پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
احمدی نژاد؛ آنگونه که من دیدهام
آنچه میخوانید، متن کامل یادداشت دکتر غلامحسین الهام وزیر دادگستری و سخنگوی دولت درباره چگونگی برخورد رئیسجمهور با مردم، نحوه مدیریت دکتر احمدینژاد، توصیههای رئیسجمهور به وزرا و مدیران و اعتقادات اصیل وی به امام زمان است که در نوزدهمین شماره هفتهنامه همت با عنوان "احمدینژاد خدمتگزار منتظر» منتشر شده است:
- روزی در جمع صادرکنندگان نمونة کشور، یکی از آنان برخاست و نکتهای را به رئیسجمهور یادآور شد که؛ روزی که خبرنگاری در دوران انتخابات به شما گفت: این لباس، متناسب با رئیسجمهوری نیست. شما پاسخ دادید: متناسب با نوکری ملّت که هست!
او از این سخن با تمجید و تکریم یاد کرد و از این رویکردِ خدمتگزاری تجلیل میکرد. در عین حال مشکلاتِ بخشِ خود را صریح و شفاف مطرح کرد.
- صبح زود رئیسجمهور برای رفتن به فرودگاه از پاستور حرکت کرد. سفر خارجی در پیش بود. اندکی دیر شده بود و باید به سرعت به فرودگاه میرسید. در این عجله، در خیابان پاستور، زنی برای ارایة نامه و یا تظلّمی جلوی ماشین را گرفت. به دلیل کوتاهی فرصت، امکان توقف نبود. طبق معمول ایشان از نفرات بعدی خواست که حتماً نامه را بگیرند. تا فرودگاه و زمان پرواز، از این که امکان پاسخِ مستقیم به این زن حاصل نشده بود، ذهن او به شدت آشفته بود و ناراحت. چند بار این ناراحتی را ابراز کرد، تا با پیگیری و تلفن، مطمئنش کردیم که نامه را دریافت کردهاند و کار این «بندة خدا» پیگیری خواهد شد، تا اندکی خیالش آسوده شود و به سفر برود.
- اجلاس نماز در اراک تمام شده بود، جلسة بعدی در قم بود و باید به سرعت بر میگشتیم تا به قم برسیم.
با ورود به خیابان اصلی، شخصی با اشارة دست تقاضا کرد «رئیسجمهور» بایستد [چنانکه مردم عادت دارند جلوی تاکسی را میگیرند].
راننده به حسب مأموریت و وظیفة خود به سرعت حرکت میکرد که اعتراض توأم با عصبانیت رئیسجمهور بلند شد: مگر نمیبینی این بندة خدا کار دارد ! آن قدر عتاب تند و شدید بود که راننده چارهای جز توقف نداشت. با همة اعتراض محافظان ! حدود یک ساعت کنار خیابان رئیسجمهور متوقف شد و به حرفها و مطالبات و تقاضای او و کسان دیگری که به تدریج اجتماع کردند، پاسخ داد و بسیار ناراحت که چرا شرایط بر مردم اینگونه است که باید در خیابان با رئیسجمهور مسایل ساده را که در استان و شهرستان قابل حل است، مطرح کنند.
او کارگزاران خود را سرزنش میکرد و نه مردم را.
- شورای راهبردی، کارگروه اقتصادی، شورای فرهنگی، کارگروه ویژة سفرهای استانی، گروههای ویژة سفرهای خارجی، کمیتههای تخصصی در عرصههای سیاست خارجی، امور امنیتی، مسایل اجتماعی، گفتوگو با وزرا بلکه با معاونین و کارشناسان مرتبط با موضوعات تخصصی، مطالبه و حسابرسی ریز و توأم با ارقام و محاسبات، مباحثة تخصصی در حوزههای مسائل مختلف، ارتباط و اتصال دستگاههای مختلف و مرتبط با یکدیگر برای حل مشکلات، و ارایة سیاستها و راهبردها برای حل مسائل، فضای کار شبانهروزی رئیسجمهور را تشکیل داده و میدهد.
▪ در میان اموری که وجود دارد؛ روش کار ایشان و تأکیدشان به همکارانشان این است که:
۱) اسیر وضع موجود نباشید. جرأت فکر کردن، تحوّل، نوآوری داشته باشید.
۲) از الگوهای اسلامی و بومی استفاده کنید، مرعوب مشهورات حاکم بر فکر و ذهن نباشید. قدرت نقد این تئوریها را برای برونرفت از مشکلات داشته باشید.
۳) مشکلات را نمیتوان بر «عهدة امور دیگر» و « نمیشود» و « نمیتوانیم» گذاشت. امروز هر تصمیمی در حوزة دولت باید به وسیلة وزرا و مسؤولین عالی اجرایی اتخاذ شود و «نمیشود و نمیتوانیم» در کار نیست.
۴) در همة امور توکل به خدای متعال کارساز است. باید با ایمان به خداوند و اخلاص در عمل، به انجام تکلیف پرداخت. خداوند وعده کرده کسانی را که در این مسیر حرکت کنند، یاری میدهد. خداست که راه را نشان میدهد، توفیق خدمت میدهد، به امور برکت میدهد، از لغزشها محافظت میکند، به خیر و صلاح هدایت مینماید، باید این امور حاکم بر همة رفتارِ ما باشد.
۵) خدمتهای بزرگ و کارهای خطیر کشور نباید ما را از مشکلاتِ خُردِ مردم غافل کند. باید برای خُرد و کلانِ امور وقت بگذارید، تدبیر کنید و حساس باشید.
۶) عزت اسلامی و شأن رفیع ملّت بزرگ ایران در همة امور داخلی و بینالمللی باید در رأس توجه باشد.
ـ ظهرها در سفرها و در مواقعی که نمازجماعت برگزار میشود. پشت سر امام راتب که اصولاً روحانی است، یا امام جماعت یا نمایندة ولیفقیه در استان، اقتدا میکند و نمازش را میخواند.
به سبک همة مسلمانان روزه میگیرد و با مال خودش افطار میکند. ماه رمضان را دوست دارد بر همة مردم آسان بگیرد، تا معنویت ماه تحتالشعاع سایر امور قرار نگیرد و اسباب توفیق الهی در این ماه برای همگان فراهم شود.
وجوه شرعی سالانهاش را به رهبری معظم انقلاب میدهد، چرا که بعضی مواقع قبض رسیدش را من دریافت کرده و به ایشان دادهام. تا آنجا که میدانم مقلّد ایشان است. (بعد از امام راحل)
امام عصر را حاضر و ناظر بر امور عالم میداند، او معتقد نیست که دورانِ غیبت و انتظار ظهور به معنای عدم حضور و عدمِ ولایت امام عصر عجلالله تعالی فرجه الشریف باشد.
حکومت حقه از آن اوست. هر حکومتی اگر متصل به او نباشد غاصب است، مشروعیت نظام جمهوری اسلامی از این اعتقاد است که در اصل پنجم قانون اساسی هم ذکر شده است.
بنابراین کار کردن در این حکومت و به اعتبار این اتصال، مشروعیت دارد.
«ولی فقیه» به نیابت عام از امام عصر عجلالله تعالی فرجه الشریف، اساس مشروعیتِ تصرّفاتِ حکومتی است. او استمرار هستی را به خاطر وجود امام زمان عجلالله تعالی فرجه الشریف میداند، و باید این پاسخگویی در برابر امام، اساس حرکت حکومت در همة عرصههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... باشد و جهان به این نقطه خواهد رسید و عالَم در ظلّ حکومت انسان کامل به تعالی و ارزش و کمال خواهد رسید.
احمدینژاد، در استانهای مختلف که برخی از آنها را خودم حضور داشتهام، در کرمان، مشهد، قم و ... در جمع علمای بلاد، عقاید خود را نسبت به مهدویت، نگاه به دین و حکومت دینی صریح ابراز کرده است.
در تمام این موارد جز تایید و تحسین از بزرگان دین چیزی ندیده و نشنیدهام.
به یکی از بزرگان عرض کردم آیا شما در این مبانی اشکالی میبینید؟ نه تنها هر گونه اشکال را نفی کرد، که مؤید همة این اعتقادات هم بود. در محضر بزرگانی همچون آیت الله بهجت (دامت برکاته) و هم آیاتی چون آیت الله جوادی آملی و ... اظهار عقیده کرده است و همة این بزرگان دعا کردهاند و تأیید.
او امام زمان را نیازمند سفرة غذای دولت - که وجودی ندارد - نمیداند تا ظرف غذا برای او تهیه کند و محدودة وجود و حضور پربرکت امام را در حد یک سجادة دفتر دولت نمیداند که سجاده بیاندازد و دامنة تصرف او را در عصر غیبت در حد اقامة نماز جماعت، و حد یک «امام جماعت» محل کار خود بداند.
او را امام همة عالم میداند و قدرت تصرف ولایی او را در این حد تنزل نداده و خود را هم هرگز در حد ارتباط با آن وجود مبارک بالا نبرده است.
اما او - احمدینژاد - هیچ توفیقی از همة توفیقات داخلی و بینالمللی را که میتواند اسباب غرور و خودشیفتگی باشد به نام خود ثبت نکرده و همة توفیقات را از خداوندِ متعال دانسته است و در همة احوال عقیده دارد «ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی» و دست غیب و قدرت الهی را بر سر انقلاب و ملّت دانسته و میداند.
لکن هیچگاه خود و دولت خود را مصون از خطا ندانسته تا چه رسد به معصوم از خطا، او مسؤولیت امور را به عهدة خود و کارگزاران میداند.
این امری است که «کِبر» را از دل میزداید و دل و اندیشهای که متکبر نباشد بر مسیر عقل کار میکند و کار او عقلانی است. چرا که فرمودهاند: «العقل ما عُبِدَ به الرحمان» و نیز امام باقر علیهالسلام فرمودند که: «ما دخل قلب احد شیء من الکبر الّا نقص من عقله مثل ما دخله من ذلک قل ذلک او کثر.»
دکتر غلامحسین الهام
منبع : سایت تحلیلی خبری عصر ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست