دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
عالم ذر
● سؤال: عالم ذر چیست؟ و در کجا است؟
پاسخ: در قرآن مجید سخن از یک پیمان، عهد، میثاق و گواهی به میان آمده است که خداوند از انسانها گرفته است. روشنترین آیهای که بر این حقیقت دلالت دارد، آیة ۱۷۲ سورة اعراف است که به «آیة ذر» معروف شده است. این آیه دقیقترین معنی و شگفتترین نظم را دارد.[۱] آیات دیگری نیز مفسر همین حقیقت معرفی شدهاند.[۲]
خداوند در قرآن میفرماید: [وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ]؛[۳] «به یاد آور زمانی را که پروردگارت از پشت [و صلب] فرزندان آدم، ذریة آنها را بر گرفت و آنان را گواه بر خویشتن ساخت [و فرمود]: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری، گواهی میدهیم. [چرا چنین کرد؟] برای اینکه در روز رستاخیز نگویید ما از این غافل بودیم.»
از آنجا که در این آیه سخن از ذریّه (فرزندان خردسال) آدم ـ علیه السلام ـ به میان آمده، از این آیه به «آیه ذر» یاد میکنند و به خاطر کلمة «ألست» به «پیمان ألست» معروف است. همچنین لفظ ذریّه در قرآن نوزده بار وارد شده که درتمام موارد نسل انسان مراد است.[۴]
در تفسیر این آیه دربارة اینکه عالم ذر چگونه، در کجا و حضور فرزندان آدم ـ علیه السلام ـ چگونه بوده، احادیث و به دنبال آن سخن دانشمندان گوناگون است.
در اینجا به بیان دو دیدگاه بسنده میشود:
▪ اول. منظور از این عالم و این پیمان «عالم استعدادها» و «پیمان فطرت» است؛ به این معنی که هر گاه فرزندان آدم به صورت نطفه از صلب (پشت و کمر) پدران به رحم مادران که بیش از یک ذره نیستند، منتقل میشوند، خداوند استعداد و آمادگی فهم و شناخت ربوبیّت و توحید را به آنها میدهد؛ یعنی هم در نهاد و فطرتشان این سرّ الهی به صورت یک حس درون ذاتی به ودیعه گذارده میشود و هم در عقل و خردشان به صورت یک حقیقت خود آگاه.
خداوند در طول زندگی دنیایی آثار صنع و نشانههای یگانگی خود را به انسان نشان میدهد و آنان را بر این امر گواه میگیرد. گویا میفرماید: [أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ] و انسانها با زبان حال پاسخ میدهند: [بَلی شَهِدْنا]. پس در اینجا پیمان تکوینی است و سخن گفتن مانند خبر دادن رنگ رخساره از وضعیت درونی شخص است.[۵]
بنا بر این بیان، مراد از عالم ذر همان فطرت انسانی است. انسانهای بدوی و متکامل در این احساس مشترکند که همه مربوب و خداوند ربّ آنهاست.[۶]
پس انسانها هرگز از این پیمان و شناخت غافل نبوده و نیستند؛ لذا خداوند در قیامت علیه همة انسانها احتجاج میکند. برخی روایات موافق این نظر است.[۷]
▪ دوم. مرحوم علامه طباطبایی نظریة خویش را این گونه تبیین میکند: «عالم «ذر» روح این عالم است که آن را «عالَم غیب» نیز میگویند. توضیح اینکه هر موجودی دو وجه (صورت و جنبه) دارد: وجهی به سوی خدا که زمان و تدریج در آن راه ندارد و وجهی به سوی دیگر که در آن تدریج و زمان راه دارد. خداوند متعال میفرماید: [إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُون]؛[۸] «[خداوند] وقتی بخواهد چیزی را ایجاد کند، به آن میگوید: موجود شو! بیدرنگ به وجود میآید.» «کُن» هم امر (دستور) است و هم مخاطب درست کن. پس کلمة «کُن» از طرفی وجود شیء و از طرفی ایجاد شیء است و این موجود منبسط یک وجه الی الله دارد که عالم ذرّ است و همان موجود یک وجه دیگر دارد که همین دنیای ظاهر است. بنابراین، عالم ذرّ این عالم مسلوب نیست.»[۹]
میتوان ریشههای سخن علامه طباطبایی را در تفسیر کنز الدقایق پیدا کرد.[۱۰]
● پیمان از چه بود؟
از آیة ذر به دست میآید که مفاد پیمان گواهی بر پذیرش پروردگار [ألَسْتُ بِرَبِّکُمْ] [۱۱] و بر پذیرش توحید بوده است [أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَکَ آباؤُنا] [۱۲] و برخی روایات این پیمان را به فطرت نیز میکشانند: « اَلدِیْنُ الْحَنِیفُ وَ الْفِطْرَةُ وَ صِبْغَةُ اللَّهِ وَ التَّعْرِیفُ فِی الْمِیثَاقِ؛ [۱۳] دین حنیف و فطرت و صبغةالله و تعریف همان است که [خدا] در میثاق [یعنی در پیمانی که خدا با روح بشر بسته، بشر را با آن آشنا کرده] است.»[۱۴] روایاتی نیز اعتراف به نبوت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ و امامت حضرت علی ـ علیه السلام ـ را جزء پیمان عالم ذر معرفی میکنند.[۱۵]
● پیمان برای چه بود؟
از آیة ذر دو هدف اصلی برای این پیمان به دست میآید:
الف) حجت بر انسانها تمام شود تا در رستاخیز نگویند: ما از موضوع شناخت خدا بیخبر بودیم و لذا کافر شدیم؛ [أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ]؛ [۱۶]
ب) حجت بر انسانها تمام شود تا در رستاخیز نگویند: پدران ما بت پرست بودند و ما هم فرزندان همان پدران هستیم و چارهای جز تبعیت از آنها نداشتیم؛ [أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَکَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ کُنَّا ذُرِّیَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ...].[۱۷]
نویسنده: رحیم - لطیفی / فاطمه - مهابادی
منبع: ماه نامه - مبلغان - ۱۳۸۴ - شماره ۶۹، مرداد و شهریور
پی نوشت:
[۱]. المیزان، محمد حسین طباطبایی، چاپ پنجم، مؤسسه اعلمی، بیروت، ج ۸، ص ۳۰۶.
[۲]. مانند: اعراف / ۱۰۲ و حدید / ۸. ر. ک: تفسیر نمونه، زیر نظر ناصر مکارم شیرازی، دار الکتب، ج ۲۳، ص ۳۱۷ و ج ۶، ص ۲۷۶.
[۳]. اعراف / ۱۷۲.
[۴]. منشور جاوید، جعفر سبحانی، چاپ فرهنگ، اصفهان، ج ۲، ص ۶۳.
[۵]. کنز الدقایق، میرزا محمد مشهدی، تحقیق مجتبی عراقی، چاپ اول، ج ۳، ص ۷۴۲؛ المیزان، ج ۸، ص ۳۱۰.
[۶]. المیزان، ج ۸، ص ۳۰۸؛ فطرت، مرتضی مطهری، چاپ دوم، انتشارات صدرا، ص ۱۸۱؛ تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۴۵۵.
[۷]. ابن سنان از امام صادق ـ علیه السلام ـ از فطرة لله پرسید. امام فرمود: «هِیَ الْإِسْلَامُ فَطَرَهُمُ اللَّهُ حِینَ أَخَذَ مِیثَاقَهُمْ عَلَی التَّوْحِیدِ فَقَالَ: [أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ] وَ فِیهِ الْمُؤْمِنُ وَ الْکَافِرُ؛ فطرت الله اسلام است که خداوند هنگام پیمان گرفتن آنان را بر فطرت توحید آفرید و فرمود: آیا پروردگار شما نیستم؟ در آنجا کافر و مؤمن حضور داشت.» البرهان، ج ۳، ص ۲۳۶.
و امام باقر ـ علیه السلام ـ آیة ذر را با حدیث «کل مولود یولد علی الفطره» تفسیر کردهاند. مختصر بصائر الدرجات، ص ۱۶۱.
[۸]. یس / ۸۲.
[۹]. در محضر علامه طباطبایی، محمد حسین رخ شاد، چاپ اول، نهاوندی، صص ۴۲ ـ ۴۳.
[۱۰]. کنز الدقایق، ج ۳، ص ۷۴۲.
[۱۱]. اعراف / ۱۷۲.
[۱۲]. همان / ۱۷۲.
[۱۳]. بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، چاپ دوم، مؤسسه الوفاء، بیروت، ج ۳، ص ۲۷۶.
[۱۴]. فطرت، شهید مطهری، ص ۲۷.
[۱۵]. البرهان، ج ۳، صص ۲۳۸ ـ ۲۳۹ و جهت مطالعة بیشتر ر. ک: التبیان فی تفسیر القرآن، شیخ طوسی، چاپ اول، مکتب اعلام، قم، ج ۵، صص ۲۶ ـ ۳۰؛ روض الجنان و روح الجنان، ابوالفتوح رازی تصحیح یاحقی، چاپ دوم، آستان قدس، ج ۹، صص ۵ ـ ۱۰؛ منشور جاوید، استاد جعفر سبحانی، چاپ سوم، توحید، قم، ج ۲، صص ۶۱ ـ ۸۲.
[۱۶]. اعراف / ۱۷۲.
[۱۷]. همان / ۱۷۳.
منبع: ماه نامه - مبلغان - ۱۳۸۴ - شماره ۶۹، مرداد و شهریور
پی نوشت:
[۱]. المیزان، محمد حسین طباطبایی، چاپ پنجم، مؤسسه اعلمی، بیروت، ج ۸، ص ۳۰۶.
[۲]. مانند: اعراف / ۱۰۲ و حدید / ۸. ر. ک: تفسیر نمونه، زیر نظر ناصر مکارم شیرازی، دار الکتب، ج ۲۳، ص ۳۱۷ و ج ۶، ص ۲۷۶.
[۳]. اعراف / ۱۷۲.
[۴]. منشور جاوید، جعفر سبحانی، چاپ فرهنگ، اصفهان، ج ۲، ص ۶۳.
[۵]. کنز الدقایق، میرزا محمد مشهدی، تحقیق مجتبی عراقی، چاپ اول، ج ۳، ص ۷۴۲؛ المیزان، ج ۸، ص ۳۱۰.
[۶]. المیزان، ج ۸، ص ۳۰۸؛ فطرت، مرتضی مطهری، چاپ دوم، انتشارات صدرا، ص ۱۸۱؛ تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۴۵۵.
[۷]. ابن سنان از امام صادق ـ علیه السلام ـ از فطرة لله پرسید. امام فرمود: «هِیَ الْإِسْلَامُ فَطَرَهُمُ اللَّهُ حِینَ أَخَذَ مِیثَاقَهُمْ عَلَی التَّوْحِیدِ فَقَالَ: [أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ] وَ فِیهِ الْمُؤْمِنُ وَ الْکَافِرُ؛ فطرت الله اسلام است که خداوند هنگام پیمان گرفتن آنان را بر فطرت توحید آفرید و فرمود: آیا پروردگار شما نیستم؟ در آنجا کافر و مؤمن حضور داشت.» البرهان، ج ۳، ص ۲۳۶.
و امام باقر ـ علیه السلام ـ آیة ذر را با حدیث «کل مولود یولد علی الفطره» تفسیر کردهاند. مختصر بصائر الدرجات، ص ۱۶۱.
[۸]. یس / ۸۲.
[۹]. در محضر علامه طباطبایی، محمد حسین رخ شاد، چاپ اول، نهاوندی، صص ۴۲ ـ ۴۳.
[۱۰]. کنز الدقایق، ج ۳، ص ۷۴۲.
[۱۱]. اعراف / ۱۷۲.
[۱۲]. همان / ۱۷۲.
[۱۳]. بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، چاپ دوم، مؤسسه الوفاء، بیروت، ج ۳، ص ۲۷۶.
[۱۴]. فطرت، شهید مطهری، ص ۲۷.
[۱۵]. البرهان، ج ۳، صص ۲۳۸ ـ ۲۳۹ و جهت مطالعة بیشتر ر. ک: التبیان فی تفسیر القرآن، شیخ طوسی، چاپ اول، مکتب اعلام، قم، ج ۵، صص ۲۶ ـ ۳۰؛ روض الجنان و روح الجنان، ابوالفتوح رازی تصحیح یاحقی، چاپ دوم، آستان قدس، ج ۹، صص ۵ ـ ۱۰؛ منشور جاوید، استاد جعفر سبحانی، چاپ سوم، توحید، قم، ج ۲، صص ۶۱ ـ ۸۲.
[۱۶]. اعراف / ۱۷۲.
[۱۷]. همان / ۱۷۳.
منبع : باشگاه اندیشه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست