دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
نظریه ای برروی تقویم قمری
با مطالعه تاریخ نجوم از زمانهای اولیه و پیدایش تقویم متوجه می شویم که انسانهای اولیه برای محاسبه زمان و نشان دادن گذشت زمان روی دیوارها ودرختها خط می کشیدند .سنگ ریزه در جائی میگذاشتند ویا بطریقی در جائی علامت های خاص را قرار میدادند یا می ساختند و وقایع مهم طبیعی خانوادگی و قبیله ای را به این طریق ثبت می کردند.
در آغاز مدت زمان با روز حساب می شد که از غروب آفتاب تا غروب آفتاب و یا از طلوع آفتاب تا طلوع آفتاب روز بعد بود وبدلیل اینکه بشر تعقیرات فیزیکی قابل مشاهده در طبیعت را احساس میکرد دوره های فصلی مانند( باران-گرما-خشگی-سرما ) رابرای نگهداشتن زمان بکار بردن اعداد ضروری گردید.بشر کشف کرد که بعضی ازاعداد مانند ۱۲ بسادگی قابل تقسیم به قسمت های کوچکتر می باشد وبعضی مثل ۱۳ به هیچ وجه قابل تقسیم نمی باشد لذا عدد ۱۲ یک عدد مناسب برای تقسیم زمان به واحدهای کوچکتر کردید وبا این محاسبه که حرکت خورشید بدور کره زمین را سال نامیده و آنرا به ۱۲ ماه تقسیم نمودند .
(سوره توبه آیه ۳۶)بی گمان شماره ماهها نزد خداوند دوازده ماه است در کتاب خدا روزی که آسمانها وزمین را آفرید...........
باکذ شت زمان و پیشرفت علم و اختراع وسائل جدید طلوع وغروب خورشید حرکات ماه و ستارگان بیشتر مورد مطالعه قرار کرفت اهمیت فصل ها بیشتر نمایان شد تقویم نیز پیشرفت کرد و د قیق ترکردید.
مصرِی ها که بنیِان گذار تقویم (برمبنای نوشته دانشمندان ) تقویم فصلی را پذیرفتند وبخصوص برای ایام شکر گذاری وگشاورزی در موقع زیاد شدن آب نیل و چون این تعقیرات فیزیکی در طول شبانه رزوز بخوبی مشاهده می شد چهارنقطه فلکی برابری شبانه روز(اعتدالین) وطولانی ترین و کوتاه ترین روزها (انقلابین) وزمانی را مبداء قرار داده و طول مدت این تناوب را سال نامیدند که آنرا به ۱۲ ماه تقسیم نمودند هر ماه را ۳۰ روز و ۵ روزبا قی مانده را در آخرسال به جشن وشکرگذاری می گراندند و از این زمان تقویم خورشیدی ایجاد کردید.
این عمل بر مبنای تورات ( عهد عتیق) اشاره به قسمت شمالی ایران آرارت می باشد ( زمان پس از طوفان)
در تورات اولین نشان از شمارش سال در زمان حضرت نوح میباشد که بر مبنای علم ترتیب تاریِخ chronologyاز روی bible زمان طوفان در سال۲۳۷۰ پیش از میلادبوده و سال تقسیم شده بود به ۱۲ ماه سی روزه و یک پنجه اضافه در آخر سال همانند تقویم مصری و پارسی .
● سفرپیدایش باب هفتم . ۲۴ / ۱۱ : ۷
(۱۱) و در سال ششصد از زندگانی نوح در روز هفدهم از ماه دوم درهمان روز جمیع چشمه های لجه عظیم شگافته شد و روزنهای آسمان کشوده .
(۲۴) و آب بر زمین صدوپنجاه روز غلبه یافت
● باب هشتم ۵ / ۳ : ۸
( ۳) وآب رفته رفته از روی زمین برکشت وبعد از انقصای صدو پنجاه روز آب کم شد
( ۵) و در روز هفدهم از ماه هفتم کشتی بر کوههای آرارات قرار کرفت.
این عمل نشان دهنده آنست که از روز هفدهم در ماه دوم تا روز هفده از ماه هفتم برابر با ۱۵۰ روز می باشد بنابراین هر ماه برابر است با ۳۰ روز است. ۱۵۰/۵=۳۰ هم چنانکه میدانیم گردش ماه بدور زمین بطور متوسط برابر است با ۲۹ روز و۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه که بر حسب روز عبارت است از ۵۳۰۵/۲۹ روز بنا براین در پنچ ماه ۶۵/۱۴۷= ۵*۵۳۰۵/۲۹ روز می باشد.
عدد ۱۴۷ نشان دهنده این است که ماهها قمری نبوده چرا که غیر ممکن است که پس از ۱۵۰ روز هلال ماه دوباره دیده شود و این خود نشان آنست که تقویم شمسی بوده دوازده ماه سی روزه ویک پنچه اضافه در آخر سال هماننده تقویم مصری .تاریخ نویس یهود josephas که در قرن اول میلاد ی میزیسته در کتاب Antiquities of the jews book I pag ,۸۰ch۳ , چنین آورده است این واقعه اتفاق افتاد در ششصدمین سال حکومت ایام نوح که در آن زمان دومین ماه بوده که مقدونی ها Macedonias آنرا دیوس Dios و یهودیان آنرا مرحشوان Marsuan می نامیدند و آن مطابق قراداد تقویم مصری بوداست. جا لب اینجاست که مدت زندگانی ایام نوح در تورات و قران برابر با ۹۵۰ سال است .
● سفر پیدایش باب نهم ۲۹/ ۲۸ : ۹
(۲۸) ونوح بعد از طوفان سیصدوپنجاه سال زندکانی کرد .
(۲۹) پس جمله ایام نوح نهصدوپنجاه سال بود که مرد .
سوره عنکبوت .
(۱۴) همانا فرستادیم نوح را بسوی قومش پس ماند در ایشان هزار سال بجز پنجاه سال پس کرفت ایشان را طوفان حالیکه بودند ستمگران . ۹۵۰ = ۵۰ - ۱۰۰۰ سال
بحث دیگری که قابل توجه است وقایع ای است که در تورات وقرآن مشترک می باشد.اینک بجاست به بینیم این وقایع مشترک در کجا بیان شده .
تعبیر خواب حضرت یوسف در مصر بوده و همانطور که در تاریخ علم اثر جورج سارتن ص ۲۳ کتاب خود بیان میدارد. مصریان حساب زمان و تقویم را بر حسب خورشید قرار داده بودند. البته خود متن تفسیر خواب اشاره به تقویم فصلی ( خورشیدی ) است .
(سوره یوسف )( ۴۷) گفت کشت کنید هفت سال پیاپی پس آنچه را درویدید بکذاریدش در خوشه خود جز اندکی از آنچه میخورید .
● سفر پیدایش باب ۴۱ ۳۰ / ۲۹ : ۴۱
۲۸=۹ـ همانا هفت سال فراوانی بسیار در مصر میآید .
۳۰ـ و بعد از آن هفت سال قحط پدید آید وتمامی فراوانی مصر در زمین .
(سوره یوسف)(۴۸) پس بیاید پس از این هفت سال سخت که میخوردند آنچه آماده کردید برای آنها بجز اندکی از انچه نکهمیدارید .
● داستان سر کردانی قوم یهود بمدت چهل سال .
سفر اعداد باب ۱۴ ۳۴/ ۳۳ : ۱۴
(۳۳) و پسران ایشان در صحرا چهل سال آواره بود .
(۳۴) بر حسب شمار روزهائیکه زمین را جاسوسی میکردند یعنی چهل روز یکسال بعوص هر روز .
(سوره مائده)(۲۶) کفت همانا حرام است برایشان چهل سال سر کردان مانند در زمین پس در یغ نخور بر گروه کافران.
درجهان اسلام پس ا ز فوت حضرت محمد (ص) اعراب بخاطر مسیحت ذ دا ئی و یهودیت تعقیرات بنیادی در اسلام انجام داده وبعد با ارائه تز برتری نژاد آنرا به نام اسلام بر قسمتی از جهان تحمیل نمودند که یکی از آنها تقویم و..........
تقویم قمری فعلِی تقویمی است که در زمان خلافت عمر که دست به اصلاح آن زد صورت کرفته که با این عمل یک بحث علمی را با تفاسیر غلط به آیات قرآن تحمیل نمودند.در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی روایتی را از میمون بن مهران مستندی آورده است (ص ۴۸)" نزد عمربن خطاب آوردند که ظرف پرداخت آن ماه شعبان بود و عمر گفت که مراد کدام شعبان است . آیا اِ ین شعبان که ما در آنیم یا شعبان آینده .پس اصحاب را جمع کرد ودر این کار با ایشان مشاوره نمود و گفت این حیرت راکه در امر تاریخ روی داده شما رفع کنید واصحاب گفتند ما باید چاره آن را از عادت ایرانیان بدست آوریم وهرمزان را حاضر کردند واین اشگا ل را بدو بازگفتند.هرمزان گفت ما ایرانیان را حسابی است که ماه روز می گویند یعنی حساب ماهها وروزهها وچون این لفظ را تعریف مورخ شد و مصدر آنرا تاریخ قرار دادند وعمر به اصحاب پیغمبر گفت برای مردم تارِیخی وضع کنید که مردم بکار بندد " بهمین دلیل است که می بینیم اغلب خاورشناسان که برروی تاریخ اسلام کار نموده اند در شک و تردید بوده .
خاورشناس کرلوالفونسونلینو استاد دانشگاه مصر ودانشگاه پالوم ایتالیا در کتاب خود علم ا لفلک ترجمه احمد آرام نشر پژوهشهای اسلامی ص ۱۰۶ چنین آورده است .
نمونه مسائلی که هنوز در باره آ ن تردید و شگ داریم نگاهداری حساب وسال در نزد مردم مکه در اواخر دوره جاهلیت و اوایل اسلام است و به همین جهت است که نمی توان به درستی معنی کلمه نسئ را که در قرآن سوره توبه آ مده است معلوم کرد.
مفسرین کارشان تطبیق بوده نه تفسیر وحق تفسیر آنست که قرآن بوسیله قرآن تفسیر شود وهمانطور که بیان خواهم داشت متوجه می شوید لقط کلمه نسئ را چگونه مفسرین تا به امروز تفسیر نموده اند.
(سوره توبه آیه- ۳۷) جز این نیست که فرا موشی ( تعدادی از روزهای سال ) فزونی در کفر است.گمراه میشوند بدان کسانی که کافر شدند یک سال آنرا حلال شمرند و یکسال آنرا حرام میکنند .تا شمار( ماههایی) را که خدا حرام کرده موافق نمایند پس حلال کنند آنچه را که خدا حرام کرد.اعمال بد ایشان بر آنها آراسته شد و خدا گروه کافران را هدایت نمی کند .
همانطورکه بیان شد درقرآ ن کلمه (سال) تنها به سالهای شمسی اطلاق می شود نه سال قمرِی واِ ین آیه درست همان چیزی را می گوید که ما بدان گرفتار شده ایم فراموشی تعدادی از روز های سال به مدت ۱۱ روز و هر سال گرفتار آ نیم وهنوز هم استادان کار که حقیقت را در می یابند بخاطر افکار غلط گذشته خود دست از تفاسیر غلط بر نداشته و با الفاظ شروع به بازی می نمایند وبعضِی الفاظ چنان تعریف می نمایند که هیچ گونه ربطی به موضوع ندارد .
(سوره آ ل عمران آ یه ۷۸ " ) عده ا ی از اِ یشان زبان را به کتاب می پیچانند تا گفتارشان را از کتاب حساب کنند در صورتیکه از کتاب نیست
پس می بینیم ایرادی که از این کتاب الهی گرفته می شود وبعضی آ یات با بحث های علمی درست در نمی آ ید از قرآ ن نیست ایراد را باید از کسانی گرفت که با نداشتن علم آ ن شروع به تفاسیرا یات قرآ ن نموده اند وبا تفاسیر خود تقویمی را ساخته اند که هیچگونه پایه واساس علمی نداشته وآ ن را به پیامبر اسلام نسبت میدهند.
نقل قولی را از ابوریحان بیرونی که در آثارالباقیه ترجمه اکبرداناسرشت ص ۱۰۱بیان میدارد برایتان نقل میکنم در تواریخ خوانده ام که ابوجعفرمحمد بن سلیمان از طرف منصور حاکم بر کوفه بود عبدالکریم ابن ابی العوجا را که دائی معن بن زائده باشد حبس کرد و این مرد مانوی بود و شفیعان او در مدینه السلام زیاد شدند وبه منصور اصرار کردند که او را رها کند.منصور به عامل بیاد من آور . پس از اینکه محمد بن سلیمان از نماز آدینه بر کشت محمدبن جبار عبدالکریم را یادآوری کرد محمد بن سلیمان فرمود گردن او را بزنند همینکه او یقین پیدا کرد که گشته خواهد شد
گفت بخدا سوگند یاد می کنم که اکر شما مسلمانان مرا کشتید من چهارهزار حدیث در دین شما وضع کرده ام که حرام را درآنها حلال و حلال را حرام گردانیده ام و شما را روزیکه باید روزه بدارید به افطا ر وا داشته ام وروزی را که باید افطار کنید به روزه .پس به فرموده محمد بن سلیمان گردن او را زدند برای تحقیق در باره اینکه آیا تقویمی که پیش از حضرت محمد (ص) مورد استفاده قرار می گرفته شمسی بوده یا قمری باید به کتاب زیر مراجعه نمود.
A study in the origins and first development of the art of counting time among the primitive and early culture By Martin P. Nilson ۱۹۲۰در این کتاب در ص۲۳۷ چنین آمده است :
"سری ماههائی که حالا به وسیله مسلمانان استفاده میشود را سری قدیمی مکه می نامند که تعیین شده بود از روی اتفاقات مهمی که در آن زمان رخ می داده و نامهای سری مکه عبارت بودند از
۱) صفر الاول
۲) صفرالاخر
۳) ربیع الاول
۴) ربیع الاخر
۵) جمادی الاول
۶) جمادی الاخر
۷) رجب
۸) شعبان
۹) رمضان
۱۰) شوال
۱۱) ذوالقعده
۱۲) ذوالحجه
۱) صفرالاول- نام آن را بعدها تغییر دادند و به نام محرم نامگذاری نمودند و یک ماه مقدس می باشد (بنا بر قول نویسنده عرب بخاری Buchari )
ریشه لغت صفریعنی خالی بودنTo be empty هم چنانکه دو ماه صفر در فصل زمستان قرار می گرفته و فصل بارندگی و سرما بوده است و چون هیچ محصولی در آن موقع برداشت نمی شده بدترین دوره برای بدست آوردن غذا بوده است ( ولهاوزن ص ۹۶ ).
۲) ربیع- پس از پائیز و باران زمستان آغاز می شده و جلگه ها سر سبز می گشته و قبیله ها گله های خود را در دشتها پراکنده می نمودند و شترها دهمین ماه بارداری خود را می گذراندندو این گفته بوسیله علم صرف Etymology تائید می شود.
۳) ریشه لغت جماد به معنی سبز شدن سخت می باشد که متناسب است با سرمای تیز[۱]
۴) ماه رمضان یعنی سوزان که هیچ شکی در آن وجود ندارد
۵) ماههای شوال و شعبان که ریشه معانی مطمئن آن در دست نیست[۲]
۶) سه ماه دیگر رجب - ذوالقعده- ذوالحجه از روی جشنها گرفته شده است. در ماه رجب جشنی برگزار می شده در مکان مقدس که شتر و گوسفند قربانی می نمودند و ریشه لغت به معنی بیم داشتن یا احترام گذاردن می باشد و بنا بر این آن را مقدس می خواندند.
۷) دو ماه دیگر نسبت داده شده به ماه زیارت رفت. ذوالقعده به ماه جلسه یا نشست معروف است The month of sitting . این نام را برای این انتخاب نمودندچون هیچگونه سفری در این ماه انجام نمی شده و یا هیچگونه گردش و شکاری در آن ماه صورت نمی گرفته و آن اولین ماه از ماه صلح می باشد. نام ذوالحجه از خود مراسم حج گرفته شده است."
همچنانکه دیدیم ماههای عربی اصولا بر مبنای سال شمسی درست شده است و آن باید ثابت بوده باشد در متد تجربی. البته ماههای سری مکه از اصلاح تقویم سریانی بدست آمده است همچنانکه می بینیم در تقویم سریانی ماهها همانند تقویم عربی می باشد. برای مثال کانون اول – کانون آخر و یا تشرین اول – تشرین آخرکه بر مبنای سالهای شمسی بوده که خود رساله دیگری می طلبد حال به بینیم منظور از اهله که در قران آ مده است منظور چیست .
(سوره بقره آ یه ۱۸۹) از تو سئوال کنند در باره هلا لها بگو آنها هستند فصل های ثابت ( مواقع معین ) برای انسانها و حج آ ن درست...
در مواقع معین هلا لها که منظور بیش ازیک هلال است در صورتیکه اکر منظور هلال ماه باشد ما یک هلال نمی بینیم ؟ البته مترجم قرآ ن انکلیسیMarmaduke-Pickthall مصری( موا قیت)را بهFixed Seasons
فضول ثابت ترجمه نموده است . در ادامه آ یه برای انسانها و حج .....که در اینجا قرآ ن فقط یک تقویم را پیشنهاد می کند ولی متاسفانه در همین ایران عزیز دارای سه نوع تقویم می با شیم .
برای اینکه بدانیم منظور از هلالها چیست دانشمند فضائی امریکا Carl-Sagen در کتاب خود COSMOS در ص ۴۷ بیان میدارد .
On December ۲۱ the first day of winter there are two daggers of sunlight that flank
The spiral a unique application of the midday sun the read the calendar in the sky. در روز ۲۱ دسامبر اولین روز ا ز زمستان ( ا ول دیماه ) نور خورشید بصورت دو نشان مجموعه ای از هلالها (spiral ( را در میان گرفته و یک شکل بی نظیر برای خواندن تقویم ازروی آ سما ن را بوجود میآورد.
البته این یک بحث علمی است چون در آ ن روز خورشید دروسط روز بر کره زمین عمود واقع میشود وچون کره خورشید بزرکتر از کره زمین است لهذا اشعه خورشید پس از بر خورد به کره زمین روی خود انعکاس یافته و هلال ها را بروی خورشید می توان مشاهده نمود .
اگرما مبنای تقویم خود را بروی ماههای قمری قرار دهیم نمی توانیم ماههای حرام وحلال یا روزهای خوب و بد را تشخیص دهیم .چنانکه در سوره ابراهیم آیه ۵ میفرماید:
" و به یقین ما موسِی رابا آیات خودمان فرستا د یم که قوم خویش را از تاریکی ها بسوی روشنائی در آورد و روزهای خدا را بیادشان بیاورد ." و درسوره الجاثیه آیه ۱۴ میفرماید " آ نانکه ایمان آوردند بگو شما مومنان ا ز مردمی که به ایام الهی امیدوار نیستند در گذرید .
این آیات کاملا دلا لت بر ثابت بودن ماهها وداشتن روزهای معین دارد هم چنانکه در تورات آمده است.
سفر خروج باب ۲۳
۱۴) درهر سال سه مرتبه عید برای من نگاه دارید .
۱۵) عید فطیر را نگاه دار و چنانکه ترا امر فرموده ام هفت روز نان فطیر بخور در زمان معین در ماه ابیب زیرا که درآ ن از مصر بیرون آ مدی و هیچ کس بحضور من تهی دست حاضر نشود .
۱۶) و عید حصاد ( )نوبر غلات خود را که در مزرعه کاشته و عید جمع ( )را درآ خر سال وقتی که حاصل خود را از صحرا جمع کرده .
سوره کهف آیه ۱۲ چنین میفرماید:
سپس آ نان را برانگیختیم تا بدانیم کدامیک ا زدو گروه نگاهدار ترند روزگاری را که درنگ کردند ودر آ یه۲۵ همان سوره می فرماِید : ماندند در غارخوِیش سیصد سال وبیفزودند نه را ودر آ یه بعدی تاکید می کند بگو خدا داناتر است بدانچه ماندند.
همانطور که قبلا بیان داشتم در قرا ن سا ل شمسی بوده وبرای اثبات آن فقط کافی است تعداد روزهائی که در قران آمده است را بوسیله یک نرم افزار به بینیم چقدر است ۳۶۵روز و اکر سال قمری بود انرا ۳۵۴ روز تگرار می نمود . البته بحث داستان اصحاب کهف و محاسبه انرا در کتاب اینجانب به طور کامل بیان داشته ام.
یکی ا ز بزرگترین محققین غربی در اسلام در ص ۱۸۷ کتاب خود چنین آورده است " یکی از غیر معمول ترین مسائل اسلام قبول نمودن تقویم قمری است که سال آن ۱۲ ماه یا ۳۵۴ روز است واین بدین معنی است که تمام ماهها حتی ماه زیارت و روزه در هر سال ۱۱ روز زودتر از حد معمول انجام می شود."
حال برای اینکه ببینیم نویسنده کتاب " عرب از زمانهای اولیه تا فرو ریختن بغداد" اثر در باره ماه مبارک رمضان چه می گوید وی در ص۷۰ کتاب خود چنین می گوید . " نام ماه رمضان که ماه روزه
و نیایش است معنی اصلی آن ( فضل گرمای زیاد ) است ولی چون سالهای عربی اخذ شده از روی ماههای قمری است بنابراین دیگر جائی برای حقیقت نمی ماند و ۱۲ ماه رفته رفته جاهای اصلی خود را نسبت به خورشید از دست داده وماه رمضان بجای اینکه در فصل گرمای زیاد قرار گیرد مطابق میشود با دسامبر و.."
شب قدر هم که در ماه مبارک رمضان قرار می گرفته در جای اصلی خود قرار نمی گیرد وشناسائی آن هم دیگر امکان ندارد .برای اینکه بوجود حقیقی نامها پی ببریم وبدانیم که آنها چگونه منظم و مرتب درست شده و چگونه در زمانهای قبل انرا تهیه نموده اند کافی است تقویم اسلامی زمان پیامبر اسلام را با دقت مطالعه نمائیم.( در کتاب اینجانب که در ۸ دسامبر سال ۱۹۸۴ انتشار دادم ) طرز قرار گرفتن ماههادر فصول ثابت با حفظ معانی خود و قرار گرفتن
شب قدربرای دو نیمکره با حفظ معنی خود ( قدر به معنی برابر بودن دو چیز با یکدیکر در ۲۳ ماه مبارک ثابت در اول ماه مهر) و بالاخره مشترک بودن ماه ذوالحجه در ماه زمستان برای هر دو نیمکره قابل ذکر وتوجه است.
یکی دیکراز وحدانیت این دین الهی ( اسلا م )قرار گرفتن عید قربان یعنی بزرگترین عید مسلمانان در آغاز سال ومشترک بودن این عید با عید ژانویه نیز گویای چه حقیقتی است . ومنظور پیام آ ور اسلام چه بوده است.
● پایان
البته دوست عزیز اکر به وحدت جهانی فکر میکنی این تنها وسیله است که میتوانی از آن استفاده کنی قرآن-قرآن .حال خود دانی اکر دوست داشتید میتوانید انرا در سایت خود مطرح نمائید .
محمد رضا-مهدی
[۱] متناسب با سرمای تیزدرست نبوده و متناسب است با گرمای تیز و نویسنده می باید آن را از جمود که به معنای یخ بستن است گرفته باشد .
[۲] ماخذ خارجی به خاطر نا آشنایی نتوانسته معانی آنرا بدست آورد در صورتیکه شوال به معنی خنک شدن هواست و اکثر کشاورزان آشنایی با باد شوال دارند که در حدود ده روز پس از ماه میزان شروع می شود. اما شعبان عبارتست از انشعاب طوائف و گله ها در صحرا ( آثارالباقیه ص ۹۱ ) .
[۱] متناسب با سرمای تیزدرست نبوده و متناسب است با گرمای تیز و نویسنده می باید آن را از جمود که به معنای یخ بستن است گرفته باشد .
[۲] ماخذ خارجی به خاطر نا آشنایی نتوانسته معانی آنرا بدست آورد در صورتیکه شوال به معنی خنک شدن هواست و اکثر کشاورزان آشنایی با باد شوال دارند که در حدود ده روز پس از ماه میزان شروع می شود. اما شعبان عبارتست از انشعاب طوائف و گله ها در صحرا ( آثارالباقیه ص ۹۱ ) .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست