پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
مجله ویستا
شاهکار وحشتناک

مشكل این نیست كه فیلمساز در زمینهٔ واقعیات افراط كرده، بلكه مشكل این است كه این پاكسازی جذاب نیست. باری و سیلویا مجبور نیستند مانند «هال بری» و «بیلی باب» در «رقص هیولا»، آخرین فیلم مارك فورستر، مشاجره كنند؛ اما بد نبود اگر آنها یكی دو بار دچار تشنج میشدند. دپ و وینسلت مانند هنرپیشههای ایفاكنندهٔ نقش پسرهای دیویس برای تماشا كردن دلپذیر هستند، اما آنها به رعایت قوانین محدود نشدند. گرچه این دو بزرگسال، قادر به سركوبی پانتومیم هستند، اما فورستر آنها را كارگردانی نمیكند تا آنچه را كه شخصیتهایشان قادر به گفتنش نیستند نشان دهد. باری مانند یك عاشق ناكام «دانیل دیلوئیس» در فیلم «عصر معصومیت» ساختهٔ مارتین اسكورسیسی، یك زندانی در زمان خودش است، اما بر خلاف وی، اظهار محبت نمیكند. چهرهٔ شیشهای او هرگز ترك برنمیدارد. «كشف ناكجاآباد» مانند بسیاری دیگر از فیلمهای تعطیلات و همراه با آرزوی جایزهٔ آكادمی، نوعی فیلم است كه حتی كوچكترین ترك هم در آن مسدود شده است. فیلمی از این نوع بهجای اتفاقات واقعی، عادات عجیب، و لحظات وراجی، قهقهه و غرغر كردنهای روزانه، در بر دارندهٔ طراحی دقیق لباسهای فاخر و داستانهایی است كه اگر ما را پریشان نكند، در نظر دارد احساساتی و متفكر رها كند. جی. ام. باری كمابیش نابغه بود.او شخصیتی كاملاً پیچیده بود كه به زحمت یك قلمرو مجزا با خانوادهٔ دیویس به دست آورده بود كه او را از طوفانهای درونی و بیرونی حفظ میكرد. «پیترپن» صرفاً یك داستان تخیلی در مورد بچههایی دوستداشتنی نیست. بلكه بیانگر آرزوی شخصیِ باری بود كه هیچگاه بزرگ نشود. آرزویی كه فیلمسازها به حساب آرزوی بیمزهٔ بزرگسالی میگذارند كه دو دستی به رؤیاهایش چسبیده است.در واقعیت، باری بسیار ساده و بیپیرایه بود و در روابط جنسی احتمالاً ناتوان و یا بیعلاقه؛ او پنج پسر خانوادهٔ دیویس را (در فیلم چهار پسر نشان داده شده است) سالها پیش از مرگ پدرشان ملاقات میكند. آرتور در سال ۱۹۰۷ میمیرد، یعنی بعد از اینكه «پیتر پن» در لندن به روی صحنه رفت. و سیلویا ۳ سال بعد از او مرده است. علاقهٔ باری به بچهها چنان بود كه احتمالاً وصیتنامهٔ سیلویا را تغییر داده، بهطوری كه او میتوانست سرپرستی بچهها را به عهده بگیرد. او این كار را كرد و تراژدیها ادامه پیدا كرد. یكی از پسرها در جریان جنگ جهانی اول كشته شد. دیگری، ظاهراً خودكشی كرد. سالها بعد از اینكه باری مرد، پیتر ۶۳ ساله، یكی دیگر از پسرها، خود را با انداختن به زیر قطار كشت. برای مردی كه در حقیقت بزرگ میشود، آنگونه كه خودش میگفت، «پیتر پن» یك شاهكار وحشتناك بود. این جزئیات شرح حالگونه بهراحتی با رؤیای محبوب «پیترپن» جور در نمیآید و به دیزنی نزدیكتر است تا باری، از اینرو بیشتر به بریتانیاییهای پایان قرن شبیه است تا به بینندههای ۱۹۵۰ هالیوود. با وجود همهچیز، زمانیكه در فیلم پیتر و وندی در خطر غرق شدن هستند، پسرك فریاد میزند: «مردن یك خطر وحشتناك بزرگ است.» مانند باری، كه در شش سالگی برادر نوجوانش مرد، تماشاچیان خاصی از فیلم، غمگینانه با فناناپذیری كودك رابطهای نزدیك پیدا میكنند. در «كشف ناكجاآباد» تنها یك مرتبه، نویسنده و احساس نهفتهٔ تاریك فیلم درك میشود، و آن زمانی است كه هنرپیشهٔ فوقالعادهٔ اسكاتلندی «كلی مكدونالد» در نقش پیتر، متوجه میشود كه «تینكر بل» ممكن است بمیرد. با بیدار كردن تمام احساسات عمیق و سوزناك دنیای باری، او به ما التماس میكند كه باور كنیم، و ما برای لحظهای شكوهمند، باور میكنیم.
منبع: نیویورك تایمز
مانولا دارگیس
مترجم: مریم فیروز علیزاده
منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست