سه شنبه, ۲۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 18 March, 2025
مجله ویستا
پاسخی تحقیقی به فیلم فتنه قسمت ۱

به نظر من اشتباهی که ما انسانها در دفاع داریم این است که بجای اثبات حق خود به بیان اشکالات طرف مقابل میپردازیم که این امر به هدایت طرف کمک نمی کند و خطر جهل به اشکالات خود راهم برای ما ایجاد میکند .
پس بیاییم بجای اثبات بدی دیگران به اثبات حق خود بپردازیم
اگر من میگویم مسلمانم وانرا حق میدانم پس لازم نیست به روشهای غیر معمول روی اورم بلکه حق خود گلیم خود را از آب بیرون میکشد ووظیفه ما تحقیق و معرفی است.
نکته سوم :سعی شده تمام مواردی که در فیلم آمده پاسخ داده شود پس سعی کنید با فیلم چک کنید اگر هم فیلم را ندارید از اینجا دانلود کنید
دانلود فیلم فتنه با نقد ایرانی
دوستان اگر در روش دفاع من مشکلی است تذکر دهید ممنون میشوم
● تحلیل فیلم
به نظر من حربه اصلی کارگردان در این فیلم ناقص گویی وجزیی نگری است. مثال: من میگویم سعید را بکشید اگر فقط به این جمله بدون مقدمه توجه کنید مرا خون آشام میخوانید اما اگر این اقا سعید یک قاتل بالفطره باشد من یک عدالت گستر هستم .می بینید فاصله حق وباطل چقدر کم است.بله اقای کارگردان به این روش عمل کرده و مقدمات را نگفته است.
حال ما سعی میکنیم این مقدمات را بگوییم تا ان کلمات خشن منطقی شوند.
فیلم با تصویر( به ظاهر) پیامبر که در سر دینامیتی دارد شروع میشود که این خود توهین است ونه نقد و روشنگری
آیه اول (انفال /۶۰)
ایه درمورد بدست آوردن ابزار آلات جنگی است که هدف آن ایجاد نیروی بازدارندگی است نه ترور و ویرانی البته هنگام دفاع هم استفاده میشود.
▪ تفسیر نمونه
تعبیر آیه به قدری وسیع است که بر هر عصر و زمان و مکانی کاملا تطبیق میکند و اگر این دستور بزرگ اسلامی «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة) به عنوان یک شعار همگانی در همه جا تبلیغ شود و مسلمانان از کوچک و بزرگ، عالم و غیر عالم، نویسنده و گوینده، سرباز و افسر، کشاورز و بازرگان، در زندگی خود آن را به کار بندند، برای جبران عقب ماندگیشان کافی است(ایه میگوید هرچه باعث قدرت میشود اعم از سلاح و غیره).
▪ تفسیر نمونه
تعبیر آیه به قدری وسیع است که بر هر عصر و زمان و مکانی کاملا تطبیق میکند و اگر این دستور بزرگ اسلامی «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة) به عنوان یک شعار همگانی در همه جا تبلیغ شود و مسلمانان از کوچک و بزرگ، عالم و غیر عالم، نویسنده و گوینده، سرباز و افسر، کشاورز و بازرگان، در زندگی خود آن را به کار بندند، برای جبران عقب ماندگیشان کافی است(ایه میگوید هرچه باعث قدرت میشود اعم از سلاح و غیره).
سپس قرآن به دنبال این دستور اشاره به هدف منطقی و انسانی این موضوع میکند و میگوید هدف این نیست که مردم جهان و حتی ملت خود را با انواع سلاحهای مخرب و ویرانگر درو کنید، آبادیها و زمینها را به ویرانی بکشانید، سرزمینها و اموال دیگران را تصاحب کنید، اصول بردگی و استعمار را در جهان گسترش دهید، بلکه هدف این است که «با این وسایل دشمن خدا و دشمن خود را بترسانید(بازدارندگی)» (تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُ)
( گویی این آیه در عصر ما و برای وضع امروز ما نازل شده است میگوید آن چنان نیرومند شوید که دشمن به وحشت بیفتد مثل اسرائیلیها و دیگر قدرتهای زورگو که گوششان بدهکار حرف حساب و منطق و اصول انسانی نیست، آنها چیزی جز منطق زور نمیفهمند! وبا این قدرت بازدارنده از تجاوز انها در امانیم)
سپس اضافه میکند، علاوه بر این دشمنانی که میشناسید «دشمنان دیگری غیر از اینها نیز دارید که آنها را نمیشناسید ولی خدا میشناسد» و با افزایش آمادگی جنگی شما آنها نیز میترسند و بر سر جای خود مینشینند (وَ آخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ)
می دانید با وجود دشمن نداشتن قدرت بازدارندگی به چه می انجامد؟ البته اینجا کارگردان با بی انصافی وحشت را ترور معنا کرده (توجه به متن انگلیسی) و وقایعی مثل ۱۱سپتامبر و انفجار مادرید را از تعالیم ایه میداند البته همه ما بعنوان مسلمان این دو واقعه را محکوم کرده ومی کنیم وعاملین انرا اگر مسلمان بوده اند مسلمان واقعی نمی دانیم.
نکته دیگر اینکه برای اثبات عدم حقانیت یک دین نمی توان به عملکرد گروهی از پیروان ان تمسک کرد چون در هر ایدئولوژی گروهی خطاکار وجود دارند .
مورد دیگر در این قسمت کلمات ان دو مفتی است که نابودی دشمنان را مطلوب می خوانند کارگردان در اینجا دشمن وکافر(کسانی که قصد نابودی دین رادارند)را به همه غیر مسلمانها ترجمه کرده و میگوید مسلمانها میخواهند همه غیر مسلمانها بمیرند در صورتی که در اسلام مسیحی و یهودی و..(اهل ذمه) که قصد براندازی و دشمنی ندارد در جامعه اسلامی می توانند مثل بقیه مسلمانها زندگی کنند و زندگی کرده اند.
● آیه دوم (نساء /۵۶)
این آیه همانطور که میدانید مربوط به حال کسانی است که عاقبت انها جهنم است اما کارگردان انرا شیوه برخورد مسلمانها با سایر ادیان در دنیا گرفته و میگوید مسلمانها آنان را که اطاعت نکنند در آتش می سوزانند و میکشند ودر ادامه سخنان مفتی را که مربوط به ظهور منجی(که البته همه ادیان انرا قبول دارند) و نابودی دشمنان است به همه یهودیان نسبت میدهد( توجه کنید یهودی که در حدیث مفتی آمده در زمان ظهور وبعد از اتمام حجت است ونه همه یهودیان زمان ما). در ادامه با آوردن گفتگوی کودک میگوید مسلمانها یهودیان را انسان نمی داند بلکه انها را خوک و میمون میدانند نکته جالب اینکه او برای اثبات ادعای خود عالمان را رها کرده وبه فهم یک کودک استناد میکند.
در مورد ایه ۶۰ سوره مائده باید گفت خداوند یهودیان لجوج (اصحاب سبت(شنبه)) را بخاطر اسراربر مخالفت خدا و برای عذاب به صورت خوک ومیمون مسخ کرد ونه همه یهودیان را وباید گفت در قرآن از گروههای مختلفی از یهود و مسیحی تعریف شده است و نه قرآن و نه ما مسلمانها غیر خود را حیوان نمیدانیم و کشتن آنها را در صورت عدم دشمنی جایز نمیدانیم .
مطالبی که بعد از ایه در مورد قتل و تهدید می آید ناظر بر همین است و شامل حال صهیونیتهایی میشود که سرزمینهای مسلمانان را غصب کردند و آنها را کشتند و نه شامل همه یهودیان
جمله اماده هولوکاست واقعی باشید یعنی اماده انتقام ما مسلمانها بخاطر ظلم هایتان باشید
جمله رحمت خدا بر هیتلر رابه معنای هیتلر دوستی و میل به کشتار یهودیان گرفته که همه میدانیم چنین محبتی وجود ندارد . معنای این جمله به احتمال زیاد مقایسه هیتلر و سران اسرائیل است که اگر رحمتی باشد بر هیتلر سزاوارتر است تا بر آنها .اما شباهت احترام حزب الله به احترام نازی ها را نمی توان تطابق دو روش گرفت که از این قسم شباهتها میان مکاتب زیاد است و اثبات تطابق دو مکتب نیاز به تحقیق عمیق دارد .
● آیه سوم (محمد (صلی الله علیه واله) /۴)
کارگردان القا میکند که این آیه به معنای برخورد خشن با غیر مسلمانها( گردن زدن /بستن/ اسیر کردن) درهر حالتی که آنها را دیدند است درصورتی که آیه در مورد جنگ است.
توضیح ایه در تفسیر المیزان
پس آنچه سزاوار است که در تفسیر این آیات گفته شود این است که: سنت جاری در انبیای گذشته این بوده که وقتی با دشمنان میجنگیدند و بر دشمن دست مییافتند، آنها را میکشتند و با کشتن آنان از دیگران زهر چشم میگرفتند تا کسی خیال جنگ با خدا و رسولش را در سر نپروراند. و رسم آنان نبود که از دشمن اسیر بگیرند و سپس بر اسیران منت نهاده و یا پول گرفته و آزادشان سازند، مگر بعد از آنکه دینشان در میان مردم پایگیر میشد که در این صورت اسیر را نمیکشتند و با منت نهادن و یا گرفتن بهاء آزاد میکردند، هم چنان که در خلال آیاتی که به رسول خدا (ص) وحی میشد بعد از آنکه کار اسلام بالا گرفت و حکومتش در حجاز و یمن مستقر گردید این آیه نازل شد:" فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً" و گرفتن اسیر و آزاد کردنش را تجویز کرد.
پس مراد از" لقاء" در جمله" فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ"
برخورد با کفار است در جنگ(نه درشرایط غیر جنگی). و کلمه" ضرب الرقاب" مفعول مطلق است که در جای فعل خود نشسته و عاملش در تقدیر است، و تقدیر جمله" فاضربوا ضرب الرقاب" است، یعنی گردنهایشان را بزنید زدنی کشنده، چون آسانترین و سریعترین راه کشتن دشمن، زدن گردن آنها است.
" حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ"
- در مجمع البیان گفته: کلمه" اثخان" به معنای بسیار کشتن، و غلبه و قهر بر دشمن است (بر آنها سخت بگیرید و بعد از اسارت محکم ببندید و اهمال کاری نکنید).
" فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً"
- یعنی بعد از آنکه اسیرشان کردید یا بر آنان منت نهاده آزادشان میکنید یا فدیه میگیرید، یعنی با گرفتن مال و یا آزادی اسیرانی که در دست آنان دارید، ایشان را آزاد میکنید.
" حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها"
-" اوزار حرب" به معنای سنگینیهای جنگی یعنی اسلحهای است که جنگجویان با خود حمل میکنند، و مراد از وضع آن، بطور کنایه تمام شدن جنگ است.
▪ تفسیر نمونه
آیات فوق هیچگونه مخالفتی با گرفتن" فداء" و آزاد ساختن اسیران جنگی در صورتی که مصلحت جامعه اسلامی ایجاب کند، ندارد بلکه میگوید نباید مجاهدین به این منظور دست به گرفتن اسیر بزنند، بنا بر این با آیه ۴ سوره محمد از هر نظر موافق است آنجا که میگوید: فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً
همانگونه که قبلا گفتیم آیات گذشته مقدمهای بود برای آماده ساختن مسلمانان برای بیان یک دستور مهم جنگی که در آیات مورد بحث مطرح شده است، میفرماید:" هنگامی که با کافران در میدان جنگ روبرو میشوید با تمام قدرت به آنها حمله کنید و گردنهایشان را بزنید"! (فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ)
بدیهی است گردن زدن کنایه از قتل است، بنا بر این ضرورتی ندارد که جنگجویان کوشش خود را برای انجام خصوص این امر به کار برند، هدف این است که دشمن از پای درآید، ولی چون گردن زدن روشنترین مصداق قتل بوده روی آن تکیه شده است.
سپس میافزاید:" این حملات کوبنده باید هم چنان ادامه یابد تا به اندازه کافی دشمن را درهم بکوبید، و به زانو درآورید، در این هنگام اقدام به گرفتن اسیران کنید، و آنها را محکم ببندید" (حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ)
در جمله بعد حکم اسیران جنگی را بیان میکند که بعد از خاتمه جنگ باید در مورد آنها اجرا شود، میفرماید: یا بر آنها منت بگذارید، و بدون عوض آزادشان کنید، و یا از آنها فدیه و عوض بگیرید و آزاد نمائید" (فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً)
سپس در دنباله آیه میافزاید:" این وضع باید هم چنان ادامه یابد، و دشمنان را باید هم چنان بکوبید، و گروهی را به اسارت درآورید تا جنگ بار سنگین خود را بر زمین نهد(وجنگ تمام شود)" (حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَه)ا
کارگردان بعد از القاء مطلب کذب خود برای تایید به قتل تئو ونگک توسط القاعده اشاره میکند(تئو ونگک کتاب هسری علی (سودانی از دین برگشته )را فیلم کرده است و آیات نوشته شده قرآن را روی بدن لخت یک زن نشان داده است) و تایید قاتل را بر این کار خود می اورد واین را کشتن بی دلیل و مظلومانه می فهماند . البته به نظر من گذشته از طرز کشتن و فیلم برداری که باعث دین گریزی کسانی که اطلاعات انها کم است میشود اما نفس این پاسخ را درست میدانم چون او دشمنی کرد واظهار پشیمانی نکرد و (جدای از روش پاسخ) جوابش را گرفت.
در دین اسلام هر کس بخواهد نقد بزند یا سوال کند آزاد است حتی در حساس ترین حوزه ها اما کار افرادی مثل تئو ونگک توهین و جسارت است که در صورت عدم پشیمانی و اصرار و تاکید بر آن
باید به صورت محکم پاسخ داده شود.
وباز در مورد سخنان مفتی اگر منظور عکس العمل به دشمنان باشد صحیح است ولی در مورد غیر دشمن اسلام چنین دستوری ندارد.
● آیه چهارم (نساء /۸۹)
کارگردان با این آیه میخواهد بفهماند که مسلمانان هر کسی را که دین اسلام را نپذیرد یا اسیر میکنند یا میکشند
این آقای خوش انصاف با تقطیع آیه و عدم تفکر در آن چه خوب به روشنگری پرداخته.
ابتدا دوست دارم که معنی آیه را ببینید
دوست دارند هم چنان که خود به راه کفر میروند شما نیز کافر شوید تا برابر گردید. پس با هیچ یک از آنان دوستی مکنید تا آن گاه که در راه خدا مهاجرت کنند. و اگر سرباز زدند در هر جا که آنها را بیابید بگیرید و بکشید و هیچ یک از آنها را به دوستی و یاری برمگزینید. (۸۹)
مگر کسانی که به قومی که میان شما و ایشان پیمانی است میپیوندند، یا خود نزد شما میآیند در حالی که از جنگیدن با شما یا جنگیدن با قوم خود ملول شده باشند. و اگر خدا میخواست بر شما پیروزشان میساخت و با شما به جنگ برمیخاستند. پس هر گاه کناره گرفتند و با شما نجنگیدند و به شما پیشنهاد صلح کردند، خدا هیچ راهی برای شما بر ضد آنان نگشوده است. (۹۰)
گروه دیگری را خواهید یافت که میخواهند از شما و قوم خود در امان باشند، اینان هر گاه که به کفر دعوت شوند بدان بازگردند. پس اگر خود را به کناری نکشند و صلح نکنند و از اعمال خویش باز نایستند آنان را هر جا که یافتید بگیرید و بکشید که شما را بر آنان تسلطی آشکار دادهایم (۹۱)
حالا به برداشتها طبق ترجمه میپردازم
۱) کافران این آیه عادی نیستند بلکه دشمنی دارند بخاطر علاقه ضد اسلامیشان(البته باید دید فقط علاقه است یا همراه عملی است)
۲) عدم دوستی با آنها در صورت عدم اصلاح
۳) اگر نیامدند هر جا دیدید اسیر کرده یا بکشید
۴) نکته مهم اینجا معلوم میشود که خدا در آیه بعد دو استثناء می آورد
اول پیوستن کافر به قومی که با مسلمانها عهدی دارند(در صلح هستند)
دوم اظهار کافر به اینکه قصد جنگ ندارد
بله اینجا مشخص شد که کافرانی که خدا دستور قتل آنها را داده کسانی هستند که به جنگ با مسلمانان میپردازد نه هر غیر مسلمانی و مسلما جنگ با کسی که در جنگ است بد نیست.
۵) اگر کافر جزو این دو گروه شد خدا اجازه آن کارها را نمیدهد.
این بود برداشتهای شخصی طبق ترجمه که با برداشت کارگردان مغرض خیلی فرق داشت
▪ تفسیر المیزان
این آیات متصل به آیات قبل است و اتصالش از این جهت است که همه این هفت آیه یعنی آیات ۹۱- ۸۵ درباره امر قتال با طائفهای از مشرکین یعنی مشرکین دو چهره و منافق سخن میگوید. و اگر در این آیات دقت شود روشن میگردد که درباره کسانی از مشرکین نازل شده که چون به مسلمانان بر میخوردند اظهار ایمان میکردند و چون به محل خود برمیگشتند با مشرکین در شرک آنان شرکت مینمودند و در نتیجه درباره جنگیدن با آنان دچار تردید میشدند، مسلمانان نیز درباره قتال با اینگونه افراد مردد بودند و نظرهایشان مختلف بود، یکی میگفت به نظر من باید با اینها قتال کرد (چون در دعوی ایمان دروغ میگویند)، دیگری مخالفت میکرد که زنهار دست به چنین کاری نزنید و برای آن افراد دو چهره به خاطر همین که تظاهر به ایمان داشتند شفاعت میکرد، خدای سبحان در این آیات فرمان داده که باید یا مهاجرت کنند و یا قتال پس مؤمنین را از اینکه در حق آنان شفاعت کنند بر حذر میدارد
پس نتیجه ای که گرفته شد این است که این برخوردها فقط مخصوص کفار حربی(جنگی)است و در غیر اینصورت خدا اجازه برخورد نداده است.
در ادامه این بخش کارگردان طبق پراکنده گویی بحث ارتداد وعدم قبولی دیگر ادیان راهم مطرح میکند
عدم قبولی دیگر ادیان یک امر طبیعی است البته با این مقدمه که پلورالیسم را قبول نداشته باشی ( اعتقاد من این است که اکثر ایدئولوژی ها بهره ای از حق را دارند وگرنه اصلا مورد پذیرش واقع نمیشدند اما همه در یک درجه نیستند و ما باید به دنبال آن راه برویم که بیشترین نزدیکی را به حق دارد و سعی کنیم انرا از غیر حق پاکسازی کنیم ) (( ذکر این نکته لازم است که راه حق نزدیکترین / کم هزینه ترین / مطابق ترین با شرایط انسان / پرسودترین و.. است پس راه حق یکی است))
اینگونه است که هر کس راه خود را درست میداند و در آن محدوده خود را در راه سعادت میداند و دیگران را در راه اشتباه میداند و این امری طبیعی است اما نکته مهم این است که آیا راه او واقعا حق است یا نه.
مسئله دوم که بسیار مهم است بحث ارتداد است
ایا ارتداد یک حکم خشن است و ضد آزادی عقیده است
من در مورد ارتداد در حال تحقیق هستم و به امید خدا در آینده پاسخی به آن خواهم داد اما فعلا به مطلب تفسیر نمونه بسنده میکنم
تفسیر نمونه
مرتد فطری، و ملی، و فریب خوردگان
اسلام در مورد کسانی که هنوز اسلام را نپذیرفتهاند، سختگیری نمیکند (منظور اهل کتاب است) و آنها را با دعوت مستمر و تبلیغات پیگیر منطقی به اسلام فرا میخواند، هر گاه نپذیرفتند و حاضر شدند طبق شرائط ذمه همزیستی مسالمتآمیز با مسلمانان داشته باشند نه تنها به آنها امان میدهد بلکه حفظ مال و جان و منافع مشروعشان را بر عهده میگیرد.
ولی در مورد کسانی که اسلام را پذیرا شوند سپس عدول کنند فوق العاده سختگیر است چرا که این عمل موجب تزلزل جامعه اسلامی میگردد{{شخصی: یکی از بدترین ضربه ها به هر ایدئولوژی نفی همان مکتب توسط افرادهمان است که عده ای این کار را در صدر اسلام میکردند و با این کار عقیده مسلمانان را تضعیف میکردند تا اینکه آیات ارتداد نازل شد }} و یک نوع قیام بر ضد رژیم و حکومت اسلامی محسوب میشود و غالبا دلیل به سوء نیت است، و سبب میشود که اسرار جامعه اسلامی به دست دشمنان افتد.
لذا چنین کسی اگر پدر یا مادرش هنگام انعقاد نطفه او مسلمان بوده و به تعبیر سادهتر اگر مسلمان زاده باشد و از اسلام بر گردد و در دادگاه اسلامی به ثبوت رسد خونش را مباح میشمرد، اموال او باید در میان وارثانش تقسیم گردد و همسرش از او جدا شود، و توبه او در ظاهر پذیرفته نیست، یعنی این احکام سه گانه درباره چنین کسی به هر حال اجرا میشود، ولی اگر واقعا پشیمان گردد توبه او در پیشگاه خدا پذیرفته خواهد شد، (البته اگر مجرم زن باشد توبهاش مطلقا پذیرفته خواهد شد).
ولی اگر شخص از اسلام برگشته، مسلمان زاده نباشد به او تکلیف توبه
میکنند و اگر توبه کرد مورد قبول واقع خواهد شد و همه مجازاتها از میان خواهد رفت.
گرچه حکم سیاسی مرتد فطری برای آنها که از محتوای آن آگاه نیستند ممکن است یک نوع خشونت و تحمیل عقیده و سلب آزادی اندیشه تلقی گردد.
ولی اگر به این واقعیت توجه کنیم که این احکام مربوط به کسی نیست که اعتقادی در درون دارد و در مقام اظهار آن بر نیامده، بلکه تنها کسی را شامل میشود که به اظهار یا تبلیغ بپردازد، و در حقیقت قیام بر ضد رژیم موجود جامعه کند، روشن میشود که این خشونت بی دلیل نیست، و با مساله آزادی اندیشه نیز منافات ندارد، و همانگونه که گفتهایم شبیه این قانون در بسیاری از کشورهای شرق و غرب با تفاوتهایی وجود دارد.
ادامه انشاءالله در مقاله بعد
علی اکبر باباخانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست