سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
مجله ویستا
سلاح طنز و طنزپردازی

در نوشتار زیر، به طنز پرداخته شدهاست ازنظر لفظ و مفهوم و با ارجاع به منابع عربی و اروپایی. متأسفانه نشانی از جست و جوی نویسنده درمتون زبان فارسی دیده نمیشود.
هر دوره ادبی را، سبکی خاص و معروف است که به کمک آن، ادیبان آنچه را که در ذهن و خاطرشان میگذرد، بیان کنند. علاوه براین، ادبیات سلاحی است بران در دستان فرزندان جامعه برای دفاع از حقوق پایمال شده مردم و دراین میان، سبک و روش طنزآمیز در ادبیات یکی از بهترین سلاحها برای رسیدن به این هدف است. زیرا زبان «طنز» یکی از روشهای بیانی، در ادبیات است که از قدرت تأثیرگذاری فراوانی بر ذهن خواننده یا شنونده برخوردار است.
لفظ «طنز» هرچند که در زبان عربی کاربردی در صیغ مختلف دارد اما برای بیان آنچه که معنی لفظ «طنز» فارسی را به زبان عربی بیان کنیم از لفظ «السخریه» استفاده میکنیم و دراصطلاح غربی آن لفظ «آیرونی» )Irony( را معادل قرارمیدهیم.
«طنز» در کتاب لغت «لسان العرب» تعریفی این چنینی دارد: طنز به معنی مسخرهگرفتن و دستانداختن و «طناز» کسی است که این عمل را به کثرت انجام دهد و چنانچه بخواهد مردمی یا گروهی را نکوهش کنند، گویند «هؤلاء قوم مطنزه» یعنی این که: آن قوم نفس خویش را سبک شمرند و هیچ امید انجام کار نیک از آنان نرود.(۱)
اما کاربرد اصطلاحی آن، تعریف چنین دارد که:«شکل بیانی از شعر یا نثر است، که در کار یا سخن یا نوشتهای آورده شود و بیانگر معایب و مفاسد و رذایل فرد یا گروهی باشد، به شرط آن که باعث انگیزش خنده در خواننده یا شنونده گردد.»(۲)
البته دراین تعریف، اختلاف نظر فراوانی وجود دارد، بعضیها براین عقیدهاند که:طنز، بیانگر عیوب یا زشتیها است، اما این بیان نباید به درجهای از آزار یا مجروح ساختن احساسات شخصی تبدیل گردد. یعنی طرز بیان به اندازهای لطیف و با ظرافت آورده شود، که حتی شخص مورد نظر نیز خودرا از آن ویژگی بدور بداند و همراه با دیگران، لبخند بر لبهایش بشکفد.
اما در ادبیات غرب کلمه «ایرونیا» (eironeia)، صنعتی بود برای بیان گفتار یکی از شخصیتهای کمدی یونان قدیم، معروف به «ایرون» (eiron). این شخصیت از ویژگیهای برخوردار بود که میتوان به لاغری، کوتاهی، بدسرشتی و زیرکی باطنی او اشاره کرد و این که همیشه در نبرد با شخصیت «الازون» (alaxon) مغرور و احمق و پیروز بود و به طور معمول سلاح او دراین نبرد، نیرنگ و پنهان نمودن قدرت و زیرکی خود از دیگران بود. (۳)
نوشتههای طنزآمیز، در نزد غربیان، برای اولین بار به وسیله شاعران و نویسندگان یونانی و رومی آغاز شد، از مشهورترین شخصیتهای آن دوره، میتوان به: اریستوفان (۴) (۴۴۸ -۳۸۸ ق. م) و هوراسیوس (۵) (۸، ۶۵ ق. م) و جوفینال (۶) (۶۰-۱۴۰ م ) اشاره کرد.
در قرون وسطی میتوان آثار طنزی را در بعضی از داستانهای «کانتربری» نوشته «چوسر» (۷) و در عصر نهضت در نوشتههای «رابله» (۸) و اثر مشهور «سروانتس» یعنی «دن کیشوت» (۹) مشاهده کرد.
و در عصر حاضر، طنز به عنوان هنری قائم به ذات، جایگاه خود را در ادبیات غربی یافته و ادیبان برجسته در این هنر، مشهور گشتند، همانند: آنتوان چخوف (۱۰)، آناتول فرانس (۱۱)، برنارد شاو (۱۲)، ادوارد آلبی و گونترکراس.
چنانچه بخواهیم تعریف دقیقی از «طنز» داشته باشیم. باید گفت: «طنز»، گونهای از هجو است، با این تفاوت، که درهجو به طور معمول زبان گفتاری یا نوشتاری، برندهتر و تلختر وبه صورت مستقیم (FORMAL) است و شخص یا گروه موردنظر، به طور مستقیم موردعیب و نکوهش قرار میگیرند. اما در طنز، روش بیان غیر مستقیم (INFORMAL) است و طنزگو، تنها عیوب را به طور کلی بر میشمارد و نمایان میسازد، در حالی که شخص یا گروه مورد نظر مضحکه و مورد تحقیر دیگران قرار میگیرند اما خنده بر لبانشان شکوفاست، از این گذشته طنز صراحت بیان هجا را ندارد.
از سوی دیگر، گروهی گمان میبرند که لفظ طنز معادل لفظ کمدی است. در واقع این گفتار صحیح نیست، درست است که وجه اشتراکی بین این دو وجود دارد و آن خندیدن است ولی در طنز از پس هرخنده، هدف و فلسفهای نهفته است اما در کمدی خنده برای خنده است، پس میتوان گفت که طنز وسیلهای جهت رسیدن به هدف است نه خود هدف.
در نوشتههای طنزآمیز، شخص ادیب یا هنرمند، به طور معمول شخص خاصی یا گروهی یا ملتی یا قومیتی را مورد هدف خویش قرار میدهد و گاهی نویسنده قهرمان، داستانهایش را مورد طنز و سخریه قرار میدهد و احتمال دارد که یک نویسنده خود را نیز مسخره و در زیر شلاقهای طنز خویش، قرار دهد تا به هدف مطلوب دست یابد. که در این صورت همانطور که ادونیس (۱۳) میگوید: «نویسنده باید خیلی انسان شریف و بزرگواری باشد تا خود را مسخره و مورد طنز قرار دهد تا به هدف مورد نظر دست یابد. زیرا معمولاً انسان سعی میکند دوست، همسایه یا هر کس دیگر جز خویشتن را سوژهای برای طنز خود قرار دهد». (۱۴)
و اگر بخواهیم انگیزههای روی آوردن به طنزگویی را بیان کنیم میتوان یکی از علل زیر را برای روی آوردن نویسنده به طنز برشمریم:
۱) گاهی استفاده از طنز در نزد یک شاعر یا نویسنده، نوعی از انتقام است، که شاعر به سبب اهانتها و خواریهایی که بر او روا شده، مورد استفاده قرار میدهد. «طنز بیانگر یک حالت روحی است، بدین شکل که جامعه با عدم توجه و بیاهمیت شمردن شاعر، او را خرد میکند و شاعر درمقابل با روی آوردن به طنز و سخریه از آنان انتقام میستاند». (۱۵)
۲) عدهای دیگر از شاعران یا ادیبان «طنز» را سلاحی برای دست یافتن به حقوق از دست رفته خویش - حداقل در تصور شاعر - میدانند.
۳) گروه دیگر از ادیبان «طنز» را روش مناسبی برای آگاه ساختن یا مجازات ظالمان و اشرار میدانند، بدون آن که بخواهند خویشتن را در معرض خطر قرار دهند.
۴) و بعضی اوقات شاعر «طنز» را وسیلهای برای جبران آنچه که خود از آن محروم است، زیبایی ظاهری، ثروت، مقام و... به شمار میآورند.
این چند مورد، بعضی از انگیزههای روی آوردن شاعران و ادیبان به طنز است که با توجه به محدودیت موضوع مقاله نمیتوان بیش از این، آن را گسترد.
● «طنز و مردم»
دستاوردهای فکری هر ملتی، به طور معمول، درنوشتههای مختلف آنان که درباره اتفاقات حقیقی و واقعی آورده میشود به وسیله نویسندگان عرضه میشوند و میتوان آن اتفاقات را درنوشتههای آنان به روشنی یافت.
بدون شک این نوشتهها، که بیانگر گرایشهای هر ملت است با یکدیگر متفاوتند، زیرا هرگروه یا جامعهای گرایش خاص خود را داراست.
از این جهت میتوان گفت: که: هر ملتی طنز و طنزسرایان خاص خود را دارد زیرا هر جامعهای صفات و ویژگیهای خود را داراست که با دیگران متفاوت است. به عنوان مثال، قوم عرب به بلاغت درسخن وری شهرهاند و این صفت،اغلب مایع طنزی درنزد نویسندگان و شاعران ازقدیم الایام بوده است و تأکیدی بر این نکته است که طنز هر قومی، تحت تأثیر محیطی است که درآن زندگی میکنند.
از سوی دیگر، اگر به دلالتهای اخلاقی طنز بنگریم، خواهیم یافت که: طنز بیانگر رابطه شخص با برادر، فرزند، دوست، میهمان و حتی رابطه شخص با خودش، است. و از خلال آن میتوان عادات و رسوم افراد یک قوم را در منزل و خارج از آن، درسفر، عزا، عروسی، مورد بررسی قرارداد. و رفتار و برخورد انسانهای ثروتمند و فقیر و قاضی و بازرگان و پیر وجوان را ارزیابی کنیم.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این که،اقوام مختلف هریک ممکن است صفتی را ناپسند و نکوهیده بپندارند، درصورتی که همان صفت در نزد اقوام دیگر صفت ناپسندی به شمار نیاید. به عنوان مثال، قوم عرب بخل را نمیپسندند و انسان بخیل را، به ریشخند میگیرند، درحال که اهالی اسکاتلند یا یهودیان آنچه را که عرب بخل میداند، صرفه جویی و دوراندیشی میدانند و ممکن است بسیاری از کارهایی که درنزد مردم اسپانیا، شجاعت و دلاوری نامیده میشود درنزد ملتهای دیگر، نوعی حماقت و خیره سری به شمار آید.
و درپایان ذکر این نکته به عنوان افقهایی جهت بحث و پژوهش درهنر طنز برای کسانی که قصد تعمق و تفحص دراین صنعت را، چه در ادبیات فارسی یا عربی و هر ادبیات دیگر دارند، میتواند راهگشا باشد.
۱) طنزگویی و طنزنویسی درگونههای مختلف ادبی آن (شعر، نثر، کاریکاتور، نمایشنامه و...) صنعت ادبی نو خواستهای درعصر حاضر نیست، بلکه ریشههای عمیقی دردورههای پیشین ادبی دارد.
۲) فرهنگها و تمدنهای مختلف تاثیرات گوناگونی را بر ذوق طنزآمیز یکدیگر برجای نهادهاند. که میتوان آن را از خلال بررسی این گونه متون در فرهنگهای مختلف به دست آورد.
۳) اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی تأثیر به سزایی دربیان اندیشهها و احساسات به روش طنزآمیز داشته است.
۴) روی آوردن به سبکهای طنزآمیز توسط نویسندگان و شاعران، اغلب وسیلهای مناسب جهت گرفتن انتقام ازطرف مقابل بوده است، که به طور مفصل دراین زمینه سخن به میان آمد.
۵) بیان و شرح هر موضوعی به روش طنزآمیز، باعث میگردد که خوانندگان، خواص و عوام، با علاقه و عشق فراوانی بحث را دنبال کنند.
صادق ابراهیمی
پی نوشتها:
۱- ابن منظور، لسان العرب، ریشه«طنز».
۲- العقاد،عباس محمود، جحا الضاحک المضحک، ص ۲۶.
۳-وهبه، مجدی،معجم اللمصطلحات فی اللغه و الأدب، ص ۱۹۸.
۴- أریستوفان (Aristophanes) : نمایشنامه نویس یونانی و بزرگترین شاعر کمیک درادبیات یونان قدیم. (منیرالبعلبکی، موسسه المورد، معجم اعلام، ص ۸)
۵-هوراسیوس یا هوراتیوس (Horatius): از شاعران معروف عصر طلایی که از او آثار مشهوری همانند:«هنر شعر»، «هجائیات»، «نامهها» برجای مانده.
۶-بنیانگذار سبک طنزآمیز جوفینالینی:
(Juveallian Satire).
۷-جفری چوسر (Geoffery Chaucer) مشهورترین شاعران انگلیسی پیش از شکسپیر.
۸- فرانسوا رابله، ادیب فرانسوی که درنوشتههایش، طنز را با جدیت میآمیخت.
۹- دون کیشوت (Don Quijote) رُمان مشهور اسپانیایی که سروانتس آن را بین سالهای ۱۶۰۴تا ۱۶۱۴ نوشت به عنوان یکی ازشاهکارهای ادبی جهان به شمار میآید.
۱۰- آنتوان پابلویچ چخوف (Anton Pavloich /Chekhof)، نمایشنامه نویس و داستان نویس مشهور روسی.
۱۱- آناتول فرانس (Anatole France) نویسنده مشهور فرانسوی، که اغلب نوشتههایش سرشار از طنزاند، همانند: «تاییس» و «زنبق سرخ» و ...
۱۲- جُرج برنارد شاو (George Bernard Show) نویسنده و نمایشنامه نویس ایرلندی.
۱۳- علی أحمد سعید، شاعر، منتقد، اندیشمند بزرگ سوری، که تخلص «أدونیس» را برای خود برگزید.
۱۴-أدونیس، مقدمه للشعرالعربی، ص ۴۰.
۱۵- أدونیس. همان.
پی نوشتها:
۱- ابن منظور، لسان العرب، ریشه«طنز».
۲- العقاد،عباس محمود، جحا الضاحک المضحک، ص ۲۶.
۳-وهبه، مجدی،معجم اللمصطلحات فی اللغه و الأدب، ص ۱۹۸.
۴- أریستوفان (Aristophanes) : نمایشنامه نویس یونانی و بزرگترین شاعر کمیک درادبیات یونان قدیم. (منیرالبعلبکی، موسسه المورد، معجم اعلام، ص ۸)
۵-هوراسیوس یا هوراتیوس (Horatius): از شاعران معروف عصر طلایی که از او آثار مشهوری همانند:«هنر شعر»، «هجائیات»، «نامهها» برجای مانده.
۶-بنیانگذار سبک طنزآمیز جوفینالینی:
(Juveallian Satire).
۷-جفری چوسر (Geoffery Chaucer) مشهورترین شاعران انگلیسی پیش از شکسپیر.
۸- فرانسوا رابله، ادیب فرانسوی که درنوشتههایش، طنز را با جدیت میآمیخت.
۹- دون کیشوت (Don Quijote) رُمان مشهور اسپانیایی که سروانتس آن را بین سالهای ۱۶۰۴تا ۱۶۱۴ نوشت به عنوان یکی ازشاهکارهای ادبی جهان به شمار میآید.
۱۰- آنتوان پابلویچ چخوف (Anton Pavloich /Chekhof)، نمایشنامه نویس و داستان نویس مشهور روسی.
۱۱- آناتول فرانس (Anatole France) نویسنده مشهور فرانسوی، که اغلب نوشتههایش سرشار از طنزاند، همانند: «تاییس» و «زنبق سرخ» و ...
۱۲- جُرج برنارد شاو (George Bernard Show) نویسنده و نمایشنامه نویس ایرلندی.
۱۳- علی أحمد سعید، شاعر، منتقد، اندیشمند بزرگ سوری، که تخلص «أدونیس» را برای خود برگزید.
۱۴-أدونیس، مقدمه للشعرالعربی، ص ۴۰.
۱۵- أدونیس. همان.
منبع : ماهنامه کیهان فرهنگی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست