یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
فاصله ما تا خودروساز شدن

هزار راه نرفته
هماكنون بزرگترین ضعف صنعت خودرو، نداشتن یك استراتژی مشخص است و این صنعت احتیاج به یك برنامه درازمدت ۲۰ ساله دارد. در مقطعی قیمت خودرو، هدف خودروسازان است و در ادامه آنها به دنبال افزایش تیراژ میروند. یك روز به فكر طراحی خودرو میافتند و روز دیگر برنامه خدمات پس از فروش تدوین میكنند، اما این پراكندهكاریها بدون داشتن یك برنامه مدون هماهنگ ۲۰ ساله نتیجه مطلوبی ندارد.در چند سال گذشته و بعد از طراحی مدل های اولیه سمند بحث طراحی مدلهای جدید سمند به دلیل نداشتن یك استراتژی مشخص جدی پیگیری نمیشد. تا كنون باید مدل facelift (تغییر شكل یافته) سمند را داشته باشیم كه هنوز این اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر، بحث طراحی پلتفرم نیز به دلیل نداشتن یك استراتژی مشخص با قدرت دنبال نمیشود. در حال حاضر بنگاههای خودروسازی هماكنون به صورت ناهماهنگ حركت میكنند. یا باید خودروسازان ما در برنامه مشخصی با خودروسازان خارجی ادغام شوند - كه این مطلب با توجه به هماهنگ نبودن با سیاستهای كلی كشور امكانپذیر نیست - یا باید سهام به صورتی بین شركتهای خودروسازان ایران و طرفهای خارجی مبادله شود. به عنوان مثال پژو ۵۰ درصد سهام ایران خودرو و ایران خودرو نیز بخشی از سهام پژو را خریداری كند. در این صورت میتوانیم زیر مجموعه یك خودروسازی بزرگ شویم، ولی می توانیم هویت مستقل طراحی و نشان خود را نیز حفظ كنیم و طراحی بومی خود را داشته باشیم كه این اتفاق در مورد اشكودا و فولكس واگس و رنونیسان افتاده است. از طرف دیگر میتوانیم تمام توان خودروسازان داخلی را به سمت طراحی نشان مستقل خود سوق دهیم و برای ایجاد بستر رقابتی، خودروسازان خارجی را به سمتی حركت دهیم كه درایران كارخانه تولید خودرو را به صورت مستقیم تاسیس كنند. بالاخره باید تصمیم بگیریم كه در صنعت خودرو چه جایگاهی داریم . به نظر میرسد طرح ال -۹۰ برای اتصال قطعهسازان ایرانی به زنجیره جهانی مفید است، اما این طرح مقطعی است و باید به دنبال راههای بلندمدت هم باشیم. باید توجه كرد ادغام قطعهسازان، خصوصیسازی ، اتصال قطعهسازان به زنجیره جهانی قطعهسازی، تقویت واحدهای مهندسی ، تقویت مدیریت مبانی و طراحی سیستم درجهت افزایش كیفیت تولیدات دركنار كاهش قیمت میتواند از پایههای استراتژی صنعت خودرو باشد. عدهای معتقد هستنند ایران خودرو و سایپا باید با هم ادغام شوند و خودروسازان خارجی نیز در ایران كارخانه مستقل تولید خودرو بسازند، اما تمام این موارد احتیاج به یك استراتژی بلندمدت دارد.اما این استراتژی چگونه باید باشد؟عدهای در پاسخ به این سوال میگویند كه باید حركت صنعت خودرو در بخشهایی انجام شود كه ارزش افزوده داشته باشد. مسلما مونتاژكاری ارزش افزوده چندانی ندارد ولی ساخت داخل و توجه به قطعهسازی ارزش افزوده زیادی دارد.در زمینه طراحی نیز در این استراتژی به گونهای باید نگاه شود كه ما به سمت طراحی پلتفرم حركت كنیم. البته حركتهایی برای طراحی موتور آغاز شده ولی فعالیت، تازه آغاز كار است. البته لازم نیست همه اجزای پلتفرم را خودمان طراحی كنیم. بعضی را خودمان طراحی میكنیم و برخی را هم به شركتهای خارجی واگذار كنیم. اما در آخر ما صاحب یك پلتفرم خواهیم بود. البته این سیاست باید به صورت تركیبی دنبال شود. یعنی هم باید پلتفرم خودمان را داشته باشیم و هم باید پلتفرم مشترك را با شركتهای خارجی تعریف كنیم. با این روش از مزایای دو طرح برخوردار میشویم.مزیت طراحی پلتفرم این است كه تصمیمگیرنده خودمان هستیم و هر وقت بخواهیم میتوانیم هر بدنهای را بر روی آن قرار دهیم از طرفی هركجا خواستیم میتوانیم صادرات انجام دهیم. همكاری مشترك در زمینه پلتفرم با شركتهای خارجی نیز یك مزیت بزرگ دارد و آن هم توانایی ارائه محصولات خود درشبكه آن شركت خارجی است و از طرفی قطعهسازان ما وارد زنجیره آن شركت خارجی میشوند. البته هركدام از این دو روش مزایا و معایبی دارد كه با روش تركیبی با استفاده از حداكثر مزایا ،معایب را به حداقل میرسانیم.كاهش تدریجی سهم و نقش دولت در صنعت خودرو در جنبههای مختلف میتواند كیفیت را افزایش و هزینه تولید را كاهش دهد. البته در كنار كاهش حمایت باید بسترهای مناسب برای رشد هم فراهم شود. افزایش رقابت در بازار خودروی ایران نیز از دیگر راهكارهای این كار میتواند باشد. البته باید به سمتی حركت كنیم كه شركتهای خارجی به جای واردات ،كارخانه در ایران تاسیس كنند.یكی از مشكلات صنعت خودرو، عدم شناخت شركتهای خارجی از بازار، صنعت خودرو و قطعه ایران است. برخی از این مدیران خارجی وقتی وارد كارخانه خودروسازی و قطعهسازی ایران میشوند به خاطر ذهنیت غلط متعجب میشوند. در این استراتژی، روش درست تبلیغات كه سبب جذب خودروسازان و قطعهسازان خارجی برای همكاری در بازار خودروی ایران میشود نیز باید مشخص شود.چگونگی همكاری استراتژیك با شركتهای خارجی، بحث ارزشافزوده در صنعت خودرو و تمركز بر روی آن، بحث صادرات و بازارهای برونمرزی و بحث تولید بر اساس خواسته مشتری و چگونگی رسیدن به آن باید در استراتژی توسعه صنعت خودروی ایران دیده شود. تمركز بر روی نیازهای مشتریان و چگونگی تامین آن، تمركز روی مالكیت پلتفرم اگر میخواهیم مالك خودرو باشیم و چگونگی كامل كردن زنجیره ارزش خودرو براساس شرایط ایران و ارزش افزوده باید از اصلیترین موارد این استراتژی باشد.هماكنون بخش كمی از درآمد صنعت خودرو صرف تحقیق و توسعه میشود، باید به گونهای سیاستگذاری شود كه بخشی از درآمدخودروسازان به بخش تحقیق و توسعه اختصاص یابد. این قضیه هم باید در صنعت خودرو و هم قطعهسازی به طور جدی پیگیری شود.
واقعیت و رویا
واقعیت است كه ما دیگر مونتاژ كار نیستیم و باز هم واقعیت است كه نبود استراتژی مشخص و دادن مجوزهای گوناگون تولید خودرو مانند مونتاژ خودروی چینی، سبب بازگشت به عرصه مونتاژكاری خواهد شد واقعیت است كه پروژههای كه در آنها ساخت داخل خودروبالای ۵۰ درصد و همكاری مشتركی نیز با خودروسازان خارجی شكل گرفته نه مونتاژ است و نه استعمار و واقعیت است كه برای خودروساز شدن باید به فكرها و ایدهها احترام گذاشت و تحقیقات را در كنار همكاری با خودروسازان خارجی باید اجرا كرد اما به تنهایی و بدون مراوده با شركتهای خارجی، راه بسیار طولانی خواهد شد.
امین آزاد
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست