دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
ادامه انقلاب نارنجی در اوکراین
یوشچنکو در این گفت وگو، برخلاف سایر مصاحبه هایش، لحنی تند دارد و تأکید می کند که رأی اخیر پارلمان کشور برای انحلال دولت وی، ذره ای او را تضعیف نکرده است. دولت یوشچنکو اعتنایی به این رأی ندارد، چرا که در این مورد براساس قانون اساسی عمل نشده است. مطابق قانون اساسی اوکراین، برای انحلال دولت باید دست کم یک سوم اعضای پارلمان ضمن امضای طوماری خواستار رأی گیری در این زمینه شوند، اما در رأی گیری اخیر، این روند رعایت نشده بود.
یوشچنکو در گفت وگویی با «تام وارنر» خبرنگار روزنامه انگلیسی «تایمز مالی» در «کیف» (پایتخت اوکراین) به موضوعات مهمی از جمله مسأله انتقال گاز طبیعی روسیه به اوکراین و اوضاع داخلی کشورش پرداخته است که در زیر می آید:
رأی اخیر پارلمان مبنی بر استعفای دولت شما چه تأثیری روی کنترل شما بر سیاست داخلی و خارجی اوکراین داشته است؟
قبل از هرچیز، باید بگویم که این رأی غیرقانونی و برخلاف قانون اساسی بوده است. طبق قانون اساسی فعلی اوکراین، دولت تنها در صورتی منحل خواهد شد که نخست وزیر یا کل دولت خواستار انحلال آن شوند یا به نخست وزیر رأی عدم اعتماد داده شود.
برای دادن چنین رأی عدم اعتمادی یا باید رئیس جمهور به پارلمان پیشنهاد بدهد یا اینکه ۱۵۰ نماینده پارلمان (یک سوم اعضا) خواهان رأی اعتماد به دولت شوند. بنابراین می توان گفت که پارلمان در مورد دولت فعلی، قانون اساسی را زیر پا گذاشت.
تأکید می کنم که وضعیت دولت، نخست وزیر و هر یک از وزرا به همان گونه ای است که چند روز پیش یا یک ماه پیش بود و این وضعیت مطابق قانون اساسی است.
به احتمال فراوان، هدف از مسأله به اصطلاح انحلال دولت، تنها بی ثبات کردن اوضاع سیاسی اوکراین قبل از پایان مبارزات انتخابات پارلمانی ۲۶ مارس است. تردیدی نیست که رأی پارلمان غیرقانونی بوده است. حتی کسانی که از آن حمایت کردند، امروز خواستار آن هستند که دولت تا پایان انتخابات و تشکیل دولت جدید، کار خود را در کمال آرامش ادامه دهد.
این مسأله نشان داد که هدف اصلی این امر ارزیابی فعالیت دولت و تطابق آن با اصول قانون اساسی نبوده، بلکه ایجاد شرایط مناسب به نفع بلوک «یولیا تیموشنکو»، بلوک «لیتوین» و سوسیال دموکرات ها بوده است. این گروه ها محتاج فضای آشفته هستند. این بازی سیاسی آنها بود. آنها معرف هیچ ارزش دیگری در این کشور نیستند.
اما آیا دولت شما از این وجهه مخدوش رنج نمی برد که شما کنترل خود را از دست می دهید و دولت در یک برزخ قانونی است؟
به نظر من، اگر تغییرات و اصلاحات اخیر قانون اساسی اوکراین را مطالعه کنید، درخواهید یافت که طبق این قانون اساسی جدید اختیارات رئیس جمهوری اوکراین هنوز بسیار بیشتر از اختیارات بسیاری از رؤسای جمهوری دیگر اروپاست. بنابراین نیازی به ابراز تأسف از این بابت نیست. به اعتقاد من، مهم ترین کاری که باید در این برهه حساس از دموکراسی اوکراین، در این دوره مبارزات انتخاباتی و انتخابات پارلمانی انجام دهیم، این است که بر برخی اصول تأکید فراوان کنیم و از میان این اصول، من رعایت قانون اساسی و مقررات را در اولویت قرار می دهم. به نظر من، ابتدایی ترین ویژگی دموکراسی همین است. نکته دوم آنکه، ملت و به ویژه نیروهای سیاسی باید وحدت خود را نشان دهند، زیرا ما در دوره دشواری قرار گرفته ایم و بر این باورم که برقراری ثبات بهترین زمینه و پشتوانه برای برگزاری این انتخابات است.
ما امروز دولتی داریم که در همه سطوح از اختیارات اجرایی کاملی برخوردار است. این پارلمان روزهای آخر خود را سپری می کند. برای مدتی به تعطیلات می رود و پس از آن، انتخابات برگزار می شود. به همین دلیل معتقدم که دولت می تواند کشور را به راحتی اداره کند.
من از پارلمان خواستم مصوبه خودرا مبنی بر انحلال دولت لغو کند و به فرمانداران مناطق نیز دستور داده ام که تمام وظایف خود را در ۳ ماهه نخست سال انجام دهند.
همچنین امضایم را از روی یادداشت همکاری با اپوزیسیون حذف کردم. برخی از گروه های اپوزیسیون به تعهدات خود عمل نکردند. به همین جهت است که معتقدم ماجرای سیاسی پیش آمده توسط بلوک تیموشنکو، سوسیال دموکرات ها و کمونیست ها هدفی جز آشفتگی اوضاع سیاسی نداشته است. اما آنان موفق نخواهند شد.
بسیاری از کسانی که از انقلاب نارنجی حمایت می کردند اخیراً از شما انتقاد کرده و توان و اراده شما در تحقق ایده آل های انقلاب را مورد تردید قرار داده اند. به نظر شما، چرا چنین یأسی به وجود آمده است؟
یأس و ناامیدی از چه؟ بگویید از چه؟ برای مثال، مردم از آزادی بیان ناراضی هستند، از دموکراسی، از ایجاد شغل، از اقتصاد ناخرسند هستند؟ به من بگویید این یأس کجاست؟ در آن صورت برایم آسان تر خواهد بود که اظهارنظر کنم.
یأس از روند کند اصلاحات، از اقتصاد.
بگذارید کارتان را آسان کنم. هیچ یأسی وجود ندارد.
چرا محبوبیت حزب شما، «اوکراین ما»، در نظرسنجی ها کاهش یافته است؟
خب، نظرسنجی ها، این موضوع دیگری است. بگذارید در مورد این سؤال شما جدی باشیم. اگر میزان محبوبیت نیروهای دموکراتیک فعال در انقلاب نارنجی در نظرسنجی های یک سال گذشته و امروز را تلفیق کنید، متوجه می شوید که میزان محبوبیت آنها افزایش یافته است. ما از «اوکراین ما»، سوسیالیست ها، بلوک تیموشنکو و بیش از ۱۵ حزب دیگر صحبت می کنیم.
اگر محبوبیت همه این گروه ها در نظرسنجی ها را تلفیق کنید، به شما اطمینان می دهم که اعتماد به آنها نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش پیدا کرده است. اینکه چرا و چگونه این اعتماد میان احزاب گوناگون تقسیم شده، سؤال دیگری است که اگر بخواهید، به آن پاسخ خواهم داد.
به نیروهای دموکراتیک، پتانسیل های دموکراتیک و ارزش های دموکراتیک که در میدان «مایدان» (میدان مرکزی کیف) اعلام شد، ذره ای خیانت نشده است. می خواهم این امر به عنوان یک اصل باقی بماند. از پتانسیل دموکراتیک این کشور چیزی کاسته نشده است.
از ارزش های دموکراتیک که عامل اصلی وقایع نوامبر ۲۰۰۴ بود، رویگردانی نشده است و می خواهم تأکید کنم که در تحکیم این ارزش ها پیشرفت های نمایانی صورت گرفته است. شما به عنوان یک روزنامه نگار می توانید به راحتی، آزادی بیان در اوکراین را احساس کنید، در حالی که یک سال پیش چنین چیزی وجود نداشت و حتی نمی توانستید تصورش را بکنید. ما رقابتهای سیاسی صادقانه و عمومی داریم. هیچ فردی، دیگری را تحت پیگرد قرار نمی دهد، نه سرویس امنیتی کشور، نه پلیس، نه رئیس جمهور و نه نخست وزیر.
ما اکنون پیشرفت اقتصادی داریم. حدود ۱/۵ سال پیش، اوکراین از نوعی شوک اقتصادی رنج می برد که به نظر من، هیچ کشور اروپایی از مدتها پیش با آن مواجه نشده بود. کاملاً آشکار است که دوره پیش از انتخابات و سپس یک انقلاب، برای اقتصاد یک آزمون دشوار است. امروز، رشد تولید ناخالص داخلی ما حدود ۳ درصد است؛ درآمدهای واقعی در سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافته و سپرده های بانکی افراد نیز ۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است. در تاریخ ما، هرگز مانند اکنون، دستمزدها ۳۵ درصد رشد نداشته است.
کسری بودجه کمتر از آن چیزی است که انتظار می رفت. ذخایر بانک مرکزی دو برابر شده و برابر با ۷ ماه واردات است. سرمایه گذاری خارجی تا ۷ میلیارد دلار افزایش یافته و این در حالی است که کل سرمایه گذاری خارجی طی ۱۴ سال گذشته فقط ۹ میلیارد دلار بوده است.اگر بخواهیم صادقانه و حرفه ای به اوضاع نگاه کنیم، به ۳ نتیجه مهم می رسیم؛ نخست آنکه، اوکراین ثبات اقتصادی خود را بازیافته وطی ماههای اخیر رشد پویایی در بخشهای کلیدی اقتصادی داشته و سیستم بودجه خود را از لحاظ مالی متوازن کرده است. دوم آنکه، فرهنگ اقتصاد کلان به سطح بالایی رسیده و این امر رشد سرمایه گذاری و توسعه بخش های اقتصادی را تقویت کرده است. نکته سوم آنکه، ما اکنون آزادی بیان داریم و این یک پیروزی استثنایی برآمده از انقلاب است.
البته چالش های فراوانی پیش روی ماست، از جمله، فساد. اما فساد با انقلاب شروع نشد. این امر از مقامات گذشته به جای مانده است، اما در حال حاضر، اوکراین از نظر فساد، از رده ۱۲۸ به ۱۱۲ آمده است. این راه خوبی نیست، اما این ترقی تنها طی ۷ تا ۱۰ ماه حاصل شده است. اول اینکه، ما هزاران بوروکرات را برکنار کرده و افراد حرفه ای تر و صادق تر را سرکار آوردیم. البته سیاست جدیدی را برای مبارزه با فساد اقتصادی اتخاذ کرده ایم که به این زودی ها ثمر نخواهد داد.
دوم، بازنگری ما در عملکردهای دولت تغییر بنیادی یافته است و تاکنون ۶ هزار نوع قانون تبصره حقوقی را تغییر داده ایم و هدف ما از این کار، کاهش نفوذ بوروکرات ها بر اقتصاد بوده است.
مسأله سوم به سیستم قضایی کشور مربوط می شود. اوکراین برای مدتهای طولانی از داشتن قضات مستقل محروم بود. اما اکنون رئیس جمهور، نفوذ و تأثیر بسیار اندکی بر انتخاب قضات دارد و ما قصد ایجاد اصلاحاتی قضایی داریم که این مشکلات را حل می کند.
نکته چهار اینکه، ما می خواهیم خود را از شر مقامات فقیر و بی بضاعتی که چشم به جیب ارباب رجوع می دوزد، خلاص کنیم. در همین راستا، حقوق مقامات دولتی را افزایش دادیم و این کار را از قضات شروع کردیم، به طوری که در بودجه امسال حقوق آنها دو برابر شده است. پس از آن، نوبت به مقامات و کارمندان شاخه های مختلف قضایی می رسد. هدف این است که به مردم بگوییم، صادقانه زندگی کنند و نیازی به رشوه نداشته باشند. وزارت کشور در این ارتباط بیش از ۱۵۰۰ پرونده جنایی علیه برخی مقامات گشوده است که ارجاع آنها به دادگاه مشکلات عمده ای را به وجود خواهد آورد.
می خواهم اطمینان دهم که رئیس جمهور و مقامات اجرایی، کار خود را انجام می دهند. برای شناخت بهتر اوکراین، بهتر است که چالش های گذشته پیش روی کشور را به یاد بیاورید و با درک اقدامات و فعالیتهای این دولت، ارزیابی بدبینانه ای درباره ما نخواهید داشت.
توافق اخیر اوکراین و روسیه در مورد انتقال گاز طبیعی و ورود شرکت «روس اوکرانرژی» به عنوان تنها تأمین کننده گاز اوکراین، سؤالات بسیاری را به وجود آورده است.
همه چیز را از ابتدا توضیح می دهم. گازی که از ترکمنستان خریده ایم، همواره از طریق خاک روسیه منتقل شده است، زیرا گزینه دیگری وجود نداشت. این انتقال طی ۵ یا ۷ سال اخیر فقط از طریق یک شرکت صورت گرفته است. این شرکت «گازپروم» نام دارد که مسؤولیت انتقال گاز ترکمنستان از خاک روسیه به اوکراین را بر عهده داشته است. قبل و بعد از انقلاب نارنجی هیچ تغییری در این مورد به وجود نیامده است.
اوکراین هرگز و به هیچ عنوان، هیچ ارتباطی با ساختار سازمانها و شرکتهای مرتبط با امر انتقال گاز به کشور ما نداشته است. لطفاً این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید. همچنین اعلام می کنم که اوکراین هیچ ارتباطی با روس اوکرانرژی ندارد. این شرکت توسط «گاز پروم بانک» تأسیس شده و شرکت خواهر «رایفیسین بانک» است که اوکراین با این شرکت هم هیچ ارتباطی نداشته و ندارد.
من از رئیس جمهوری روسیه درخواست کردم که تمام تلاش خود را به کار گیرد تا اوکراین به عنوان یکی از طرفین ذی نفع در انتقال گاز جایگاه مناسبی در روس اوکرانرژی بیابد تا اینکه خود را عضو کاملی در روند انتقال گاز احساس کنیم. تنها چیزی که درباره این پرسش می توانستم به شما بگویم، همین است.
چرا بسیاری از نمایندگان صنایع بزرگ از قرارداد گاز انتقاد می کنند؟
اگر آنها راهی برای خرید گاز ارزان تر می شناسند، بگویند. به شما اطمینان می دهم امروز گاز اوکراین ، ارزان ترین بها را در اروپای شرقی دارد، البته به جز بیلوروس. لطفاً این نکته را هم به خاطر داشته باشید. اگر این نمایندگان صنایع بزرگ پیشنهادی برای خرید گاز ارزان دارند، از آن استقبال می کنم. شاید آنها بتوانند از انگلیس گاز ارزان بخرند که قیمت آن ۴۱۰ دلار است.
با توجه به رأی اخیر پارلمان، احتمال ائتلاف میان حزب شما با کدام حزب دیگر بیشتر است؟ در مورد بلوک تیموشنکو، بلوک لیتوین و حزب مناطق آیا احتمال ائتلاف با آنها را رد می کنید؟
به نظر من، گفت وگو در این باره هنوز زود است. زیرا هنوز کسی نمی داند که قدرت نهایی کدام حزب سیاسی بیشتر است ودر ماراتن انتخابات، چه جایگاهی کسب می کنند. می خواهم تنها به یک نکته اشاره کنم و آن اینکه، تنها نیروی سیاسی که بیشترین کرسی های پارلمان را تصاحب می کند، «اوکراین ما» است. اما حزب ما باید به این بیندیشد که با چه گروه یا حزبی ائتلاف کند و این امر بستگی به نتایج سایر نیروهای سیاسی دارد.
پس حتی ائتلاف با «مناطق» هم محتمل است؟
ائتلاف سیاسی باید منطبق با ارزشهای سیاسی، اقتصادی و انسانی باشد که در «مایدان» درباره آنها سخن گفته ایم. این معیار به احتمال زیاد باعث اتخاذ سیاستهای مشترک خواهد شد.
ترجمه هرمز برادران«ویکتور یوشچنکو» رئیس جمهوری اوکراین می گوید: در نظر دارد بار دیگر قانون اساسی کشور را مورد بازبینی قرار دهد. این در حالی است که در قانون اساسی اوکراین در اول ژانویه سال جاری تغییراتی داده شد و طبق آن، اختیارات رئیس جمهور به نفع اکثریت پارلمان کاهش یافت.
یوشچنکو در گفت وگویی با «تام وارنر» خبرنگار روزنامه انگلیسی «تایمز مالی» در «کیف» (پایتخت اوکراین) به موضوعات مهمی از جمله مسأله انتقال گاز طبیعی روسیه به اوکراین و اوضاع داخلی کشورش پرداخته است که در زیر می آید:
پس اگر «مناطق» به مخالفت با آنچه که در «مایدان» گفته شده است، ادامه دهد، احتمال ائتلاف با آن وجود ندارد؟
- منطق همه گروههایی که به آنها اشاره کردیم، ساده تر و آشکار است. زمانی که در خارج از دولت هستید، برای کسب آرا باید در مخالفت با دولت سخن بگویید اما متأسفانه تیموشنکو از راه خود خارج و به کمونیست ها و ویکتور یانوکوویچ رهبر حزب مناطق ملحق شد. آرای اخیر بلوک وی در پارلمان نشان می دهد که چگونه به منافع ملی خیانت می شود. البته می دانم که این یک مبارزه انتخاباتی است. اما گروههایی که از آنها صحبت می کنیم، به طور سنتی رقابت های ناسالمی داشته اند. با این حال همه اینها سپری می شود.
به نظر من، مردم بهتر از پیش درمی یابند که در سیاست اوکراین هر کسی چه جایگاهی دارد؛ چه سیاستهایی را دنبال می کند و چه اهدافی دارد. به اعتقاد من، وضعیت موجود آزمون خوبی برای رأی دهندگان است که بدانند کدام گروه و نیروی سیاسی به ثبات سیاسی ارج می نهد و چقدر برای قانون اساسی احترام قائل هستند. به نظر من، این وضعیت آزمون خوب دیگری است برای آن دسته از نیروهای سیاسی که چنین مواضع مخربی اتخاذ کرده اند و خواهان حضور در دولت و پارلمان ائتلافی هستند.
کاهش انتقال گاز طبیعی روسیه به اوکراین چه تأثیری در دیدگاه شما نسبت به آینده روابط اوکراین -روسیه داشته است؟
- بیست و دوم سپتامبر، هنگامی که نامه رسمی گازپروم مبنی بر افزایش قیمت گاز را خواندم، بلافاصله به همکارانم در «نفت و گاز» (شرکت دولتی نفت وگاز اوکراین) گفتم که این یک بهای سیاسی و شیوه ای برای اعمال فشار سیاسی بر اوکراین است. می بایست پاسخی حرفه ای می یافتیم تا این منازعه را از حوزه سیاسی خارج و آن را در سطح تجاری هدایت کنیم. هرگز درباره آنچه که به هنگام قطع ۱۲۲ میلیون مترمکعب گاز در روز، برما گذشت، حرفی نخواهم زد.
ما از این میزان گاز به عنوان پشتوانه ای برای ترانزیت گاز به اروپا استفاده می کردیم و روسیه از بابت این کار به ما مبلغی پرداخت می کرد. زمانی که روسیه پرداخت این مبلغ را قطع کرد، ما طی ۲ روز ۱۰۷ میلیون مترمکعب گاز از ذخیره زیرزمینی خود خارج کردیم و آن را به سمت غرب، به اروپا فرستادیم تا اروپاییان تصور نکنند که اوکراین از بابت قطع گاز زمین خورده است. تصور می کنم که اروپا می داند و درک می کند که ما می خواستیم احترام خود را به مصرف کنندگان و شرکای سیاسی خود در غرب نشان دهیم و ضمانت کامل سرویس های ترانزیت گاز را ثابت کنیم. اکنون همه چیز پایان یافته است. اما نکته مهم اینجاست که ما در مرز اوکراین، گازی به ارزش ۹۵ دلار در هر هزارمترمکعب داریم.
اما فقط برای ۶ ماه. پس از آن چه؟
- اگر قرارداد ما را با دقت بخوانید، می بینید که درآنجا نوشته شده است هیچ یک از طرفین نمی توانند به طور یکجانبه قیمت گاز یا تعرفه انتقال گاز به اروپا را تغییر دهند. در نیمه نخست سال، این وضعیت ثابت است، اما در نیمه دوم سال، بهای گاز ترکمنستان ۱۰ درصد افزایش می یابد. این نکته در موافقتنامه ذکر شده است اما در موافقتنامه اولیه آمده است که تا ۵ سال هیچ یک از طرفین حق تجدیدنظر در بهای گاز را ندارند.
اما اگر اوکراین و روسیه درباره قیمت ها به توافق برسند، ظاهراً راهی باقی نمی ماند جز اینکه یکی از طرفین بر دیگری فشار آورد تا انتقال گاز به اروپا را قطع کند.
- به نظر من، این روشها قدیمی شده است. این درس اصلی ماجرای اخیر است. اوکراین پس از بیلوروس، ارزانترین گاز در شرق اروپا را دارد. ما نرخ تعرفه های ترانزیت را که بیش از ۱۰ سال بدون تغییر مانده بود، افزایش دادیم و انتقال گاز از طریق خاک اوکراین ۱۱ میلیاردمترمکعب افزایش یافت. در سال ،۲۰۰۵ شاهد بیشترین ترانزیت گاز از خاک اوکراین بودیم، یعنی ۱۲۰ میلیاردمترمکعب که شامل گاز روسیه، ترکمنستان و ازبکستان بود. اما در سال ،۲۰۰۶ ترانزیت گاز روسیه به تنهایی به ۱۲۱ میلیاردمترمکعب خواهد رسید. «کمیسیون ملی مقررات برق و انرژی» اوکراین مقررات جدیدی برای بهای گاز داخلی در نظر گرفته است و این نشان می دهد که ما مکانیسم بازاری بسیار هماهنگ و فکر شده ای داریم.
آیا نگران نیستید که روسیه در ۶ماه تا یک سال آینده بار دیگر از همین روش استفاده کند؟ آیا با این عقیده موافقید که روسیه از این شیوه به منظور تحت فشار قراردادن پارلمان برای انحلال دولت شما استفاده کرد؟
- آن را رد نمی کنم، اما موافق نیز نخواهم بود، زیرا ابراز نظر در این باره برای من به عنوان رئیس جمهور دشوار است و کار درستی نخواهد بود. اگر کسانی بانی چنین سیاسی هستند، به آنها می گویم که این سیاست ضعیفی است و چشم انداز درستی ندارد. تصور می کنم که روسیه، اروپا و اوکراین درسهایی آموخته باشند. آنچه رخ داد، بسیاری ها از جمله اروپایی ها را برآن داشت تا نگاه متفاوتی به استنباط و درک خود از سازماندهی بازار انرژی اروپا داشته باشند. به همین دلیل، امروز اوکراین کاملاً آماده است تا حد ممکن در بازار انرژی اروپا ادغام شود.
ما مایلیم به هر کشوری که منابع کافی و تضمین شده ای برای انتقال گاز خود به اروپا از طریق اوکراین را داراست، پیشنهاد همکاری بدهیم. ما مایلیم تمام توان خود را برای انتقال گاز این کشورها به کار ببندیم. ما پیشنهاد می دهیم که راههای جدیدی برای تضمین بازار گاز در برابر سایر منابع ایجاد شود. تمایلی ندارم از واژه «آلترناتیو» استفاده کنم ما باید به سیاست های جدیدی برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی بیندیشیم و به گزینه های واقع بینانه برسیم. در وهله اول، از کشورهای آسیای مرکزی صحبت می کنم که یقین دارم آنها مایلند با قدرت بیشتری در بازار اروپا حاضر شوند.
در مورد روسیه هم همین نظر را دارم. ما می خواهیم همکاری های خود را با روسیه تقویت کنیم. در حال حاضر، سرگرم گفت وگوهایی در مورد گسترش گلوگاههایی در سیستم ترانزیت هستیم. برای مثال، مسیر «بوهورودچانی - اوژگورود» که می تواند قابلیت های انتقال گاز به اروپا را تا ۲۰ میلیاردمترمکعب در سال افزایش دهد. این از جمله پروژه هایی است که مایلیم شاهد مشارکت روسیه و شرکای اروپایی در آن باشیم. می خواهیم به همگان ثابت کنیم که بازار ترانزیت اوکراین دست یافتنی تر از گذشته است و نیز آماده ایم مسیری مطمئن تر برای انتقال انرژی ایجاد کنیم.
ما از منابع گاز قزاقستان و ترکمنستان و در مجموع، آسیای مرکزی سخن می گوییم و از راههای انتقال آن از طریق قفقاز و دریای سیاه و البته باید با همه طرفین به توافق رسید.
اما شما از سیستم ترانزیت اوکراین سهمی به گازپروم نخواهید داد؟
- نه. سیستم انتقال گاز اوکراین متعلق به اوکراین است وما قصد تغییر این وضعیت را نداریم.
منبع : روزنامه ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست