چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
حضور همیشگی و سرافرازانه ایرانیان در آبهای بینالمللی
در روزهای پایانی سال ۱۳۸۶ وزیر محترم بازرگانی در این مصاحبه ضمن تبریک سال نو به تمامی کارکنان دریائی و خشکی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تشریح موفقیتها و برنامههای توسعه این ناوگان تجاری پرداخت که ابتدا پیام تبریک ایشان و در ادامه ارزیابی ایشان از نظرتان میگذرد.
● پیام تبریک
در این ایام که روز هجران و شب فرقت بهار به پایان میرسد و ناز خزان و راز زمستان به تدبیر الهی با مشکفشانی باد صبا و با آمدن طراوت و سرسبزی به طبیعت به سامان میرسد و در بهاری که فرخنده و متبرک به سالروز ولادت اشرف کائنات و احسن مخلوقات، آخرین رسول یزدانی حضرت ختمیمرتبت محمدبنعبدا... (ص) و فرزند گرانقدرش بحر بیمنتهای علوم الهی و ستون استوار اسلام ناب محمدی (ص)، امام همام جعفر صادق (ع) است. خالصانهترین تبریکات اینجانب را توأم با آرزوی سلامتی و سعادتمندی و توفیق هرچه بیشتر در خدمت به میهن اسلامی پذیرا باشید. فرصت را مغتنم میشمارم و ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و مساعی معموله نکاتی را متذکر میشوم.
● ناوگان ۴۰ ساله
در چهلمین سالگرد تأسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان، ایثارگران و تلاشگران صادق عرصه حمل و نقل دریائی از گذشته تاکنون، روز به روز شاهد توسعه و گسترش نقشها، توانمندیها و تأثیرگذاری اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این بخش در سطح جهانی هستیم. توسعه تجارت جهانی و افزایش روزافزون تعاملات اقتصادی ملتها از طریق دریا، توسعه چشمگیر زیرساختها، افزایش تقاضا برای ساخت کشتیهای اقیانوسپیما در اندازهها و ظرفیتهای مختلف، توسعه شبکههای اصلی و فرعی حمل و نقل دریائی، استفاده از فناوریهای نوین و دهها مصداق و معیار دیگر شاخصههائی هستند که هر یک به تنهائی بیانگر اهمیت جایگاه و حساسیت حمل و نقل دریائی میباشند. این واقعیت برای کشور ما در منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه و در سطح آبهای بینالمللی رسالتی عظیم و پرمسئولیت را برای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رقم زده و با گذشت زمان بر عمق گسترده ابعاد آن نیز افزوده میشود. از اینرو انتظار میرود دانش و درایت، تجربه و دستاوردهای حاصل از ۴۰ سال گذشته ـ که قریب به سه دهه آن به برکت انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس بهدست آمده، بتواند پشتوانه ارزشمند و بیبدیل برای ورود به دورانی پرافتخار و توسعهیافتهتر در حیات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باشد. دورانی که دورنمای آن برای افق سال ۱۴۰۴ در قالب چشمانداز ۲۰ ساله کشور ترسیم شده است.
در این راستا کماکان بر فهم، تفکر و اقدام مبتنی بر شناخت محیط کسب و کار، آیندهنگری، فرصتشناسی، برتریجوئی و در یک کلام رویکرد راهبردی تأکید مینمایم. از همکاران عزیزم میخواهم با جدیت در پی تحقق چشمانداز و پیگیری بیانیه مأموریت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باشند تا به سهم خود بتوانند در تحقق چشمانداز کلی نظام به وظیفه قانونی و ملی خود عمل نمایند.
● حلقه اصلی صادرات غیرنفتی
جای بسی خرسندی است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یکی از حلقههای اصلی در آینده صادرات غیرنفتی کشور حضور دارد. بحمدا... تاکنون کشور و صادرکنندگان ایرانی از خدمات کشتیرانی بهرهمند بودهاند و خدمات کشتیرانی نیز به جهت ماهیت صادراتی که داشته مورد تقدیر قرار گرفته است. لذا در جهت همسوئی با اهداف کلان دولت خدمتگزار مبنی بر افزایش کمی و کیفی صادرات و حضور هر چه بیشتر ایران اسلامی در بازارهای منطقه و جهان، ضمن تأکید مجدد بر ضرورت حمایت مؤثر، سازمانیافته و هدفمند دولت از صادرکنندگان کالا و خدمات، بر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز این مهم فرض بوده که بیش از بیش در خدمت صادرکنندگان ایرانی باشند و با شناسائی راهکارهای عملی و توأمان با حفظ و صرفه و صلاح اقتصادی خود و منافع سهامداران به ارائه تسهیلات و خدمات حمل و نقل برتر و با هزینه کمتر و رضایتمندی مشتریان اقدام نماید. در این خصوص توجه جدی به حمل و نقل ترکیبی و ترانزیت نیز حسب برنامههای مقرر یادآوری میشود.
● حضور ماندگار در بازار حمل و نقل
فراز و نشیبهای موجود در بازار حمل و نقل دریائی در سال ۱۳۸۶ مؤید این واقعیت مهم میباشد که در مدیریت، حضور و ماندگاری در بازار حمل و نقل میبایست بیشتر از هر چیزی، چابک و سریع روند بازار را پیشبینی کرده و تصمیمگیری شود کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز برای ماندگاری توأم با برتریجوئی و پیشگامی ناگزیر است بیشتر از اینها خود را با ساختاردهی مناسبتر و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش کاری چالاک و توانمند کند.
همکاران ارجمند، برنامهریزی و آماده شدن برای ورود شایسته در بازار حمل و نقل فرآوردههای نفتی، گازی و شیمیائی بهعنوان یکی از راهبردهای اصلی کشتیرانی در بخش بازار و بازرگانی، میبایست با جدیت دنبال شود و همزمان با تحویلگیری کشتیهای مربوط در طی حداکثر چهار سال آینده کلیه مجموعهها و زیرگروههای مرتبط در بخشهای انسانی، مالی، حقوقی، فنی، بازرگانی و عملیاتی بتوانند عهدهدار وظایف و مأموریتهای محوله باشند. بدیهی است چنانچه این گام اصولی، با مطالعه و تدبیر برداشته شود همسو با توسعه صنایع و تولیدات در عرصههای یادشده شاهد حضور بایسته ناوگان ملی در حمل و محمولات مربوط نیز خواهیم بود.
● دلایل توفیق و برتری
یکی از دلایل اصلی توفیق و برتری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در منطقه توجه به امر توسعه و بهسازی ناوگان ملی است. این مهم در چارچوب اهداف برنامه چهارم توسعه کشور و راهبردهای توسعهٔ ظرفیت و جوانسازی ناوگان میبایست همچنان با شدت دنبال شود. خوشبختانه در یک سال گذشته به همت مدیران و کارشناسان آن مجموعه معظم و حمایت صاحبان سهام و تصمیمات به موقع هیئت مدیره محترم کشتیرانی اقدامات گرانقدر و ارزندهای به ثمر نشسته است که از آن جمله میتوان قطعیت قرارداد ساخت ۵۵ فروند کشتی با ظرفیت دو میلیون و ۶۴۰ هزار DWT و ۶۵۲۰۰ TEU و مذاکره برای تعداد ۴۱ فروند دیگر با ظرفیت یک میلیون و ۷۲۵ هزار DWT اشاره کرد. ضمن اینکه در سال ۱۳۸۷ نیز تعداد ۱۸ فروند کشتی جدید به ناوگان ملحق میگردد. یقیناً عزیزان عنایت دارند که این اقدامات از لحاظ کمی و مقدار تنوع پروژهها در تاریخ کشتیرانی بیسابقه میباشد.
● نیروی انسانی
یکی از جدیترین چالشهای فراروی صنعت حمل و نقل دریائی کمبود شدید نیروی انسانی در مقابل افزایش تقاضا برای ساخت کشتی و تمایل جدی به توسعه ظرفیت ناوگانهای دریائی بینالمللی است. در همین راستا و با هدف دوری از آثار زیانبار این بحران و متناسب با توسعه ناوگان ملی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران میبایست نسبت به رویکرد تخصصی در مدیریت منابع انسانی دریائی خود فعالتر عمل نماید. و تنوعبخشی به راههای جذب و بهکارگیری نیروی انسانی و کاهش دوره زمانی آموزش را با حفظ کیفیت و رعایت استانداردهای بینالمللی با قوت و از طریق تعامل با نظام آموزش رسمی کشور پیگیری کند.
هرچند اقدام کشتیرانی در تدوین برنامه پنج ساله نیروی انسانی کادر دریائی در یک سال تأخیر و جذب و به آموزش سپاری بیش از ۲۳۰ نفر در قالب روشهای نوین شایسته تقدیر است و نگرانیهای آتی را تا حدود زیادی رفع مینماید، اما میبایست این سیاست با توجه به پتانسیلهای موجود در جمعیت جوان ایرانی و با حمایت نظام آموزش عالی کشور در سطح ملی بهنحوی عملیاتی گردد که علاوه بر تأمین نیازهای ناوگان ملی حمل و نقل دریائی و سایر بخشهای مرتبط داخلی، بتوانیم از صادرکنندگان مطرح نیروی انسانی در ردههای مختلف افسری و ملوانی باشیم و فرصتهای مناسب اشتغال اقتصادی و ارزشآفرین را برای جوانان این مرز و بوم فراهم نمائیم. اهمیت این موضوع به حدی است که میبایست در افق چشمانداز ۲۰ ساله کشور و برنامه توسعه پنج ساله آتی نیز در جایگاه و چارچوبی ویژه به آن نگریسته شود. در این خصوص لازم است سیاستگذاران و برنامهریزان به تعیین نقشهای مؤثر برای حضور اساسی بخش غیردولتی (خصوصی و تعاونی) و بهرهگیری از تجارب موفق مراکز آموزشی دریائی خارج از کشور توجه کافی معمول نمایند.
در خاتمه ضمن آرزوی سالی آکنده از شادی، موفقیت و سلامتی در پرتو بندگی و اطاعت خالصانه حضرت حقتعالی برای کلیه هموطنان عزیزم، امیدوارم در پرتو عنایات خاصه صاحبالامر (عج) و به همت والا و جدیت بالای جملگی همکاران بزرگوارم در مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شاهد حضور همیشگی و سرافرازانه ایران عزیزتر از جان در سطح آبهای بینالمللی و بنادر جهان باشیم.
منبع : ماهنامه پیام دریا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست