سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
تحلیلی بر سیاست اصلاح ساختار صنایع پتروشیمی ژاپن در دههٔ گذشته
در تحلیل زیر، ضمن ارایهٔ گزارشی از روند ادغام شرکتها و تفکیک فعالیتهای پتروشیمی ژاپن، نکاتی بهعنوان نتیجهگیری برای صنایع پتروشیمی کشور ارایه شده است:
شرکتهای پتروشیمی برای آنکه سودآوری داشته باشند، باید با شرایط بازار هماهنگ شوند و مطابق اقتضائات آن خود را بازآرایی و اصلاح کنند. بر همین اساس, بنگاههای پتروشیمی ژاپن در دههٔ نود برای تطبیق با شرایط پیشآمده و افزایش درآمد خود، به اصلاح ساختارها و تغییر سیاستهای تولید خود پرداختند. مطابق استراتژی جدید، دستهای از شرکتهای ژاپنی درهم ادغام شدند و به تقسیم وظایف میان خود پرداختند. بخشی از این بنگاهها به سمت تولید اتیلن, خوراک اصلی تولید مواد پتروشیمیایی و رزینهای عمومی (General purpose resin) حرکت کرده و گروه دیگری تولید مواد بالادستی خود را کاهش داده و سیاست تولید مواد پاییندستی و مشتقات پتروشیمی را پیش گرفتهاند.
اتخاذ این سیاستها, نتیجهٔ شرایط جدید بازار و اختلاف زیاد حاشیه سود شرکتهای پتروشیمی ژاپنی در مقایسه با شرکتهای رقیب خصوصاً بنگاههای آمریکایی بود که این امر بنگاههای ژاپنی را به تلاش برای کسب درآمد بیشتر ترغیب میکرد. از طرف دیگر, بازار پتروشیمی ژاپن تا قبل از دههٔ نود، بازاری منطقهای بود که رقیب جدی در آن حضور نداشت. اما با ورود تولیدات پتروشیمی کرهای به ژاپن در دهه ۹۰، فضای بازار اندکاندک تغییر کرد. سرمایهگذاری شرکتهای آمریکایی و اروپایی در کشورهای شرق آسیا نیز, ظهور رقبای جدیدی در دههٔ آینده را هشدار میداد. این تغییر شرایط موجب افت قیمت محصولات پتروشیمی و ایجاد ظرفیت اضافهای شد که تولیدکنندگان ژاپنی را به تغییر سیاستهای گذشته خود ناچار میکرد.
در سال ۱۹۹۲ شرکت "میتسوبیشی کانسیی" و "میتسوبیشی پتروکمیکال" با یکدیگر ادغام شدند و با این اقدام، اصلاح ساختاری صنعت پتروشیمی ژاپن سرعت بیشتری گرفت و وارد مرحلهٔ جدیدی شد.
نخستین مرحله اصلاح ساختار، یکپارچهسازی واحدهای تولید اتیلن و رزینهای عمومی بود که موجب شد شرکتها, حاشیه سود خود را بالا ببرند. در این استراتژی, توجه به افزایش کیفیت و تولید مواد مشتق پتروشیمی که ارزش افزوده بالایی تولید میکنند، اهمیت خاصی دارد.
● نتیجهگیری
شرکتهای ژاپنی با اصلاح ساختار، همزمان سیاست همگرایی بهوسیلهٔ ادغام و واگرایی یعنی جداکردن قسمتهای تولید مواد پایه و خطوط تولید مشتقات پتروشیمی را دنبال میکنند. بدون چنین حرکات اصلاحی بقای بنگاهها در بازار رقابتی امکانپذیر نخواهد بود.
اجرای این سیاستها نیاز به توان مدیریت، نیروی انسانی و ساختارهای سازمانی توسعهیافتهای دارد که بتوانند مطابق شرایط از خود انعطاف نشان دهند. بدیهی است شرکتهایی که فاقد این توان سازمانی باشند، نمیتوانند در عرصهٔ رقابت حضور جدی داشته باشند.
درس مهم این تحولات ساختاری برای سیاستگذاران صنعت پتروشیمی کشور ما، همانا توجه به اهمیت قابلیتهای سازمانی جهت بازآرایی، تغییر سیاستها و اتخاذ استراتژی مناسب در هر برهه از زمان است.
عامل اصلی مزیت رقابتی در این بازار، توان سازمانی و مدیریتی است که بتواند به طور سودآوری بنگاهها را اداره کند. مزیت خوراک ارزان اگر در کنار این توان سازمانی و مدیریتی قرار نگیرد، نمیتواند سودآوری مطلوب را به همراه داشته باشد.
دیگر آنکه تولید مواد پایه, علاوه بر سرمایهبری، ارزش افزودهٔ چندانی ایجاد نمیکند. در نتیجه زنجیرهٔ تولید مواد پتروشیمیایی کشور باید به نحوی سازماندهی شود که مواد پایه تولیدی به راحتی در صنایع جانبی به موادی با ارزش افزودهٔ بالا تبدیل شود. برای سودآوری صنعت پتروشیمی کشور, هماهنگی سیاستهای تولید مواد پایه و مشتقات آنها (صنایع مکمل)، نقش مهمی در سودآوری این صنعت دارد.
ماخذ:
۱- “The slow consolidation of the petrochemical industry, toru hyakushima, “nww research” NHI” research institu ۱۹۹۸.NO:۱۱۸
۱- “The slow consolidation of the petrochemical industry, toru hyakushima, “nww research” NHI” research institu ۱۹۹۸.NO:۱۱۸
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران بالگرد حسین امیرعبداللهیان شهادت رئیسی دولت سیزدهم شهادت سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی
کنکور هواشناسی تهران امتحانات نهایی تعطیلی مدارس پلیس هلال احمر سیل قوه قضاییه بارش باران سیل مشهد آموزش و پرورش
بورس قیمت خودرو قیمت دلار یارانه قیمت طلا یارانه نقدی خودرو دلار بازار خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان بازنشستگان
جمهوری اسلامی ایران تلویزیون هنرمندان سینما آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینمای ایران شعر لیلا حاتمی زری خوشکام رسانه ملی
کنکور ۱۴۰۳ قرآن تجهیزات پزشکی دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس فدراسیون فوتبال لیگ برتر انگلیس لیگ برتر ایران لیورپول بازی تراکتور منچسترسیتی
هوش مصنوعی سامسونگ مایکروسافت گوگل تبلیغات موبایل اپل نمایشگاه ایران هلث اینترنت آیفون
رژیم غذایی بارندگی آلزایمر طول عمر فشار خون استرس افسردگی کاهش وزن