سه شنبه, ۲۵ دی, ۱۴۰۳ / 14 January, 2025
مجله ویستا
قتل تروتسکی - The Assassination Of Trotsky
سال تولید : ۱۹۷۲
کشور تولیدکننده : فرانسه، ایتالیا و انگلستان
محصول : نورمن پریگن و جوزف لوزی
کارگردان : لوزی
فیلمنامهنویس : نیکلاس موزلی و مازولینو دامیکو
فیلمبردار : پاسکواله دِ سانتیس
آهنگساز(موسیقی متن) : اجیستو ماکی
هنرپیشگان : ریچارد برتن، آلن دلون، رومی اشنایدر، والنتینا کورتز، جورجو آلبرتاتزی، لوئیجی وانوکی، مارکو لوکانتونی، دوئیلیو دل پرته و ژان دزائی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه.
مکزیکوسیتی، سال 1940. در مراسم روز کارگر، کشمکش شدیدی میان کمونیستهای وفادار به «استالین» و طرفداران «تروتسکی» (برتن) پیش میآید که اکنون با همسرش، «ناتالیا» (کورتز)، نوهاش، «سهوا» (لوکانتونی) و محافظان و منشیهایش در تبعید بهسر میبرد. او وقتش را به تکمیل فلسفه تاریخیاش، ابراز مخالفت با «استالین» و نگهداری از حیوانات و گلهایش میگذراند. یکی از کارکنانش، «گیتا ساموئلز» (اشنایدر) با مرد جوان و مرموزی زندگی میکند که خودش را «فرانک جکس» (دلون) مینامد، ادعا میکند که تاجری بلژیکی است و با گذرنامه کانادائی سفر میکند. در شهر، «جکسن» با «فلیپه» (دلپرته) - مأمور پلیس مخفی «استالین» - ملاقت میکند. با وجود خیانت یکی از محافظان، نقشه ترور «تروتسکی» بهرهبری نقاش مشهور مارکسیست، «روئیز» (وانوکی)، و به دست کمونیستهای مکزیکی شکست میخورد. «فلیپه» عوض میشود و حالا «جکسن» تنهاست. بالاخره، «گیتا» او را به اعضای خانواده «تروتسکی» معرفی میکند. «جکسن» از «تروتسکی» میخواهد مقالهای را که نوشته، بخواند، و او هم با وجود نگرانیهای خودش و ظنین بودن همسرش، قبول میکند «جکسن» توصیههای «تروتسکی» را میپذیرد و با مقاله تصحیح شده باز میگردد. وقتی «تروتسکی» مشغول خواندن است، او یخشکنی را از توی کتش در میآورد و به سر پیرمرد میکوبد. «تروتسکی» را به بیمارستان میبرند، اما فردایش میمیرد. «گیتا» از رفتار مزورانه محبوبش درهم میشکند و «جکسن» در بازجوئیهای پلیس هیچ پاسخی در مورد هویت یا انگیزههایش نمیدهد.
* هرگونه جمعبندی از شرایط غریب پیرامون مرگ تروتسکی، خود شبیه پارودی یک فیلم لوزی خواهد شد. نکته برانگیزندهتز آن که قتل تروتسکی میکوشد تا این حس پارودی را تقویت کند و گاه به تمثیلپردازی شیک و آراسته بوم! (1968) نزدیک میشود. فیلم دچار تراکم معانی و لایههاست: دلیلش از یکسو به خود دستمایه باز میگردد و از طرف دیگر به اینکه همکاری لوزی و فیلمنامهنویسانش - موزلی و دامیکو - فاقد هارمونی رابطه او و هارولد پینتر است. در مقایسه با واسطه (1970) که در آن فضای تاریخی مشخص با قدرت تمام خلق شده بود، اینجا بهنظر میآید که شخصیتها به زمان و مکان خاصی تعلق ندارند و رابطههایشان مبتنی بر اصول مشترک یا ضرورت طبیعی نیست، بلکه تنها تصادف، جنگ و وسوسههای سیاسی آنان را به هم ربط میدهد. کانون توجه فیلم میان سه شخصیت تقسیم شده است («تروتسکی»، «جکسنِ» تروریست و «روئیزِ» نقاش) که در آن واحد پرسش یکی دیگر از شخصیتهای فیلم را هم تجسم میبخشند و هم میکوشند تا حل کنند: «آیا مرد عمل میتواند تخیل داشته باشد؟ آیا یک نقاش میتواند مرد عمل باشد؟»
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست