دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
نگاهی به فرش بیرجند
هنرمندان و پیش كسوتان صنعت فرش دستباف بیرجند
در یكصد سال اخیر درشهرستان بیرجند وقاین تولیدكنندگان با همت و بافنده های ارزشمندی وجود داشته كه اسامی این عزیزان در فهرست جداگانهای آورده شده است. دراینجا لازم میداند پیرامون بعضی از آنها توضیحات بیشتری داده شود. حاج محمد مهدی صمدی باتوجه به اینكه قیمت قالی دراوایل قرن حاضر براساس ذرع مربع (سانتیمتر مربع ۱۰۴*۱۰۴=۱۰۸۱۶) و اجزای آن شامل گره معادل ۱۱۶ ذرع وبهر معادل۱۴ گره، خرید وفروش میشد وتعیین مساحت برای اكثر افراد كار سادهای نبود) باوجودی كه از سواد كافی برخوردار نبود، درسال ۱۳۰۹ كتابی تحت عنوان »ذرع مربع قالی« به چاپ رسانید كه از استعداد فوقالعاده او حكایت میكند.از بافندگان قدیمی فرش میتوان از ملا اسماعیل دستگردی (دستگردمود) و فرزندان او بویژه حسین كه شهرت قالی سعدی را به او منسوب میدانند، نام برد. ملااسماعیل در آغاز جوانی چند سالی در درخش و سپس با چهار فرزند پسر وسه دختر خود به مود باز میگردد. ملا اسماعیل، روحانی بود و تمام فرزندان او سمت مروج قالی بافی را در منطقه مود به عهده داشتند و سبب اشتهار روزافزون قالی مود را فراهم ساختند. حاج حسین در سال ۱۳۳۳ در سن ۹۰ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.حاج حسین امینی در ۵۰ سال اخیر در زمینه بافت قالیهای نفیس بااستفاده از مواد اولیه مرغوب و رنگ های گیاهی كوشش بسیاری نموده است. وی اولین فردی میباشد كه در بیرجند درسال ۱۳۲۵ یك كارگاه بزرگ قالی بافی كه از نظر بهداشتی و تأمین كانونهای حرارتی مورد تأیید بود ومیتوانست همزمان با سرپرستی كافی چندین قالی در اندازه و رنگ و طرح یكسان تولید نماید، دایر نمود. قالیهای امینی در داخل وخارج از كشور از شهرت خوبی برخوردار است.شادروان حاج علی اعتبار باعلاقه وكوشش خستگیناپذیری با دایركردن یك دستگاه حلاجی در سال ۱۳۵۳ و یك كارخانه نخ ریسی پشم در سال ۱۳۵۴ ونیز چندین كارگاه رنگرزی و ایجاد فروشگاه و صدور خامه رنگ شده به سایر شهرستانها خدمات ارزشمندی به صنعت فرش دستباف انجام داده است. لیكن در اوج سازندگی و صدور قالی و قالیچه به آلمان به علت تصادف در سال ۱۳۷۴ دار فانی را وداع گفت.
فهرست كارفرمایان، طراحان، نقاشان و بافندگان نمونه قالی (زن ومرد) در قرن حاضر خورشیدی وهمچنین مدیریت هائی كه درامر ترویج قالیبافی ومربیانی كه در امر آموزش صنعت قالی بافی در حال حاضر در شهرستان بیرجند خدمت مینمایند به شرح جدولهای ۷۲ و۷۳ آورده شده است.
آموزش فرش بافی در بیرجند
۱.دانشواحد بیرجند باتوجه به اهمیت صنعت فرش در منطقه جنوب خراسان، از مهر ماه ۱۳۷۲ با پذیرش ۲۸ دانشجو، دوره كاردانی "علمی -كاربردی" صنعت فرش را تأسیس نموده و علاوه بر انتخاب اساتید مجرب و ماهر، كارگاه هایی در زمینههای طراحی، عكاسی، رنگرزی و شیمی رنگها برای تعلیم عملی دانشجویان پیش بینی نموده است. این دانشگاه موافقت سازمان مركزی دانشگاه آزاداسلامی را مبنی بر گشایش دوره كارشناسی فرش اخذ نموده و امید است بزودی كارخود را در این زمنیه با گرایشهای بافت، نقشه كشی، رنگرزی و مرمت آغاز نماید.
دردانشگاه آزاد اسلامی بیرجند خانم صباحت جمشیدی و آقایان صالح اعلمی در زمینه بافت و مرمت، محمد صمیمی، و هاشم زهرائی در مورد نقشهكشی، حسن كامیاب در مورد ارزیابی، محمدعلی بیدختی در زمینه سبكهای فرش، محمد احمدی مقدم و سید غلامرضا سعیدی در زمینه رنگرزی وخانم معصومه اطمینان در مورد طراحی سنتی آموزش میدهند.
واحد بیرجند باتوجه به اهمیت صنعت فرش در منطقه جنوب خراسان، از مهر ماه ۱۳۷۲ با پذیرش ۲۸ دانشجو، دوره كاردانی "علمی -كاربردی" صنعت فرش را تأسیس نموده و علاوه بر انتخاب اساتید مجرب و ماهر، كارگاه هایی در زمینه های طراحی، عكاسی، رنگرزی و شیمی رنگها برای تعلیم عملی دانشجویان پیش بینی نموده است. این دانشگاه موافقت سازمان مركزی دانشگاه آزاداسلامی را مبنی بر گشایش دوره كارشناسی فرش اخذ نموده و امید است بزودی كارخود را در این زمنیه با گرایش های بافت، نقشه كشی، رنگرزی و مرمت آغاز نماید.
۲. جهاد سازندگی باهمكاری آموزش و پرورش شهرستان بیرجند اقدام به تأسیس دبیرستان كار ودانش در رشته هنر فرش نموده كه تا به حال چندین نفر از این دبیرستان موفق به اخذ دیپلم گردیدهاند.در این دبیرستان خانمها غفاری، كیاسنجی و حاجی پور اشتغال به تعلیم دراین زمینه دارند.
۳. مركز آموزش فنی وحرفهای نیز دارای یك شاخه قالیبافی برای تعلیم علاقهمندان در دورههای سه ماهه میباشد. دراین مركز خانم قاسمی و چندنفر دیگر به تعلیم اشتغال دارند.
۴. شركت تعاونی فرش دستباف بیرجند نیز تاكنون چند دوره سه ماهه ویاكمتر برای نوآموزان قالیبافی دایر كردهاست.
۵. آموزشگاه تارو پود نیز در شهر بیرجند به تربیت هنر جو در زمینه فرش میپردازد. در این آموزشگاه خانمها صباحت جمشیدی و زهرا بوشادی به آموزشهای لازم اشتغال دارند.
صعت فرش دستباف از دیدگاه توسعه روستائی
صنعت فرش در روستاها موجب اشتغال و استقرار روستائیان را در محیط زیست خود فراهم میسازد و در سطح مملكت ایجاد درآمد ارزی میكند. به طوری كه مقام آن از نظر میزان ارز آوری بعدازنفت قراردارد. صادرات ۲۱۳۳ میلیون دلار فرش در سال ۱۳۷۳ از پتانسیل بالقوه این صنعت حكایت میكند.
به موجب بررسی های انجام شده توسط مركز آمار ایران در سال ۱۳۷۳ بالغ بر ۹۶۲۵۹۰ خانوار در كشور (مشتمل بر ۶/۲۰۰/۷۰۹ نفر) دارای دار قالی بودهاند كه ۱۸۷۹۸۷۸ نفر روی آنها كار میكردهاند. حدود ۸۴ درصد شاغلان صنعت فرش را زنان تشكیل میدهد. بدین ترتیب نقش صنعت فرشدر ایجاد اشتغال روشن میشود. چنانچه به صنایع جنبی فرش كه بالغ بر ۴۵ رشته میشود نیز توجه گردد، به اهمیت صنعت فرشدرایجاد اشتغال بیشتر پی برده میشود .صادرات فرش صرف نظر از ارز آوری، از هنر، خلاقیت و تجلی فرهنگ اصیل ایرانی حكایت دارد. بنابراین از لحاظ معنوی نیز حائز اهمیت است و از پشتوانه تاریخی مستحكمی برخوردار میباشد. امروزه نیز پشتوانه عظیم فرهنگی وهنری این صنعت موجب شده كه فرشهای دستباف سایر كشورها به نام كشور ما عرضه شود و با كمال تأسف به لحاظ كیفیت نامطلوب خود لطمه شدیدی به بازار فرش ایران وارد ساخته است. خاصه اینكه فرشبافان و صادر كنندگان نیز برخلاف گذشته كیفیت تولید را فدای كمیت ساخته اند.
هرگونه ركود در این صنعت نه تنهامنجر به بیكاری توده های عظیمی از روستائیان وحتی ساكنین شهرها میشود، بلكه به تبع آن مشاغل مرتبط به این صنعت نیز كه تعداد آنها بیشتر از تعداد فرش بافان میباشد، آسیب خواهد دید و نتیجتاً به اقتصاد كشور لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد آورد و روستاها را خالیاز سكنه خواهد نمود و امر تولید كشاورزی را به خطر خواهد انداخت.
مواد اولیه برای بافت قالی
سه ماده اولیه به نامهای تار، پود و پرز در بافت قالی مشاركت دارند:
۱. تار عبارت از رشته های موازی عمودی است كه از پنبه، پشم و یا ابریشم تشكیل شده است.
۲. پود عبارت از رشته های موازی افقی است كه از بین رشتههای تار میگذرد. جنس پود نیز ممكن است از پنبه، پشم و یا ابریشم باشد.
۳. پرز عبارت از گوشت قالی میباشد كه سطح خارجی قالی را میپوشاند وبوجود آورنده طرح و رنگهای مختلف میباشد. پرز نیز ممكن است از پشم، كرك ویا ابریشم باشد.
تار و پود قالیها در بیرجند معمولاً ازنخ پنبهتابیده شده است كه به آن "ریس" میگویندو پرز از نخ پشم (خامه) است. نخ ابریشم نیز در برخی از قالیها و در بعضی از نقاط قالی بویژه در سرترنج ها و لچكیها به منظور زیبائی بهكار میرود. این قالیها به قالیهای گل ابریشم موسوم میباشند.
گاهی از مواد دیگری مانند مو به جای پنبه در تار و پود و از كرك به جای پشم در پرز قالی استفاده میشود. ولی از نظر مقاومت و اقتصادی بودن تركیب نخ پنبه درتارو پود و پشم درپرز قالی از سایر مواد بهتر، با دوامتر و متداولتر است.
بهترین پشم، پشم بهاره میباشد كه از روی بدن حیوان زنده چیده شود. این پشم ها دارای طول بیشتری میباشند. پشم های دباغی شده كه بااستفاده از مواد قلیائی از روی پوست جدا میشود، برای قالیبافی مناسب نیست.
با توجه به اینكه گوسفندان بر روی خاكهای خشك و مرطوب و برروی گیاهان میخوابند پشم آنها فوق العاده كثیف و چرب میباشد. از این رو برای اینكه پشم ها كاملاً تمیز شوند اولاً باید اجزای اضافی آنها حذف گردد، ثانیاً چربی آنها گرفته شود و ثالثاً برای اینكه به طور یكنواخت رنگ پذیر باشند، سه بار مورد شستشو قرار گیرند. یك بار قبل از پشم چینی و باردیگر پس از پشم چینی وبعداز ریسندگی و با رسوم پس از رنگرزی كه رنگ های جذب نشده شسته شوند .
برای شستشوی پشم و نخ باید از شوینده های خاصی استفاده گردد كه خاصیت قلیائی نداشته باشند.
نوع پشم به كار رفته برای پرز باید از یك ضخامت متوسط انتخاب شود. از پشم فرفری و مجعد نباید استفاده گردد (پشم های مجعد حالت فنری ندارند و بر روی هم میخوابند.
رنگ در صنعت فرش
دو دسته از مواد در رنگ آمیزی نخ (پنبه، پشم وابریشم) بهكار میروند:
- مواد رنگزای آلی، كه منشاء گیاهی یا حیوانی دارند.
- مواد رنگزای غیر آلی، كه شامل مواد معدنی وموادی هستند كه به طور مصنوعی تولید میشوند.
الف) رنگ های گیاهی
رنگ های به كار رفته در قالی تاریخی پازیریك نشان دهنده آن است كه ایرانیان قبل از ظهور اسلام با گیاهان رنگی مانند اسپرك، روناس، نیلو... مأنوس بودهاند. با استناد به اظهار نظر پروفسور- رودنكو كه بافت قالی پازیریك را منتسب به خراسان بزرگ میداند (۱ ص ۱)، میتوان بهكاربرد طولانی رنگهای گیاهی و لزوم توجه به آنها دراین منطقه اشاره نمود.رنگهای گیاهی واجد اختصاصات زیر میباشند:
۱. استخراج رنگ های كم وبیش متنوع از یك گیاه در سنین مختلف ودرمناطق مختلف.
۲. برخلاف رنگ های معدنی و شیمیائی كه به مرور زمان گردوخاك را جذب كرده و كدر میشوند، رنگ های گیاهی با گذشت زمان و با پاخوردن ثبات و شفافیت خاصی پیدا میكنند.
۳. صرفه اقتصادی، عدم پرداخت پول واستفاده از گیاهان محلی كه در دسترس میباشند.
۴. عدم وابستگی اقتصادی (عدم ارز بری)
۵. رنگهای گیاهی دارای واكنش خنثی و یا كمی اسیدی میباشند و برروی نخ تأثیر نامطلوبی ندارند.
۶. رقابت با عرضه كنندگان فرش هائی كه از رنگهای شیمیائی استفاده میكنند. (فروش بهتر و بیشتر و جلب رضایت متقاضیان)
باید دانست كه در صنعت رنگ آمیزی پشم، پنبه و ابریشم با رنگ های گیاهی، صرف نظر از استفاده از اجزای گیاهی از مواد معدنی از قبیل زاج سفید ۱۲H۲O) و (K Al)SO۲)۴ زاج سیاه )سولفات مضاعف آلومینیموآهن)، جوهر لیمو یا اسید اگزالیك (COOH(۲) كه یك ماده آلی سمی است، سود سوزآور (NaOH)و گردنیل یا هیدروسولفیت سدیم (Na۲S۲O۴) كه برای حل نمودن نیلدرآب به كار میرود، به نسبت های مختلف به منظور ایجاد رنگ های ثابتی كه در طول زمان بر درخشش آنها افزوده شود، اقدام میكنند. در واقع ازاین مواد به عنوان دندانه استفاده میشود. فهرست گیاهانی كهدر رنگرزی در بیرجند از آنها استفاده میشود به شرح جدول شماره ۷۵ است.
ب) مواد رنگرزی حیوانی
مهمترین ماده رنگزای حیوانی قرمزدانه است. قرمزدانه حشرهای ازنوع شپشك سپردار به نام انگلیسی Cochineal و به نام علمی Cocus cacti )۱۵) از خانواده Coccideaeمیباشد. قرمزدانه چیزی جز بدن خشك كرده شپشك ماده نمیباشد. این حشره بومی مناطق گرم آمریكای مركزی و مكزیك است و بعدها به اروپا و جزایر قناری جائی كه كاكتوس (گیاهان گوشتی بیابانهای خشك وگرم) به حد وفور برای تغذیه آن وجود دارد، منتقل گردیده است. در حال حاضر از این حشره در مكزیك و ازاكا كه كشت زارهای فراوان گیاه كاكتوس اپونسپا (Opuncia ciccinellifera)وجود دارد وبرای تغذیه آن بسیار مناسب است، بهره برداری میشود. هر حشره ماده در حدود ۱۰۰۰ تخم میگذارد كه این تخم ها بزودی در هوای گرم تفریخ حاصل كرده و پورهها خود را به برگ های كاكتوس جهت تغذیه میرسانند. وقتی بدن آنها به علت تخم زیاد متورم شد، نسبت به جمعآوری آنها اقدام میكنند. درطول سال ۳ تا ۴ بار این حشره جمع آوری میگردد. نسبت حشرههای نربه ماده معمولاً ۱ به ۱۰۰ یا ۱ به ۲۰۰ میباشد و حشرات نر ارزشی ندارند.
حشرات برای فروش باید خشك شوند. وزن آنها دراثر خشك شدن به ۱۳ تقلیل مییابد. معمولاً برای خشك كردن به سه شیوه اقدام میكنند:
۱. بافروبردن حشرات درآب جوش
۲. باگذاشتن آنها درداخل تنور (Oven)
۳. با ریختن آنها برروی یك سطح داغ
شیوه اولی بهترین طریقه است، زیرا دراین طریقه، رنگ قرمزدانه به رنگ قهوه ای قرمز میگراید و ضمناً ترشحات سفید رنگ داخل چروكهای بدن شپشك تا حدودی شسته میشود. در طریقه دوم، ترشحات سفید قرمز دانه ها پاك نمیشود وضمناً رنگ آنها به خاكستری میگراید. درحالت سوم رنگ شپشك به سیاهی میل میكند.
قیمت قرمز دانه به طریقه خشك كردن آن بستگی دارد. اضافه میشود كه ۷۰۰۰۰ حشره خشك یك پونه (۴۵۰ گرم) وزن دارد. در سالهای اخیر با تولید رنگهای شیمیائی، كشت و كار كاكتوس و پرورش این حشره در بسیاری از نقاط تعطیل شده، لیكن هنوز در مكزیك و برخی مناطق دیگر ادامه دارد.
رنگ قرمز دانه مانند رنگهای گیاهی از ویژگیهای خاصی برخوردار است كه نمی توان برای آن معادلی قائل شد. در بیرجند چند نوع قرمز دانه با كیفیتهای مختلف از كشورهای مكزیك، هندوستان واسپانیا وارد میشود. نوع اسپانیائی كه از بقیه بهتر است وقتی خالص میباشد به شراب كش ووقتی ناخالص است به گچ كش موسوم میباشد .(مصاحبه با رنگرزهای بیرجندی).
ج ) مواد رنگزای معدنی و مصنوعی (شیمیائی)
اولین رنگ های شیمیائی از كشورهائی نظیر انگلستان، فرانسه، لهستان، ژاپن ، چینو آلمان به ایران صادر گردیده است. امروزه اكثر رنگهای شیمیائی از چهار كشور چین ،آلمان ، سویس و انگلستان به ایران وارد میشود. ضمناً در تبریز در كارخانه »بویاخ ساز« به ساخت رنگهایی پرداخته شده است. لازم به توضیح است كه رنگهای چینی مربوط به شركت یوها، رنگ های آلمانی مربوط به كارخانههای هوخست و بایر میباشد.
منبع بیرجند نگین کویر-دکتر احمد بهنیا
زهرا پیوسته گر
در یكصد سال اخیر درشهرستان بیرجند وقاین تولیدكنندگان با همت و بافنده های ارزشمندی وجود داشته كه اسامی این عزیزان در فهرست جداگانهای آورده شده است. دراینجا لازم میداند پیرامون بعضی از آنها توضیحات بیشتری داده شود. حاج محمد مهدی صمدی باتوجه به اینكه قیمت قالی دراوایل قرن حاضر براساس ذرع مربع (سانتیمتر مربع ۱۰۴*۱۰۴=۱۰۸۱۶) و اجزای آن شامل گره معادل ۱۱۶ ذرع وبهر معادل۱۴ گره، خرید وفروش میشد وتعیین مساحت برای اكثر افراد كار سادهای نبود) باوجودی كه از سواد كافی برخوردار نبود، درسال ۱۳۰۹ كتابی تحت عنوان »ذرع مربع قالی« به چاپ رسانید كه از استعداد فوقالعاده او حكایت میكند.از بافندگان قدیمی فرش میتوان از ملا اسماعیل دستگردی (دستگردمود) و فرزندان او بویژه حسین كه شهرت قالی سعدی را به او منسوب میدانند، نام برد. ملااسماعیل در آغاز جوانی چند سالی در درخش و سپس با چهار فرزند پسر وسه دختر خود به مود باز میگردد. ملا اسماعیل، روحانی بود و تمام فرزندان او سمت مروج قالی بافی را در منطقه مود به عهده داشتند و سبب اشتهار روزافزون قالی مود را فراهم ساختند. حاج حسین در سال ۱۳۳۳ در سن ۹۰ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.حاج حسین امینی در ۵۰ سال اخیر در زمینه بافت قالیهای نفیس بااستفاده از مواد اولیه مرغوب و رنگ های گیاهی كوشش بسیاری نموده است. وی اولین فردی میباشد كه در بیرجند درسال ۱۳۲۵ یك كارگاه بزرگ قالی بافی كه از نظر بهداشتی و تأمین كانونهای حرارتی مورد تأیید بود ومیتوانست همزمان با سرپرستی كافی چندین قالی در اندازه و رنگ و طرح یكسان تولید نماید، دایر نمود. قالیهای امینی در داخل وخارج از كشور از شهرت خوبی برخوردار است.شادروان حاج علی اعتبار باعلاقه وكوشش خستگیناپذیری با دایركردن یك دستگاه حلاجی در سال ۱۳۵۳ و یك كارخانه نخ ریسی پشم در سال ۱۳۵۴ ونیز چندین كارگاه رنگرزی و ایجاد فروشگاه و صدور خامه رنگ شده به سایر شهرستانها خدمات ارزشمندی به صنعت فرش دستباف انجام داده است. لیكن در اوج سازندگی و صدور قالی و قالیچه به آلمان به علت تصادف در سال ۱۳۷۴ دار فانی را وداع گفت.
فهرست كارفرمایان، طراحان، نقاشان و بافندگان نمونه قالی (زن ومرد) در قرن حاضر خورشیدی وهمچنین مدیریت هائی كه درامر ترویج قالیبافی ومربیانی كه در امر آموزش صنعت قالی بافی در حال حاضر در شهرستان بیرجند خدمت مینمایند به شرح جدولهای ۷۲ و۷۳ آورده شده است.
آموزش فرش بافی در بیرجند
۱.دانشواحد بیرجند باتوجه به اهمیت صنعت فرش در منطقه جنوب خراسان، از مهر ماه ۱۳۷۲ با پذیرش ۲۸ دانشجو، دوره كاردانی "علمی -كاربردی" صنعت فرش را تأسیس نموده و علاوه بر انتخاب اساتید مجرب و ماهر، كارگاه هایی در زمینههای طراحی، عكاسی، رنگرزی و شیمی رنگها برای تعلیم عملی دانشجویان پیش بینی نموده است. این دانشگاه موافقت سازمان مركزی دانشگاه آزاداسلامی را مبنی بر گشایش دوره كارشناسی فرش اخذ نموده و امید است بزودی كارخود را در این زمنیه با گرایشهای بافت، نقشه كشی، رنگرزی و مرمت آغاز نماید.
دردانشگاه آزاد اسلامی بیرجند خانم صباحت جمشیدی و آقایان صالح اعلمی در زمینه بافت و مرمت، محمد صمیمی، و هاشم زهرائی در مورد نقشهكشی، حسن كامیاب در مورد ارزیابی، محمدعلی بیدختی در زمینه سبكهای فرش، محمد احمدی مقدم و سید غلامرضا سعیدی در زمینه رنگرزی وخانم معصومه اطمینان در مورد طراحی سنتی آموزش میدهند.
واحد بیرجند باتوجه به اهمیت صنعت فرش در منطقه جنوب خراسان، از مهر ماه ۱۳۷۲ با پذیرش ۲۸ دانشجو، دوره كاردانی "علمی -كاربردی" صنعت فرش را تأسیس نموده و علاوه بر انتخاب اساتید مجرب و ماهر، كارگاه هایی در زمینه های طراحی، عكاسی، رنگرزی و شیمی رنگها برای تعلیم عملی دانشجویان پیش بینی نموده است. این دانشگاه موافقت سازمان مركزی دانشگاه آزاداسلامی را مبنی بر گشایش دوره كارشناسی فرش اخذ نموده و امید است بزودی كارخود را در این زمنیه با گرایش های بافت، نقشه كشی، رنگرزی و مرمت آغاز نماید.
۲. جهاد سازندگی باهمكاری آموزش و پرورش شهرستان بیرجند اقدام به تأسیس دبیرستان كار ودانش در رشته هنر فرش نموده كه تا به حال چندین نفر از این دبیرستان موفق به اخذ دیپلم گردیدهاند.در این دبیرستان خانمها غفاری، كیاسنجی و حاجی پور اشتغال به تعلیم دراین زمینه دارند.
۳. مركز آموزش فنی وحرفهای نیز دارای یك شاخه قالیبافی برای تعلیم علاقهمندان در دورههای سه ماهه میباشد. دراین مركز خانم قاسمی و چندنفر دیگر به تعلیم اشتغال دارند.
۴. شركت تعاونی فرش دستباف بیرجند نیز تاكنون چند دوره سه ماهه ویاكمتر برای نوآموزان قالیبافی دایر كردهاست.
۵. آموزشگاه تارو پود نیز در شهر بیرجند به تربیت هنر جو در زمینه فرش میپردازد. در این آموزشگاه خانمها صباحت جمشیدی و زهرا بوشادی به آموزشهای لازم اشتغال دارند.
صعت فرش دستباف از دیدگاه توسعه روستائی
صنعت فرش در روستاها موجب اشتغال و استقرار روستائیان را در محیط زیست خود فراهم میسازد و در سطح مملكت ایجاد درآمد ارزی میكند. به طوری كه مقام آن از نظر میزان ارز آوری بعدازنفت قراردارد. صادرات ۲۱۳۳ میلیون دلار فرش در سال ۱۳۷۳ از پتانسیل بالقوه این صنعت حكایت میكند.
به موجب بررسی های انجام شده توسط مركز آمار ایران در سال ۱۳۷۳ بالغ بر ۹۶۲۵۹۰ خانوار در كشور (مشتمل بر ۶/۲۰۰/۷۰۹ نفر) دارای دار قالی بودهاند كه ۱۸۷۹۸۷۸ نفر روی آنها كار میكردهاند. حدود ۸۴ درصد شاغلان صنعت فرش را زنان تشكیل میدهد. بدین ترتیب نقش صنعت فرشدر ایجاد اشتغال روشن میشود. چنانچه به صنایع جنبی فرش كه بالغ بر ۴۵ رشته میشود نیز توجه گردد، به اهمیت صنعت فرشدرایجاد اشتغال بیشتر پی برده میشود .صادرات فرش صرف نظر از ارز آوری، از هنر، خلاقیت و تجلی فرهنگ اصیل ایرانی حكایت دارد. بنابراین از لحاظ معنوی نیز حائز اهمیت است و از پشتوانه تاریخی مستحكمی برخوردار میباشد. امروزه نیز پشتوانه عظیم فرهنگی وهنری این صنعت موجب شده كه فرشهای دستباف سایر كشورها به نام كشور ما عرضه شود و با كمال تأسف به لحاظ كیفیت نامطلوب خود لطمه شدیدی به بازار فرش ایران وارد ساخته است. خاصه اینكه فرشبافان و صادر كنندگان نیز برخلاف گذشته كیفیت تولید را فدای كمیت ساخته اند.
هرگونه ركود در این صنعت نه تنهامنجر به بیكاری توده های عظیمی از روستائیان وحتی ساكنین شهرها میشود، بلكه به تبع آن مشاغل مرتبط به این صنعت نیز كه تعداد آنها بیشتر از تعداد فرش بافان میباشد، آسیب خواهد دید و نتیجتاً به اقتصاد كشور لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد آورد و روستاها را خالیاز سكنه خواهد نمود و امر تولید كشاورزی را به خطر خواهد انداخت.
مواد اولیه برای بافت قالی
سه ماده اولیه به نامهای تار، پود و پرز در بافت قالی مشاركت دارند:
۱. تار عبارت از رشته های موازی عمودی است كه از پنبه، پشم و یا ابریشم تشكیل شده است.
۲. پود عبارت از رشته های موازی افقی است كه از بین رشتههای تار میگذرد. جنس پود نیز ممكن است از پنبه، پشم و یا ابریشم باشد.
۳. پرز عبارت از گوشت قالی میباشد كه سطح خارجی قالی را میپوشاند وبوجود آورنده طرح و رنگهای مختلف میباشد. پرز نیز ممكن است از پشم، كرك ویا ابریشم باشد.
تار و پود قالیها در بیرجند معمولاً ازنخ پنبهتابیده شده است كه به آن "ریس" میگویندو پرز از نخ پشم (خامه) است. نخ ابریشم نیز در برخی از قالیها و در بعضی از نقاط قالی بویژه در سرترنج ها و لچكیها به منظور زیبائی بهكار میرود. این قالیها به قالیهای گل ابریشم موسوم میباشند.
گاهی از مواد دیگری مانند مو به جای پنبه در تار و پود و از كرك به جای پشم در پرز قالی استفاده میشود. ولی از نظر مقاومت و اقتصادی بودن تركیب نخ پنبه درتارو پود و پشم درپرز قالی از سایر مواد بهتر، با دوامتر و متداولتر است.
بهترین پشم، پشم بهاره میباشد كه از روی بدن حیوان زنده چیده شود. این پشم ها دارای طول بیشتری میباشند. پشم های دباغی شده كه بااستفاده از مواد قلیائی از روی پوست جدا میشود، برای قالیبافی مناسب نیست.
با توجه به اینكه گوسفندان بر روی خاكهای خشك و مرطوب و برروی گیاهان میخوابند پشم آنها فوق العاده كثیف و چرب میباشد. از این رو برای اینكه پشم ها كاملاً تمیز شوند اولاً باید اجزای اضافی آنها حذف گردد، ثانیاً چربی آنها گرفته شود و ثالثاً برای اینكه به طور یكنواخت رنگ پذیر باشند، سه بار مورد شستشو قرار گیرند. یك بار قبل از پشم چینی و باردیگر پس از پشم چینی وبعداز ریسندگی و با رسوم پس از رنگرزی كه رنگ های جذب نشده شسته شوند .
برای شستشوی پشم و نخ باید از شوینده های خاصی استفاده گردد كه خاصیت قلیائی نداشته باشند.
نوع پشم به كار رفته برای پرز باید از یك ضخامت متوسط انتخاب شود. از پشم فرفری و مجعد نباید استفاده گردد (پشم های مجعد حالت فنری ندارند و بر روی هم میخوابند.
رنگ در صنعت فرش
دو دسته از مواد در رنگ آمیزی نخ (پنبه، پشم وابریشم) بهكار میروند:
- مواد رنگزای آلی، كه منشاء گیاهی یا حیوانی دارند.
- مواد رنگزای غیر آلی، كه شامل مواد معدنی وموادی هستند كه به طور مصنوعی تولید میشوند.
الف) رنگ های گیاهی
رنگ های به كار رفته در قالی تاریخی پازیریك نشان دهنده آن است كه ایرانیان قبل از ظهور اسلام با گیاهان رنگی مانند اسپرك، روناس، نیلو... مأنوس بودهاند. با استناد به اظهار نظر پروفسور- رودنكو كه بافت قالی پازیریك را منتسب به خراسان بزرگ میداند (۱ ص ۱)، میتوان بهكاربرد طولانی رنگهای گیاهی و لزوم توجه به آنها دراین منطقه اشاره نمود.رنگهای گیاهی واجد اختصاصات زیر میباشند:
۱. استخراج رنگ های كم وبیش متنوع از یك گیاه در سنین مختلف ودرمناطق مختلف.
۲. برخلاف رنگ های معدنی و شیمیائی كه به مرور زمان گردوخاك را جذب كرده و كدر میشوند، رنگ های گیاهی با گذشت زمان و با پاخوردن ثبات و شفافیت خاصی پیدا میكنند.
۳. صرفه اقتصادی، عدم پرداخت پول واستفاده از گیاهان محلی كه در دسترس میباشند.
۴. عدم وابستگی اقتصادی (عدم ارز بری)
۵. رنگهای گیاهی دارای واكنش خنثی و یا كمی اسیدی میباشند و برروی نخ تأثیر نامطلوبی ندارند.
۶. رقابت با عرضه كنندگان فرش هائی كه از رنگهای شیمیائی استفاده میكنند. (فروش بهتر و بیشتر و جلب رضایت متقاضیان)
باید دانست كه در صنعت رنگ آمیزی پشم، پنبه و ابریشم با رنگ های گیاهی، صرف نظر از استفاده از اجزای گیاهی از مواد معدنی از قبیل زاج سفید ۱۲H۲O) و (K Al)SO۲)۴ زاج سیاه )سولفات مضاعف آلومینیموآهن)، جوهر لیمو یا اسید اگزالیك (COOH(۲) كه یك ماده آلی سمی است، سود سوزآور (NaOH)و گردنیل یا هیدروسولفیت سدیم (Na۲S۲O۴) كه برای حل نمودن نیلدرآب به كار میرود، به نسبت های مختلف به منظور ایجاد رنگ های ثابتی كه در طول زمان بر درخشش آنها افزوده شود، اقدام میكنند. در واقع ازاین مواد به عنوان دندانه استفاده میشود. فهرست گیاهانی كهدر رنگرزی در بیرجند از آنها استفاده میشود به شرح جدول شماره ۷۵ است.
ب) مواد رنگرزی حیوانی
مهمترین ماده رنگزای حیوانی قرمزدانه است. قرمزدانه حشرهای ازنوع شپشك سپردار به نام انگلیسی Cochineal و به نام علمی Cocus cacti )۱۵) از خانواده Coccideaeمیباشد. قرمزدانه چیزی جز بدن خشك كرده شپشك ماده نمیباشد. این حشره بومی مناطق گرم آمریكای مركزی و مكزیك است و بعدها به اروپا و جزایر قناری جائی كه كاكتوس (گیاهان گوشتی بیابانهای خشك وگرم) به حد وفور برای تغذیه آن وجود دارد، منتقل گردیده است. در حال حاضر از این حشره در مكزیك و ازاكا كه كشت زارهای فراوان گیاه كاكتوس اپونسپا (Opuncia ciccinellifera)وجود دارد وبرای تغذیه آن بسیار مناسب است، بهره برداری میشود. هر حشره ماده در حدود ۱۰۰۰ تخم میگذارد كه این تخم ها بزودی در هوای گرم تفریخ حاصل كرده و پورهها خود را به برگ های كاكتوس جهت تغذیه میرسانند. وقتی بدن آنها به علت تخم زیاد متورم شد، نسبت به جمعآوری آنها اقدام میكنند. درطول سال ۳ تا ۴ بار این حشره جمع آوری میگردد. نسبت حشرههای نربه ماده معمولاً ۱ به ۱۰۰ یا ۱ به ۲۰۰ میباشد و حشرات نر ارزشی ندارند.
حشرات برای فروش باید خشك شوند. وزن آنها دراثر خشك شدن به ۱۳ تقلیل مییابد. معمولاً برای خشك كردن به سه شیوه اقدام میكنند:
۱. بافروبردن حشرات درآب جوش
۲. باگذاشتن آنها درداخل تنور (Oven)
۳. با ریختن آنها برروی یك سطح داغ
شیوه اولی بهترین طریقه است، زیرا دراین طریقه، رنگ قرمزدانه به رنگ قهوه ای قرمز میگراید و ضمناً ترشحات سفید رنگ داخل چروكهای بدن شپشك تا حدودی شسته میشود. در طریقه دوم، ترشحات سفید قرمز دانه ها پاك نمیشود وضمناً رنگ آنها به خاكستری میگراید. درحالت سوم رنگ شپشك به سیاهی میل میكند.
قیمت قرمز دانه به طریقه خشك كردن آن بستگی دارد. اضافه میشود كه ۷۰۰۰۰ حشره خشك یك پونه (۴۵۰ گرم) وزن دارد. در سالهای اخیر با تولید رنگهای شیمیائی، كشت و كار كاكتوس و پرورش این حشره در بسیاری از نقاط تعطیل شده، لیكن هنوز در مكزیك و برخی مناطق دیگر ادامه دارد.
رنگ قرمز دانه مانند رنگهای گیاهی از ویژگیهای خاصی برخوردار است كه نمی توان برای آن معادلی قائل شد. در بیرجند چند نوع قرمز دانه با كیفیتهای مختلف از كشورهای مكزیك، هندوستان واسپانیا وارد میشود. نوع اسپانیائی كه از بقیه بهتر است وقتی خالص میباشد به شراب كش ووقتی ناخالص است به گچ كش موسوم میباشد .(مصاحبه با رنگرزهای بیرجندی).
ج ) مواد رنگزای معدنی و مصنوعی (شیمیائی)
اولین رنگ های شیمیائی از كشورهائی نظیر انگلستان، فرانسه، لهستان، ژاپن ، چینو آلمان به ایران صادر گردیده است. امروزه اكثر رنگهای شیمیائی از چهار كشور چین ،آلمان ، سویس و انگلستان به ایران وارد میشود. ضمناً در تبریز در كارخانه »بویاخ ساز« به ساخت رنگهایی پرداخته شده است. لازم به توضیح است كه رنگهای چینی مربوط به شركت یوها، رنگ های آلمانی مربوط به كارخانههای هوخست و بایر میباشد.
منبع بیرجند نگین کویر-دکتر احمد بهنیا
زهرا پیوسته گر
منبع : مرکز علمی و پژوهشی فرش ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست