شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
تخریب یک صورت تخریب یک زندگی
«از چهارسال پیش تا امروز دلم برای همه دختران زیبای دنیا شور میزند». آمنه یکی از قربانیان اسید که صورت و چشمان خود را به کلی از دست داده است در یکی از مصاحبههایش این جمله را گفت.
پروندههای اسیدپاشی را که بررسی میکنی میبینی بیشترشان اسیدپاشی روی صورت زنان توسط مردان بوده است.
این سوال پیش میآید که چرا زنان بیشتر قربانی اسیدپاشیاند و اینکه چرا صورتشان بیش از نقاط دیگر بدن در معرض این تهدید است.
عباس کاظمی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دراین باره میگوید: «در ایران چهره بیش از نمود بیرونیاش اهمیت دارد. در اینجا صورت فقط صورت نیست که تعبیر جان و تن و زندگی پیدا میکند و تخریب صورت یعنی تخریب زندگی یک فرد».
به گفته او اسیدپاشی هم نوعی قتل محسوب میشود با این تفاوت که اسیدپاشها بدون آنکه قتل کسی را برعهده بگیرند عملا زندگی قربانی را گرفته است.
باز هم پروندههای اسیدپاشی را که میخوانی متوجه یک اقرار میشوی. پسران در اقرارشان میگویند میخواستند دختر مورد علاقهشان تا آخر عمر نتواند وارد زندگی هیچ مردی بشود. ممبینی در این باره میگوید: «در یک برداشت نشانه شناسانه صورت در تقابل با غیر صورت معنا مییابد. از همینجا استفاده از وسایل آرایشی در ایران و شیوع عجیب آن معنادار میشود».
به گفته این جامعهشناس اسید نمود وارونه آرایش است ؛ در آرایش صورت را بیش از حد بالا برده میشود و در اسید صورت را بیش از حد زشت و پائین آورده میشود».
او با اشاره به اینکه زنان بیشتر قربانی اسیدپاشی هستند؛ اسیدپاشی را عملی مردانه میداند بنابراین پدیدارشناسی صورت بیشتر به صورت زنان بر میگردد.
● اسیدپاشی و حاکمیت فرهنگ پدرسالاری
«اسیدپاشی یکی از نمودهای عینی حاکمیت پدرسالاری در جامعه و نیز افزایش خودخواهی است.
مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری ایران با بیان این مطلب میگوید: «بیشتر موارد اسیدپاشی، اسیدپاشی مردان علیه زنان بوده است چرا که جامعه و فرهنگ ایرانی به مردان بیش از حد آزادی عمل داده است».
به گفته او پسران از همان دوران کودکی در خانواده با فرهنگ پدرسالاری مواجه هستند و یاد میگیرند حرف آنهاست که در خانواده نقش بازی میکند و هیچکس دربرابر خواستههای آنها نه نمیگوید. همین روند در دوران جوانی هم مشاهده میشود.
به باور این استاد دانشگاه بیشتر موارد اسیدپاشی پسران بوده که از دختران هنگام خواستگاری «نه» شنیدهاند و از آنجا که این موضوع برایشان بسیار سخت بوده دست به کاری میزنند که به اصطلاح طرف مقابل را تا آخر عمر خانهنشین کنند.
اقلیما معتقد است رواج خودخواهی در میان ایرانیها این روزها چنان شده که در همه عرصهها به راحتی قابل مشاهده است. به عنوان مثال این ضربالمثلی
که میگوید «بمان تا موهایت مثل دندانهایت سفید شود» حکایت از همین خودخواهیها دارد.
پسری که نمیتواند به دختر مورد علاقهاش برسد ترجیح میدهد دختر را تا ابد خانهنشین کند این مورد حتی در امور اداری هم دیده میشود.
مدیر قبلی تمام کارهایی که کرده را خراب میکند تا مدیر جدید را به درد سر بیندازد و یا حتی در فوتبال ما هم خودخواهی نمود بیشتری دارد. بازیکن حتی به قیمت از دست دادن یک فرصت خوب گل، توپ را پاس نمیدهد و ترجیح میدهد خودش توپ را شوت کند. اقلیما میگوید این یکی از ویژگیهای کشورهای جهان سومی نظیر ایران است که افراد آن مدام به منافع آنی و خودخواهیهای خود فکر میکنند.
منبع : روزنامه فرهنگ آشتی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت حسین امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان افغانستان انتخابات امیرعبداللهیان عراق جنگ دولت سیزدهم حجاب مجلس
سیل ایران تهران هواشناسی سیلاب شهرداری تهران سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی یسنا هلال احمر
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو مسکن دلار بانک مرکزی قیمت طلا تورم ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما دفاع مقدس بی بی سی موسیقی مهران غفوریان تلویزیون ساواک سریال سینمای ایران تبلیغات
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین اسرائیل حماس روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال جواد نکونام بازی علی خطیر باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
هوش مصنوعی اینستاگرام آیفون دیابت اپل عکاسی ناسا موبایل گوگل تلفن همراه
سلامت استرس طب سنتی کبد چرب فشار خون گرما