دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

با اسکیت‌بازی شهر را زیرپا بگذارید


با اسکیت‌بازی شهر را زیرپا بگذارید
بازی‌های اسکیت زیادی بوده‌اند که در سال‌های اخیر آمده‌اند و به زودی فراموش شده‌اند اما در بین آنها تنها سری Tony Hawk به بقای خود ادامه داده است. دلیل اصلی فراموش شدن بسیاری از بازی‌های اسکیت هم تقلید از سری بازی اسکیت پرشتاب شرکت Activision بوده سری Tony Hawk که در سال‌های اخیر بی‌رقیب بوده است، حالا رقیب سرسخت و قدرت‌مندی به اسم Skate از شرکت EA را در کنار خود می‌بیند. ظاهرا Skate که یک بازی شبیه‌سازی (Simulation) است، از بیخ و بن ضد سری Tony Hawkساخته شده است.
با وجود اینکه Skate و Tony Hawk هر دو بازی‌های موفق ورزش اسکیت هستند، اما نقاط اشتراک زیادی ندارند. یکی از وجوه تمایز Skate سیستم کنترل لذت‌بخش آن است که تمامی مهارت‌های یک اسکیت‌باز واقعی را در دو آنالوگ دسته‌بازی به نمایش می‌گذارد. با استفاده از این سیستم ارایه تکنیک‌های مختلف با اسکیت جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر خواهد بود.
اما متاسفانه این کنترل جذاب چندان در خدمت ماجراجویی‌های اسکیتی به کار گرفته نمی‌‌شود.
حرکت اسکیت‌باز شما در این بازی با آنالوگ سمت چپ است و آنالوگ سمت راست برای انجام تکنیک‌ها و حرکات مربوط به این ورزش است. بسیاری از تکنیک‌ها به روش مشابهی انجام می‌شود و گاهی اوقات هم می‌‌توان آنها را با هم درآمیخت.
دوربین بازی Skate از زاویه پایینی شخصیت بازی را نمایش می‌دهد و به این دلیل بازیکن شما شاید بیش از اندازه نزدیک دوربین است و کلی از فضای دید را اشغال می‌کند. به همین دلیل در مواقعی که در یک زاویه تنگ و بسته قرار می‌گیرید، شخصیت‌تان آنقدر کم‌رنگ نمی‌شود تا بتوانید فضای روبه‌روی خود را به خوبی ببینید.
در Skate همه چیز به زمان‌بندی بستگی دارد. علاوه بر این پرش‌های شما به میزان سرعت و حالت بدن‌تان بستگی دارد در نتیجه یکی دو ساعتی طول می‌کشد تا در بازی راه بیفتید. به طور کلی سیستم Skate به مهارت شما بستگی دارد. همه‌چیز واقعی است و دیگر خبری از آیتم‌های آزادکردنی و انرژی و سرعت مضاعف و یا پرش‌های خارق‌العاده نیست. تنها چیزی که تغییر می‌کند آمار مربوط به عملکرد و مهارت شماست.
داستان Skate آبکی و نچسب است. در حالت Career به یک اتوبوس برخوردکرده و نیاز به جراحی پیدا می‌کنید و همین کار است که تغییر چهره و حالت بدن شخصیت‌تان را توجیه می‌کند. وقتی دوباره صحیح و سالم روی پای خود می‌ایستید وقت آن است تا به چشم بیایید و تمام جوایز و مدال‌ها را درو کنید. وجود هدف‌های مختلف در بازی تنوع خوبی دارد، اما اگر می‌خواهید اسکیت‌باز خوبی شوید باید از پس همه آنها برآیید.
از طرفی، دو مجله مخصوص اسکیت‌ و اسکیت‌سواری هم در این بازی هستند که تصویر شما را به عنوان مدل روی جلد خود می‌گذارند، البته بعد از آنکه کلی حرکات عجیب و غریب انجام دهید و تکنیک‌های مختلفی را اجرا کنید تا صاحبان مجله بالاخره به عکس مورد علاقه‌خود دست پیدا کنند.
مسابقه‌های چندنفره هم در کار است. مثلا باید با رقیبان خود در زمانی معین مسابقه دهید و بیش‌ترین امتیاز را از تکنیک‌های خود به دست آورید و یا شانه به شانه آنها مسافتی را طی کنید.
هرچه در بازی پیش می‌روید منطقه‌های جدیدی که قبلا در سطح شهر به آنها دسترسی نداشته‌اید آزاد می‌شود.
علاوه بر سطح شهر وارد ساختمان‌هایی می‌شوید که البته آنها را قبلا در بازی‌های شرکت EA دیده‌اید.
علاوه بر حالت Career می‌توانید رقابت‌ها و مسابقات دیگری را انتخاب کنید. مثلا در حالت Jam سریع‌ترین اسکیت‌باز برنده می‌شود. در چنین مسابقاتی در محدوده بزرگ شهر فضاهایی محدود در نظر گرفته می‌شود. فرض کنید در یک زمین اسکیت شبیه به یک استخر، شش اسکیت باز باید با هم مسابقه بدهند، اما تنها چیزی که اتفاق می‌افتد تصادف این اسکیت‌بازها با یکدیگر است.
در حالت بازی آنلاین گاهی اوقات مشکلاتی بروز می‌کند پس در این مورد همه‌چیز کاملا به سرعت بازیکنان در شبکه بستگی دارد و این بدان معناست که فقط یک بازیکن با سرعت اتصال پایین می‌تواند یک مسابقه را خراب کند.
این مشکل زمانی بیش‌تر خود را نشان می‌دهد که متوجه می‌شوید اصل و اساس Skate بر زمان‌بندی استوار است و نوسان در شبکه آنلاین و سرعت اتصال بازیکنان می‌تواند تمام سیستم بازی را به هم بریزد.
خوشبختانه EA با ایجاد قابلیت پخش مجدد صحنه‌های بازی به بازیکنان اجازه می‌دهد از لحظات به یادماندنی بازی خود عکس و فیلم بگیرند و فایل تصویری خود را روی منوی آنلاین بازی و یا سایت مخصوص بازی قرار دهند. این همان کاری است که EA در باز‌های قبلی ورزشی خود مثل Burnout انجام داده بود.
Skate از نظر گرافیکی طبیعی به نظر می‌رسد و با فضای واقعی بازی جور در می‌آید. اسکیت‌بازها خوب طراحی شده‌اند و انیمیشن‌ها و حرکت‌ها هیجان‌انگیز است.Skate هم مثل سایر بازی‌های ورزشی پر از اسپانسر و محصولات تبلیغاتی است؛ البته اغلب با این مورد مشکلی نخواهید داشت و علامت‌های تجاری نام آ‌شنا در Skate آن را به واقعیت نزدیک می‌کند. اما گاهی اوقات تبلیغات از حد می‌گذرد. مثلا هر وقت با یک اسکیت‌باز حرفه‌ای روبه‌رو می‌شوید، او پس از انجام چند تکنیک هیجان‌انگیز تمامی نشان‌های تجاری خود از لباس و شلوار گرفته تا کفش و اسکیت خود را به شما نشان می‌دهد. علاوه بر این، به تازگی EA و آدیداس برای تولید چند مدل کفش با همدیگر به توافق رسیده‌اند. درست حدس زدید! EA در تمامی بازی می‌خواهد تبلیغات این کفش‌ها جلوی چشم شما باشد و یک لحظه شما را راحت نگذارد.
همچنین تبلیغات روی بیلبوردهایی که در بازی طراحی شده‌ است از طریق دانلود تغییر می‌کنند که ابتکار جالبی است.
ترکیب آهنگ‌هایی که در Skate به کار رفته است عجیب و ناموزون است و اصولا با روند کلی بازی سازگار نیست، اما صداهای دیگر بازی خیلی خوب از کار درآمده است. صدای اسکیت و لیزخوردن و سرخوردن آن نیز هیجان‌انگیزتر از هر بازی اسکیتی است که تا به حال دیده‌اید. Skate اشکالات انگشت‌شماری دارد، اما به قابلیت‌های این بازی تنها زمانی پی می‌برید که دسته بازی را به دست گرفته باشید.‌این بازی آنقدر خلاقیت و نوآوری به دنیای بازی‌های اسکیت وارد کرده است که می‌توانیم آن را بهترین بازی اسکیت موجود بنامیم.
▪ نکات مثبت:
سیستم کنترل و انجام تکنیک‌های اسکیتی منحصر به فرد و لذت‌بخش است؛ گرافیک و انیمیشن خوب به واقع‌گرایی هرچه بیش‌تر بازی کمک می‌کند؛ جلوه‌های صوتی جذاب.
▪ نکات منفی:
کنترل بازی بیش از حد تخصصی طراحی شده است؛ در بازی آنلاین معمولا در یک فضای کوچک مسابقه می‌دهید که باعث می‌شود دایما با رقبای خود برخورد کنید و به زمین بیفتید؛ زمان بارگذاری و انیمیشن منوها گاهی اوقات آزاردهنده است.
منبع : روزنامه فناوران