن دعوی باشد و گاه ملازم دعوی باشد و گاه بعد از دعوی بظهور برسد . »
در تفسیر المیزان ذیل آیه ۱۹ آل عمران آمده است :
( ۱…… دین در نزد خدای سبحان یکی است و اختلافی در آن نیست و بندگان خود را هم امر نکرده ، مگر به پیروی همان یک دین و بر انبیاء خود هیچ کتابی نازل نفرموده مگر در باب همین دین و هیچ آیت و معجزاتی را بپا نکرده مگر برای همان و آن دین عبارت است از اسلام ، یعنی تسلیم حق شدن و به قصیده های حق معتقد شدن و اعمال حق انجام دادن و به عبارتی دیگر آن دین واحد عبارت است از تسلیم شدن در برابر بیانی که از تمام ربوبی در مورد عقاید و اعمال و یا درمورد معارف واحکام صادر می شود.
این بیان هر چند مکرر در قرآن بیان شده ولی در شرایع رسولان و انبیاء الهی از نظر مقدار و کیفیت مختلف است . امّا در عین حال از نظر حقیقت چیزی جز همان امر واحد نیست . اختلافی که در شریعت ها هست ، از نظر کمال و نقص است نه اینکه اختلاف ذاتی و تضاد و تفاوتی اساسی بین آنها باشد . و جامعی که در همه آنها هست ، عبارت است از تسلیم شدن به خدا در انجام شرایعش و اطاعت از او در آنچه که در هر عصری از طریق پیامبرش از بندگانش می خواهد پس دین همین اطاعت است که خدا از بندگان خود می خواهد و آن را برای آنان بیان می کند. و لازمه مطیع بودن به خدا این است که آدمی آنچه از معارف را که به تمامی برایش روشن و مسلم شده اخذ کند . در آنچه برایش مشتبه است توقف کند . بدون آن که کمترین تصرفی از پیش خود در آنها کند .
امّا اختلافی که اهل کتاب از یهودی و نصاری در دین کردند : با این که کتاب الهی بر آنان نازل شده و خدایتعالی دستورات را بر ایشان روشن کرده بود اختلاف آنان در دین ناشی از جهل نبود و چنان نبود که حقیقت امر برایشان مجهول بوده باشد . و ندانسته باشند که دین خدا یکی است . بلکه به عکس این معنی را خوب میدانستند و تنها انگیزه آنان در این اختلاف حس غرور( خود خواهی ) و ستمگری آنها بود ، والاً هیچ عذری نداشتند و همین خود کفری است که آنان به آیات مبین خدا می ورزند آیاتی که حضرت حق، حقیقت آن را برایشان روشن کرده بود . به عبارت دیگر آنان به آیات خدا کفر ورزیدند ، نه به خود خدا چون اهل کتاب خدا را قبول دارند . پس انکار آنها به آیات و دستورات الهی است . و معلوم است که هر که به آیات خدا کفر ورزد ، خدا سریع الحساب است . به سرعت هم در دنیا و هم در آخرت به حسابش می رسد . علامه طباطبائی در ادامه در تعریف دین می نویسد :
« ……. دو نکته روشن شد:
۱) اینکه مراد از این که دین نزد خداست حضور تشریفی است. به این معنی آنچه که از دین نزد خداست . ( فقط یک ) دین واحد است و اختلاف در آن تنها به حسب درجات و استعداد امت های گذشته است. پس مراد از وحدت ، وحدت تکوینی نیست . یعنی مراد از دین فطریات بشر نیست و نمی خواهد بگوید دین خدا با فطرتی که در بشر است یکی است .
۲) مراد به آیات الله در آیه فوق ، آیات وحی و بیانات الهی است که به انبیاء خود القاء می کند . نه آیات تکوینی که بر وحدانیت خدا و معارف دیگر نظیر آن دلالت دارد. »
مطالب انتخاب شده از کتاب : نقش فرهنگ در تحول دین و دولت مسلمانان نوشته : آقای علی باقری است.
منبع : سایت پیشگو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست