دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
زنان، نقشهای محوری یا در سایه
● حضور اندك زنان در عرصه مدیریت چه توجیهی دارد ؟
بدون شك پیشرفت فزاینده زنان در سالهای پس از انقلاب واقعیتی است كه از حقیقت جایگاه زن در اسلام و نگاه مترقی حضرت امام رحمه ا... علیه كه هر دو در قانون اساسی، تبلور پیدا كرده، بدست آمده است امام با فراخوانی زنان به جدیترین عرصه حضور، كه مبارزهای تمام عیار در برابر یك استبداد فریبكارانه و تابه دندان مسلح بود یك جبهه جدید را آفرید و زنان جه درك مومنانه و آگاهانهای از این فراخوانی پیدا كردند و چه عاشقانه و بی اعتنا به زندان و زنجیر استبداد، به صحنه در آمدند زنان در این مبارزه طولانی زخمی شدند، زندانی شدند و در نهایت شهید شدند و هیچیك ازاینهاترس و تردید در راهی كه برگزیدند برایشان ایجاد نكرد و به حقیقت مصداق"قالو ربنا ا... ثم استقاموا... " شدند و چه شایسته رهبر بیدار انقلاب درباره ایشان فرمود: زنان در این نهضت بیشتر و پیشتر از مردان متحول شدند و باز بدون هیچ تعارف و تملق فرمودند: ما نهضت را مرحون بانوان هستیم و باز فرمودند: ما میخواهیم زنان در مقدرات اساسی این مملكت دخالت داشته باشند و پژواك این جملات با صدای آرام و ایمانی پیر جماران، هنوز در نهان خانه دل و گوش ما جاری است و ما زنان بیش از هركس، آزادی خود را، درك درست از اسلام را در باره زن، ارج گذاشتن به شخصیت زن را، و استفاده كارآمد نه كالایی از زنان را مرحون اندیشههای مترقی حضرت امام رحمه ا... علیه كه برخواسته از اسلام ناب است میدانیم و حاصل این فضای هموار و همراه، آن شد كه زنان كه در عرصههای گوناگون علمی و فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... درخشیدند امروز كسی نیست كه بتواند در جامعه به راحتی بر علیه زنان حرف بزند و یا زنان را به وضعیت قبل از انقلاب بكشاند تا آنها را یا متحجر و بسته و غیر فعال كنند و یا عروسكی و بزمی و ملعبه.
اما آنچه در سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی باید گفت این است كه مراحل زیادی را آمدیم ناهمواریهای بسیاری را پشت سر گذاشتیم امروز حضور ارزشمند زنان با مدیریت سالم و سخت كوشانه كه حتی زبانزد بسیاری از مردان است حاصل شرایطی است كه انقلاب برای زنان بوجود آورد كه باید گفت كه تا نقطه مطلوب راه زیادی مانده است و در نقطه موجود هم موانع و مشكلات بسیاری است كه بایست" عالمانه" واكاوی شود و "شجاعانه " طرح و تدبیر و اقدام گردد در هر حال هنوز مشكلات زیادی بر سر راه زنان در دادگاهها، در پروندههای قضایی و در دو اثر و مراكز دولتی و همچنین در صحن علنی جامعه وجود دارد كه باید با سخت كوشی علمی برای یافتن راه حل هایی متناسب با فرهنگ داخلی، رفع و دفع گردد اما نكتهای كه در حل مشكلات و معضلات جامعه زنان و به ویژه در نظام فقهی، حقوقی قابل طرح است این است كه آیا از همه ظرفیت فقیه برای حل مسائل زنان استفاده شده است؟
آیا از همه ظرفیت فقه برای حل مشكلات زنان استفاده شده است؟ آیا از همه ظرفیت حكومت برای حل مسائل و مشكلات زنان استفاده شده است ؟بدیهی است پاسخ هر سه سوال منفی است ما فایل هایی ناگشوده زیادی داریم كه اینها باید با جهد و جدیت و درك ضرورت موضوع گشوده شود و نگاه مترقی اسلام نسبت به زن در تمامی عرصهها اولا تحصیل شود و ثانیاً تحقق یابد و یكی از راهها برای آنكه آن سه پرسش پاسخهای مثبت خود را بیابد به كارگیری درست زنان در عرصههای مدیریت كلان است تا با حضور و توزیع حساسیت خود به سایر مدیران در سطوح به ویژه كلان و عالی راه را برای استفاده هر چه بیشتر ظرفیت حكومت برای حل مشكلات زنان بازتر و هموارتر نمایند اما مع الاسف باید گفت در حوزه مدیریتی كشور در شش سطح مدیریتی اعم از مدیریت ملی (روسای سه قوه) مدیران كلان (وزرا) مدیریت عالی (معاونین وزرا) مدیریت ارشد (مدیران كل) مدیریت مبانی (معاونین ادارات كل) مدیریت پایه (روسای ادارات) فقط ۲/۷ % زن حضور دارد در برابر ۹۷/۳% حضور مدیران مرد آیا واقعاً آنچه پدید آمده حاصل شایسته سالاری است یا حاصل بایسته سالاری! حاصل لیاقت علمی و تجربی است یا حاصل قوانین نا نوشته اما تعیین شده برای حضور زنان ما در سطح ملی و كلان حضور زن را حتی در قالب وزرا نداریم اما در سطح مدیریت عالی (۱) ۸ زن در برابر ۳۳۳ مرد داریم و در سطح مدیریت مبانی ۲۷۳ مدیر زن در برابر ۱۳۳۸۶مدیر مرد و در سطح پایه ۹۰۴ مدیر زن در برابر ۲۸۹۸۳مدیر مرد (۲) است اگر كسی هم اعتراض كند چرا تعداد مدیران زن اینقدر كم است بلافاصله شما را به دور باطل حواله میدهند كه اگر وزیر زن نداریم چون باید اول زنان معاون وزیر شوند! وقتی میپرسی پس چرا معاون وزیر نداریم میگویند چون زنان باید اول مدیر كل باشند! وهمین طور هر خبری نیست مرحله بالاتر، دلیلش خبری نیست مرحله پایینتر است! حقیقتاً جویبار ۲/۷% حضور زنان در عرصه مدیریت در برابر رودخانه مواج و رونده، ۹۷/۳ % حضور مردان در عرصه مدیریت با توجه به رقم قابل توجه زنان متعهد آگاه و كارآمد چه توجیهی دارد!؟
آیا با این وصف زنان نقشهای در سایه نخواهند بود حضور زنان در نقشهای محوری نه از جهت توسعه قلمرو قدرت، بلكه برای وسعت بخشیدن خدمات، به جامعه زنان است اگر ما میگوییم زنان در عرصههای مدیریتی كلان باشند برای این است كه با احساس درد، نه همدری، برای بهبود و رفع مشكلات زنان كاری كنند برای مثال وضعیت ۱۲/۵ میلیون زن خانه داری را پیگیری كنند كه امروز در خانههای فداكاری، مشغول بخشش از جان و جوانی خود هستند برای آینده این زنان و اكرام آنان، تامین فردای مبادایی كه همواره از آن خوف دارند و این خوف در تصمیمگیری هایی از جمله ازدواج، مهریه، جهیزیه و غیره سایه میاندازد، فكری كنند به هر حال اسلام برای كسب عالیترین منصب اجرایی توسط زنان نظر مخالف ندارد اگر چه ممكن است مسلمانهای زیادی مخالف باشند!! زیرا عالیترین منصب اجرایی كه ریاست جمهوری ست، چه زن باشد چه مرد، باید احساس و اعتقاد دائمی و قلبی شان این معنا باشد كه در ذیل ولایت و رهبری كاركند چرا كه ولایت و رهبری از مترقیترین اصول قانون اساسی و بلكه بیمه قانون اساسی است كه " جمهوریت " را از خطر غلطیدن به انواع استبدادها و دموكراسی هایی كه در آغوش مراكز قدرت و سرمایه دارند و " اسلامیت " را از خطر غلطیدن به انواع التقاط و انحرافها و تحجرها حفظ میكند به هر حال حضور زن در عرصههای مدیریتی كلان موضوعی است كه در قرآن نظر مخالف نسبت به آن اعلام نشده وقتی خداوند داستان بلقیس را به عنوان رئیس آحاد و جمهور یك كشور مطرح میكند از هوشمندی، تدبیر و شعور بالای مدیریتی این زن در مشاركت دادن آراء و نظرات دیگران به نیكویی یاد میكند و جالب آنكه بلقیس بدون آنكه از نظام توحیدی كه قوای باطنی و انسانی را پرورش میدهد، بهرهای داشته باشد رفتاری پسندیده میكند قرآن میفرماید: وقتی هد هد نامه سلیمان را میآورد و مردان كه ذاتاً عاقل اند!
به او میگویند اعلام جنگ بده تا ما چنین و چنان كنیم اما بلقیس كه مثل سایر همنوعانش ذاتاً احساسی است! در برابر آن مردان میگوید: نه آنچه را كه من میبینم نامهای است از سوی یك انسان كریم و بزرگوار، ما باید تدبیر كنیم و فرستاده نامه را با ارسال هدایا و جواهرات محك بزنیم اگر او نبی حق باشد مادی نیست و هدایای ما را پس میفرستد و اگر ملك و پادشاه باشد مادی است مابقی جریان شما خود بهتر میدانید كه چگونه این تدبیر زیبا و عاقلانه، بلقیس هم كشورش را نجات دارد و هم خودش به هدایتی كه سلیمان منادی آن بود، سر تسلیم فرود آورد، حال این قصه قرآنی كه در آن از مدیریت رده بالای یك زن، آن هم زنی كه از تربیت یافتن در نظام توحیدی بی بهره یا كم بهره بوده چنین یاد میكند چه میشود كه ما به نام دین، زن مسلمان مهذب سخت كوش درس خوانده مهارت دیده مجرب را از كیلومترها مانده به مشاغل كلیدی، با صدای دورباش و راه بسته است میخواهیم مایوس و منصرف نماییم به هر حال گمان نگارنده این است كه حقیقتاً برخی از مردان درباره زن " ممنوع " میاندیشند " مجاز " حرف میزنند و" مرموز " عمل میكنند، این مطلب یعنی انكه، برخی از مردان درباره زن آنقدر نازل و پایین میاندیشند كه نمیتوانند آن را برای دیگران بگویند، چون نه با اسلام انطباق دارد نه با اندیشهها و آرمانهای امام و رهبری، اندیشه شان حاصل تجارب فردی از زنهای اطراف خودشان است اما همین افراد با ادبیات مجاز از زنان حرف میزنند گاه تعریف و تمجید میكنند ولی در عمل همان اندیشه ممنوع خود را به طور مرموز پیاده میكند.
با این حال بدون انكه ذرهای مایوس شویم مفتخریم كه نظام حقوقی اسلام، علی رغم چشم لوچ فمنیسم، كه از دو حق زنان یعنی الف: حق مساوی بودن، ب: حق متفاوت بودن را آن هم ناقص میبیند ولی در نظام حقوقی اسلام كه اصلیترین سند آن قرآن است به هر دوی این حقها پرداخته میشود لذا كل آیات كه یا در بردارنده گزارههای دینی است مثل آنكه: جهان چگونه خلق شده؟پایان جهان چه خواهد بود؟... یا در بردارنده آموزههای دینی است مثل دروغ نگویید، غیبت نكنید و... و یا متضمن الگوهای دینی ست مثل فرازهایی از زندگی موسی (ع)، عیسی (ع)، حضرت ابراهیم (ع) و حضرت محمد (ص)... همه و همه دارای "پیام عام " است و متضمن حق مساوی بودن است و سایر آیات دیگر قرآن كه به خصوص در سوره نساء، سوره طلاق، سوره احزاب، و... به طور خاص، مشخص و جزیی درباره زنان سخن به میان آورده، همه و همه دارای " پیام خاص " است و متضمن حق متفاوت بودن زن است و جمله اخیر از شدت آشكاری، نیاز به تبیین ندارد اما برای جمله قبل كه همه آیات الهی به جز آیاتی كه به طور خاص در باره زن است، مربوط به همه، اعم از زنان و مردان است، نیازمند توضیح است در واقع خداوند یك بار با زنها در قالب پیام عام صحبت كرده و یك بار هم در قالب پیام خاص، كه این خود بیان گر صدها لطف و عنایت از خدا به زن میباشند و یكی از دلایل عمومیت داشتن پیامهای عام قرآنی برای زن و مرد، این كریمه شریفه است كه: من عمل صالحا من ذكرا و انثی فهو مومن خدای متعال در این آیه با بیان این عبارت كه هر كس عمل صالحی انجام دهد خواه زن و خواه مرد، او مومن است در واقع خداوند یك معنای برخواسته از لغت عرب را كه فوراً مشخص میكند مربوط به مونث ایت یا مذكر، به یك فرهنگ قرآنی تبدیل میكند و بندگانش را از قیل و قال و صدر و ذیل لغات و تنگنای كلمات خارج مینماید در این آیه خدا سه مطلب را میفرماید كه :
▪ كسی كه عمل صالح انجام دهد
▪ خواه زن باشد خواه مرد
▪ او مومناست خداونداز زن ومردی كه عمل صالح انجام میدهند با كلمه مومن یا میكند.
لذا میفرماید: " فهو مومن " اگر به لغت عرب نگاه كنیم مومن یعنی مرد مومن در حالی كه این جا میفرماید زن و مرد صالح مومن هستند این همان رها شدن مقصد قرآنی از تنگنای لغت و كلمه است، لذا با این آیه كلیدی، همه چیز را روشن میفرماید كه مومن ومومنین در هر كجا بیاید منظور زن و مرد مومن است. و یا در جای دیگر باز خداوند میفرماید من المومنین رجال یعنی از همین زنان و مردان با ایمان، رجالی هستند كه به عهد الهی وفادارند، در اینجا " رجال " به جای آنكه بیان گر جنسیت باشد بیانگر یك صفت است برای مثال یك وقت ما میگویم اگر پای مردی در این كار باشد یعنی منظور جنسیت است یعنی اگر پای یك مذكر در كار باشد اما یك وقت میگویم اگر پایمردی در كار باشد، این جا منظور از پایمردی یك صفت انسانی است كه برای زنان و مردان استفاده میشود به همین دلیل است وقتی كسی راجع به این اصل قانون اساسی، كه باید رئیس جمهور از رجال سیاسی، مذهبی باشد از شهید مظلوم بهشتی سوال میكند كه آیا زن هم میتواند رئیس جمهور شود یا خیر شهید بهشتی میفرماید: ابتدا اصل را طوری تنظیم كرده بودند كه صریحاً میخواست بگوید از نظر اسلامی بانوان نمیتوانند رئیس جمهور شوند كه این رای نیاورد چون آرای مخالف حتی از نظر فقهای حاضر در جلسه زیاد بود (۳) و باز ایشان در جای دیگری گفتند برای خود من دلایلی كه در روایات آورده میشود كه زن نمیتواند زمام دار و رئیس جمهور باشد كافی نیست و هیچ وقت هم كافی نبوده است از ابتدا كه در این مسئله به صورت بررسی اجتهادی تحقیق كردم دلایل برایم غیر كافی بوده است (۴).
به هر حال در سال گشت پیروزی انقلاب اسلامی بابت هم پیشرفتها و سرافرازیها و خدمات بزرگی كه برای زنان یا توسط زنان فرهیخته و فداكار این سرزمین صورت گرفته صمیمانهترین شادباشها را عرض مینمایم و آرزومند آنیم كه باطرد تن آسایی علمی و عملی و درك درست شرایط موجود و حفظ اصول و ارزشها ،زمینه پیشرفت و ترقی را بیش از پیش فراهم نماییم زیرا كم نیستند دشمنانی كه با انواع دسیسهها میخواهند " جلودارها " را بازمانده و در نهایت " بازنده " كنند.
مهری سویزی
۱ - دومین همایش توانمند سازی زنان صفحه ۵۰
۲ - مجموعه مقالات همایش موانع حضور زنان - دانشگاه مازندران - صفحه ۷۷
۳ - مبانی نظری قانون اساسی از آیت ا... شهید دكتر بهشتی - صفحه ۳۴
۴ - همان منبع - صفحه ۳۵
۱ - دومین همایش توانمند سازی زنان صفحه ۵۰
۲ - مجموعه مقالات همایش موانع حضور زنان - دانشگاه مازندران - صفحه ۷۷
۳ - مبانی نظری قانون اساسی از آیت ا... شهید دكتر بهشتی - صفحه ۳۴
۴ - همان منبع - صفحه ۳۵
منبع : نشریه سبا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست