سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
پیمان میبندیم با تو ای از پاکترین نژاد بشر
یک مورخ آمریکایی: «در مجالس عزاداری حسین ع گفته میشود که حسین ع، برای حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگی مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استبداد و جاهطلبی یزید نرفت. پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق قرار دهیم، از زیردستی استعمارگران خلاصی یابیم و مرگ با عزّت رابر زندگی با ذلّت ترجیح دهیم.» (۱) نهضت حسینی، در بردارنده تفکری است که هر روز بیش از پیش بشریت و بویژه دنیای اسلام، نیاز خود را به آن احساس میکند. مطلبی که هماکنون میخوانید، ترجمه بخشی از سخنرانی شیخ محمدحسین فضلالله است که در سال ۲۰۰۶ درباره عبرتگیری از واقعه عاشورا ایراد شده است.
این روزها ما خاطره عاشورا را زنده میکنیم. عاشورا که نماد افق فکری گسترده امام است. پیام امام حسینع نمیتوانسته است تنها در محدوده خاصی به حیات خود ادامه دهد زیرا گستره آن تمامی جهان اسلام بودهاست. زاویه دید امام از زاویه نگاه جدش بود که برای هدایت تمامی مردم فرستاده شده بود. علت آن سپری کردن دوران کودکی در دامان پیامبر و تربیت یافتن بهدست پدرش، امام علیع و مادرش فاطمه زهراس بود که هردوی ایشان پرورش یافته پیامبر و تحت تاثیر تعالیم او بودند.
بنابراین هنگامیکه امام در مدینه بودند، به مطالعه آنچه که بر اسلام و مسلمانان و بویژه بر حکمرانانشان روی داده بود، پرداختند. حکمرانانی که دیگر به اجرای پیام رسول خدا اهمیت نمیدادند و انگیزه اصلی آنها تمایل بسیار به قدرت بود.
معاویه که نقشه حکومت موروثی را طرحریزی کرده بود، پسرش یزید را با اینکه میدانست او درصدد فروپاشی دین است، به خلافت برگزید. اسلام برای یزید اهمیت چندانی نداشت و بهجای پرداختن به مشکلات و مسائل مسلمانان و انجام کاری در راستای منافع آنها تنها درپی بهدست آوردن حق خلافت موروثی و غصب بیتالمال بود.
● ابعاد پیام عاشورا
خداوند متعال از مردم خواستهاست که برمبنای خلقتشان بهمنزله موجودات آزاد، آزاد باقی بمانند. امام علیع میفرمایند: «درحالیکه خداوند شما را آزاد خلق کردهاست، بنده دیگران نباشید.»
اشخاصی که طبق اراده الهی عمل کردند، دریافتند که یزید درحال به بردگی کشیدن جامعهای است که بهدلیل تعصب و فرقهگرایی و بغض و دشمنی آسیبدیده بود.
مانند تمامی پیامبران و امامان که در راه ایجاد اصلاح تلاش میکردند، امام نیز دریافت که مسوولیت دست زدن به اصلاحات به عهده اوست. اصلاح حکومت با بازگشت به اصول و اصلاح حاکم با دادن مدل حکومتی حاکمی که در اندیشه رفاه و آسایش مردم است.
امام حسین ع فقط در اندیشه کشوری خاص نبود، بلکه تمامی امت را درنظر داشتند و به این دلیل فرمودند: «من برای ایجاد اصلاح در امت جدم قیام میکنم.» این همان شیوهای است که امام از ما میخواهد که برمبنای آن زندگی کنیم. او از ما میخواهد نگران مشکلات و مسائل داخلی و منطقهای باشیم و مسوولیت تمامی ملل مسلمان را در تمامی بحرانها و رویدادهایی که بر آنها رخ میدهد، بهعهده بگیریم.
اگر به آزادی میاندیشیم، بر ماست به آزادی تمامی مسلمانان بیندیشیم و اگر درفکر افتخاری هستیم، باید مایه افتخار تمامی مسلمانان باشد. هنگام فکر کردن به وضعیت جهانی باید در نقشههای مستکبرانه برضد همگیمان اندیشه کنیم و چون بسیاری از مسلمانان نباشیم که هنگام فشار حکومتهای مستکبر دیگر مسلمانان را بهدست فراموشی میسپارند. اکنون نیز مساله فلسطین موضوعی است که به مسلمانان تحمیل شده است و باید خود را از آن رها کنند.
تاثیر منفی حاصل از عملکرد اسرائیل فقط مربوط به فلسطینیان نیست، بلکه تمامی امت اسلام را دربرمیگیرد؛ زیرا هنگامیکه اسرائیل فلسطین را دراختیار دارد، به همراه آمریکا تهاجم خود را در تمامی جهان اسلام گسترش میدهد. ازاینروست که نباید فقط نگران مسائل کشورهای خویش باشیم، بلکه باید بدانیم مشکل تمامی مسلمانان یکی است و آنچه در کشوری رخ میدهد، دیگر کشورها را نیز تحتتاثیر قرار میدهد و به همین دلیل است که ما حدیث پیامبر را هنگام مواجهه با امور دشوار خطاب به مسلمانان درمییابیم که: «کسیکه به مشکلات مسلمانان توجه نمیکند، مسلمان نیست.» و همچنین میفرمایند: «اگر فردی صدای دادخواهی مسلمانی را بشنود و پاسخ ندهد، مسلمان نیست.» بر این اساس، حمایت از مسلمانان به تمامی مسلمانان که خواهان هر نوع یاریای علیه خشونت دشمنان خدا و پیغمبرند، تعمیم مییابد.
● بیایید دوباره از نو پیمان ببندیم
هنگام یادآوری عاشورا و مرور تاثیر حرکت امام حسینع، بر ماست که عاشورای سیاسی و فرهنگی خویش را نیز بنیان نهیم. برماست که با امام حسینع تجدید پیمان کنیم و تنها به ذکر واقعه غمبار کربلا بسنده نکنیم. باید این واقعه را پلی درنظر بگیریم که از احساسات عاطفی همدردی با امام عبور میکند و به تاثیر او در امتش و به شیوه مواجهه او با وقایع دشوار میرسد.
امام نگران امت جدش بود؛ امتی که شامل قبایل متعددی میشد، اما او تمامی آنان را بهمنزله امتی واحد در نظر گرفت که تنها به یک دلیل در یک جا جمع میآمدند و آن اسلام بود. بنابراین ضروری است ما به همراه امام به مفهوم امت و ضرورت دگرگونی آن به مفهومی جهانیتر پی ببریم. اشکها توصیفی احساسیاند که از قلب سرچشمه میگیرند، اما عظمت پیام به عظمت زندگی میماند و به آنچه خون پاک امام و یارانش در راه آن فدا شد.
بیایید با عاشورا تجدید پیمان کنیم. بگذارید اشکها در احساساتمان روح بدمند؛ اشکهایی بر مصایبی عظیم که اسلام و مسلمانان در این زمان با آن روبهرو هستند.در هریک از کشورهای جهان مشکلی وجود دارد: جنگ، اشغال و تجاوز. ما باید نگاهمان معطوف به تمامی امت مسلمان باشد و از طریق اندیشههای اسلامی، جنبش اسلامی و فضای باز اسلامی که بر مبنایی همسان بنا شدهاست، با تجاوز مقابله کنیم؛ برمبنای آموزههای پروردگار که: «براستی پروردگار دوست میدارد کسانی را که در راه او لباس رزم میپوشند و مبارزه میکنند، گویی که ایشان بنیانی نفوذ ناپذیرند.» (۲)
مترجم: سوده جزینی
english.bayynat.org
پانوشتها:
۱- موریس دوکبری، مورخ آمریکایی
۲- سوره صف، آیه ۴
english.bayynat.org
پانوشتها:
۱- موریس دوکبری، مورخ آمریکایی
۲- سوره صف، آیه ۴
منبع : روزنامه جامجم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست