چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا
همه خلاقیم، کافی است باور کنیم

سیلامی خلاقیت را تمایل و ذوق به ایجادگری می داند که در همه افراد و در همه سنین به طور بالقوه وجود دارد، به طوری که ارتباط مستقیمی با محیط اجتماعی- فرهنگی دارد و شرایط مناسب لازم می داند تا این تمایل طبیعی به خود شکوفایی به تحقق بپیوندد. با توجه به این تعاریف می توانیم به چند ویژگی خلاقیت به شرح زیر برسیم.
۱) خلاقیت فرآیندی فکری و روانی است.
۲) محصول خلاقیت می تواند به شکل یک اثر، یک ایده، یک راه حل، یک شی و یا هر چیز دیگر خود را نشان دهد.
۳) خلاقیت یک توانایی عمومی است و در همه افراد کمابیش وجود دارد.
۴) خلاقیت قابل پرورش است و با محیط فرهنگی- اجتماعی، ارتباط مستقیم دارد.
آزمایش های علمی مربوط به استعدادهای فکری عمومیت نسبی قدرت خلاقیت را آشکار کرده است.
آزمایشگاه های مهندسی انسانی استعدادهای گروه های کثیری از مکانیک های عادی را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که دو سوم آنان به لحاظ گنجایش خلاقیت یاد شده متوسط هستند. تجزیه و تحلیلی که از تمام آزمایش های روانی که تاکنون به عمل آمده است به این نتیجه اشاره دارد که استعداد خلاقیت به طور طبیعی تقسیم شده است و این به زبان ساده بدین معنی است که همه ما با درجات مختلف دارای این استعداد هستیم. این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داده است که درجه موثر بودن خلاقیت ها با بازده انرژی فکری ما کوشش و پشتکار ما در به کاربردن مغزمان ارتباط بیشتری دارد تا با استعداد درونی مان کشفیات علمی مملو از موارد نامحدودی است که در آن افراد عادی قدرت خلاقیت خارق العاده از خود نشان داده اند. برخی حتی معتقدند که اغلب بهترین ایده ها به وسیله افراد عادی قدرت خلاقیت افرادی که در رشته مربوطه آماتور بوده اند به وجود آمده است.
جنگ جهانی دوم اثبات بلاتردید این مدعا بود که توده مردم عادی ممکن است هنگامی که به وسیله حس میهن پرستی برانگیخته شوند از لحاظ خلاقیت استعداد درخشانی بروز می دهند. طی این جنگ ، بدون اغراق میلیون ها ایده خلاق توسط افرادی که به هیچ وجه خود را خلاق نمی پنداشتند عرضه و مورد استفاده قرار گرفت. این حقیقت که جنگ عده پرشماری از مردم را به خلق این همه ایده های مفید وامی دارد نشانگراین مطلب است که استعداد خلاقیت تقریبا به همه اعطا شده است. شواهد علمی مبنی بر این که خلاقیت از سن تمرد می کند مورد تحقیق و تاکید قرار گرفته است.
از هزار موفقیت خلاقی که مورد بررسی قرار گرفته میانگین سنی آن ها ۷۴ سال بوده است. حتی اگر استعداد ذاتی ما رشد نیابد. قدرت خلاقیتمان سال به سال با سعی و کوششی که در آن زمینه به کار می بریم به رشد خود ادامه می دهد.همچنین تحقیقات علمی درباره مسایل خلاقیت نسبی زنان و مردان به نتایج قطعی نرسیده است. براساس آزمایش های علمی در مورد استعداد خلاقیت تفاوت کمی بین افراد هم سن دانشگاه دیده و غیر دانشگاهی وجود دارد. در حقیقت تحصیلات عاملی اساسی نیست و بسیاری از افراد با تحصیلات بالا از لحاظ خلاقیت بی بار هستند در حالی که بسیاری از افراد با وجود نداشتن تحصیلات رسمی موفقیت های برجسته ای در این زمینه کسب می کنند. به گواه تاریخ ایده های بزرگی از افرادی که در زمینه تحقیقی مربوطه فاقد آموزش اند، به دست آمده است. تلگراف به وسیله مورس که یک نقاش حرفه ای بود اختراع و ماشین پنبه پاک کنی به وسیله یک معلم به نام «ایلای وتینی» کشف شد.بسیاری از این موارد وجود دارند که افراد بدون آموزش از افراد تحصیل کرده در زمینه خلاقیت پیشی گرفته اند. در زمینه موثر بودن خلاقیت نه وسعت دانش و نه نیروی استعداد به اندازه سعی و کوشش اثر ندارد. پیچیدگی مغز بشر فوق العاده است و مقایسه آن با پیچیده ترین و پرظرفیت ترین رایانه مقایسه ای بی مورد است. درباره پیچیدگی مغز بشر همین بس که سیستم اعصاب مورچگان که قدرت سازماندهی آنان مشهور است از ۲۵۰ سلول عصبی تشکیل شده در حالی که مغز بشر دارای ۱۰ میلیارد سلول عصبی است. در حقیقت همه ما دارای گنجایش مغزی بسیار بالاتر از حدی که بتوانیم به کار ببریم هستیم.برای این که بتوانیم خلاقیت خود را آشکار سازیم فقط کافی است باور کنیم برای این آفریده شده ایم تا در دگرگونی های جهان اطراف خود سهمی داشته باشیم و سپس بدون تردید دست به عمل بزنیم و خواهیم دید که نتیجه کار چقدر شگفت انگیز است.
فاطمه یوسفی پور
منابع:
۱- سلیمانی، افشین- ۱۳۸۱- کلاس خلاقیت (تمرینات و روش های عملی پرورش خلاقیت برای معلمان و دبیران)- تهران- انتشارات انجمن اولیاء و مربیان
۲- شهریاری، پرویز (مترجم)- ۱۳۸۰ خلاقیت ریاضی، نوشته جرج پلیا، تهران انتشارات فاطمی
۳- رستمی، محمد هاشم، سال ،۱۳۷۶ دایره المعارف مسایل هندسه، خواص توصیفی اشکال هندسی، تهران، انتشارات مدرسه
۴- قاسم زاده، حسن (مترجم)، ،۱۳۷۱ پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت نوشته الکس اس اسبورن، تهران، انتشارات نیلوفر
۵-والفی، محمدی (مترجم) ،۱۳۷۸ خلاقیت، فرسوی اسطوره نبوغ، نوشته رابرت ویزبرگ، تهران انتشارات روز به
منابع:
۱- سلیمانی، افشین- ۱۳۸۱- کلاس خلاقیت (تمرینات و روش های عملی پرورش خلاقیت برای معلمان و دبیران)- تهران- انتشارات انجمن اولیاء و مربیان
۲- شهریاری، پرویز (مترجم)- ۱۳۸۰ خلاقیت ریاضی، نوشته جرج پلیا، تهران انتشارات فاطمی
۳- رستمی، محمد هاشم، سال ،۱۳۷۶ دایره المعارف مسایل هندسه، خواص توصیفی اشکال هندسی، تهران، انتشارات مدرسه
۴- قاسم زاده، حسن (مترجم)، ،۱۳۷۱ پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت نوشته الکس اس اسبورن، تهران، انتشارات نیلوفر
۵-والفی، محمدی (مترجم) ،۱۳۷۸ خلاقیت، فرسوی اسطوره نبوغ، نوشته رابرت ویزبرگ، تهران انتشارات روز به
منبع : روزنامه جوان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست