یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
قتل تروتسکی - The Assassination Of Trotsky
سال تولید : ۱۹۷۲
کشور تولیدکننده : فرانسه، ایتالیا و انگلستان
محصول : نورمن پریگن و جوزف لوزی
کارگردان : لوزی
فیلمنامهنویس : نیکلاس موزلی و مازولینو دامیکو
فیلمبردار : پاسکواله دِ سانتیس
آهنگساز(موسیقی متن) : اجیستو ماکی
هنرپیشگان : ریچارد برتن، آلن دلون، رومی اشنایدر، والنتینا کورتز، جورجو آلبرتاتزی، لوئیجی وانوکی، مارکو لوکانتونی، دوئیلیو دل پرته و ژان دزائی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه.
مکزیکوسیتی، سال 1940. در مراسم روز کارگر، کشمکش شدیدی میان کمونیستهای وفادار به «استالین» و طرفداران «تروتسکی» (برتن) پیش میآید که اکنون با همسرش، «ناتالیا» (کورتز)، نوهاش، «سهوا» (لوکانتونی) و محافظان و منشیهایش در تبعید بهسر میبرد. او وقتش را به تکمیل فلسفه تاریخیاش، ابراز مخالفت با «استالین» و نگهداری از حیوانات و گلهایش میگذراند. یکی از کارکنانش، «گیتا ساموئلز» (اشنایدر) با مرد جوان و مرموزی زندگی میکند که خودش را «فرانک جکس» (دلون) مینامد، ادعا میکند که تاجری بلژیکی است و با گذرنامه کانادائی سفر میکند. در شهر، «جکسن» با «فلیپه» (دلپرته) - مأمور پلیس مخفی «استالین» - ملاقت میکند. با وجود خیانت یکی از محافظان، نقشه ترور «تروتسکی» بهرهبری نقاش مشهور مارکسیست، «روئیز» (وانوکی)، و به دست کمونیستهای مکزیکی شکست میخورد. «فلیپه» عوض میشود و حالا «جکسن» تنهاست. بالاخره، «گیتا» او را به اعضای خانواده «تروتسکی» معرفی میکند. «جکسن» از «تروتسکی» میخواهد مقالهای را که نوشته، بخواند، و او هم با وجود نگرانیهای خودش و ظنین بودن همسرش، قبول میکند «جکسن» توصیههای «تروتسکی» را میپذیرد و با مقاله تصحیح شده باز میگردد. وقتی «تروتسکی» مشغول خواندن است، او یخشکنی را از توی کتش در میآورد و به سر پیرمرد میکوبد. «تروتسکی» را به بیمارستان میبرند، اما فردایش میمیرد. «گیتا» از رفتار مزورانه محبوبش درهم میشکند و «جکسن» در بازجوئیهای پلیس هیچ پاسخی در مورد هویت یا انگیزههایش نمیدهد.
* هرگونه جمعبندی از شرایط غریب پیرامون مرگ تروتسکی، خود شبیه پارودی یک فیلم لوزی خواهد شد. نکته برانگیزندهتز آن که قتل تروتسکی میکوشد تا این حس پارودی را تقویت کند و گاه به تمثیلپردازی شیک و آراسته بوم! (1968) نزدیک میشود. فیلم دچار تراکم معانی و لایههاست: دلیلش از یکسو به خود دستمایه باز میگردد و از طرف دیگر به اینکه همکاری لوزی و فیلمنامهنویسانش - موزلی و دامیکو - فاقد هارمونی رابطه او و هارولد پینتر است. در مقایسه با واسطه (1970) که در آن فضای تاریخی مشخص با قدرت تمام خلق شده بود، اینجا بهنظر میآید که شخصیتها به زمان و مکان خاصی تعلق ندارند و رابطههایشان مبتنی بر اصول مشترک یا ضرورت طبیعی نیست، بلکه تنها تصادف، جنگ و وسوسههای سیاسی آنان را به هم ربط میدهد. کانون توجه فیلم میان سه شخصیت تقسیم شده است («تروتسکی»، «جکسنِ» تروریست و «روئیزِ» نقاش) که در آن واحد پرسش یکی دیگر از شخصیتهای فیلم را هم تجسم میبخشند و هم میکوشند تا حل کنند: «آیا مرد عمل میتواند تخیل داشته باشد؟ آیا یک نقاش میتواند مرد عمل باشد؟»
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
دولت سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی امام خمینی سیدابراهیم رئیسی
آتش سوزی تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران پلیس سیل کنکور هواشناسی فضای مجازی زنان پایتخت
خودرو دلار هوش مصنوعی قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا ارز مسکن تورم
تلویزیون سریال مهران مدیری سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
تبلیغات ناسا اپل سامسونگ فناوری نخبگان بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل