چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
بحران اقتصادی غرب؛ تهدیدها و فرصت های پیش روی صنعت کشور
در مورد بحران اقتصادی بوجود آمده در جهان و تاثیر آن بر صنعت ایران نظرات بسیاری عنوان شده است. شناسایی علل بروز بحران، بررسی راهکارهای خروج از آن و رویکرد و اقدامات صنعت کشور در مقابل بحران از جمله موضوعات اساسی هستند که به تفصیل میتواند مورد مداقه و بررسی صاحبنظران قرار گیرد. در این نوشتار دیدگاههای آقای مهندس شهرام فداکار نماینده مدیر عامل شرکت ساپکو در حوزه خودکفایی پک صفر که تجربه بیش از دو دهه مدیریت میانی و ارشد در شرکتهای خودروسازی را در کارنامه خود دارد، ارائه شده است.
● شروع بحران
به طور خلاصه کمبود تقاضا نسبت به عرضه باعث رکود در بخش مسکن شد. کاهش فروش از یک سو و عدم پرداخت وام توسط بانک باعت شد تا بخشهای مختلف صنعتی با کسری شدید نقدینگی مواجه شده به سرعت به سوی ورشکستگی بروند. رکود باعث بیکاری و کمبود نقدینگی شد. بیکاری و کمبود نقدینگی باعث کاهش قدرت خرید و کاهش قدرت خرید باعث کاهش تقاضا در سایر بخشهای صنعت شد و این روند بصورت سینوسی به همه بخشهای صنعتی در امریکا سرایت کرد که متاسفانه این سیکل همچنان ادامه دارد. کاهش تقاضا و رکود در بازار بزرگ امریکا باعث شد تا موج این بحران اروپا و سپس آسیا را در برگیرد.
● اما در کشور ما چه اتفاقی افتاده است
در کشور ما رکود بازار مسکن پیش از شروع بحران جهانی شروع شد و تاثیر روانی ناشی از بحران جهانی نیز این رکود را تشدید نموده است. در نتیجه بخش عمدهای از نقدینگی کشور در بخش مسکن رسوب نموده است. انتظار کاهش قیمت که در نتیجه رکود جهانی در مردم بوجود آمده باعث شد تا عملا تقاضا در سایر بخشها نیز کاهش یابد بطوری که تقریبا همه بخشهای صنعتی با رکود مواجه شدهاند. رکود موجود در بازار خودرو و افت شاخص بورس شاهدی بر این مدعاست. سیاستهای انقباضی بانکها نیز در این مدت باعث عدم پرداخت وام به صنعت شده است.
به عبارت دیگر همان عواملی که در صنایع و اقتصاد امریکا باعث بوجود آمدن بحران اقتصادی شد به شکل دیگری بر صنعت ما نیز حاکم شده است و چنانچه برای خروج از این وضعیت فکری نشود، بحران مشابه برای صنعت ما نیز تکرار خواهد شد.
یکی دیگر از خطراتی که صنعت کشور ما را تهدید می کند واردات بیرویه کالاهای خارجی ارزان شده در اثر بحران جهانی است. ملموسترین نتیجه بحران اقتصادی کاهش قیمت کالاها در جهان بوده است، بطوری که قیمت متوسط کالاها در بازارهای جهانی ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ اما نباید فراموش کرد که در کنار این کاهش، قیمت نفت نیز بطور بیسابقهای کاهش داشته و ظرف چند ماهه اخیر از حدود بشکهای ۱۴۰ دلار به چیزی در حدود ۳۵ دلار رسیده و تقریبا یک چهارم شده است در نتیجه قدرت خرید کشور بطور کلی کاهش داشته است.
به این شکل میتوان نتیجه گرفت که اولین موج بحران اقتصادی جهان، کشور ما را که بخش عمده درآمدهای ارزی آن حاصل از نفت است را تحت شعاع خود قرارداده است. علت عدم احساس این موج عظیم وجود ذخیره ارزی است که در این چندساله به وجود آمده اما مقاومت در برابر این موج در بلند مدت کار چندان سادهای نیست.
توجه به این نکته ضروری است که همیشه کاهش قیمت نفت بسرعت اتفاق میافتد اما افزایش قیمت با توجه به سازوکارهایی که در جهان وجود دارد معمولا کند و طولانی است و حتی در شرایط عادی نیز سالها بطول خواهد انجامید. درنتیجه لازم است تا دلارهای نفتی که در سالهای فراوانی جمع آوری شده است با امساک بیشتری مصرف شود، چرا که شاید ۷ سال فراوانی تنها ۷ سال قحطی به دنبال نداشته باشد و بسیار بیشتر طول بکشد.
اما چنانچه کاهش قیمتها باعث واردات کالاهایی که توان تولید آنها در داخل وجود دارد بشود، بخشی از تقاضای موجود در بازار توسط واردات نامین خواهد شد، که نتیجه آن کاهش فروش در بخش تولیدات صنعت داخلی است. این کار باعث میشود تا موج دوم تهدید ناشی از بحران اقتصاد جهانی که همان بیکاری حاصل از رکود اقتصادی سایر کشورها است، دامنگیر کشور ما شود .
با کمی توجه میبینیم که این تهدیدات بسیار جدی، فرصتی را نیز در دل خود نهفته دارند. "امکان توسعه صنعت داخلی". حمایت، سرمایهگذاری، تکیه هر چه بیشتر به صنعت داخلی و تشویق مردم به استفاده از کالاهای ایرانی در شرایط کنونی میتواند فرصتی طلایی را برای صنعت کشور بوجود آورد.
به عبارت دیگر لازم است تا بهجای تخصیص سرمایههای ارزی کشور به واردات محصولات و کالاهای موقتا ارزان شده خارجی که نتیجه آن واردات بیکاری کشورهای بحران زده نیز هست، ارز موجود را تا حد امکان در جهت توسعه و افزایش توان صنعت داخلی سرمایهگذاری کرد.
صنعت خودروسازی درواقع یکی از مهمترین موتورهای محرک در صنعت جهان میباشد. این صنعت به دلیل رقابت بسیار شدید در بازار جهانی یکی از آسیبپذیرترین صنایع نیز میباشد. به همین دلیل است که میبینیم در همه کشورهای بحران زده یکی از مهمترین صنایعی که مورد حمایت قرار گرفتهاند، صنایع خودروسازی و قطعهسازی است. صنعت خودروسازی با توجه به حجم بالای اشتغالزایی و گردش مالی فراوان میتواند نقش بسیار تعیین کنندهای در جلوگیری از ورود بحران اقتصادی داشته باشد. چنانچه صنعت خودروسازی در این زمان مورد حمایت قرار گیرد میتواند مانند سدی در برابر ورود بحران به کشور عمل کند. با نیم نگاهی به دیگر کشورها از جمله کشور امریکا که بحران از آنجا شروع شده، میبینیم که حتی این کشور نیز با وجود آنکه صنعت خودروسازیش در جهان حرف اول را میزند برای حمایت از آن و جلوگیری از توسعه بحران به حمایت از این صنعت پرداخته است. در مقابل ما میتوانیم با الگوبرداری از حمایتهایی که دولت ها از صنعت خودروساری خود میکنند، به حمایت از صنعت خودروی داخلی بپردازیم.
مهمترین مسئله رقابت پذیر کردن این صنعت در برابر صنایع خودروسازی خارجی است. اینکار به دو شکل قابل انجام است؛ اول بالا بردن عوارض و سود گمرکی خودروهای وارداتی که این کار با توجه به برنامه بلندمدت کشور برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی روش مناسبی نیست و دوم بالا بردن قیمت ارز.
کار بعدی که باید انجام شود تامین سرمایههای مورد نیاز از جمله سرمایه در گردش صنعت خودروسازی و قطعهسازی است.
این توسعه نیازمند سرمایهگذاری در همه زمینههاست. اما سیاستهای انقباضی اجرا شده در سال گذشته باعث شده است تا امکان تامین سرمایه در گردش مورد نیاز صنایع خودروسازی و قطعهسازی بسیار محدود شود. این کمبود نقدینگی شرکتها را به سوی استقاده از منابع مالی گران قیمت برده است. این افزایش هزینهها، در قیمت تمام شده قطعات و طبیعتا خودروهای کشور نمایان میشود و صنعت خودروسازی را در برابر بحران جهانی بوجود آمده، آسیبپذیرتر میکند. جلوگیری از این آسیب تنها با حمایت همه جانبه بانکها از صنعت، بخصوص صنعت خودروسازی و قطعهسازی انجام خواهد پذیرفت. لازم است تا بانکها با ایجاد تحرک هرچه بیشتر در گردش سرمایه، منابع مالی ارزان قیمت را در اختیار صنعت خودروسازی قرار دهند.
با توجه به مطالب فوق میتوان پیشبینی کرد که بحران اقتصادی دنیا خواهی نخواهی کشور ما را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. زیرا عواملی که باعث ایجاد بحران در اقتصاد جهانی شده است، در اقتصاد ما نیز وجود دارد. در حال حاضر، اولین موج بحران که ناشی از کاهش در آمدهای نقتی است، کشور ما را نیز دربر گرفته است و چنانچه با هوشیاری عمل نکنبم، دومین موج بحران که صدور بیکاری ناشی از رکود دیگر کشورهاست صنایع و کشور ما را فلج خواهد کرد.
یکی از راهکارهای اصلی خروج از این بحران ابتدا آزاد کردن قیمت ارز و تامین منابع مالی مورد نیاز برای صنایع، از جمله صنعتخودرو میباشد. درصورتی که ما شرایط ایجاد شده را خوب مدیریت کنیم این شرایط میتواند باعث شکوفایی صنعت داخلی شود، در غیر اینصورت اثرات نامطلوب و حتی غیرقابل جبرانی را در پی خواهد داشت.
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست