چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
احکام وضو
▪ در وضو واجب است صورت و دستها را بشویند و جلوی سر و روی پاها را مسح كنند.
▪ درازای صورت را باید از بالای پیشانی - جایی كه موی سر بیرون میآید - تا آخر چانه شست، و پهنای آن به مقداری كه بین انگشت وسط و شست قرار میگیرد، باید شسته شود، و اگر مختصری از این مقدار نشوید، وضو باطل است. و برای آنكه یقین كند این مقدار كاملا شسته شده، باید كمی اطراف آن را هم بشوید.
▪ اگر صورت یا دست كسی كوچكتر یا بزرگتر از معمول مردم باشد، باید ملاحظه كند كه مردمان معمولی تا كجای صورت خود را میشویند، او هم تا همان جا را بشوید. و اگر دست و صورتش هر دو بر خلاف معمول باشد، ولی با هم متناسب باشند، لازم نیست ملاحظه معمول را بكند، بلكه به دستوری كه در مساله پیش گفته شد،وضو بگیرد. و نیز اگر در پیشانی او مو روییده یا جلوی سرش مو ندارد، باید بهاندازه معمول پیشانی را بشوید.
▪ اگر احتمال دهد چرك یا چیز دیگری در ابروها و گوشههای چشم و لب او هست كه نمیگذارد آب به آنها برسد، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد، بایدپیش از وضو وارسی كند كه اگر هست برطرف نماید.
▪ اگر پوست صورت از لای مو پیدا باشد، باید آب را به پوست برساند، واگر پیدا نباشد، شستن مو كافی است و رساندن آب به زیر آن لازم نیست.
▪ اگر شك كند كه پوست صورت از لای مو پیدا استیا نه، بنابر احتیاط واجب باید مو را بشوید و آب را به پوست هم برساند.
▪ شستن توی بینی و مقداری از لب و چشم كه در وقت بستن دیده نمیشود واجب نیست، ولی برای آنكه یقین كند از جاهایی كه باید شسته شود چیزی باقی نمانده، واجب است مقداری از آنها را هم بشوید. و كسی كه نمیدانسته باید این مقدار را بشوید اگر نداند در وضوهایی كه گرفته این مقدار را شسته یا نه، نمازهایی كه خوانده صحیح است.
▪ باید صورت را بنابر احتیاط واجب از بالا به پایین شست و اگر از پایین به بالا بشوید، وضو باطل است و دستها را باید از مرفق به طرف سر انگشتان بشوید.
▪ اگر دست را تر كند و به صورت و دستها بكشد، چنانچه تری دست بهقدری باشد كه به واسطه كشیدن دست آب كمی در آنها جاری شود، كافی است.
▪ بعد از شستن صورت باید دست راست و بعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشتها بشوید.
▪ برای آنكه یقین كند آرنج را كاملا شسته، باید مقداری بالاتر از آرنج را هم بشوید.
▪ كسی كه پیش از شستن صورت دستهای خود را تا مچ شسته، در موقع وضو بایدتا سر انگشتان را بشوید و اگر فقط تا مچ را بشوید وضوی او باطل است.
▪ در وضو شستن صورت و دستها مرتبه اول واجب و مرتبه دوم جایز و مرتبه سوم و بیشتر از آن حرام میباشد. و اگر با یك مشت آب تمام عضو شسته شود و به قصد وضو بریزد، یك مرتبه حساب میشود چه قصد بكند یك مرتبه را، یا قصد نكند.
▪ بعد از شستن هر دو دست باید جلوی سر را با تری آب وضو كه در دست مانده مسح كند، و لازم نیست با دست راست باشد یا از بالا به پایین مسح نماید.
▪ یك قسمت از چهار قسمتسر كه مقابل پیشانی است جای مسح میباشد، و هر جای این قسمت را به هر اندازه مسح كند كافی است اگر چه احتیاط مستحب آن است كه از درازا به اندازه درازای یك انگشت و از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت بسته مسح نماید.
▪ لازم نیست مسح سر بر پوست آن باشد، بلكه بر موی جلوی سر هم صحیح است،ولی كسی كه موی جلوی سر او به اندازهای بلند است كه اگر مثلا شانه كند به صورتش میریزد یا به جاهای دیگر سر میرسد، باید بیخ موها را مسح كند یا فرق سر را باز كرده، پوستسر را مسح نماید، و اگر موهایی را كه به صورت میریزد یا به جاهای دیگر سر میرسد جلوی سر جمع كند و بر آنها مسح نماید یا بر موی جاهای دیگر سر كه جلوی آن آمده مسح كند باطل است.
▪ بعد از مسح سر باید با تری آب وضو كه در دست مانده روی پاها را از سریكی از انگشتها تا برآمدگی روی پا مسح كند.
▪ پهنای مسح پا به هر اندازه باشد كافی است، ولی بهتر، بلكه احوط آن است كه با تمام كف دست، روی پا را مسح كند.
▪ اگر در مسح پا همه دست را روی پا بگذارد و كمی بكشد صحیح است.
▪ در مسح سر و روی پا باید دست را روی آنها بكشد، و اگر دست را نگهدارد و سر یا پا را به آن بكشد، وضو باطل است. ولی اگر موقعی كه دست را میكشد سریا پا مختصری حركت كند، اشكال ندارد.
▪ جای مسح باید خشك باشد و اگر به قدری تر باشد كه رطوبت كف دست بهآن اثر نكند مسح باطل است، ولی اگر تری آن به قدری كم باشد كه رطوبتی كه بعداز مسح در آن دیده میشود، بگویند فقط از تری كف دست است، اشكال ندارد.
▪ اگر برای مسح، رطوبت در كف دست نمانده باشد، نمیتواند دست را با آب خارج، تر كند بلكه باید از اعضای دیگر وضو رطوبت بگیرد و با آن مسح نماید.
▪ اگر رطوبت كف دست فقط به اندازه مسح سر باشد، میتواند سر را باهمان رطوبت مسح كند، و برای مسح پاها از اعضای دیگر وضو رطوبت بگیرد.
▪ مسح كردن از روی جوراب و كفش باطل است، ولی اگر به واسطه سرمای شدید یا ترس از دزد و درنده و مانند اینها نتواند كفش یا جوراب را بیرون آورد، مسح كردن بر آنها اشكال ندارد. و اگر روی كفش نجس باشد، باید چیز پاكی برآن بیندازد و بر آن چیز مسح كند.
▪ اگر روی پا نجس باشد و نتواند برای مسح، آن را آب بكشد، باید تیمم نماید.
● وضوی ارتماسی
▪ وضوی ارتماسی آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو، با مراعات شستن از بالا به پایین در آب فرو برد، لیكن برای این كه مسح سر و پاها با آب وضو باشد، بایستی در شستن ارتماسی دستها، قصد شستن وضویی، هنگام بیرون آوردن دستها از آب باشد. و یا این كه مقداری از دست چپ را باقی گذارد تا آن را با دست راست، ترتیبی بشوید.
▪ در وضوی ارتماسی هم باید صورت و دستها از بالا به پایین شسته شود. پس اگر وقتی كه صورت و دستها را در آب فرو میبرد قصد وضو كند باید صورت را از طرف پیشانی و دستها را از طرف آرنج در آب فرو برد. و اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو كند باید صورت را از طرف پیشانی و دستها را از طرف آرنج بیرون آورد.
▪ اگر وضوی بعضی از اعضا را ارتماسی و بعضی را غیر ارتماسی انجام دهد،اشكال ندارد.
● دعاهایی كه موقع وضو گرفتن مستحب است
▪ كسی كه وضو میگیرد مستحب است موقعی كه نگاهش به آب میافتد بگوید:"بسم الله و بالله و الحمد لله الذی جعل الماء طهورا و لم یجعله نجسا" و موقعی كه پیش از وضو دستخود را میشوید بگوید: "اللهم اجعلنی من التوابین و اجعلنی من المتطهرین" و در وقت مضمضه كردن، یعنی آب در دهان گرداندن بگوید: "اللهم لقنی حجتی یوم القاك و اطلق لسانی بذكرك" و در وقت استنشاق یعنی آب در بینی كردن بگوید: "اللهم لا تحرم علی ریح الجنهٔ و اجعلنی ممن یشم ریحها و روحها و طیبها" و موقع شستن رو بگوید: "اللهم بیض وجهی یوم تسود فیه الوجوه و لا تسود وجهی یوم تبیض فیه الوجوه" و در وقتشستن دست راست بخواند: "اللهم اعطنی كتابی بیمینی و الخلد فی الجنان بیساری و حاسبنی حسابا یسیرا" و موقع شستن دست چپ بگوید: "اللهم لا تعطنی كتابی بشمالی و لا من وراء ظهری و لا تجعلها مغلولهٔ الی عنقی و اعوذ بك من مقطعات النیران" و موقعی كه سر را مسح میكند بگوید: "اللهم غشنی برحمتك و بركاتك و عفوك" و در وقت مسح پا بخواند: "اللهم ثبتنی علی الصراط یوم تزل فیه الاقدام و اجعل سعیی فی ما یرضیك عنی یا ذا الجلال و الاكرام".
● شرایط وضو
شرایط صحیح بودن وضو بر مبنای موارد زیر است:
۱) شرط اول: آنكه آب وضو پاك باشد.
۲) شرط دوم: آنكه مطلق باشد.
▪ وضو با آب نجس و آب مضاف باطل است. اگر چه انسان نجس بودن یا مضاف بودن آن را نداند یا فراموش كرده باشد. و اگر با آن وضو نمازی هم خوانده باشد، باید آن نماز را دوباره با وضوی صحیح بخواند.
▪ اگر غیر از آب آلوده مضاف، آب دیگری برای وضو ندارد، چنانچه وقت نماز تنگ است، باید تیمم كند و اگر وقت دارد، باید صبر كند تا آب صاف شود و وضو بگیرد.۳) شرط سوم: آنكه آب وضو مباح باشد. و همچنین بنا بر احتیاط باید فضایی كه در آن وضو میگیرد مباح باشد. اگرچه اباحه فضا لازم نیست.
▪ وضو با آب غصبی و بان آبی كه معلوم نیست صاحب آن راضی استیا نه، حرام و باطل است ولی اگر سابقا راضی بوده و انسان نمی داند كه از رضایتش برگشته یا نه، وضو صحیح است و نیز اگر آب وضو از صورت و دستها در جای غصبی بریزد، وضوی او صحیح است.
▪ وضو گرفتن از حوض مدرسهای كه انسان نمیداند آن حوض را برای همه مردم وقف كردهاند یا برای محصلین همان مدرسه، در صورتی كه معمولا مردم از آب آن وضو بگیرند، اشكال ندارد.
▪ كسی كه نمیخواهد در مسجدی نماز بخواند، اگر نداند حوض آن را برای همه مردم وقف كردهاند یا برای كسانی كه در آن جا نماز میخوانند، نمیتواند از حوض آن وضو بگیرد، ولی اگر معمولا كسانی هم كه نمیخواهند در آن جا نماز بخوانند از حوض آن وضو میگیرند، میتواند از حوض آن وضو بگیرد.
▪ وضو گرفتن از حوض تیمچهها و مسافرخانهها و مانند اینها برای كسانی كه ساكن آن جاها نیستند، در صورتی صحیح است كه معمولا كسانی هم كه ساكن آن جاها نیستند، با آب آنها وضو بگیرند.
▪ وضو گرفتن در نهرهای بزرگ اگر چه انسان نداند كه صاحب آنها راضی است، اشكال ندارد. ولی اگر صاحب آنها از وضو گرفتن نهی كند، احتیاط واجب آن است كه با آب آنها وضو نگیرند.
▪ اگر فراموش كند آب غصبی است و با آن وضو بگیرد صحیح است.
۴) شرط چهارم: آنكه ظرف آب وضو مباح باشد.
۵) شرط پنجم: آنكه ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد.
▪ اگر آب وضو در ظرف غصبی است و غیر از آن آب دیگری ندارد باید تیمم كند و چنانچه با آن آب وضو بگیرد باطل است و اگر آب مباح دیگری دارد چنانچه در آن ظرف غصبی، وضوی ارتماسی بگیرد و یا با آن ظرف، آب به صورت و دستها بریزد وضویش باطل است ولی اگر با كف دست آب از آن ظرف بردارد و به صورت و دستها بریزد وضویش صحیح است اگر چه از جهت تصرف در ظرف غصبی فعل حرام، مرتكب شده است و وضوی او از ظرف طلا و نقره به احتیاط واجب مثل وضوی از ظرف غصبی است.
▪ اگر در حوضی كه مثلا یك آجر یا یك سنگ آن غصبی است، وضو بگیرد صحیح است، ولی اگر وضوی او تصرف در غصب حساب شود، گناهكار است.
▪ اگر در صحن یكی از امامان یا امامزادگان كه سابقا قبرستان بوده، حوض یا نهری بسازند، چنانچه انسان نداند كه زمین صحن را برای قبرستان وقف كردهاند، وضو گرفتن در آن حوض و نهر اشكال ندارد.
۶) شرط ششم: آنكه اعضای وضو موقع شستن و مسح كردن پاك باشد.
▪ اگر پیش از تمام شدن وضو، جایی را كه شسته یا مسح كرده نجس شود، صحیح است.
▪ اگر غیر از اعضای وضو جایی از بدن نجس باشد، وضو صحیح است. ولی اگر مخرج را از بول یا غائط تطهیر نكرده باشد، اولی آن است كه اول آن را تطهیر كند، بعد وضو بگیرد.
▪ اگر یكی از اعضای وضو نجس باشد و بعد از وضو شك كند كه پیش از وضو آن جا را آب كشیده یا نه، چنانچه در موقع وضو ملتفت پاك بودن و نجس بودن آن جا نبوده، وضو باطل است. و اگر میداند ملتفت بوده یا شك دارد كه ملتفت بوده یا نه، وضو صحیح است. و در هر صورت جایی را كه نجس بوده باید آب بكشد.
▪ اگر در صورت یا دستها بریدگی یا زخمی است كه خون آن بند نمیآید و آب برای آن ضرر ندارد، باید در آب كر یا جاری فرو برد و قدری فشار دهد كه خون بند بیاید بعد به دستوری كه گفته شد وضوی ارتماسی بگیرد.
۷) شرط هفتم: آنكه وقت برای وضو و نماز كافی باشد.
▪ هرگاه وقت به قدری تنگ است كه اگر وضو بگیرد، تمام نماز یا مقداری از آن بعد از قتخوانده میشود، باید تیمم كند. ولی اگر برای وضو و تیمم یك اندازه وقت لازم است، باید وضو بگیرد.
▪ كسی كه در تنگی وقت نماز باید تیمم كند، اگر وضو بگیرد، صحیح است،چه برای آن نماز وضو بگیرد یا برای كار دیگر.
۸) شرط هشتم: آنكه به قصد قربتیعنی برای انجام فرمان خداوند عالم وضو بگیرد و اگر برای خنك شدن یا به قصد دیگری وضو بگیرد باطل است.
▪ لازم نیست نیت وضو را به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند، ولی باید در تمام وضو متوجه باشد كه وضو میگیرد، به طوری كه اگر از او بپرسند چه میكنی، بگوید وضو میگیرم.
۹) شرط نهم: آنكه وضو را به ترتیبی كه گفته شد به جا آورد، یعنی اول صورت و بعد دست راست و بعد دست چپ را بشوید و بعد از آن سر و بعد پاها را مسح نماید، و باید پای راست را پیش از پای چپ مسح كند. و اگر به این ترتیب وضو نگیرد، باطل است.
۱۰) شرط دهم: آنكه كارهای وضو را پشتسر هم انجام دهد.
▪ اگر بین كارهای وضو به قدری فاصله شود كه وقتی میخواهد جایی را بشوید یا مسح كند، رطوبت جاهایی كه پیش از آن شسته یا مسح كرده خشك شده باشد،وضو باطل است و اگر فقط رطوبت جایی كه جلوتر از محلی است كه میخواهد بشوید یا مسح كند خشك شده باشد، مثلا موقعی كه میخواهد دست چپ را بشوید رطوبت دست راستخشك شده باشد و صورت تر باشد، وضو صحیح است.
▪ اگر كارهای وضو را پشتسر هم بجا آورد، ولی به واسطه گرمای هوا یا حرارت زیاد بدن و مانند اینها رطوبتخشك شود، وضوی او صحیح است.
▪ راه رفتن در بین وضو اشكال ندارد. پس اگر بعد از شستن صورت و دستها چند قدم راه برود و بعد سر و پا را مسح كند، وضوی او صحیح است.
۱۱) شرط یازدهم: آنكه شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد. و اگر دیگری او را وضو دهد یا در رسانیدن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او كمك نماید، وضو باطل است.
▪ كسی كه نمیتواند وضو بگیرد، باید نایب بگیرد كه او را وضو دهد. و چنانچه مزد هم بخواهد در صورتی كه بتواند باید بدهد، ولی باید خود او نیت وضو كند و با دستخود مسح نماید، و اگر نمیتواند باید نایبش دست او را بگیرد و به جای مسح او بكشد. و اگر این هم ممكن نیست، باید از دست او رطوبت بگیرند و با آن رطوبتسر و پای او را مسح كنند. و احتیاط واجب در صورت امكان ضم تیمم است.
▪ هر كدام از كارهای وضو را كه میتواند به تنهایی انجام دهد، نباید در آن كمك بگیرد.
۱۲) شرط دوازدهم: آنكه استعمال آب برای او مانعی نداشته باشد.
▪ كسی كه میترسد كه اگر وضو بگیرد مریض شود یا اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند، نباید وضو بگیرد، ولی اگر نداند كه آب برای او ضرر دارد و وضو بگیرد و بعد بفهمد ضرر داشته، وضویش صحیح است. اگر چه احتیاط مستحب آن است كه با آن وضو، نماز نخواند و تیمم كند. و چنانچه با آن وضو نماز خوانده، دوباره آن را اعاده نماید.
▪ اگر رساندن آب به صورت و دستها به مقدار كمی كه وضو با آن صحیح است ضرر ندارد و بیشتر از آن ضرر دارد، باید با همان مقدار وضو بگیرد.
▪ اگر میداند چیزی به اعضای وضو چسبیده، ولی شك دارد كه از رسیدن آب جلوگیری میكند یا نه، باید آن را برطرف كند یا آب را به زیر آن برساند.
▪ اگر زیر ناخن چرك باشد، وضو اشكال ندارد. ولی اگر ناخن را بگیرند، باید برای وضو آن چرك را برطرف كنند. و نیز اگر ناخن بیشتر از معمول بلند باشد، باید چرك زیر مقداری را كه از معمول بلندتر است برطرف نمایند.
▪ اگر در صورت و دستها و جلوی سر و روی پاها به واسطه سوختن یا چیز دیگر برآمدگی پیدا شود، شستن و مسح روی آن كافی است و چنانچه سوراخ شود رساندن آب به زیر پوست لازم نیست، بلكه اگر پوستیك قسمت آن كنده شود لازم نیست آب را به زیر قسمتی كه كنده نشده برساند. ولی چنانچه پوستی كه كنده شده گاهی به بدن میچسبد و گاهی بلند میشود، باید آن را قطع كند یا آب را به زیر آن برساند.
▪ اگر انسان شك كند كه به اعضای وضوی او چیزی چسبیده یا نه، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد مثل آنكه بعد از گل كاری شك كند گل بدست او چسبیده یا نه، باید وارسی كند یا به قدری دست بمالد كه اطمینان پیدا كند كه اگر بوده برطرف شده یا آب به زیر آن رسیده است.
▪ جایی را كه باید شست و مسح كرد هر قدر چرك باشد اگر چرك آن مانع از رسیدن آب به بدن نباشد اشكال ندارد. و همچنین است اگر بعد از گچ كاری و مانند آن چیز سفیدی كه جلوگیری از رسیدن آب به پوست نمینماید بر دست بماند، ولی اگر شك كند كه با بودن آنها آب به بدن میرسد یا نه، باید آنها را برطرف كند.
▪ اگر پیش از وضو بداند كه در بعضی از اعضای وضو مانعی از رسیدن آب هست و بعد از وضو شك كند كه در موقع وضو آب را به آنجا رسانده یا نه، وضوی او صحیح است. ولی اگر بداند كه موقع وضو ملتفت آن مانع نبوده، باید دوباره وضو بگیرد.
▪ اگر در بعضی از اعضای وضو مانعی باشد كه گاهی آب به خودی خود زیر آن میرسد و گاهی نمیرسد، و انسان بعد از وضو شك كند كه آب زیر آن رسیده یا نه،چنانچه بداند موقع وضو ملتفت رسیدن آب به زیر آن نبوده، باید دوباره وضو بگیرد.
▪ اگر بعد از وضو چیزی كه مانع از رسیدن آب است در اعضای وضو ببیند و نداند موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضوی او صحیح است. ولی اگر بداند كهدر وقت وضو ملتفت آن مانع نبوده، احتیاط واجب آن است كه دوباره وضو بگیرد.
▪ اگر بعد از وضو شك كند چیزی كه مانع رسیدن آب است در اعضای وضو بوده یا نه، وضو صحیح است.
منبع : مرکز اطلاع رسانی شهید آوینی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست