یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

پاریس، تکزاس - Paris, Texas


پاریس، تکزاس - Paris, Texas
سال تولید : ۱۹۸۴
کشور تولیدکننده : فرانسه و آلمان‌غربی
محصول : دان گست وآناتول دومان
کارگردان : ویم وندرس
فیلمنامه‌نویس : سام شپارد، برمبنای داستانی اقتباسی نوشته ل. م. کیت کارسن.
فیلمبردار : روبی مولر.
آهنگساز(موسیقی متن) : رای کودر.
هنرپیشگان : هاری دین استنتن، ناستاسیا کینسکی، دین استاکوِل اوروره کلمان، هانتر کارسن و برنهارت ویکی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۵۰ دقیقه.


«تراویس آندرسن» (استنتن) که چهار سال پیش کم شده و همه او را مرده می‌پندارند، در یک شهر کوچک مرزی پیدایش می‌شود. «والت» (استاکول)، برادر کوچک‌ترش، برای بردن او می‌آید. «والت» با همسر فرانسوی‌اش، «آن» (کلمان) و پسر هفت‌ساله «تراویس» - «هانتر» (کارسن) - در لس آنجلس زندگی می‌کند. «تراویس» در می‌یابد همسرش، «جین» (کینسکی) که او نیز چهار سال پیش ناپدید شده، ماهانه مقداری پول از بانکی در هیوستن برای مخارج «هانتر» می‌فرستد. «تراویس» برای یافتن «جین» می‌رود و «هانتر» نیز با اصرار، با پدر همراه می‌شود. «تراویس»، «جین» را در یک باشگاه می‌یابد، اما در نخستین دیدار نمی‌تواند با او صحبت کند. تا اینکه سرانجام با او، البته از پشت یک شیشه، روبه‌رو می‌شود. آن دو طی یک گفت‌وگوی شورانگیز به یادآوری حادثه‌هائی می‌پردازند که منجر به جدائی و گم شدن‌شان شده است...
* اودیسه دیگری از وندرس با مایه‌های محبوب همیشگی او (ناتوانی در برقراری ارتباط، سفر، علاقه مفرط به موسیقی راک... و مظاهر زندگی آمریکائی) که این بار به لطف فیلم‌نامه‌ای با همکاری شپارد و حضور کینسکی در نقشی کوتاه اما استثنائی به فیلمی عاشقانه بدل شده است. اگرچه فیلم آشکارا همدلی تماشاگر را به‌سوی مرد جلب می‌کند ولی نسبت به دیگر آثار وندرس یا دیگر فیلم‌های جاده‌ای پیش از آن، مثل ایزی رایدر (دنیس هاپر، 1969) یا پنج قطعه آسان (باب رافلسن، 1970) کمتر مردانه است. فیلم‌بردار مولر و تک‌نوازی گیتار کودر مسحور کننده‌اند.


همچنین مشاهده کنید