جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
سیری در سیره اخلاقی امام حسین (ع)
از نگاه تربیتی و اخلاقی، یكی از بهترین و كارآمدترین روشهای پرورشی و سازندگی، تربیت از راه نشان دادن الگوها و سرمشقهای عینی و عملی است.
اسلام به عنوان مكتبی انسان ساز و جامعه پرداز این اصل اصیل را در برنامههای تربیتی و اخلاقی خود مطرح كرده و با ارائه الگوهای اصلی و حقیقی و پرهیزدادن از الگوهای بدلی و دروغین، روش تربیتی ویژهای را به جامعه بشری نشان داده است.
قرآن كریم افزون برآموزشهای موعظهای، دستورالعملهای كلی و بنیادی در زمینه كسب فضایل و خصلتهای انسانی و آداب و اخلاق اسلامی; الگوهای عینی را نیز معرفی كرده است:
۱- «قد كانت لكم اسوهٔ حسنهٔ فی ابراهیم و الذین معه...» (۱)
قطعا برای شما در پیروی از ابراهیم و كسانی كه با اویند سرمشقی نیكوست.
۲- «لقد كان لكم فی رسول الله اسوهٔ حسنهٔ...» (۲)
برای شما در زندگی رسول خدا صلی الله علیه و آله سرمشق نیكویی است.
در آیات زیادی در قرآن سخن از نمونههای عالی انسانی به میان آمده و به عنوان راه یافتگان فرزانه و قابل پیروی معرفی شدهاند. (۳)
درفرهنگ دینی و گفتار پیشوایان مذهبی نیز به این اصل اساسی اشارتها و صراحتهای گوناگون به چشم میخورد.
امام علی علیه السلام میفرماید:
«فتابنبیك الاطیب الاطهر صلی الله علیه و آله فان فیه اسوهٔ لمن تاسی...» (۴)
پس به پیامبر پاكیزه و پاك صلی الله علیه و آله خود اقتدا كن كه در - رفتار - او خصلتی است كه زدودن اندوه خواهد....
در این كلام نورانی كه حضرت پیش از آن به اسوههایی مانند حضرت موسی و حضرت عیسی و حضرت داود علیهم السلام اشاره میكند، دو نكته قابل دقت است:
۱- اصل اسوه پذیری و ضرورت الگو در زندگی انسان مسلمان.
۲- نشان دادن بهترین و جامعترین الگو در تمام زمینههای انسانی و الهی; یعنی وجود پربركت و باكرامت رسول الله صلی الله علیه و آله.
امام صادق علیه السلام نیز از شیعیان میخواهد كه با زبان عمل مردمان را به فرهنگ دینی فراخوانند كه این زبان اثرش از زبان گفتاری بسیبیشتر و سودمندتر است:
«كونوا دعاهٔ الناس بغیر السنتكم لیروا منكم الورع و الاجتهاد و الصلاهٔ و الخیر فان ذلك داعیهٔ.» (۵)
مردمان را به غیر گفتارتان به سوی اسلام و ارزشهای دینی فرا خوانید تا در رفتار شما پرهیزگاری و تلاش و نماز و نیكی ببینند، چه این كه این گونه دعوت كردن، اثرگذار است.
تردیدی نیست كه یكی از بهترین و موفقترین روشهای تربیتی، تربیت از راه نشان دادن الگوهای عملی است و به همین جهت قرآن كریم پیامبراكرم صلی الله علیه و آله را اسلام مجسم و قرآن مجسد مینامد، زیرا تمام مبادی ارزشها در وجودش و در سخن و سیرهاش متبلور شده است. در كتابهای تربیتی نیز این روش را برای پرورش و سازندگی فرد و جامعه سودمندتر میدانند.
«عملیترین و پیروزمندانهترین وسیله تربیت، تربیت كردن با یك نمونه عملی و سرمشق زنده است. تالیف كتاب درموضوع پرورش آسان است و ترسیم یك نقشه خیالی اگرچه كامل و همه جانبه و وسیع باشد، آسانتر; اما این روش و نقشه تا هنگامی كه به یك حقیقت عینی واقعی بر روی زمین تبدیل نشده... مركبی استبر كاغذ و نقشه معلق در فضا. تنها روشی محقق میشود و منشا حركت میگردد و تحولی در تاریخ ایجاد میكند كه عملا بر روی زمین و در زندگی اجتماعی اعمال گردد.» (۶)
در این سلسله از نوشتار برآنیم كه سیر كوتاه داشته باشیم در سیره اخلاقی امام حسین علیه السلام. زیرا براین باوریم كه آن حضرت در سخن و سیره خود پس از پیامبر صلی الله علیه و آله و پدر بزرگوارش امام علی علیه السلام و برادرش امام حسن علیه السلام بهترین سرمشق است. آن چنان كه خود فرمود: «فلكم فی اسوهٔ» (۷)
اسوه بودن امام حسین علیه السلام در تمام زمینههای فردی، اجتماعی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اعتقادی تجلی و تبلور دارد. لكن در این نوشته تلاش ما برآن است كه از دیدگاه اخلاقی و تربیتی به زندگی و رفتار و گفتار آن حضرت بنگریم. براین باوریم كه سیره اخلاقی آن امام همام همچون سیره سیاسی و اجتماعی و عاشورایی وی الهام بخش و انسان ساز است.
به دیگر سخن، او همان گونه كه سرور شهیدان و سرور آزادگان است، سرآمد بزرگواریها و فضیلتهای انسانی و اسلامی نیز هست. مكتب حسینی تنها مكتب جهاد و مبارزه با دیوهای ظلم و ستم بنیامیه نبود، بلكه پیش از آن، این مكتب و پرورش یافتگانش در میدان جهاد اكبر آزمایش خود را نشان دادند و پیشتازی و جلوداری در میدان ارزشها را به نمایش گذاشتند.
حسین علیه السلام عصاره رسالت و میوه درخت امامتاست كه سیره اخلاقی او میتواند ترسیم كننده ارزشهای والای قرآنی باشد. اعتلای شخصیت اخلاقی امام حسین علیه السلام و استقلال شخصیتسیاسی اجتماعی آن حضرت، انعكاس گستردهای در جامعه اسلامی آن روز داشت; به گونهای كه دشمنان و مخالفان وی نیز آن را باور داشتند; به این جمله كه از زبان معاصران آن حضرت نقل شده، بنگرید: معاویه به فرزندش یزید چنین سفارش كرد:
«حسین احب الناس الی الناس» (۸)
حسین محبوبترین چهره مردمی است.
و نیز ولیدبن عتبه، والی مدینه به عبیدالله بن زیاد نوشت:
«حسین به عراق روی آورده است. او فرزند فاطمه و فاطمه دختر پیغمبر صلی الله علیه و آله است. بترس از آن كه كمترین ناگواری به او برسانی و اگر با او بد رفتاری كنی، مردم به تو و قبیلهات میشورند و هیچ كس از خاصه و عامه تا ابد آن را فراموش نخواهد كرد.» (۹)
این دو نمونه گواه این نكته است كه: امام حسین علیه السلام به عنوان یك انسان وارسته و فرزانه در عصر خودش مطرح بوده و سیره و روش آن حضرت برهمگان روشن و معلوم بوده است.
چهره سیاسی - اجتماعی و نیز چهره انسانی و اخلاقی امام حسین علیه السلام به عنوان الگوی عینی جامعه اسلامی در میان دوست و دشمن مطرح بوده است.
اباعبدالله علیه السلام پیش از هرچیز، «عبدالله» بود و عبودیت در تمام زوایای زندگی و رفتار و گفتارش آشكار بود. سیره او سازنده انسان و ترسیم كننده سیستم ارزشهای اخلاقی است. به این حدیثشریف از زبان امام باقر علیه السلام بنگریم و چهره انسانهای سوزنده و سازنده را ترسیم نماییم و سپس به نمونههایی از سیره سازنده اخلاقی امام حسین علیه السلام بپردازیم:
امام باقر علیه السلام در ترسیم اسوههای شرآفرین و الگوهای بركتآفرین و رحمتبخش چنین میفرماید:
«ان لله عبادا میامین میاسیر یعیشون و یعیش الناس فیاكنافهم و هم فیعباده مثل القطر، و لله عباد ملاعین مناكیر، لایعیشون و لا یعیش الناس فی اكنافهم، و هم فیعباده مثل الجراد، لایقعون علی شیء الا اتواعلیه.» (۱۰)
«همانا برای پروردگار بندههایی است پربركت و بامیمنت كه خود خوش میزیند و مردم نیز در پرتو آنان زندگی خوشی دارند. آنها در میان بندگان مانند بارانند. در برابر، انسانهایی هستند نفرین شده و نكبتبار كه نه خود زندگی سالمی دارند و نه كسی از زندگی آنان بهرهای میگیرد. این گروه مانند ملخ هستند كه جز نابودی و تبهكاری چیزی ندارند.»
امام حسین علیه السلام الگوی رحمت، رافت، كرامت و بزرگواری است كه باران وجودش همگان را سیراب میسازد و شادابی و نشاط و حیات و حركت میآفریند.
نویسنده:ابوالقاسم یعقوبی
پینوشتها:
۱- سوره ممتحنه، آیه ۴.
۲- سوره احزاب، آیه ۲۱.
۳- سوره تحریم، آیات ۱۱ و ۱۲ و سوره انعام، آیات ۹۰- ۸۳.
۴- نهج البلاغه، خطبه ۱۶۰، ترجمه شهیدی، ص۱۶۲.
۵- اصول كافی، ج ۲، ص ۷۸.
۶- روش تربیتی اسلام، محمد قطب، ترجمه جعفری، ص ۲۴۴.
۷- تاریخ طبری، (هشت جلدی)، ج ۴، ص ۳۰۴.
۸- تهذیب، ابن عساكر، ج ۴، ص ۳۲۷.
۹- نفس المهموم، محدث قمی، ص ۱۰۷.
۱۰- تحف العقول، ص ۳۱۰.
منبع:ماهنامه كوثر، شماره ۴۴
پینوشتها:
۱- سوره ممتحنه، آیه ۴.
۲- سوره احزاب، آیه ۲۱.
۳- سوره تحریم، آیات ۱۱ و ۱۲ و سوره انعام، آیات ۹۰- ۸۳.
۴- نهج البلاغه، خطبه ۱۶۰، ترجمه شهیدی، ص۱۶۲.
۵- اصول كافی، ج ۲، ص ۷۸.
۶- روش تربیتی اسلام، محمد قطب، ترجمه جعفری، ص ۲۴۴.
۷- تاریخ طبری، (هشت جلدی)، ج ۴، ص ۳۰۴.
۸- تهذیب، ابن عساكر، ج ۴، ص ۳۲۷.
۹- نفس المهموم، محدث قمی، ص ۱۰۷.
۱۰- تحف العقول، ص ۳۱۰.
منبع:ماهنامه كوثر، شماره ۴۴
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست