یکشنبه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۳ / 13 October, 2024
مجله ویستا
زنده - ALIVE
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : کاتلین کندی و رابرت واتس
کارگردان : فرانک مارشال
فیلمنامهنویس : جان پاتریک شانلی، بر مبنای کتابی نوشتهٔ پیرس پل رید
فیلمبردار : پیتر جیمز و آندره فلورن
آهنگساز(موسیقی متن) : جیمز نیوتن هوارد
هنرپیشگان : ایتان هاوک، وینسنت اسپانو، جاش هامیلتن، بروس رمزی، جان هایمز نیوتن، دیوید کریگل، کوین برزنان
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۵ دقیقه
ـ سیزدهم اکتبر سال ۱۹۷۲،هواپیمای حامل یک گروه راگبی که از اوروگونه به شیلی میرود، بر اثر آب و هوای بد و توفانی در دامنهٔ کوههای آند سقوط میکند. تعدادی از مسافران و سرنشینان هواپیما کشته میشوند ولی عده زیادی نیز زنده میمانند. ̎ آنتونیو̎ (اسپانو)، کاپیتان تیم، مسئولیت جیرهبندی اندک غذاهای موجود را بر عهده میگیرد و در همان حال، بدنهٔ هواپیمارا طوری ̎عایقبندی̎ میکنند که سرمای شب را تاب بیاورند. ̎روبرتو̎ (هامیلتن)، یک دانشجوی پزشکی، رسیدگی به مجروحان و محتضران را بر عهده میگیرد و ̎ناندو̎ (هاوک) که در اثر حادثه به حالت اغما فرو رفته، به هوش میآید. پس از هشت روز از طریق یک رادیوی ترانزیستوری میفهمند که عملیات جست و جو برای یافتن آنان متوقف شده است. سه نفر از بازماندگاه به دنبال دم هواپیما میگردند که حاوی باطریهایی است که امید دارند بتوانند با آنها رادیوی هواپیما را به کار اندازد؛ ولی به دلیل ضعف و گرسنگی نیمهٔ راه از حرکت باز میمانند. ̎ناندو̎، ̎روبر تو̎ را مجاب میکند که اگر میخواهند زنده بمانند باید از گوشت مردگان تغذیه کنند. بازماندگان با وجود نفرت، مجبور به آدمخواری میشوند. دو ماه پس از سقوط هواپیما، ̎ناندو̎، ̎روبرتو̎ را تشویق میکند که به طرف شیلی راه بیفتند و سرانجام پس از یکی دوبار تلاش ناموفق، سرانجام خود را به ̎تمدن̎ میرسانند. ̎ناندو̎ و ̎روبرتو̎ با هلیکوپتر به کمک دوستانشان میآیند. شانزده نفر از این مصیبت جان سالم به در میبرند، ولی بیست و نه نفر در دل کوهستان جان باختهاند.
ـ در زنده از تمام گونههای سینمائی میتوان سراغی گرفت. فیلم، روایتگر داستان واقعی سقوط هواپیمای یک تیم راگبی بر فراز کوههای آند و بعد داستان تلاش هفتاد و دو روزهٔ آنان، برای زنده ماندن است. معجونی از تراژدی، حادثه، درام و البته مقدار زیادی هم اشک و آه که حاصل دومین فیلم مارشال در دههٔ ۱۹۹۰ به شمار میآید. این تهیهکنندهٔ سینمای متفاوت آمریکا در دههٔ ۱۹۸۰ که یکی از سرمایهگذاران همیشگی آثار اسپیلبرگ در آن دوران هم هست، از یک فرم روائی ساده برای گفتن داستانش استفاده کرده و شاید همین امر موجب شده که زنده، تفاوت چندانی با زمان پرفروشی که اصلیترین دلیل ساخت فیلم است، پیدا نکند و البته این نکته مشخص است که بالاخره میان یک اثر نوشتاری و یک اثر تصویری تفاوتهائی هم وجود داشته باشد. تصاویر جمیز کهنه کار از آندو بازی هاوک مثل همیشه دیدنی است.
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست